حوارات عقائدية

يشكل هذا القسم حوارات عقائدية تعالج الإختلافات بين…

بين الإسلام واليهودية

* منهج الحوار بين أهل الأديان السماويّة * هل ور…

مسائل الفقه العملي

يتناول هذا الكتاب العديد من مواضيع الفقه العملي ال…

اسئلة حول الإسلام

تتناول هذه الزاوية اسئلة وإجابات حول الإسلام، وقد …

شؤون الأسرة

تتناول هذه الزاوية شؤون الاسرة وتنقسم إلى عدة فروع…

الاستفتاءات

يتناول هذا الباب العديد من الاستفتاءات التي يجيب ع…

«
»

أسئلة حول الإسلام 173

تطبيق التشريعات الإسلامية

س: جاء رسول الله (ص) بتشريعات جديدة في الجزيرة العربية ولكن لم تطبّق كل التشريعات التي جاء بها (ص). أرجو الإجابة عن الأسئلة التالية: – ما الهدف من وضع شرائع غير قابلة للتطبيق؟ – هل آلية التطبيق تختلف بين أرض وأُخرى؟
– لماذا قبل بسط اليد (لكم دينكم ولي ديني) وعندما بُسطت اليد أصبح القتال أمراً واجباً لتطبيق التشريعات التي لم تُطبَّق سابقاً؟! – هل المديات الفكرية ساهمت في عدم إرساء تلك القواعد التشريعية التي لم تطبَّق؟ – هل التشريعات التي لم تُطبَّق في عصر الرسالة تصبح لازمة للعصور التابعة؟ – الكثير من التشريعات كانت صالحة لزمان ومكان الرسالة، لكنها تصبح معطّلة إذا خرجت من إطارها الزمكاني!
ج: نجيب على أسئلتكَ التالية وكل سؤال له جواب… فتحمَّلْ الأجوبة، إن كنتَ علمياً موضوعياً أكاديمياً:
– لا يوجد في الإسلام تشريع غيرُ قابلٍ للتطبيق. – آلية التطبيق قد تختلف من أرض لأرض في بعض القوانين المدنية غير الشريعة الإسلامية، فإن قوانينها مع فتح باب الاجتهاد في الشريعة الإسلامية يمكن تطبيقها في كل أنحاء العالم.
– لم يكن مبدأ (لكم دينُكم ولي ديني) خاصاً بل هو عام نزل في سورة (الكافرون) وهي سورة البراءة من عبادة الشرك. وأما الإذن بالقتال والجهاد للمسلمين فلأنهم ظُلموا كثيراً فنزل قوله تعالى: (أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا  وَإِنَّ اللَّهَ عَلَى نَصْرِهِمْ لَقَدِيرٌ) الحج 22/ 39. – المديات الفكرية هي تحوّلات في الواقع الخارجي وقد أخذها الإسلام بعين الفهم ولا زال كالرأسمالية والاشتراكية والليبرالية. – فتح الإسلام ومدرسةُ أهل البيت باب الاجتهاد في التشريع لإيجاد طرق التطبيق  واستيعاب تطور العصور والواقع الخارجي وتحولات التاريخ وتنوّع الحضارات. – هات تشريعاً إسلامياً واحداً يكون معطّلاً خارج الزمكان.

Implementing Islamic legislations

Q: Allah’s Messenger (PBUH) came with new legislations in the Arabian Peninsula, but not all of these legislations were implemented. Will you Please answer the following questions:
1- What is the purpose of making Laws if they are not applicable?
2- Is the implementation mechanism differs from one land to the other?
3- Why before reaching out (To you be your Way, and to me mine.) 109/6, and when that happened, fighting became a must to implement the legislations that have not been applied previously?!
4- Did intellectual extents (dimensions) contribute to the failure in establishing those legislative rules that have not been applied?
5- Are the legislations that have not been applied in the era of the Message become necessary for the ages to follow?.
6- Many of the legislations were valid for the time and place of the Message, but they become invalid if  they were out of that era’s (space time) context.
A – We will answer your questions in sequence, and each question has an answer … So, tolerate the answers, if you are scientifically academically objective.
1- There is no legislation in Islam that is not applicable.
2- The application mechanism may vary from land to land in some civil laws other than Islamic Shari’a, its laws – with the opening the door to jurisprudence in Islamic law – can be applied all over the world.
3- The principle of (To you be your, and to me mine.), is not private, but it is general, descended in Surat (Al Kafirun), which is the Surat Repentance (Bara’ah) from the Pagans. In regard to the permission to fight and the order of Jihad (struggle) for Muslims because they were oppressed unjustly wronged too much. So, Almighty’s saying descended: (To those against whom war is made, permission is given “to fight”, because they are wronged- and verily, Allah is Most Powerful for their aid- ) Al Hajj 22/39.
4- The intellectual trends (dimensions) are transformations in external reality and Islam has taken it into consideration and is still have the same understanding as: Capitalism, Socialism, and Liberalism.
5- Islam and the school of Ahl al-Bayt (AS) opened the door to jurisprudence (Ijtihad) in legislation to find ways to implement, and accommodate the generation progression (advancement), external reality, and the transformations of history and diversity of the civilizations.
6- Get one Islamic law that is inapplicable outside of spacetime.

الاجتهاد الفقهي يستوعب تطور العصور

س: بعض الشيعة يقولون إن الإمام المهدي (ع) سيأتي بتعاليم جديدة غير موجودة الآن! والسؤال: أليست أحكام الله وتعاليمه نزلت كاملةً في القرآن الكريم!! فكيف تكون غير موجودة الآن؟!
ج: لم يثبت لديَّ شخصياً أن بعض الشيعة يقول ذلك… اذكر لنا المصدر الذي يقول ذلك. فإن باب الاجتهاد الآن قادرٌ على استيعاب كل تطوّرات العصور. يقول تعالى حول الراسخين في العلم بأنهم هم الذين يعلمون تأويل الكتاب. قال تعالى: (هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ مِنْهُ آيَاتٌ مُحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ فَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاءَ الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاءَ تَأْوِيلِهِ وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللَّهُ وَالرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنَا وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَابِ) آل عمران 3/ 7. تشير الآية إلى الراسخين في العلم وأولي الألباب وهم أولو العقول وهم تحديداً الأئمة الاثنا عشر ومن بعدهم المجتهدون في مدرسة أهل البيت الذين يستعملون العقل والنص الديني في مهم الشرع الإسلامي. لإستيعاب تطورات العصور. وكما سبق أن قلنا فإن هذا الادّعاء لم يثبت لدينا ولم نجد له مصدراً موثوقاً. وكل تطورات العصور يوجد لها مبادئ في القرآن الكريم يكتشفها الاجتهاد الفقهي. نعم إن مبادِءها وأساسياتها وأصولَها موجودة في القرآن ضمن عموم بعض المفاهيم القرآنية وإطلاق بعض الآيات القرآنية كعموم قوله تعالى: ( يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَوْفُوا بِالْعُقُودِ) المائدة 5/ 1. والآية تشمل كل عقد تجاري يعقده المؤمن مع غيره، فيكون العقد لازماً بنص الآية ولا يستطيع المؤمن أن يتراجع فيه. بما فيه عقود الزواج وعقود شركات التأمين وهذا شيء جديد نجد دليله في هذا المبدأ القرآني.

Jurisprudence doctrine  accommodates the generations’s progression

Q- Some of the Shiites say: Imam Mahdi (AS) will come with new teachings that do not exist now! The question is: Are not the rulings of God and His teachings fully revealed in the Holy Quran !! How they couldn’t be existing now?
A- I have not personally established that some of the Shiites say so…
Mention to us the source that says so. The door of jurisprudence is now able to absorb all the progressions of the generations. Almighty says about those who are firmly grounded in knowledge that they are the ones who know the interpretation of the Book. Almighty says: (He it is Who has sent down to thee the Book; in it are verses basic or fundamental “of established meaning”; they are the foundation of the Book: others are not of well-established meaning. But those in whose hearts is perversity follow the part thereof that is not of well-established meaning. Seeking discord, and searching for its hidden meanings, but no one knows its true meanings except Allah. And those who are firmly grounded in knowledge say: “We believe in the Book; the whole of it is from our Lord:” and none will grasp the Message except men of understanding.) Al Imran 3/7.
The verse refers to those who are firmly grounded in knowledge, and men of understanding who are men of minds and they are specifically the The Twelve Imams (AS),and comes after them the diligent scholars in the school of the People of the House (AS) who use the mind and the religious text in the important Islamic law to accommodate the progressions of the generations. As we have already said, this claim has not been proven to us and we have not found a reliable source. All developments of the ages have principles in the holy Qur’an and is discovered by jurisprudence doctrine.
Yes, its principles, fundamentals and origins are found in the holy Qur’an within the generality of some of the Qur’anic concepts and the launch of some Qura’nic verses such as the generalities in Almighty’s saying: (O ye who believe! Fulfill “all” obligations.)
The verse comprises every commercial contract done by the believer with others, so the contract is necessary (due) by the text of the verse and the believer can not back out… Including marriage contracts and insurance companies› contracts, and this is something new we find its evidence in this Quranic principle.

تفسير آية من سورة البقرة

س: تقول الآية الكريمة رقم 75 من سورة البقرة: (أَفَتَطْمَعُونَ أَن يُؤْمِنُوا لَكُمْ وَقَدْ كَانَ فَرِيقٌ مِّنْهُمْ يَسْمَعُونَ كَلَامَ اللَّهِ ثُمَّ يُحَرِّفُونَهُ مِن بَعْدِ مَا عَقَلُوهُ وَهُمْ يَعْلَمُونَ). نريد من سماحتكم شرحاً وافياً للآية الكريمة.
ج: تفسير الآية 75 من سورة البقرة: (أَفَتَطْمَعُونَ أَن يُؤْمِنُوا لَكُمْ وَقَدْ كَانَ فَرِيقٌ مِّنْهُمْ يَسْمَعُونَ كَلَامَ اللَّهِ ثُمَّ يُحَرِّفُونَهُ مِن بَعْدِ مَا عَقَلُوهُ وَهُمْ يَعْلَمُونَ) كان بين الأنصار من المسلمين ويهودِ المدينة يثرب علاقة جوار ورضاعة وتجارة، فدَعَوْهم إلى الإسلام بطلبٍ من النبي (ص) وناظروهم بالحجة الدامغة والمنطق السليم وطمِعوا أن تتحرك فيهم العاطفة الإنسانية، وبخاصةٍ أنهم أهل كتاب، وبوجهٍ أخصَّ أن أوصاف محمدٍ (ص) قد وردت في توراتهم تصريحاً أو تلميحاً. ولمّا أصر اليهود على الرفض والاستمرار في الكفر ومعاندة الحق، خاطب الله نبيَّه الكريم وأصحابه بقوله: (أَفَتَطْمَعُونَ أَن يُؤْمِنُوا لَكُمْ). وقد كان أسلاف هؤلاء اليهود يسمعون كلام الله من موسى مقترناً بالآيات والمعجزات فيحرِّفونه ويتأوَّلونه حسْب أهوائهم على علمٍ منهم بالحق، وتصميمٍ على مخالفته، وما حالُ يهود المدينة إلا كحالِ أسلافهم…. حرَّف السلف، وجعل الحلال حراماً، والحرام حلالاً تبعاً لهواه، وحرّف الخلف أوصاف محمدٍ (ص) الواردة في التوراة، كي لا تقومَ عليهم الحجّة… وفي هذه الآية دلالة على عِظَمِ الذنب في تحريف الشرع، وهو عامّ في إظهار البدع في الفتاوى والقضايا، وجميع أمور الدين. وفي الآية دلالة على أن من اتّبعَ الضلال لا يسيء إلى نفسـه فقط، بل يمتدُّ أثر إساءتِه إلى الأجيال، ويتحمَّل وزرَ عمله، وعملِ من اتّبعه على الغواية والضلالة كما في خلاصة الحديث النبوي أن من سنَّ سنة سيّئة فعليه وزرها ووزر من عمِل بها إلى يوم القيامة دون أن ينقص من أوزارهم شيء ومن سن سنّةً حسنةً فله أجرها وأجر من عمِل بها إلى يوم القيامة دون أن ينقصَ من أجورهم شيء.  ثم تقول الآية اللاحقة 76 – 77 البقرة: (وَإِذَا لَقُوا الَّذِينَ آمَنُوا قَالُوا آمَنَّا وَإِذَا خَلَا بَعْضُهُمْ إِلَى بَعْضٍ قَالُوا أَتُحَدِّثُونَهُمْ بِمَا فَتَحَ اللَّهُ عَلَيْكُمْ لِيُحَاجُّوكُمْ بِهِ عِنْدَ رَبِّكُمْ أَفَلَا تَعْقِلُونَ. أَوَلَا يَعْلَمُونَ أَنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ مَا يُسِرُّونَ وَمَا يُعْلِنُونَ) البقرة 2/ 76 – 77.

Interpretation of a holy verse from Surat Al Baqarah

Q- The holy verse No. 75 of Surat Al Baqarah says: (Can ye “O ye men of Faith” entertain the hope that they will believe in you?- Seeing that a party of them heard the Word of Allah, and prevented it knowingly after they understood it.).  Your Eminence, we want you to give us an adequate explanation of this holy verse.
A- Interpretation of the holy verse 75 of Surat al-Baqarah:
(Can ye “O men of Faith” entertain the hope that they will believe in you?- Seeing that a party of them heard the word of Allah, and prevented it knowingly after they understood it.): – There was among the Muslims and the Jews of Madina (Yathrib) a relationship of being neighbors, milk brotherhood (foster-brother), and trade. At the request of the Prophet (PBUH), they called them to Islam, and they argued them with unmistakeable proof and clear logic, hoping that they (Jews) will heed to the right path or trigger in them the human emotion! Especially they are people of the book, and more specifically the descriptions of Muhammad (PBUH) is prophesied in their books (Torah) directly or indirectly: But when the Jews insisted on rejecting (the call to Islam) and continued the course of infidelity and facing the truth with denial; then God addressed His holy Prophet and his companions, saying: (Can ye “O men of Faith” entertain the hope that they will believe in you?) These Jews ancestors were hearing the words of God from Moses (AS) accompanied with holy verses and miracles, therefore they determined to violate their own Scriptures by trying to keep back any knowledge that is in their own Scriptures from them (Muslims), lest they should be beaten by their own arguments. The situation of Madina’s Jews is just like the situation of their predecessors where they converted legal to illegal, and illegal to legal (Halal to Haram, and Haram to Halal), i.e, inventing books themselves, which had no divine authority, even the description of Mohamad (PBUH) was manipulated! There is in this verse an indication of the great sin in distorting the Divine Law (Al Shara’), which is a common measure to point out the violations (false) in fatwas (jurisprudence), issues, and all religion matters.
And the verse is an indication to whoever follow the misguidance does not only hurt himself, but this will affect the following generations, and in the same time he will bear the responsibility of his action and the action of whoever follows him till the Judgement Day as it was narrated in the summary of the Prophet›s Hadith that:- Whoever legislates an evil law (way of life) will bear its consequence and the guilt (sin) of whoever acted upon it till the Day of Judgement without loosing any of their sins; and whoever legislates a good Law he will be rewarded for that and and will get the reward of whoever acted upon it till the Day of Judgement without loosing any of their rewards: Then the following holy verse 76- 77 of Surat Al Baqarah says: (Behold! when they meet the men of Faith, they say: “we believe”: but when they meet each other in private, they say: “Shall you tell them what Allah hath revealed to you, that they may engage you in argument about it before your Lord?”- Do ye not understand “their aim”?. Know they not that Allah knoweth what they conceal and what they reveal?) 2/76-77.

علب فارغة لوضع  البيرة والخمور فيها

س: أعمل في تجميع العُلب الفارغة وإعادتها للمحلات الكبرى مقابل ثمن مُحدَّد، وبعض تلك العُلب للبيرة والخمور.. فما حُكم ذلك؟
ج: إن كنت متأكداً أنها ستوضع فيها بيرة أو خمر ثم تُباع للناس فالأحوط لك ترك ذلك…
والأحوط أن تتجنَّب هذا العمل حتى لا تحسب من الذين يتعاونون على الإثم في قوله تعالى: (وَلا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ) المائدة 5/ 2. خصوصاً في شؤون الخمر والمُسكرات وعليها تشديد من الشرع الإسلامي.

Empty cans to be filled with wine and beer

Q- My work is in collecting empty cans for superstores in return I get a certain price, and some of these cans used to be refilled with beer and wines. So, what is the ruling about that?
A- If you are sure that beer or wine will be filled in them, and then sold back to people; then you should leave that as a precaution And as a precautionary measure is to avoid this work in order not to be counted with those who cooperate to do sin, where Almighty says: (But help ye not one another in sin and rancour;) Al Ma’idah 5/2. Especially in cases involving alcohol and liquor, the Islamic Divine Law puts a great emphasis on that.

شرط يُحرِّم حلالاً

س: هل يحق لي الاشتراط على خطيـبي عند إجراء عقد الزواج عدم ممارسته الجنس مع أي امرأة أخرى مهما كان السبب، وعدم الزواج من ثانية إلّا في حالة الممات أو العجز الصحي الكامل؟
ج: يحق لك الاشتراط إلا شرطاً أحلَّ حراماً أو حرَّم حلالاً ويخشى أن يكون شرطكِ مضادّاً للحلال كزواجه يوماً ما من امرأة ثانية فيكون شرطك قد منع عليه الحلال الذي أجازه الله عز وجل فقال في حق تزوّج الرجل اثنين حتى الأربعة (مثنى وثلاث ورباع فإن خفتم ألا تعدلِوا فواحدةً أو ما ملكت أيمانكم…).

A clause accompanied by delegitimization of Halal

Q- Do I have the right to get my fiancé’s consent requiring him- during marriage ceremony- not to have sex with any other woman for whatever reason, and not to get married again except in case of death,  or total health disability?
A- You have the right in requiring with the exception of one condition that will delegitimize halal or vice versa, and it is feared that your condition will be contrary to halal as his marriage, one day, to a second wife; so your provision will forbid him from the halal which is allowed by Allah Almighty, Almighty said in the right of a man to marry two, even… four women: (Two, or three, or four; but if ye fear that ye shall not be able to deal justly “with them”, then only one or “a captive” that your right hands possess.) Al Nisa’ 4/3.

شرط لا يخالف الشرع

س: أدفع ضرائب عالية في عملي، وأنا أعمل في مؤسسة دينية معروفة.. فهل يحق لي الاشتراط أن تذهب أموال الضرائب إلى مؤسسة خيرية غير التي أعمل فيها؟
ج: نعم يحق لك ذلك إلا شرطاً يحلُّ حراماً أو يحرم حلالاً.. واشتراطك ذهاب أموالك إلى مؤسسة خيرية لا يخالف الشرع بل هو مستحب.

A condition that does not violate the Divine Law

Q- I work in a well-known religious institution, where I pay high taxes… Do I have the right to require that tax funds go to a charity other than the one I work for?
A- Yes, you have the right to do so with the exception of one condition that will delegitimize halal or legitimize haram… and your condition about your tax money to go to a charity does not violate the Divine Law, but it is favorable instead.

المختار بن عبيدة الثقفي

س: في شهر محرم الحرام وشهر صفر تُقدِّم الكثير من الفضائيات مسلسل (المختار) وتظهره بالشكل اللائق المعروف عنه، ولكن بعض المشايخ يتهجَّمون عليه في فضائيات أخرى!! ونحن نثق بقولكم الفصل ونسمع منكم الحقيقة سماحة المرجع.
ج: هذا التهجُّم على المختار بن عبيدة الثقفي ناشئ من تشكيكات بعض المؤرّخين ولكن الإمام زين العابدين حسم الأمر حين مدح المختار وأنه ثار ضدَّ قتلة الإمام الحسين (ع) وأرضى بأفعاله أهل بيت رسول الله بانتقامه من قتلة الحسين (ع).

Mukhtar bin Obayda Al Thaqafi

Q- In the month of the forbidden Muharram, and the month of Safar, many of satellite stations broadcast (Al Mukhtar) series in which he is presented in the respectable manner known about him, but some sheikhs attack him thru other satellite stations!! We, Your Eminence the Reference, have the trust in your final say, and we always hear from you the truth.
A- This attack on Al Mukhtar bin Obeida al-Thaqafi stems from the skepticism (suspicions) of some historians, but Imam Zaine El Abedene (AS) settled the issue when He (AS) praised Al Mukhtar who rebelled against the murderers of Imam Al Hussein (AS) and he made the people of Allah Messenger’s House gratified by his actions in revenging against the murderers of Hussein (AS).

العمل طبّاخاً في مطعم للبوذيين

س: أعمل طبَّاخاً في مطعم للبوذيين في ولاية أخرى، ولا أعرف من أين يجلب صاحب المطعم اللحوم والدجاج، فلا دخل لي بذلك، كما أنني لا أتـناول من تلك اللحوم شيئاً، فمُهمَّتي الطبخ فقط. فهل يجوز هذا العمل؟
ج: نعم يجوز لك ذلك ولا مشكلة، لكن لا يجوز لك أن تأكل من ذلك اللحم الذي لم تثبت عندك تذكيته وذبحه على الطريقة الإسلامية.

Working as a cook in a Buddhist restaurant

Q- I work as a cook in a Buddhist restaurant in another state. I do not know where from the restaurant owner brings the meat and chicken. So, I have nothing to do with that, moreover, I do not eat anything from that meat either. My job is only included in cooking. Is this job permissible?
A- Yes, it is permissible for you to do that, and there is no problem, but it is not permissible for you to eat from that meat, which is not proven to you that it was  slaughtered in accordance with the Islamic way.

العمل في الحانات والمراقص

س: أنا مُجاز للعمل في التأسيسات والتصليحات الكهربائية، وأحصل على فرص عمل في الفنادق والقاعات المخصصة للحفلات والمناسبات التي قد توزَّع فيها الخمور، وقد لا تُوزَّع فيها الخمور. وأحياناً يأتيني عمل في البارات والقاعات المُخصصة كملاهٍ ومراقص وحانات خمور. فما رأي سماحتكم بهذا العمل في هذه الأماكن؟
ج: لا تعمل في البارات والقاعات المخصصة لحانة الخمور والملاهي والمراقص.

Working in wine shops and discotheque

Q- I am licensed to work in electrical installations and repairs, and I get job opportunities in hotels and halls dedicated to parties and events that may or may not serve alcoholic drinks. Sometimes I get a job to work in bars and halls that were set up to be wine shops and discotheque. What is your opinion of this kind of work in these places Your Eminence?
A- Do not work in bars and halls dedicated for wine shops, Ginmill, and discotheque.

إرجاع بضاعة بعد استعمالها

س: في المحلات الكبرى يحق لنا إرجاع البضاعة خلال فترة زمنية مُحدَّدة، فهل يحق لنا الشراء واستعمال البضاعة للانتفاع بها وإعادتها قبل نهاية الفترة المُحدَّدة؟
ج: إذا استعملتَ البضاعة فقد أصبح البيع باتاً ولازماً فإذا أرجعتها فعليك إخبارهم بذلك، فإن أجازوا لك أنك استعملتها وقبلوا إرجاعها جاز إرجاعها.

Returning merchandise after using it

Q- In large stores, we have the right to return the merchandise within a specified period of time. Do we have the right to purchase and use the item and return it before the end of the specified period?
A- If you used the goods, the sale becomes final and permanent. So, if you returned it, you must tell them about that, if they permitted that you used it and they accept it, you may return it.

تصوير مناسبات تُقدَّم فيها الخمور

س: عندي محل للتصوير، وأنا أقوم بتصوير المناسبات الخاصة والعامة وبعض المناسبات التي تُقدّم فيها الخمور، ويطلبون منّي نقلها ببثّ مباشر على الفيسبوك.. فما رأي سماحتكم؟
ج: إن كان نقل صُوَر المحرّمات سيروِّج لها فلا تشتغل بذلك من باب الاحتياط لدينك.

Filming events where wine is served

Q- I own a photo shop, and I film (shoot) special and public events, and some special events where wine is served. Customers ask me to broadcast these events live on Facebook. Your Eminence, what is your opinion?
A- If the broadcasting of evil pictures will promote evil; then, as for your religion is concerned, do not do that as a precaution.

اعتناق الإسلام ولكن بسرّية!

س: أنتمي الى مجموعة إثنية دينية صغيرة من غير الإسلام، وأرغب بالزواج من فتاة مسلمة معي في العمل، ومُستعدّ لاعتـناق الإسلام ولكن بسرّية تامة لأنني أريد أنْ أعيش بالقرب من أهلي وأن أتزوّج حسب عاداتهم وتقاليدهم ولا أُظهر لهم خلاف ذلك. وعلى زوجتي أنْ لا تبوح بسرِّ إسلامي مهما كان السبب. ولكن ماذا لو رزقني الله بأبناء وقام أهلي بتربيتهم وفق تقاليدنا الدينية المعروفة؟! نحن في حيرة من أمرنا فأرشدنا سماحة المرجع.
ج: اذهبْ إلى عالِمٍ دينيٍّ مسلمٍ وأَسْلِمْ على يديه واطلب منه تسجيل وثيقةٍ لكَ أنك أسلمت…
وإذا رُزقتَ أولاداً فلا تصنع لهم تفاليد قائمة على الشرك بالله وتعظيم الأصنام أو التبجُّح بعدم الإسلام.

Converting to Islam, but in secret

Q- I belong to a small religious ethnic group other than Islam. I am interested in marrying a Muslim girl who is my co-worker. I am ready to convert to Islam but in total secrecy, because I want to live close to my family and to be married according to their customs and traditions without being seen otherwise. And for my wife: she should not reveal my secret of being a Muslim for any reason. But, what if when God grants me children and my parents start to raise them according to our known religious traditions?! Your Eminence the Reference, we are puzzled, and we seek your guidance.
A- Go to a religious Muslim scholar to take the oath of allegiance to Islam and ask him to document your conversion to Islam in a certificate… And when, God’s will, grants you children, do not raise them by traditions based on polytheism and glorification of idols, or bragging of not belonging to Islam.

صدقية الإنجيل بما أنزل الله فيه

س: تقول الآية الكريمة رقم 47 من سورة المائدة: (وَلْيَحْكُمْ أَهْلُ الْإِنجِيلِ بِمَا أَنزَلَ اللَّهُ فِيهِ وَمَن لَّمْ يَحْكُم بِمَا أَنزَلَ اللَّهُ فَأُولَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ). هل الضمير للماضي أم للحاضر؟ علماً بأن الأناجيل متعدّدة ولا نعرف بأيّ منها يحكمون؟
ج: الآية تتحدَّث عما أنزل الله في الإنجيل وليس عمّا أدخله الإنسان… ودليل تدخُّل الإنسان تعدُّد الأناجيل اليوم والتعـارض في مـا بينها، وأنها أناجيل سُمّيت باسم كتّابها كأنجيل متّى ومرقس ولوقا.

The truthfulness of  the Bible in what God  has revealed in it

Q- The holy verse No. 47 of Surat Al-Ma›idah says: (Let the people of the Gospel judge by what Allah hath revealed therein. If any do fail to judge by “the light of” what Allah hath revealed, they are “no better than” those who rebel.) 5/47… Is the pronoun, here, was used to indicate past, or present tense?  Knowing that the Gospels are multiple and we do not know which ones they rule by?.
A- The verse speaks of what God revealed in the Gospel and not what man has tampered ((rewrite) The evidence of man›s intervention is the multiplicity of the Gospels today and the contradiction between them, and they are Gospels named after their authors as the Gospels of: Matthew, Mark and Luke.

فلسفة الحياة والمتعة بالنعمة

س: يتحدَّث بعض العلماء والفلاسفة عن فلسفة الحياة، ومما يقوله جوزيف كامبل: يقول الناس إن ما نبحث عنه هو أن نعطي للحياة معنى. وأنا أعتقد أن ما نبحث عنه هو أن نشعر بأننا أحياء حتى نسمع صدى خبرات حياتنا على المستوى المادي الظاهري على كياناتنا الداخلية العميقة، حتى نستشعر فعلا المتعة الهائلة لأننا أحياء. سماحة المرجع، هل الدين يعطينا هذه المعاني؟ أم أنه يُشتّت أفكارنا ويدفع بنا للخلاف والاختلاف فنتحزَّب للدين أو للمذهب الذي نعتقد به؟
ج: لا حاجة إلى فلسفة جوزيف كامبل بل يكفينا تأكيد الله تعالى على الحياة وأن روح الإسلام هي الحياة، يقول تعالى:
(اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا يُحْيِيكُمْ) الأنفال 8/ 24. فقد حصرت الآية الاستجابة لله للرسول بالحياة وأن ما لا يحمي الحياة ولا يسعدها فلا تستجيبوا له وبالتالي في ما نفهم أن ما يحقق الحياة هو الإسلام، وقد ورد عن النبي (ص): خلقتم للبقاء لا للفناء وإنما تُنقلون من دار إلى دار… وجعل الله الخلود في الجنة للمؤمنين والمؤمنات حياة دائمة كلها سعادة ومتعة.

اتّبعْ نعيمك

فلسفة الأميركي جوزيف كامبل تبدو وكأنها تبشّر بالإسلام، فهو يدعو إلى التمسك بالدين الإلهي.. والله تعالى يقول:
 (وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْكِتَابِ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَكَفَّرْنَا عَنْهُمْ سَيِّئَاتِهِمْ وَلَأَدْخَلْنَاهُمْ جَنَّاتِ النَّعِيمِ. وَلَوْ أَنَّهُمْ أَقَامُوا التَّوْرَاةَ وَالْإِنْجِيلَ وَمَا أُنْزِلَ إِلَيْهِمْ مِنْ رَبِّهِمْ لَأَكَلُوا مِنْ فَوْقِهِمْ وَمِنْ تَحْتِ أَرْجُلِهِمْ مِنْهُمْ أُمَّةٌ مُقْتَصِدَةٌ (أي معتدلة) وَكَثِيرٌ مِنْهُمْ سَاءَ مَا يَعْمَلُونَ) المائدة 55/ 65 – 66. ونجد آية أخرى في القرآن الكريم تشير إلى فعّالية النعيم إذا كان مستمرّاً، يقول تعالى: (يُبَشِّرُهُمْ رَبُّهُم بِرَحْمَةٍ مِّنْهُ وَرِضْوَانٍ وَجَنَّاتٍ لَّهُمْ فِيهَا نَعِيمٌ مُّقِيمٌ  خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا إِنَّ اللَّهَ عِندَهُ أَجْرٌ عَظِيمٌ) التوبة 9/ 21 – 22.
واستمرارية النعيم فاتت انتباه الفيلسوف جوزيف كامبل وإلّا لدعا للإلتزام بالإيمان والإسلام ونعيم الجنة الإلهية الدائم المقيم.
يقول تعالى: (إِنَّ الْأَبْرَارَ لَفِي نَعِيمٍ عَلَى الْأَرَائِكِ يَنظُرُونَ تَعْرِفُ فِي وُجُوهِهِمْ نَضْرَةَ النَّعِيمِ) المطففين 83/ 22 – 24.
فلسفة (اتّبع نعيمك أو متعتك) المنسوبة إلى كامبل مستمدّة من الأوبنشاد الهندوسي الأسطورة الهندوسية وقد أثّرت قوة الأسطورة فيه. وكان لأعمال فريدرك نيتشه وآرثر شوبنهاور تأثير كبير على تفكير كامبل.

The philosophy of life  and the enjoyment of bliss

Q- Some scientists and philosophers talk about the philosophy of life, and Joseph Campbell says: People say that what we are looking for is to give life a meaning. And I believe that what we are looking for is to feel alive in order to hear the echo of our lives’ experiences at the apparent material level on our deep internal entities (beings), so that we can truly feel the immense pleasure of being alive. Your Eminence the Reference, does religion give us these meanings? Or is it dissipating  our ideas and pushing us into conflict and contradiction (clash), so then, we band together (partisans) for the religion, or the sect that we believe in?
A- There is no need for Joseph Campbell›s philosophy, but we are satisfied with Allah Almighty’s affirmation on life, and that the spirit of Islam is life.
Almighty says: (Give your response to Allah and His Messenger, when He calleth you to that which will give you life;) Al Anfal 8/24. The verse has limited the “life” to the response to the call of Allah and His Prophet (PBUH); and whoever that does not protect life and does not beatify (bless) it, do not answer his call. And consequently, and as our understanding in what will achieve life is that Islam will. It had been reported about the Prophet (PBUH): –  You were created for continuance (existence) not for extinction (cessation of being),  but you will be moved from one residence to the other….
And Allah created Eternal Abode – Paradise- for the believers to live immortal life full of joy and bliss.

Follow your bliss

The American Joseph Campbell’s philosophy seems to be as if it is preaching Islam, he is calling for adherence to the Divine religion… and Allah Almighty says:
(If only the people of the book had believed and been righteous, We should indeed have blotted out their iniquities and admitted them to Gardens of Bliss. If only they had stood fast by the Law, the Gospel, and all the revelation that was sent to them from their Lord, they would enjoyed happiness from every side. There is from among them a party on the right course (moderate): but many of them follow a course that is evil.) Al Ma’idah 5 / 65- 66.  And we find another holy verse in the holy Qur’an refers to the effectiveness of bliss if it was continuous,  Almighty says:  (Their Lord doth give them glad tidings of a Mercy from Himself, of His good pleasure, and of Gardens for them, wherein are delights that endure: They will dwell therein forever. Verily in Allah’s presence is a reward, the greatest “of all”.) Al Tawbah 9 / 21-22.     And bliss’s continuity bypassed the attention of the philosopher Joseph Campbell, otherwise he would call for the commitment (adherence) to faith, Islam, and the eternal permanent divine paradise bliss…. Almighty says: (Truly the Righteous will be in Bliss: on Thrones “of Dignity” will they command a sight “of all things”:,thou wilt recognize in their Faces the beaming brightness of Bliss.) Al Mutaffifin 83 / 22-24  The philosophy of “Follow Your Bliss or Enjoyment” which is attributed to Campbell, is derived from the Hindu Openshad- Hindu Legend-. And the legend’s strength influenced him The works of Frederick Nietzsche and Arthur Schopenhauer had a great influence on Campbell’s thinking.

حرية التعبير والفتـنة

س: إذاعة محلية تسخر من النبي المصطفى (ص)!! وعندما نعترض عليهم يقولون: حديثنا عن نبيكم يدخل ضمن حرية التعبير!! فهل هذا التعدّي والتجاوز هو فعلاً حرية رأي لا أكثر؟!
ج: هذه فوضى وليست حرية تعبير… لأن الحرية تقوم على المسؤولية، والمسؤولية تمنع عن بث الفتنة الدينية بين الناس. والحرية تنتهي حين تبدأ حرية الآخرين، وتنوّع الأديان يحتاج إلى حوار يقوم على الأدب وهذا ما اشترطه القرآن حيث قال تعالى: (وَلَا تُجَادِلُوا أَهْلَ الْكِتَابِ إِلَّا بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِلَّا الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْهُمْ وَقُولُوا آمَنَّا بِالَّذِي أُنزِلَ إِلَيْنَا وَأُنزِلَ إِلَيْكُمْ وَإِلَهُنَا وَإِلَهُكُمْ وَاحِدٌ وَنَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ) العنكبوت 29/ 46

Freedom of expression and strife (turmoil)

Q- Local radio exploits Al Mustapha the Prophet (PBUH)!! And when we object about their actions they say: “What we say about your Prophet falls within the scope of freedom of expression”!! Is this infringement and transgression really no more than a freedom of opinion?
A- This is a mess (chaos), and not a freedom of expression … Because freedom is based on responsibility, and responsibility prevents the transmission of religious strife among people. Freedom ends where the freedom of others begins, and the diversity of religions needs a dialogue based on grace (polite social behavior), and this is what the Qur›an stipulated where Almighty said:- (And dispute ye not with the People of the Book except with means better “than mere disputation”, unless it be with those of them who inflict wrong “and injury”; but say, “We believe in the Revelation which has come down to us and in that which came down to you; our God and your God is One; and it is to Him we bow “in Islam”.) Al ‘Ankabut 29 / 46.

الصلاة خلف إمامٍ لا تعرف عدالته

س: عندما أدخل مسجداً وأجد صلاة الجماعة قائمة ولا أعرف شيئاً عن إمام الصلاة أو إجادته للقراءة فأصلي فرادى على طرف من أطراف المسجد دون أن أتعدى على حرمة الإمام والصلاة.. فهل يحق لي فعل ذلك؟
ج: إن رأيت خمسين من المؤمنين يصلّون خلف الإمام فهذا دليل أنه ثقة وعادل وإن لم تجد ذلك ولا دليل عندك على عدالة الإمام فالأحوط لك أن لا تصلّيَ خلفه جماعة حتى تتأكد من عدالته شخصياً.

Prayer behind an imam  (leader) whose integrity  (justice) is unknown

Q- When I enter a mosque and find the group prayer  is already in progress, and I do not know anything about the prayer leader (imam), or his ability to read; I pray individually at one side of the mosque without infringing upon the inviolability of the imam and prayer. Am I right in doing that?
A- If you see fifty of the believers praying behind the imam (leader) this constitutes an evidence that he is trustworthy and fair, and if you do not find that and you have no proof of the imam›s justice, then as a precaution, you should not pray behind him in a group prayer until you are personally sure of his justice.

مشكوك صناعة الخمر

س: عندي محلّ لبيع الخضراوات والفواكه واللحوم، وأحد الزبائن يشتري منّي كميات كبيرة من العنب والتمور.. وأنا أشك بأنه يصنع منها خمراً!! فهل يتوجَّب عليَّ سؤاله أو عدم بيعه؟
ج: شكُّكَ لا يكفي أن تعتقد أنه يصنع خمراً، ولا يتوجَّب عليك التحقيق معه أو عدم بيعه لكن لا يمنع أن تحقق فعلاً معه حتى لا تكون شريكاً في هذه الشبهة.

Questionable wine making

Q- I have a vegetables, fruits and meat market, and one of the customers buys large quantities of grapes and dates…And I doubt that he is making wine!! Do I have to ask him or should I stop selling him these items?
A: It is not enough to doubt and think that he is making wine, and you do not have to question him or to stop selling him, but this does not stop you from questioning him in order for you not to be a partner in this suspicion.

لا جلوس على مائدة خمر

س: أمتلك مطعماً منذ فترة طويلة، وعندي زبائن منذ ذلك الوقت، لكن بعضهم يجلب معه قنينة الخمر وكأساً يشرب به مع الطعام الّذي نُقدِّمه له دون أنْ نلمس نحن شيئاً!! فهل يجوز السماح له بتناول الخمور في المطعم بهذه الطريقة؟
ج: لا يجوز ذلك، وقد منع بعض أئمة أهل البيت (ع) على الجلوس على مائدة يشرب عليها خمر.

No sitting at  a- wine on- the table. 

Q- I own a restaurant for a long time, and I have had customers since then, but someone prefers to bring with him a bottle of wine and a cup to drink while eating the food we offer without us being involved in touching anything!! Is it permissible to allow him to drink alcohol in the restaurant in this way?
A- It is not permissible to do that, and some of the imams of Ahl-Al Bayt (AS) forbade sitting at a table where wine is being served.

المسلم والمؤمن

س: هل كلمة (المؤمن) تُطلق على كل مسلم؟ أم أنها مختصّة فقط بالمسلم المؤمن بالولاية والمتّبع أئمة أهل البيت عليهم السلام؟ علماً بأن أتباع الديانات الأخرى يصفون أنفسهم بالمؤمنين أيضاً.
ج: المؤمن تُطلق على كلِّ من يدخل الإيمان بنبوَّة محمد (ص) في قلبه وليس فقط على لسانه. قال تعالى:
(قَالَتِ الْأَعْرَابُ آمَنَّا قُل لَّمْ تُؤْمِنُوا وَلَكِن قُولُوا أَسْلَمْنَا وَلَمَّا يَدْخُلِ الْإِيمَانُ فِي قُلُوبِكُمْ) الحجرات 49/ 14.
نعم إذا آمن إنسان بنبوة محمد (ص) وسمع وتأكد أن النبي (ص) أوصى في غدير خمّ بالإمام عليّ وبولاية أهل بيته (ع) فعليه أن يكمل إيمانه بالإمام علي (ع) وبذلك يكمل له دينه حيث قال تعالى في موضوع غدير خم وولاية الإمام علي (ع):
(الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الإِسْلاَمَ دِينًا) المائدة 5/ 3.

Muslim and believer

Q- Is the word (the believer) given to every Muslim? Or is it only for the Muslim who believes in the guardianship of the infallible imams of Ahl- Al Bayt (AS)? the people of the household? Knowing that the followers of other faiths also call themselves believers!
A- The believer is a word used to call anyone who believes by his heart in the prophethood of Mohamad (PPBUH), and not just saying it with his tongue. Almighty says:- (The desert Arabs say, “We believe. Say, «Ye have no faith; but ye “only” say, ‘We have submitted our wills to Allah’, for not yet has Faith entered your hearts.) Al Hujurat 49 / 14. Yes, if a person believed in the prophethood of Muhamad (PBUH), heard, and verified that the Prophet (PBUH) recommended in Ghadir Khum that Imam Ali (AS) and the guardianship of Ahl- Al Bayt (AS); then he should make to up to his faith in Imam Ali (AS), with that of (Ahl-Al Bayt’s Guardianship), thus, the Muslim’s religion will be  perfected. Almighty said in reference to the subject of Ghadir Khum and the Guardianship of Imam Ali (AS):- (This day have I perfected your religion for you, completed My favour upon you, and have chosen for you Islam as your religion.) Al Ma’idah 5 / 3.

صورة المسلمة  في الهوية الأميركية محجّبة

س: بعض قوانين الهجرة تفرض على المرأة أخذ الصور بدون حجاب ولا يحق لنا الإعتراض!! فبماذا تنصحنا سماحة المرجع؟
ج: وجدنا بالتجربة العملية أن قوانين الهجرة لا تمنع أن تكون صورة المسلمة في جواز سفرها محجَّبة حتى أنها لا تمنع هذه الصورة في هويتها الأميركية ولا في رخصة سوق سيّارتها… وصورتي أنا كعالم دين معمَّم في الهوية الأميركية وفي جواز السفر ولم يطلبوا مني خلع عمامتي  أو جبّتي.

The American identity’s photo of a veiled Muslim woman

Q- Some of the immigration laws require the veiled Muslim to take her veil (hijab) off when applying for ID, besides, we have no right to object !! Your Eminence the Reference, with what you may advise us?
A- In practice, we found that immigration laws do not prevent the image of a Muslim in her passport from being veiled, so that she does not block this image in her American identity or in her car license. And my image as a general religion scholar in American identity and passport and did not ask me to take off my turban or my grave.

منع الخمس إضعاف للإيمان وظلم لأهل البيت (ع

س: هل يجوز للمسلم أن يمنع إخراج خُمسه في الزائد من أمواله بعد مرور كل سنة، وعنده أرباح وزيادات مالية؟
ج: ربط القرآن تـنفيذ الخمس بالإيمان وقال في سورة الأنفال: (وَاعْلَمُوا أَنَّ مَا غَنِمْتُمْ مِنْ شَيْءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِي الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينِ وَابْنِ السَّبِيلِ إِنْ كُنْتُمْ آمَنْتُمْ بِاللَّهِ…) الأنفال 8/ 41. ومنع الخمس ظلم لأهل البيت (ع)، كما جاء عن الإمام المهدي (عج) في ما ورد من الناحية المقدسة في غيـبته الأولى. عن محمد بن جعفر الأسدي في ما ورد عليه من الناحية المقدَّسة على يد محمد بن عثمان: (أما ما سألت عنه أمر من يستحلُّ ما في يده من أموالنا ويتصرّف فيه تصرّفه في ماله من غير أمرنا، فمن فعل ذلك فهو ملعون، ونحن خصماؤه يوم القيامة، وقد قال النبي (ص) المستحلُّ من عِترتي ما حرَّم الله ملعونٌ على لساني ولسان كلٍّ نبيٍّ مجاب، فمن ظلمنا كان في جملة الظالمين لنا، وكانت لعنة الله عليه، لقوله عز وجل (أَلَا لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الظَّالِمِينَ) هود 11/ 18. بحار الأنوار 93/ 184. وعن ابن فضال عن ابن بكير قال: (سمعت أبا عبدالله يقصد الإمام الصادق (ع) يقول: (إني لآخذ من أحدكم الدرهم وإني لمن أكثر أهل المدينة مالاً، ما أريد بذلك إلّا أن تطهّروا)
علل الشرائع 2/ 377
المعتبر ج 3 ص 262.

حق الجيرة

س: أعيش فترة مع جيران ليس بيني وبينهم سوى السلام عندما نلتقي أمام باب الدار حين يصادف خروجنا للشارع أو لركوب السيارة.. وذلك خلاف ما كُنّا نعيشه في بلداننا. فهل حق الجار يوجب علينا المبادرة؟ أم ترك الأمور على ما هي عليه الآن؟
ج: ما هي عليه الآن أمرٌ صحيحٌ في حقوق الجيرة.

مقابلات

أخبار ومناسبات

بيانات