حوارات عقائدية

يشكل هذا القسم حوارات عقائدية تعالج الإختلافات بين…

بين الإسلام واليهودية

* منهج الحوار بين أهل الأديان السماويّة * هل ور…

مسائل الفقه العملي

يتناول هذا الكتاب العديد من مواضيع الفقه العملي ال…

اسئلة حول الإسلام

تتناول هذه الزاوية اسئلة وإجابات حول الإسلام، وقد …

شؤون الأسرة

تتناول هذه الزاوية شؤون الاسرة وتنقسم إلى عدة فروع…

الاستفتاءات

يتناول هذا الباب العديد من الاستفتاءات التي يجيب ع…

«
»

أسئلة حول الإسلام 176

تأجير أرضٍ تستفيد منها مواشي آخرين

س: عندي أرض زراعية كانت لا تصلح للزراعة والآن مع تزايد الخير والبركة وكثرة الأمطار تـنبت فيها الحشائش والأدغال.. وأصحاب الأغنام والمواشي يستأجرون منّي هذه الأرض مقابل مبالغ مالية جيدة لترعى فيها مواشيهم وأغنامهم.. وأنا لم أحرث الأرض ولم أبذر البذور ولم أسقِ وبالنتيجة لم أزرع.. فهل يحق لي استلام الأموال في هذه المعاملة؟
ج: نعم يحق لك استلام الأموال في هذه المعاملة لأنها معاملة شرعية جرت في عقد إنفاق شرعي بتأجير أرضك لهم لتستفيد منها مواشيهم ولا إشكال في ذلك.

Renting land for cattle grazing

Q: I have a farmland but it is not suitable to grow crops, and now with the increase of goodness and blessings and the abundance of rain; weeds, grass and bushes grow wild in this land…so, Sheep and livestock owners lease this land for a good price in order for their livestock to graze… I did not plow the land, did not sow seeds, and did not water it, i.e., did not plant it… Is it right to get money from this business deal?
A: Yes, you are entitled to receive money from this deal because it is a legitimate deal that took effect by a lawful contract to lease your land for the benefit of their livestock, and there is no problem with that.

معاتبة ضعفاء الدين بالمعروف

س: نشارك بين فترة وأخرى في سفرات عائلية إلى بعض الولايات ونسكن عند أصدقاء سابقين سبق لنا أن عشنا معهم في مخيمات اللجوء.. نأكل ونشرب في بيوتهم، ولكن تبيّن لنا في ما بعد أَنّهم غير ملتزمون ولا يُصلّون ولا يكترثون لأحكام الله في شراء اللحوم والدجاج!! فما الذي يتوجّب علينا فعله؟  وما هو تكليفنا بعدما أطعمونا لحوماً غير حلال؟
ج: عليكم معاتبتَهم وتذكيرَهم بالتزاماتهم الدينية وأمرهم بطرق ودّية بالمعروف ونهيَهم عن المنكر وتذكيرَهم بنتائج عملهم السلبية عند الله عز وجل إذا لم يلتزموا بالمعروف وأن حالتهم على الوضع الراهن ستُخسِّرهم البركات الإلهية والتوفيق الإلهي في حياتهم الآتية فما أصعب النتائج التي سيواجهونها في حياتهم جرّاءَ عدم التزامهم بالواجبات الدينية الفعلية الحالية ولا سيما تركهم للصلاة. تقول الآية عن أسباب دخول بعض الناس جهنم والنار يوم القيامة: (مَا سَلَكَكُمْ فِي سَقَرَ (سقر في جهنم). قَالُوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّينَ). يقول تعالى: (إِلَّا أَصْحَابَ الْيَمِينِ. فِي جَنَّاتٍ يَتَسَاءَلُونَ. عَنِ الْمُجْرِمِينَ. مَا سَلَكَكُمْ فِي سَقَرَ. قَالُوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّينَ. وَلَمْ نَكُ نُطْعِمُ الْمِسْكِينَ  وَكُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخَائِضِينَ(أي نَشْرع في الباطل). وَكُنَّا نُكَذِّبُ بِيَوْمِ الدِّينِ (أي يوم الجزاء والدينونة. حَتَّى أَتَانَا الْيَقِينُ. فَمَا تَنْفَعُهُمْ شَفَاعَةُ الشَّافِعِينَ) المدّثر 74/ 42 – 48

Blame the religious weak persons with kindness

Q- We occasionally participate in family trips to some states where we stay with friends we previously lived together in refugee camps… but later we found out that they are not committed, do not pray, and do not care about the provisions of the Divine Laws when purchasing meat!! What should we do? What is our duty after they fed us Non-Halal meat?
A- You have to blame them and remind them of their religious obligations and kindly order them to promote virtue and prevent vice and remind them of the negative consequences of their acts with Allah Almighty. If they don›t adhere to the virtue, and if they kept going the same course; they will loose the Divine blessings, and divine success in their hereafter. Part of the hardships they face in their life is due to non-compliance to their current actual religious duties especially leaving out the prayer.
The holy verse explains the reasons some people deserve to be in Hell at the Judgement Day: [What hath brought you into hell! They shall say: “We were not of those who offered the regular prayers (to God)!]
Allah Almighty says: {Except the Companions of the Right Hand, (they will be in gardens (Of Delight); and will ask, the Sinners “what led you into Hell-Fire?” They will say; we were not of those who prayed;” “nor we were of those who fed the indigent;” “but we used to talk vanities with vain talkers;” (evil doers) “and we used to deny the Day of Judgement,” “until there came to us (The Hour) that is certain”, then will no intercession of (any) intercessors profit them.} Al Muddaththir 74/ 39- 48.

بديل الشذوذ الجنسي

س: تقول الآيتان الكريمتان رقم 67 – 68 من سورة الحجر: (وَجَاءَ أَهْلُ الْمَدِينَةِ يَسْتَبْشِرُونَ) (قَالَ إِنَّ هَؤُلَاءِ ضَيْفِي فَلَا تَفْضَحُونِ) حتى في ذلك الزمن لم تكن الممارسة تتعدّى حالة الشذوذ الجنسي المؤقت مع الأولاد والشبان.. أمّا الآن فقد تحوّلت الى شرعنة وقانون وأُسرة من رجلين!! والسؤال: كيف نحمي أولادنا ومجتمعنا من ظواهر التفسُّخ والانحلال؟
ج: نحمي أولادنا بتوجيههم دينياً وأمرِهم بالمعروف ونهيهم عن المنكر بتقوية وعيهم الروحي. نحميهم برفض الوقوع في الشذوذ الجنسي. إنَّ القرآن يقول إنَّ لوطاً عرض بناته عليهم فقال: (قالَ هَؤُلَاءِ بَنَاتِي إِن كُنتُمْ فَاعِلِينَ) الحجر 15/ 71. للإشارة إلى أن زواج الذكور من الإناث هو الطبيعي وأن الإسلام يهدف إلى اتخاذ الطرق الطبيعية في العلاقة بين الجنسين وليس الطرق الشاذة.

Alternative for homosexuality

Q- Two holy Quranic verses No. 67-68 from Surat Al Hijr say:
[The inhabitants of the city came in (mad) joy (at the news of the young men).]
[Lut said: “These are my guests: disgrace me not:] Even then, the practice (homosexuality) did not go beyond temporary homosexuality with boys and young men. Now, it became a law and a family (same sex marriage) of two men!!  And the question: How we protect our children and our society from the phenomenas of breaking-up and disintegration?
A- We protect our children by religious guidance, and enjoin them with good and prevent them from evil by strengthening their spiritual awareness. We protect them by letting them aware not to fall into homosexuality. The Qur›an says that Lu~t offered them his daughters (to marry).   [He said: “There are my daughters (to marry)  if ye must act (so).] Al-Hijr 15/71. This is to indicate that the marriage between males and females is the natural way and that Islam aims to take the natural ways in the relationship between the two sexes and not the abnormal ways.

تربية الأبناء على الالتزام بالشرع

س: هل يحقّ في الشرع الإسلامي للبنت غير المتزوّجة وعمرها 18 سنة أو أكثر قليلاً أَنْ تخرج من البيت وتسكن مع بنات أو مع عائلة أخرى قبل أنْ تتزوّج؟ فنحن نعرف بأنّ القانون في هذه البلاد يسمح لها بذلك بل يسمح لها أيضاً بالخروج والسفر دون إذن العائلة!! نحن نعاني من هذه المشكلة والقانون يضغط علينا وقد نخسر شرفنا وكرامتـنا!! فماذا تقول عن ذلك سماحة المرجع؟
ج: يجب أن نُربِّيَ الفتاة والشاب على تعوّد الالتزام بالشرع في حياتهما… وأن يلتزم الوالدان أمامهما بالشرع بدقَّة، لكي يلمس الأولاد جدّية الوالدين بتطبيق الإسلام والالتزام به سرّاً وعلناً.

Raising children to adhere to Sharia (Divine Law)

Q- Is it permissible in Islamic law for an unmarried girl who is 18 years or older to leave the house and live with girls or with another family before she marries? We know that the law in this country allows them to do so, but also allows her to leave and travel without the family permission!! We suffer from this problem and the law is pressuring us in a negative way in a sense that we may lose our honor and dignity!! What do you say about that your Eminence the Reference?
A- We must educate both: the girl and the young man, to be accustomed to the commitment to Sharia in their lives … And that the parents must adhere to the law strictly, so that children will see the seriousness of the parents in applying Islam and their adherence to it in secret and in public.

عدَّة المطلَّقة

س: تزوَّجتُ مرَّة ثانية بعد شهر واحد فقط من طلاقي من زوجي الأول.. دون أَنْ أعرف عدم جواز ذلك شرعاً، لأنّي أعيش في مدينة بعيدة لا توجد فيها مراكز إسلامية! فما حُكم ذلك؟ وهل زواجي الحالي باطل شرعاً؟
ج: نعم زواجك الحالي غير صحيح لأنك لم تعتدّي عدَّة الانتظار بعد الطلاق بحسب ما فرض الإسلام على المطلّقات…
وعدّة المطلّقة أن تـنتظر بعد الطلاق لتأتيها عادة الحيض 3 مرات، قال تعالى:
(وَالْمُطَلَّقَاتُ يَتَرَبَّصْنَ (ينتظرن) بِأَنْفُسِهِنَّ ثَلَاثَةَ قُرُوءٍ (أي حيضات أو أطهار) وَلَا يَحِلُّ لَهُنَّ أَنْ يَكْتُمْنَ مَا خَلَقَ اللَّهُ فِي أَرْحَامِهِنَّ إِنْ كُنَّ يُؤْمِنَّ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآَخِرِ وَبُعُولَتُهُنَّ (أزواجهن) أَحَقُّ بِرَدِّهِنَّ فِي ذَلِكَ إِنْ أَرَادُوا إِصْلَاحًا وَلَهُنَّ مِثْلُ الَّذِي عَلَيْهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ وَلِلرِّجَالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ) البقرة 2/ 228.

Waiting period (iddah) for a divorced woman

Q- I remarried after only one month of my divorce from my first husband… without knowing that this is not legally permissible, because I live in a distant city where there are no Islamic centers! What is the ruling about that? Is my current marriage contrary to the rules of the Islamic Shari’ah?
A- Yes, your current marriage is not right (void) because you did not take the time to have the waiting period (iddah) after the divorce according to what Islam has imposed on divorcees … And the waiting period for a divorced woman is prescribed for three monthly periods (courses). Almighty says:  [Divorced women shall wait concerning themselves for three monthly periods. Nor is it lawful for them to hide what Allah hath created in their wombs, if they have faith in Allah and the Last Day. And their husbands have the better right to take them back in that period, if they wish for reconciliation. And women shall have rights similar to the rights against them, according to what is equitable; but men have a degree (of advantage) over them. And Allah is Exalted in Power, Wise.] Al Baqarah 2/ 228.

تزويج البنات في البلد الأمّ

س: يعتقد بعض الأخوة بجواز تزويج بناتهم مُبكراً في البلد الأُمّ، لذلك عندما يكبرْنَ ويصلْنَ الى سن الـ18 أو أكثر يعود الأهل بهنَّ إلى البلد الأمّ.. فيقعون في مشاكل قانونية!! فما هو رأي سماحتكم؟
ج: الأهم هو تربية الأولاد شباباً وفتياتٍ تربية إسلامية فلا يقعون بعد ذلك في مفارقاتٍ أخلاقية ولا دينية.

Marriage of girls in the mother country

Q- Some brothers believe that it is permissible to marry their daughters early in the mother country, so when they grow up and attain the age of 18 or more, their parents take them back to the mother country…so by doing that they face (fall into) legal troubles!! Your Eminence, what is your opinion?
A- Most importantly is to raise the children (young men and young girls) by Islamic education, so that they do not fall into moral paradoxes nor religious.

الشريعة تستوعب المتغيّرات

س: يقول بعض العلماء بحُرمة الاختلاط بين البنات والشباب وخصوصاً في المرحلة الإعدادية (مرحلة المراهقة) والمرحلة الجامعية (مرحلة الوعي والنضوج).. ويعتقدون بأنه في كلتا المرحلتين يتم التأسيس لعلاقات غير سليمة خصوصاً في ظل المتغيّرات ومنها المثلية والسماح بتعاطي المخدرات!! فكيف تستوعب الشريعة هذه المتغيّرات وتعطينا الحلول الناجحة لنحفظ شبابنا وبناتـنا؟
ج: تستوعب الشريعة هذه المتغيّرات بالحث على تربية الجيل الجديد تربية إسلامية سامية من خلال تواجدنا معهم في الأجواء الإسلامية والمحيط الأخلاقي.

Sharia accommodates changes

Q- Some scholars say that during the preparatory phase (adolescence phase), and university level (maturity and understanding phase) it is forbidden for young girls and young men to intermix (be in association with). And they believe that in both stages is the start of the establishment of improper relations, especially under the umbrella of changes such as: homeopathy and the freedom of drug use!! How can the Sharia accommodate these changes and gives us successful solutions to preserve our young men and our daughters?
A: The Shari’ah accommodates these changes by the encouragement to raise the new generation to a high Islamic culture through our presence with them in the Islamic mediums and ethical environment.

التطفيف

س: في الأسواق المحلية هناك أسعار مُتباينة لأنواع متميّزة من البضائع، فترتفع هنا وتـنخفض هناك!! السؤال: هل يحق لنا وضع أسعار تُحقّق لنا أرباحاً عاليةً؟ أَمْ أن الشريعة تحدِّد سقفاً مُعيّناً؟
ج: يجب أن تكون الأسعار عادلة لا غبن فيها، والبضاعة أصلية لا غش فيها. وفوارق الأسعار تُعتبر تطفيفاً لا يقبله الشرع. قال تعالى: (وَيْلٌ لِلْمُطَفِّفِينَ. الَّذِينَ إِذَا اكْتَالُوا عَلَى النَّاسِ يَسْتَوْفُونَ. وَإِذَا كَالُوهُمْ أَوْ وَزَنُوهُمْ يُخْسِرُونَ. أَلَا يَظُنُّ أُولَئِكَ أَنَّهُمْ مَبْعُوثُونَ. لِيَوْمٍ عَظِيمٍ. يَوْمَ يَقُومُ النَّاسُ لِرَبِّ الْعَالَمِينَ) المطففون 83/ 1 – 6.

Giving less (Fraud)

Q- Prices variation exist in the local markets for certain types of goods, where they rise in one place and go down in another!! The question: Are we entitled to ask for the prices that will give us high profit margin?  Or does the Shari›a have a limit on a specific ceiling?
A- Prices must be just and not unfair, and the goods must be genuine and not fraudulent. The variations in the prices are considered to be a fraud and not accepted by the Shari’ah.  Almighty said: [Woe to those that deal in fraud—those who, when they have to receive by measure from men, exact full measure, but when they have to give by measure or weight to men, give less than due. Do they not think that they will be called to account?— on a Mighty Day, a Day when (all) mankind will stand before the Lord of the Worlds?] Al Mutaffifin 83/ 1- 6.

الطلاق والمَهْر

س: وقع الطلاق، وطليقي أثناء حضوره عند الشيخ اعترف بالمَهْر المؤجَّل وتعهد بدفعه بعد فترة قصيرة.. والآن مرت سنوات ولم يدفع شيئاً!! فهل يصحّ الطلاق؟ وهل يُعتبر أن المبلغ بذمَّته لا يسقط عنه؟ وهل يحقّ لي طلب غرامات عليه ما دام متأخراً في السداد؟
ج: المهر لا زال بذمَّة زوجك وعليه أن يوصله إليك بأسرع فرصة لتبرأ ذمتُه منه، ولا يحق لك مطالبتُه بغرامات لأنه مجرد دينٍ في ذمته. والطلاق صحيح إذا وقع ضمن شروط الطلاق الشرعية ولا سيما أنه كان بإشراف عالم دين يعرف أحكامه وشروطه.

Divorce and dowry

Q- I got divorced, and while my divorced husband was meeting with the sheikh; he admitted that he owes me the deferred dowry and promised to pay it within a short period of time. Now years later nothing has been paid!!  Is the divorce valid? Is the money he owes me will always be as debt he has to pay it back to me? Do I have the right to charge him fines as long as he is late in paying back the deferred dowry?
A- The dowry is still your husband’s liability and he has to deliver it to you as soon as possible in order for him to be cleared of his debt to you, and you do not have the right to charge him fines because it is only a debt he owes.
The divorce is valid if it was done within the legitimate divorce conditions, and above all it was done under the supervision of a religious scholar who knows its provisions and conditions!.

شكر الله بتطبيق شرعه

س: تقول الآية الكريمة رقم 10 من سورة الأعراف: (وَلَقَدْ مَكَّنَّاكُمْ فِي الْأَرْضِ وَجَعَلْنَا لَكُمْ فِيهَا مَعَايِشَ قَلِيلًا مَّا تَشْكُرُونَ). لماذا يرتبط الشكر دائماً بأحوال الناس ومعايشهم؟ وما تأثير ذلك؟ فنحن نجد الكثير من غير الشاكرين على الرغم من أن أرزاقهم مبسوطة وممدودة ويتجبّرون بها وبسببها؟
ج: شكر الله واجبٌ عقلاً وشكر الله يتحقق بالتزام الواجبات الشرعية وأدائها والانتهاء عن المحرمات الشرعية… قال تعالى: (لَئِن شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ) ابراهيم 14/ 7.

To give thanks to God  is to implement His Divine Law

Q-The holy verse No.10 of Surat Al-Araf says:
(It is We Who have placed you with authority on earth, and provided you therein with means for the fulfillment of your life: Small are the thanks that ye give!). Why is thanksgiving always associated with people›s situations and their lives? What’s that effect? We find many people, even though they are not thankful; their livelihood is refined, as well as powerful which is instrumental in abusing the others?
A- Giving thanks to God is mentally a must. And to give thanks to God is fulfilled by adhering and implementing the Shari›ah’s duties and to cease (end) illegitimate actions… Almighty says: [“If ye are grateful, I will add more (favours) unto you;] Ibrahim 14/7.

قبر الزهراء وتاريخ وفاتها

س: نعرف أنَّ قبر السيدة الزهراء (ع) لا يعرفه أحد، ولكن لماذا اختلفت الروايات وتعدَّدت في تحديد يوم وفاتها عليها السلام؟
ج: كلّا، قبرها في المسجد النبوي، جاء عن البزنطي في كتاب المناقب: في رواية معتبرة، قال: سألت الرضا عيه السلام عن قبر فاطمة عليها السلام فقال: (دُفنت في بيتها، فلما زادت بنو أمية في المسجد (أي في المسجد النبوي) صارت في المسجد) بحار الأنوار 97/ 191  عيون أخبار الرضا 2/ 277. أقول لأن بيتها كان لصيقاً بمسجد رسول الله (ص) وله باب يُفتح على المسجد فهي الآن في مسجد رسول الله (ص). وهذه كرامة إلهية لها ليكون قبرها قرب قبر رسول الله (ص). وأما تاريخ وفاتها فعن الإمام الصادق (ع) أنها قُبضتْ في جمادى الآخرة يوم الثلاثاء لثلاث خلون منه. وفاة الزهراء عن الصادق (ع) أنها قُبِضَتْ في جمادى الآخرة يوم الثلاثاء لثلاث خلون منه سنة إحدى عشرة من الهجرة. وعن الباقر (ع) توفيت ولها يومئذٍ ثماني عشرة سنة وسبعةُ أشهر ثمانيةَ  عشرةَ سنة وخمسة وسبعون يوماً.

Al Zahra’a tomb and the date of her death 

Q- We know that nobody knows where the tomb of Lady Al Zahra’a (AS) is, but why did the stories differ and diverse in determining the day of her death(AS)?
A- No, her tomb is in the Prophet’s Holy Mosque. In a trusted narration in al manakeb book about Al Bizanty he said:  – I asked Imam Al Reda (AS) about Lady Fatima’s (AS) grave, He (AS) said: – (She was buried in her house, and when the Omayyad made the expansion in the mosque (i.e., Prophet’s Holy Mosque) Her grave, as a result became in the Mosque.) Bihar Al-Anwar 97/191, Oyoun Akhbar Al-Rida 2/277. The reason I say this because her house was attached to the Prophet’s Holy Mosque (PBUH) and has a door that opens directly to the mosque, so she  is now in the Mosque of Allah’s Messenger (PBUH). This is a divine dignity bestowed on her by having her grave near the tomb of Allah’s Messenger (PBUH). As for the date of her death; a narration about Imam Al-Sadiq (AS): She left this world on Tuesday the third day of Jumada Al-Thaneyah. Al-Zahra’a death Imam Al-Sadiq (AS) reported that She (AS) died on Tuesday the third day of Jumada Al-Akhera- 11 A.H. And Imam Al-Baqir (AS) reported that when She died She was eighteen years and seven months old. And by other accounts She was eighteen years and seventy-five days old.

كتبٌ انحرافية

س: في مواقع التواصل الاجتماعي تُـنشر كُتب مُنحرفة سهلة المحتوى وقوية التأثير ومُتاحة للجميع في أي وقت!! والشباب لا يعرفون مدى ضَلال هذه الكُتب ليتجنَّبوا قراءتها، كما أن العائلة لا تعلم بمطالعة الأبناء لمثل هذه الكُتب؟
ج: يعرفون ذلك عندما تُخطِرونهم وتُـنبِّهونهم إلى خطورة تلك الكتب. ولا تسكتوا… إنَّ سكوتكم يُشجّعهم على التأثر بتلك الكتب والانحراف معها.

Deviance Books 

Q- Deviance books are posted on social network where their contents are easy-to-read, and have powerful  effects. These influential books are available any time for anybody to read!! Young people do not know how misleading these books are to avoid reading them as well as the family does not know that their children are reading such books?
A- When you warn and alert them,They definitely would know the danger that these books represent. Speak up, don’t  be silent … Your silence encourages them to be influenced by these books and to become deviant like these books.

أستاذ ملحد في المدرسة

س: في مدرسة أولادي يوجد مُدرِّس مُلحد يتدخل للتأثير على الطلاب المسلمين وغير المسلمين، والقانون طبعاً يمنع ذلك. ولكن بالنتيجة هذا الأستاذ يُؤثِّر سلباً. فماذا نفعل سماحة المرجع؟ وأولادنا فطرتهم سليمة ولا يستطيعون ردَّ شُبهاته وتحريفاته؟
ج: لا تسكتوا، قدِّموا شكوى لإدارة المدرسة عن ذلك الأستاذ الملحد فإن لم تُفِدْ تلك الشكوى قدّموا شكوى قانونية ضدَّه واشتكوا عليه في أقرب كنيسة لتلك المدرسة، لتعرف الكنيسة كيف تعاقبه وإذا كانت المدرسة في ديترويت فنحن مستعدّون لمواجهته في النقاش فراجعونا على المجمع الإسلامي لنجتمع به ونناقشه.

An atheist teacher at school

Q-  There is an atheist teacher in my son’s school who intervenes to influence Muslim and non-Muslim students. The law, of course, prevents this. But at the end, this teacher has negative affects on children! So,  what should we do? Our children are innocent by nature and can not stop his misinterpretations nor his suspicions and distortions?
A- Speak up and don’t be silent…  complain to the school administration about that atheist teacher. If it didn›t work; file a legal complaint against him, and complain to the nearest church to that school because the church knows how to punish him. If the school is in Detroit, we are ready to discuss and debate with him face to face. Contact us at the Islamic Institute to meet with him and have a discussion.

الدولة الإسلامية والسلطات الثلاث

س: برزت في دولنا ظاهرة الإسلام السياسي وتسخير الدين لتحقيق أهداف سياسية.. فهل يجوز الخلط بين الإسلام والدولة المدنية؟ وهل تستوعب الدولة المدنية حالة الإسلام السياسي؟
ج: وجِّهْ سؤالك للدولة المدنية، لكن الإسلام السياسي هو القادر في الحقيقة على استيعاب الدولة المدنية. إنَّ دولة الإمام علي (ع) فصلتْ بين السلطة التـنفيذية والسلطة القضائية في الدولة الإسلامية وبين السلطة التشريعية.

Islamic state and the three branches of government

Q-The phenomena of political Islam and the use of religion to achieve political goals have emerged in our countries… Is it permissible to pair Islam with the civil state? Does the civil state accommodates the state of political Islam?
A- Direct your question to the civil state … But the political Islam is in fact capable of accommodating the civil state …
The state of Imam Ali (AS) separated between the executive branch and the judiciary branch in the Islamic state, and between the legislative branch.

مقابلات

أخبار ومناسبات

بيانات