حوارات عقائدية

يشكل هذا القسم حوارات عقائدية تعالج الإختلافات بين…

بين الإسلام واليهودية

* منهج الحوار بين أهل الأديان السماويّة * هل ور…

مسائل الفقه العملي

يتناول هذا الكتاب العديد من مواضيع الفقه العملي ال…

اسئلة حول الإسلام

تتناول هذه الزاوية اسئلة وإجابات حول الإسلام، وقد …

شؤون الأسرة

تتناول هذه الزاوية شؤون الاسرة وتنقسم إلى عدة فروع…

الاستفتاءات

يتناول هذا الباب العديد من الاستفتاءات التي يجيب ع…

«
»

أسئلة حول الإسلام 177

الدفن في غير مقبرة المسلمين

س: نعيش في مدينة لا يوجد فيها مقبرة للمسلمين.. فهل نستطيع دفن موتانا في أقرب مقبرة لمحلّ السكن؟
ج: كلّا… فليجمع المسلمون أنفسهم ويشتروا قطعة أرض قريـبة منهم ويجعلوها مقبرة للمسلمين.

Burial in non-Islamic cemetery

Q- We live in a city where there is no cemetery for Muslims. Can we bury our dead in the nearest cemetery to the place of residence?
A- No … Let the Muslims themselves get together to buy a land close to them and make it a graveyard for the Muslims.

المصافحة بين الجنسين من وراء الثياب

س: هل مُصافحة ابنة العم والعمَّة والخال والخالة جائز؟ علماً بأننا نعيش منذ الصغر مع بعضنا البعض وأنا أراهم مثل أخواتي بالضبط.
ج: كلّا، ليس جائزاً إلا عند الاضطرار، فإن اضطررتم للمصافحة فمن وراء الثياب فقط.

Handshake between the two sexes behind clothing barrier

Q- Is it permissible to shake hands with the kids of my uncle side, or my aunt side (1st cousin)?,  Knowing that we have lived closely together since childhood and I look at them like my sisters?
A- No, it is not permissible, except only when you have to. So if you have to shake hands; do it by using clothing barrier

القاسية قلوبهم

س: تقول الآية الكريمة رقم 22 من سورة الزُمر: (أَفَمَن شَرَحَ اللَّهُ صَدْرَهُ لِلْإِسْلَامِ فَهُوَ عَلَى نُورٍ مِّن رَّبِّهِ فَوَيْلٌ لِّلْقَاسِيَةِ قُلُوبُهُم مِّن ذِكْرِ اللَّهِ أُولَئِكَ فِي ضَلَالٍ مُّبِينٍ). والسؤال: مَنْ هُم القاسية قلوبهم؟ هل هُم تاركي الصلاة؟ أو الذين يمتـنعون عن الإيمان بالإسلام؟
ج: القاسية قلوبهم الذين لا تؤثر فيهم المواعظ ولا التـنبيه الإلهي والوعيد ولا البشرى ولا الآيات القرآنية المؤثرة لأن قلوبهم خشنة لا رحابة فيها ولا اتساع… وفي بعض الأخبار أن ابن مسعود قال:  سُئل رسول الله (ص) عن تفسير هذه الآية (أَفَمَن شَرَحَ اللَّهُ صَدْرَهُ لِلْإِسْلَامِ فَهُوَ عَلَى نُورٍ مِّن رَّبِّهِ) الزمر 39/ 22. فقال (ص): (إذا دخل النور في القلب انشرح وانفتح. ثم قلنا يا رسول الله ما هي علامات إنشراح الصدر؟ فقال: (الإنابة إلى دار الخلود، والتجافي عن دار الغرور والاستعداد للموت قبل نزوله.) تفسير القرطبي 8/ 5691.  وروضة الوعاظين للشيخ المفيد.

Those whose hearts are hardened

Q- The holy verse No. 22 of Surat Al-Zumar says: [Is one whose heart Allah has opened to Islam, so that he has received enlightenment from Allah, (no better than one hardhearted)? Woe to those whose hearts are hardened against celebrating the praises of Allah! They are manifestly wandering (in error)!]. The question: Who are the hardhearted? Are they who do not pray? Or who refrain from believing in Islam?
A- The hardhearted are those who are not affected by: the sermons, the cautioning and the threatening of divine vengeance, nor the affectionate holy Qur’an verses, because their hearts are hardened in such a way there is no room (in their hearts) for any abundance or amplitude…  And according to some reports about Ibn Mas›ood who said:
{The Messenger of Allah (PBUH) was asked about the interpretation of this verse (Is one whose heart Allah has opened to Islam, so that he has received enlightenment from Allah,) Al Zumar 39/ 22. He (PBUH) said: “Those who listen to Allah’s Message find Allah’s Grace helping them to expand their spiritual understanding and to receive Allah’s Light”.  Then we said: “O Messenger of Allah, what are the signs of the heart’s expansion?” He (PBUH) said: “Turning to Allah (in repentance) on the road to Eternity, and eschew (stay away) Evil and make preparation for the forthcoming of death.”} Tafseer Al-Qurtubi 8 / 5691. Rawdhatul-wa’atheen for Sheikh Al- Mufeed.

إمام مسجد سلوكه مخالف للمروءة

س: إمام مسجد سلوكه يخالف المروءة، فهل تصحُّ إمامته للصلاة؟
ج: الفتوا نظره لسلوكه المخالف للمروءة ليصحِّح سلوكه فلا يقع في هذه المفارقة الصعبة مرَّة ثانية. إن مسؤوليتكم أيضاً التصحيح وليس السكوت فقط واللامبالاة.

Immoral behavior by the Imam of a mosque

Q- An imam of a mosque behaves immorally, does his position to lead the prayer still stands?
A- Draw his attention to his undignified (contrary to high ethics) behavior, in order to correct his behavior, so that he does not fall into this difficult paradox again. It is also your responsibility to correct and not just to remain silent and indifferent.

دعاء التوسُّل إلى الله تعالى بالصدِّيقة الزهراء (ع

س: بمناسبة وفاة السيّدة الزهراء (ع) هل هناك دعاء بالتوسُّل إليه تعالى يستجيب سبحانه له بشكل مقدَّس؟
ج: نعم، وهذا هو الدعاء: (اللهمَّ صلِّ على فاطمة وأبيها وبعلها وبنيها والسرّ المستودع فيها بعدد ما أحاط به علمك
يُقرأ 530 مرَّة لتحقيق الطلب كما عن السيّد الطبطبائي صاحب كتاب تفسير الميزان. والعدد 530 يُطابق اسم فاطمة وفق جدول حساب الحروف باللغة العربية الأبجدية.

Pleading Prayer to Allah  by Al-Siddiqah Al-Zahra’a (AS)

Q- On the occasion of the death of the Lady Al-Zahra’a (AS), is there a pleading Prayer to Him-Almighty – by which the Almighty will answer it in a sacred way?
A- Yes, this is the supplication (Prayer): (O Allah, bless Fatima, her father, her husband and her sons, and the secret that is stored within her to a number as far as your knowledge encircles.) It is read 530 times to fulfill the request…  as it was reported about Sayyed Al-Tabataba’e  who wrote Tafseer Al-Mizan. The number 530 corresponds to Fatima›s name according to the numeral table of letters in Arabic alphabet.

الوديعة أمانة لا يحقّ لمن هي مودعة عنده أن يتصرَّف بها

س:  وضعتُ مبلغاً من المال كوديعةٍ عند شخص قريب وهو يعمل به بالتجارة دون علمي ويربح منه الكثير!! والآن بعد معرفتي بذلك، هل يحق لي أَن أكون معه شريكاً له في العمل والمطالبة بالأرباح عن الفترة التي لا أعلم بها؟
ج: الوديعة أمانة ولا يحقّ له أن يستعملها في التجارة بدون إذنك…
ولكي يكون شريكاً لك في العمل لا بدَّ من أخذ إذنك أيضاً، ولكي تكون أنت شريكاً له في العمل لا بدَّ من إعلامه أيضاً وإخباره بأنك لن تسامحه ما لم تكن شريكاً له بالأرباح.

The deposit is a trust in which the person to whom it

 is deposited to has no right or freedom in its management

Q: I trusted one of my relatives where I gave him a sum of money as a deposit (trust). I knew later that he uses my money in trade deals that give him high profit margin… and now, do I have the right to be his partner and demand my share from the profits for the period he started using my money?
A: The deposit is a trust and he is not entitled to use it in trade without your permission… And for him to be your partner in this kind of work, he must also take your permission. And for you to be his partner, you must also inform him and tell him that you will not forgive him unless you are his partner in profits.

حرية التصرُّف بأجرة عملك

س: كنتُ وكيلاً عن أحد الأخوة لاستلام راتبه التقاعديّ واستلام بعض مستحقَّاته المالية من عملٍ استثماريّ مُشارك فيه، مقابل أجر محدَّد يدفعه لي بالاتفاق. السؤال: هل يحقّ لي مداورة المبلغ واستثماره دون علم الأصيل وتحقيق أرباح إضافية؟
ج: أجرك بعد استلامك له يصبح مالاً لك أنت حرُّ التصرُّف فيه.

Freedom to act  on your paycheck 

Q: I was an agent for one of the brothers to act on his behalf in receiving his pension and some of his financial dues from investment he is involved in, in return for a specific fee he agreed to pay me. Question: Is it permissible for me to invest (turnover) this fee without his knowledge and to make additional profits?
A: After you receive your paycheck it becomes yours, and you have the freedom of action.

لا تجسَّسوا

س: بعضهم يستأجر شخصاً مقابل الأذيَّة والوشاية والتجسُّس على بعض الزملاء والشركاء في العمل بغرض إزاحتهم من منصب معيَّن والحلول مكانهم!! هل يجوز هذا العمل؟
ج: هذا يخالف قوله تعالى (وَلَاْ تَجسَّسوْا) الحجرات 29/ 12.

Do not spy

Q: Some people pay others in return to do: harm, abuse, and to spy on some coworkers and partners at work to remove them from a certain position and their place !! Is this permissible?
A: This contradicts what Almighty says: (And spy not on each other,) Al Hujurat 49/ 12.

قضاء الصوم والصلاة  عن الأقربين

س: والدي مات بعمر يناهز الـ 75 عاماً، وأخي مات بعمر 33 عاماً، وأتوقع حاجتهم لقضاء سنوات عن الصيام والصلاة.. فكيف أحسب المدَّة المفترضة دون أَن أستطيع تحديد سنوات القضاء؟
ج: تحسب المدَّة حين تتأكَّد من أن الصلاة والصيام فاتا عليهما… فإن لم تتأكَّد وشككت فالقضاء عنهما الأفضل أن يكون من باب الاحتياط لا الوجوب.

Making up fasting and prayer for kinsmen 

Q: My father died at the age of 75 years, my brother died at the age of 33 years, and I believe that both of them missed years of fasting and prayer .. How do I calculate the assumed period without determining the years that to be made up?
A: The assumed period is calculated when you are sure that they indeed missed the prayer and fasting. If you cannot confirm that, and you have suspicions about it; then, making up for the period missed will preferably be done as a precaution and not as a must (mandatory).

الدفاع عن المظلومية الذاتية

س: التكبُّر صفة ذميمة نعاني منها مع بعض الشخصيات التي تقوم بتسخير بعض ضعاف النفوس وبعض أصحاب الأقلام الأجيرة، بقليل من المال، كي تقوم بتصويرهم وكأنهم ملائكة أو معصومون لا يُخطئون!! فكيف نعالج مثل هذه الحالات السلبية المَقيتة؟
ج: عليك أن تأمرهم بالمعروف وتنهاهم عن ذلك. فإن كانوا مظلومين ويقومون بذلك للدفاع عن حقوقهم ومظلوميتهم فلا مشكلة.

Defending self oppression 

Q: Arrogance is a menial characteristic we have to deal with it that comes out from certain persons who use the mean-spirited people and some contracted writers to portray them as angels or infallible who do not make mistakes!! How can we deal with such hateful negative situations?
A: You have to enjoin them with what is right, and to forbid what is wrong. So, If they were oppressed and they do that to defend their rights and their oppression, then there should be no problem.

لا تقتحم بالنصيحة

س: كنتُ ناصحاً لمجموعة من الأقارب في عدم تزويج بناتهم من عائلة يُعرَف عنها افتعال المشاكل واختلاق الصعوبات.. وكانت النتائج غير حميدة ومحفوفة بالعداوات! حيث قاموا بكشف الأمر ووضعوني في مواجهة تلك العائلة!! سماحة المرجع، ألا ينبغي حفظ أسرار الناس وعدم تعريضهم للحرج، خصوصاً أنني كنت ناصحاً لهم بإخلاص ومحبة؟
ج: لا نصيحة إلا إذا طلبوا منك النصيحة ولا تقتحم بالنصيحة لمن لم يطلبها منك.
نعم ينبغي حفظ أسرار الناس كما جاء في بعض الأحاديث عن النبي (ص) وأئمة أهل البيت عليهم السلام.

Do not obtrude (dash) with advice

Q: I have been an adviser to a group of relatives not to let their daughters marry an individual from a family that is known to be a trouble maker and who creates difficulties… and the results were not good,  and full of animosity! Because they (relatives) told that family about my advice to find myself face to face with that family!!
Your Eminence the Reference, is it not necessary to keep the people’s secrets and not expose and embarrass them, especially when I was giving them a sincere and loving advice?
A: No advice is given unless they ask you for it, and do not dash with advice to those who do not ask you for it. Yes, keeping the secrets of people is a must as stated in some narrations about the Prophet (PBUH) and the imams of Ahlul- Al Bayt (AS).

حَمَلة العرش الثمانية

س: تقول الآية الكريمة رقم 17 من سورة الحاقة: (وَالْمَلَكُ عَلَى أَرْجَائِهَا وَيَحْمِلُ عَرْشَ رَبِّكَ فَوْقَهُمْ يَوْمَئِذٍ ثَمَانِيَةٌ).. فمَنْ هم الثمانية؟ والتجسيد واضح لا يقبل التأويل في كتابكم؟
ج: جاء في الأحاديث الإسلامية أن حملة في عالم الدنيا أربعة أشخاص أو أربعة مجاميع إلا أنهم في يوم القيامة يكونون ضعف ذلك، كما نقرأ حديثاً عن النبي (ص) أنه قال: (إنهم اليوم أربعة فإذا كانوا يوم القيامة أيّدهم الله بأربعة آخرين فيكونون ثمانية). والمقصود بالعرش مجموعة عالم الوجود لأنه عرش حكومة الله ويدبّر حكومته من خلاله تعالى بواسطة الملائكة الجاهزين لتـنفيذ أمره تعالى. وجاء في حديث آخر أن حملة العرش في يوم القيامة أربعة من الأولين وأربعة من الآخِرين، والأربعة الأولون هم (نوح) و(ابراهيم) و(موسى) و(عيسى) أما الأربعة الآخرون: فهم (محمد) و (علي) و (الحسن) و (الحسين).  مجمع البيان ج 10 / ص 346 والحديث يوضح المفهوم الواسع. والملاحَظ أن قسماً من تدبير نظام وشؤون ذلك اليوم هو من مهمة الملائكة وقسمٍ من الأنبياء حيث يكون الجميع جاهزين لتـنفيذ أمر الله، ويتحركون بإرادته تعالى.
وعليه فإن الملائكة في ذلك اليوم تحيط بالعالم من جميع جهاته.

The Eight bearers of the Throne of God  (the Thrown of Authority)

Q: The verse No. 17 of Surat Al-Haqqah says: [And the angels shall be on the sides of it; and above them shall bear that Day ‘Arsh’ (the Throne of Authority) of the Lord, eight (of them).]…. Who are the eight? The embodiment is clear, and does not accept in your book any other interpretation, i.e. embodiment?
A- It has been said in the islamic narrations that the bearers of this world (that we live in) are four persons, or four groups, but on the Day of Judgement they will be twice that number. So, as we read a narration about the Prophet (PBUH) that He said: (Today, they are four, then on the Day of Judgement God will support them with another four then the total will be eight). The Throne is intended to be the whole world of existence because it is the Throne of God’s government and thru Him the angels are ready to carry out God’s command in governing. In other narration, it was said that: The bearers of the Throne on the Day of Judgement are—(four from the Former People, and four from the Later people). Four Former People: Noah- Moses- Abraham- Isa. Four Later people: Mohamad- Ali- Al Hasan- Al- Husain. “Majma Al-Bayan part 10, page 346.
The narration illustrates the broad concept, and it is  noted that part of the system’s management and the affairs of that Day is the mission of the angels and a group of the prophets where everyone is ready to carry out the command of God, and they move by His Will. Therefore, the angels on that day surround the world from all sides.

امرأة تُزيِّن الرجال

س: صالون حلاقة فيه سيدة تعمل لتزيين النساء والشباب في نفس الوقت!! فهل يجوز للمرأة أَنْ تعمل في تزيين الرجال؟
ج: لا يجوز لها أن تعمل في تزيين الرجال لما في ذلك من إثارة للشهوات (المحرمة بين الجنسين). إلا إذا أرادت أن تزيِّن زوجها أو أخاها الشاب أو ولدها الشاب أو محارمها كعمّها وخالها وابنِ أخيها وابنِ أختها.

A woman works as a hair dresser for men

Q: A barber shop where a lady works as a hair dresser for both men and women!! Is it permissible for a woman to cut men’s hair?
A- It is not permissible for her to cut men’s hair because of the arousing of desires (forbidden between the sexes). Unless she wants to give hair cut to her husband or younger brother or her young son or mahrams (a person who is not allowed to get married with) like her uncle (mother or father side) and  nephew  (son of her sister or brother).

التعرب وضياع الدين بعد الهجرة وتعلّم الدين

س: طبيعة عمل زوجي في الجيش تفرض علينا التواجد في مدينة لا توجد فيها مساجد ولا توجد جالية إسلامية ولا توجد محلات عربية  فنعاني كثيراً، خصوصاً أنَّ أولادي لا يعرفون شيئاً عن اللغة العربية وعن القرآن الكريم وكلّما كبروا تكبر معاناتي معهم.. فثقافتهم صارت غريـبة عنّي وعن زوجي!! فهل وقعنا في حالة التعرب بعد الهجرة؟ وهل نُحاسب على ذلك؟
ج: نعم إنها حالة التعرب بعد الهجرة وهي مسؤوليتكم… عليكم الانتقال إلى مدينة ديربورن لتُدخِلوا أولادكم المدارس الإسلامية الممتازة هنا في ولاية ميشيغان. ولتـنزعوا عن أنفسكم لقب التعرب بعد الهجرة الذي كان زمن الإسلام الأول حيث كان بعضهم يهاجر ليأخذ أحكام الإسلام ولا يذهب ليعيش في البادية ويخسر هو وأولادُه دينه وتعاليمه الإسلامية وهو ما يحصل لمن يأتي اليوم إلى البلاد الغربية التي يقلُّ فيها الالتزام الديني وتكثر فيها المحرمات وينتشر فيها الجهل بالإسلام.

Arabization and  the loss of religion after migration, and leaning religion 

Q: The nature of my husband›s work in the army forces us to be in a city where there are no mosques, no Islamic community, and no Arab stores where we suffer the most, especially since my children do not know anything about the Arabic language and the Holy Qur’an, and as they grow; my suffering grows with them… Their culture became strange to me and to my husband!! Did we fall in what’s called “the state of arabization after migration”? Are we accountable for that?
A- Yes, it is the state of arabization after migration, and It is your responsibility …
You have to move to Dearborn in order to register your children in the excellent Muslim schools here in Michigan. And to remove the “arabization after migration” title which was used during the earlier Islam where some people used to migrate to learn  the provisions of Islam and not to migrate to live in the desert and lose, with his children, his religion and his Islamic teachings. This is what’s happening to those who come today to the Western countries where the religious commitment is in its lowest level, and the wide spread of “taboo” and the ignorance of Islamic religion.

ابتزاز مالٍ لحفظ سرٍّ

س: أحد الأشخاص عرف عنّي معلومة شخصية كنت أُخفيها لسنواتٍ طويلة، والآن يحاول ابتزازي بالمال وبأشياء أُخرى مقابل سكوته!! فهل يجوز دفع المال له؟ أو أترك الأمر على الغارب وليكن ما يكون؟
ج: لا يجوز له ابتزازك، ويجوز لك بذل شيءٍ من المال له ليحفظ سرّك لا سيما إذا كان سرك خطيراً جداً وستدفع ثمنه غالياً جداً عليك وعلى أسرتك.. إذا شاع ذلك السرُّ بين الناس وأضرّ بك وبمن معك، والنبي (ص) يقول: (لا ضرر ولا ضرار في الإسلام).

Money extortion to keep a secret

Q: Someone knew a personal information about me which I tried to hide it for many years, now he is trying to extort me with money and other things to keep his silence!! Is it permissible to pay him? Or leave it as is, then, so be it?
A: He is not permitted to extort you, and you may pay him some money to keep your personal information a secret, especially if your secret is very serious. And if the secret is spread among people; then you will pay dearly and will affect you and your family. The Prophet (PBUH) says: (No harm, no foul in Islam).

اختلاف المشايخ والمؤمنين

س: في الجالية نتلمَّس خلافاتٍ وانقطاعاً بين بعض المشايخ، وذلك يدوم لفترات طويلة بل لسنوات!! ويتبع ذلك تحزب وانقسام بين أتباعهم مما يترك آثاراً سلبيةً على الجالية فيعزف الناس عن المساجد!! علماً بأن هؤلاء المشايخ يتحدثون على المنابر ويقولون لنا لا تختلفوا لأكثر من ثلاثة أيام!! فماذا تقول لنا ولهم سماحة المرجع؟
ج: نقول لهم لماذا اختلفتم أكثر من ثلاثة أيام؟ ونذكرهم بقوله تعالى: (أَتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَتَـنْسَوْنَ أَنْفُسَكُمْ وَأَنْتُمْ تَتْلُونَ الْكِتَابَ أَفَلَا تَعْقِلُونَ) البقرة 2/ 44. ثم نشجِّع أتباعهم على الإصلاح والتقارب في ما بينهم. ونذكرهم بحرمة النزاعات بين المؤمنين يقول تعالى: (وَالَّذِينَ يُؤْذُونَ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ بِغَيْرِ مَا اكْتَسَبُوا فَقَدِ احْتَمَلُوا بُهْتَانًا وَإِثْمًا مُبِيناً) الأحزاب 33/ 58.

Disagreement between the sheikhs (religious leaders) and the believers

Q: We in the community, experience   disagreements and cease of communications among some sheikhs, which last for long periods of time, even for years!! This is followed by partisan and split among their followers, which is leaving negative effects in the community, and causing people to stay away from mosques !! Knowing that these same sheikhs preach their congregations and tell us not to differ for more than three days !! Your Eminence the Reference, What do you say to us and to them.
A: We say to them why did you differ for more than three days?  And we remind them of Almighty’s saying: (What! Enjoin ye upon the people righteousness and  ye forget your own selves?. Yet ye read the scriptures? What! do ye not understand?) Al-Baqarah 2/ 44. Then we encourage them to rely on reform and rapprochement among themselves. And remind them of the inviolability of disputes between the believers as Almighty says:  (And those who annoy believing men and believing women without what their having earned it, then indeed they bear the guilt of slander and a manifest sin.) Al-Ahzab 33/ 58.

خلع الحجاب كشرط للزواج

س: خطيبتي الآن تعيش مع أهلها وترتدي الحجاب الشرعي ولكنّها تشترط عليَّ بعد الزواج أَنْ تخلع الحجاب وتقول إنّها ستخرج من سلطة الأهل الى الحياة معي وتكون حُرة وعلى مسؤوليتي! فهل يجوز ذلك؟ وهل يحق لي الإستجابة لشروطها؟
ج: لا يحق لك الاستجابة لشروطها فهي تشترط عليك السير في طريق الحرام، ولا أنصحك بالزواج من فتاة ترفض لبس الحجاب، فعليك أن تشترط عليها لبس الحجاب وإلّا فلا تعدها بالزواج منها.

Taking off the veil as a condition for marriage!!

Q: My fiancé is living now with her parents and she is wearing the legal hijab. But she stipulates to take off her hijab after marriage! She says that she will get out of her parents’ authority to live with me and be free under my own responsibility! Is that permissible? Do I have the right to accept her terms?
A: You do not have the right to accept her conditions because she wants you to go along with her in illegal way, and I do not advise you to marry a girl who refuses to wear the legal hijab, you must stipulate her to wear  the legal hijab, otherwise do not propose to her.

مقابلات

أخبار ومناسبات

بيانات