حوارات عقائدية

يشكل هذا القسم حوارات عقائدية تعالج الإختلافات بين…

بين الإسلام واليهودية

* منهج الحوار بين أهل الأديان السماويّة * هل ور…

مسائل الفقه العملي

يتناول هذا الكتاب العديد من مواضيع الفقه العملي ال…

اسئلة حول الإسلام

تتناول هذه الزاوية اسئلة وإجابات حول الإسلام، وقد …

شؤون الأسرة

تتناول هذه الزاوية شؤون الاسرة وتنقسم إلى عدة فروع…

الاستفتاءات

يتناول هذا الباب العديد من الاستفتاءات التي يجيب ع…

«
»

اسئلة حوال الاسلام- حوار 4

 اشاعة العنف باسم الإسلام
س: كيف تفسّرون بشاعة ما حدث في نيس في فرنسا مع تعاليم الإسلام والقرآن الكريم؟
ج: بشاعة وهمجية تتناقض مع القرآن الكريم وتعاليم الإسلام حيث يقول تعالى:
(وَلَا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ. وَمَنْ قُتِلَ مَظْلُومًا فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِيِّهِ سُلْطَانًا فَلَا يُسْرِفْ فِي الْقَتْلِ. إِنَّهُ كَانَ مَنْصُورًا) .
Violence a rumor in the name of Islam
Q: How do you explain the despicable acts that occurred in Nice, France; in contrast to the teachings of Islam, and the Holy Quran?
A: The despicable and barbaric acts conflict with the Holy Quran and the teachings of Islam since God says: “And do not kill the soul which Allah has forbidden, except by right. And whoever is killed unjustly – We have given his heir authority, but let him not exceed limits in [the matter of] taking life. Indeed, he has been supported [by the law].”(17:33).

الإسلام والآخر
س: ثقافتكم ومنهجكم سماحة المرجع يختلف عمّا نجده في اليوتيوب وبعض القنوات الفضائية المتطرفة وفتاوى العنف والفتنة وإلغاء الآخر، هل تحملون خطاباً يختلف عن الآخر؟ وهل الإسلام يتقبل هذا التنوّع؟
ج: الإسلام يرفض الهمز واللمز باللسان والإشارة ضد الآخر فضلاً عن العنف والقتل، قال تعالى:
(وَيْلٌ لِكُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ)
(وَلا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْيَاءَهُمْ وَلا تَعْثَوْا فِي الأَرْضِ مُفْسِدِينَ)
(وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا…)
والإسلام يتقبل التنوّع إلا الفساد والإجرام.
Islam & Others
Q: Your Eminence, your educational methods completely differ in what we see on YouTube and some of the Satellite stations. Moreover, we are observing a continued theme of radicalism in some satellite channels, and the issuing of verdicts that are fueling today’s radicalism and discord and the elimination of others. Do you carry a message that is different? Does Islam accept this variety?
A: Islam rejects insults and innuendo with the tongue and the reference against each other as well as violence and murder. God almighty says in the Holy Quran:
(Woe to every scorner and mocker)(104:1)
(And do not deprive people of their due and do not commit abuse on earth, spreading corruption.) (26:183)
(And made you peoples and tribes that you may know one another.) (49:13)
And yes, Islam does accept diversity and rejects corruption and criminality.
الإسلام والتنوّع والتفكيك
س: مع بشاعة هذه الأحداث أصبح الإسلام في خطر والمسلمون كذلك، مثل هذه المخاطر كافية لتوحيد الخطاب الإسلامي؟
ج: أجل؛ ليست كافية فقط لتوحيد الخطاب الإسلامي بل هي حاكمة بضرورة اعتداله وتعاضده وخطابنا قرآني إسلامي صِرف لا يتلاعب بالنصوص ولا يلوي عنقها لأهوائه ومآربه حيث ندّد القرآن الكريم بذلك فقال تعالى:
(أَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ …)
أما من يحرِّف المبادئ في الفهم والتطبيق فهو ممن قسّموا القرآن الكريم فأخذوا منه ما يتناسب وأهواءَهم، ورفضوا ما يتعارض معها وبذلك فكّكوا وحدة الصيغة الإسلامية المتراصّة…
Islam, diversity and dismantlement
Q: Upon witnessing these barbaric acts we see that Islam has been placed in a hazard zone along with the Muslims. However are these dangers enough to unite the Islamic message?
A: For order: not only to unite the Islamic discourse but also necessity in moderation. Our message relies on the Islamic message in the Holy Quran when it dismisses any room for manipulating of the holy text based on one’s own desires , as the holy Quran states clearly : “Have you seen the one who takes as his god his own desire? Then would you be responsible for him?” (25:43) however there are those who misinterpret the Holy Quran. These people are the ones who have divided the Holy Quran. They take the parts that please their desires, and refute all the other parts that go against their desires; these are the people responsible for the compact disunity of the absolute Islamic formula of unity.
الإسلام والاختلاف
س: ألا يحتاج المسلمون لإدراك حقيقة التنوع في المجتمعات والاعتراف بها علماً يوجد مثل ذلك في القرآن الكريم ويؤكد على التعايش والتعارف؟
ج: نعم القرآن حاشد باحتواء ورعاية الاختلاف والتنوع والتعايش والتعارف بين أبناء البشر قال تعالى:
(يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ…)
Islam & Differences
Q: Shouldn’t the Muslims search for the truth in regards to the reality of diversity in society; in order to come to know and understand their customs while at the same time recognizing the acknowledgement of the Holy Quran when it comes to living and knowing each other?
A: Yes indeed, the Holy Quran rallies for the containment and care for differences, diversity, coexistence and mutual understanding between all human beings in a society. Accordingly God confirms this in the Holy Quran: “O mankind, indeed we have created you from male and female and made you peoples and tribes that you may know one another. Indeed, the most noble of you in the sight of Allah is the most righteous of you. (49:13)
النشوء في مجتمع غير مسلم
س: أن يولد المسلم في المجتمع الغربي ويتعلم فيه ويعمل، لماذا لا يكفي ذلك للاندماج دون ضياع الهوية أو دون أن يكون خطراً على تلك المجتمعات؟
ج: لا مشكلة في أن يولد وينشأ المسلم في المجتمعات الأخرى ويمكنه الحفاظ على هويته بأخلاق ومرونة، وأخذ كل ماهو إيجابي من مجتمعه الذي يعيش فيه بأخلاق ومرونة أيضاً. لا تناقض بين الهوية الإسلامية والمجتمعات الأخرى مادام المسلم يمتلك الوعي والحكمة الإسلامية والانفتاح الإنساني.
Development in a Non-Islamic society
Q: Is it enough for a learned and professional Muslim who was born in a Non-Islamic society such as the west, to maintain their Muslim identity while organically integrating in a Non-Islamic society, without diverting away from the straight path?
A: There is no problem in a Muslim who is born in a Non-Islamic society. They are able to maintain their Islamic identity through their flexible manners; also taking all that what is positive from the society that person lives in while having flexible manners. There is no contradiction with having an Islamic identity in other communities, as long as the Muslim possesses Islamic awareness and wisdom with humanitarian openness.
الشيعة والتميُّز
س: أدركت تمام الإدراك بأن الشيعة أينما يكونون يشكّلون حالة إيجابية وحالة سلمية واعية؟ هل يمنحهم هذا الأمر التميُّزَ الذي يفصلهم عن المذاهب الاخرى؟ وهل يصل العالم ومنظماته الدولية إلى التعامل معكم دون غيركم عن باقي المذاهب الإسلامية؟
ج: كلا لا يمنحنا ذلك تميزاً يشعرنا بالكِبْر والفوقية على باقي المسلمين، بل نحن جزء منهم كالجسد الواحد إذا اشتكى منه عو تداعى له سائر الجسد بالسهر والحمى كما جاء في الحديث النبوي الشريف.
The Shia and Excellence
Q: I have firm belief and conviction that where ever the Shia are to be found they have a positive impact and peaceful impact on society ,this is why they are elevated in status compared to other sects of religion? Do other nations and world organizations deal with you in comparison to other religions?
A: No, it does not give us the right to distinguish oneself to the level of arrogance and to feel above other Muslims, furthermore we are a part of them like one body if one of the body parts complained then then whole body is affected, just like it has been mentioned in the traditions of the holy Prophet Mohamed (Pbuh).
خطر حوزة الإنترنت الدينية
س: التعليم الحوزوي عن طريق الإنترنت أفسد أفكار بعض الناس، أحدهم قال لي القرآن فيه زيادة ونقص وحذف في بعض آياته!! وأنا أرفض ذلك وأرفض الغلو والمغالاة بسبب هذه الدروس!!
ج: هذا ليس تعليماً حوزوياً، هذه ألاعيب وهذر، تفضّلوا وشاركوا في حوزتنا الدينية العلمية الفقهية الأكاديمية وقد بدأت برامجها في المجمع الإسلامي الثقافي وتجنّبوا حوزات الإنترنت فإنّها ليست موثوقة دينيّاً.
The danger of learning Hawza online
Q: Learning Hawza on the internet has poisoned the thoughts of some people, one of the students told me that the Quran has additional, and missing parts in some of the verses!! However I reject such notions, and reject such overstatements as a result of these lessons.
A: These are not lessons to be taken and learned on behalf of the Hawza, these are tricks and garrulity. You are welcome to join and participate in the Religious Hawza which is based on Islamic Jurisprudence. It has begun its programs in the Islamic Institute of Knowledge. Please avoid the Hawza online since it is not religiously accredited.

خطباء مضلّلون جاهلون
س: إستمعت في مجلس فاتحة إلى خطيب وصل حديثاً كان يغرد خارج السرب ولا يفقه شيئاً ممّا يقول وكأنّه من عالم آخر!! بالله عليكم سماحة المرجع خلّصونا من مثل هذه النماذج!!
ج: لا تذهبوا إلى الإستماع إلى تلك النماذج، واعترضوا عليها بجرأة وصراحة ليعرف الناس أنهم مضلّلون جاهلون وليسوا خطباء للمنابر الإسلامية وللحق والحقيقة.
Misguided Ignorant preachers
Q: I was listening to a lecture in a funeral gathering to a preacher who was speaking nonsense, he doesn’t even understand the subject that he is speaking about, and it sounded like he was from another planet. Your eminence, can you please help us get rid of such examples!!
A: Please do not go to such gatherings and listen to such examples, and object with all boldness and honesty to his speech and let the people know that he is an ignorant, and a misguided individual and not a preacher that should be speaking on Islamic pulpits to preach truth, and present realities to the people.

الديمقراطية أولاً أو وحدة الجالية؟
س: بعض أصحاب النفوذ والمال يتحكّمون بوضع الجالية والترشيح للإنتخابات وزج فلان ضد فلان ممّا يسبب الإنقسام بين أبناء الجالية الواحدة، سماحة المرجع السلام عليكم، نحتاج للتماسك ولا نجعل الممارسة الديمقراطية تزيدنا ألماً ووجعاً ونحتاج إلى نصائحكم وتوجيهاتكم للجميع.
ج: يجب أن نفهم الديمقراطية أنّها تتيح الفرصة للكفاءات، ولا يجب أن تكون وسيلة للإنقسامات والعداء، وحينئذ يجب أن نضع وحدة الجالية فوق العصبيات والإنقسامات.
Democracy first or the Unity of the Community?
Q: Some financially influential people control by putting the community and those that are running for elections against each other which is causing a division in a unified community. Your eminence, peace be upon you, we need unite and not allow the practice of democracy to increase in our pains and agony, and we need your advice and guidance for everyone.
A: We need to understand that in a democracy it allows the opportunity for efficiencies, and is not a tool to be used to create divisions and hate; therefore it is incumbent to set the community above anger and schism.

أب يقاطع أسرته خمس سنوات
س: لم أتواصل مع عائلتي لمدّة حوالي 5 سنوات وكنت مقصّراً معهم، الآن عدت وأحاول إصلاح الأمور ولكن زوجتي ترفض بشدّة وتطالب بالطلاق وبناتي لا يتكلّمنَ معي إطلاقاً، هل يحقّ لهنَّ ذلك؟ وبماذا تنصحني سماحة المرجع؟
ج: لا يحق لهنَّ ذلك، عليك أولاً أن تقدّم تعويضاً ماديّاً لزوجتك التي قطعت حقوقها لمدّة 5 سنوات وتركتها كالمعلّقة لا هي مزوّجة ولا هي مطلّقة، قال تعالى: (…فَلَا فَتَذَرُوهَا كَالْمُعَلَّقَةِ…)، لذا عليك إرضاؤها أو إعطاؤها تعويضاً قد يصل إلى آلاف الدولارات ليغطّي السنوات الخمس التي أهدرت فيها حقوقها وأنقصت من سعادها وسعادة بناتك اللواتي كنّ يرين غيرهنّ من البنات مع أبيهنّ، وبناتك ذليلات كاليتيمات لا يستطعن أن ينادين: يا بابا!! لا بدّ من تقديم التعويض المناسب عرفاً وذلك للظلم الذي أوقعته على زوجتك وبناتك المحرومات من حنان الأبوّة وإرشادها.
A father disengaged his family for five years
A: I have not gotten in touch with my family for the past five years and I was lacking in my responsibilities as a father with my family, now I have returned and I am trying to reconcile with my wife and daughter, however my wife has declined , and my daughters do not speak to me at all. Are they entitled to do so? With what advice do you advise me, your eminence?
A: No they are not entitled to treat you this way, however you must first come forth with a monetary compensation for your wife since you have cut her financial rights for five years, and you have left her hanging in your relationship with her in the sense that she is neither married or single. God almighty says: (“So do not incline completely [toward one] and leave another hanging.) (4:129). For this reason you must comfort her or give her compensation that may equal thousands of dollars to cover the five years in which you squandered their rights, and cut down on your wife’s happiness and the happiness of your daughters; that are girls who would perceive other girls with their father, while you left your daughters like orphans to the state that they could not even say : “Oh father!!”. Therefore you must present the appropriate value for compensation as custom, and for the oppression that fell upon your wife and daughters due to your negligence, and the prevention of the emotion and love that your daughters deserved by default from their father.

السكن في بناية المسنّين دون علم إدارتها
س: أنا أعمل وأعيش مع والدي ووالدتي في الشقق الخاصة بكبار السنّ دون موافقة إدارة البناية، هل يُعتبر ذلك حراماً؟ وما حكم صلاتي وصيامي في البناية؟
ج: ما دامت البناية ومسؤولوها يعلمون بأنّك تسكن مع والديك ولم يعترضوا عليك فلا مشكلة في صلاتك وصيامك، وإن كان الأفضل أن تعلمهم أنّك تسكن مع والديك.
Elderly housing in a building without the knowledge of management

Q: I work and live with my father and my mother in a retirement home without the permission of property management, is this considered forbidden? What is the ruling in regards to my prayer and fasting in the building?

A: As long as management knows that you live with your father and mother, and they do not object, then there is no problem with your prayers and fasting, even though it is better to inform them that you are living with your parents.
كيف نصل إلى الشباب؟
س: تكثر هذه الأيام حالة مقتل شبابنا وبعدّة طرق جنائية ومخدرات وانتحار.. وللأسف الكثير منهم لا يعرفون المساجد إلّا في شهر عاشوراء وكممارسة فلكلورية فقط، فكيف نصل إلى مثل هؤلاء؟
ج: نهديهم ونصل إليهم بالتواصل والمحبة والرفاقة والتركيز على همومهم ومشاكلهم، وإقامة ندوات ومؤتمرات لهم لحلّ مشاكلهم كما فعل المجمع الإسلامي الثقافي قبل أسابيع حيث كلّف أطبّاء وخبراء وعلماء واختصاصيين لمعالجة أوضاع شبابنا ووضع الحلول أمام الجالية وبين أيديهم.
How can we reach the Youth?
Q: We see many cases in which our youth are getting killed in many criminal ways including drugs, and suicide. Sadly, most of them don’t know our places of worship only in the month of Ashura as a practice of folklore only, therefore how can we reach such examples?
A: We guide them and reach them through love, care, and ease. To focus on their concerns and problems should be a priority. To hold workshops and seminars for them to solve their problems just like the Islamic Institute of Knowledge has done a few weeks back, when the institute assigned ; doctors, professionals, scholars, and specialists to handle the issues of our youths and allocating solutions for them and presenting them in front of the community.

العمل في البنوك
س: أعمل في البنك وهو يعتمد المعاملات الربوية وأحصل على عمولات مجزية من هذه المعاملات، فهل راتبي وهذه العمولات حلال؟ علماً بأنّي لا أمتلك القدرة على تغيير طريقة عمل البنك؟
ج: لا يجوز لك العمل في المعاملات الربوية، وأكثر الأموال محرمة في هكذا بنوك. راجعنا شخصيّاً لنشرح لك كيف تتجنَّب المعاملات الربوية.
Working in Banks
Q: I work in a bank and it depends on transactions based on interest, and I receive commission based on these transactions, therefore is my salary lawful? Knowing that I do not have the ability to change the way the bank operates?
A: It is unlawful for you to work in interest based transactions, and most of the money in these banks is unlawful as well. Please consult us personally so that we may explain to you how you may avoid interest based transactions.

مقابلات

أخبار ومناسبات

بيانات