حوارات عقائدية

يشكل هذا القسم حوارات عقائدية تعالج الإختلافات بين…

بين الإسلام واليهودية

* منهج الحوار بين أهل الأديان السماويّة * هل ور…

مسائل الفقه العملي

يتناول هذا الكتاب العديد من مواضيع الفقه العملي ال…

اسئلة حول الإسلام

تتناول هذه الزاوية اسئلة وإجابات حول الإسلام، وقد …

شؤون الأسرة

تتناول هذه الزاوية شؤون الاسرة وتنقسم إلى عدة فروع…

الاستفتاءات

يتناول هذا الباب العديد من الاستفتاءات التي يجيب ع…

«
»

اسئلة حول الاسلام العدد 142

تشريح الميت

س: تشريح الميت هل يُعتبر انتهاك لحُرمة الميّت؟

ج: تشريح الميت لا يجوز إلّا عند الضرورة.

 

Dissecting a Dead body

Q: Is dissection considered a violation of the sanctity of a dead person?

A: The dissection of a dead body is not permissible, only when necessary.

العدل الكامل

س: أدبيات الإسلام تقول دولة العدل لا يُقيمها إلّا الإمام، ولكن توجد أمثلة في التاريخ منها قول نبي الإسلام للمهاجرين إذهبوا إلى الحبشة لأنَّ فيها ملك عادل لا يُظلَم عنده أحد، وفي التاريخ الحديث توجد دول وأنظمة تحكم بالعدالة والحريّة والمساواة فما رأيكم سماحة المرجع؟

ج: العدل النسبيّ يمكن أن يقيمه غير الإمام (ع) قال تعالى:

(وَمِمَّنْ خَلَقْنَا أُمَّةٌ يَهْدُونَ بِالْحَقِّ وَبِهِ يَعْدِلُونَ) الأعراف 7/ 181.

(وَإِذَا حَكَمْتُمْ بَيْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ) النساء 4/ 8.

وأما العدل الكامل وتحقيق أهداف الرسالات السماوية فيحققه المعصوم وهو المهدي (ع) ويعينه المسيح (ع) ليؤمن كل أهل الكتاب والمسلمين بالإمام المهدي (ع).

 

Complete Justice

Q: The Islamic literature says that the government of justice will not be ruled only by an Imam , however there are examples in history, one of them the holy prophet of Islam  Mohamed (pbuh) saying to a group of individuals known as the immigrants (muhajireen) saying to them go to Abyssinia (habasha) because there is a just king that does no injustice. From the history on this subject we find many countries and systems that rule with justice, freedom, and equality, therefore what is your opinion, your eminence?

A: Relative justice may be assessed by someone other than the Imam (as) . In the holy Quran it is mentioned in Surah Al’Araf : “And among those we created is a community which guides by truth and thereby establishes justice”. (7:181) Also in another verse God Almighty mentions in Surah Al-Nisa : “Indeed ,Allah commands you to render trusts to whom they are due and when you judge between people to judge with justice”. (4:58) And as for complete justice and attaining  the divine goals the messages , it is in the hands of the Infallible Imam and he is known as Imam Mahdi (as) and his helper will be Prophet Jesus (pbuh) and so will all the people of the book, the Christians and the Muslims will accept the divine leadership of Imam Al-Mahdi (as).

 

منع البنت من الزواج

س: بعض الآباء يرفضون زواج بناتهم حتى يبلغن سن العنوسة!! هل يحق للأب ممارسة قيمومته بالتعسف؟

ج: لا يحقّ للأب منع زواج ابنته إذا تقدم لخطبتها الشاب المؤمن ذو الكفاءة الدينية والعرفية.

 

Preventing the daughter from Marriage                                                                                 

Q: A few of the fathers prevent their daughters from marriage even until they reach spinsterhood! Is it the right of the father to practice his values through this kind of abuse?

A: It is not permissible for the father to prevent his daughter from getting married. If the one who has proposed to the daughter is God fearing that meets the customary guidelines, then he must not object.

إشكالية الصلاة في الحرم

جماعة أمام الإمام

س: أنوي الذهاب لإداء العمرة المفردة، إطلعت على رسالتكم العملية تقولون فيها لابُدَّ أن تكون

الصلاة في الحرم المكي خلف الإمام وليس بالشكل الدائري المتَّبع حالياً في كل الصلوات الواجبة وتقولون بالإشكال فيه ماذا لوْ لم يتيسر لي أن أكون خلف الإمام؟

ج: يمكنك الصلاة متابعة منفرداً وتقرأ لنفسك إخفاتاً، ولاتُحَسب صلاتك جماعة

 

The problematic prayer in the sanctuary near the Ka’bah in front of the Imam

Q: I have made the intention of going to complete the independent Umrah (visit), and I took a look at your Islamic laws book and your eminence says that in order for your prayer to be counted in the holy sanctuary of Mecca, it is necessary that the prayer be behind the Imam and not in the circle like form now in all the required prayers, and what if I did not have the chance to pray directly behind the Imam in this case what should I do?

A: It is possible for you to tend to your prayers on your own individually, and read to yourself in a low voice, however your prayer will be considered as a group prayer.

.

الوصية بالتبرع بالأعضاء بعد الوفاة

س: يوجد في أوراق تجديد سنوية السيارة في مدينة ديربورن فقرة تُشير إلى التبرع بالأعضاء بعد الوفاة سماحة المرجع هل يمتلك الإنسان جسده بعد الوفاة؟ وهل له الحق في ذلك؟ أم يكون ذلك من حق الأهل وولي الأمر؟

ج: نعم تجوز الوصية بالتبرع بالأعضاء بعد الوفاة من صاحب الجسد، وليس من الورثة

 

The will of the person in donating the organs after death

Q: In regards to renewing the registration for the next year in the city of Dearborn, MI, there is a section in the application asking for the donation of our organs after death. Your eminence, does the human being own his body after death? And does he have the right to donate? Or is that up to the family, and the head of the house to decide?

A: Yes it is permissible, for the donation of ones organs after death from the owner of the body himself and not the inherited, meaning the family, or head of the household of the deceased.

لا خمس على الأمانة

س: عندي مبلغ من المال أضعه أمانة عند أحد الأصدقاء ولا أعرف هل يعمل به أو لا يعمل هل عليه الخمس وهو موجود عنده منذ سنوات؟

ج: لا خمس عليه في الأمانة لأنها ليست ماله.

There is no Islamic Tax (khums) on a Trust

Q: I have an amount of money that I had placed in the hands of one of my friends and I am unsure in regards to the charge of the Islamic tax on him, since it was in his hands from many years ago?

A: There is no charge of Islamic tax on him because it’s not his money.

لا راتب من ثمن الخمور

س: أعمل في محل كبير فيه قسم لبيع المشروبات الكحولية لا أصل إليه، وطبعاً راتبي الإسبوعي من واردات كل ما موجود في المحل هل يعتبر الراتب من المال الحرام؟

ج: حاول أخذ راتبك من غير أثمان الخمور ولا تقبل بالخليط.

No allowance from the selling of Alcohol

Q: I work at a large marketplace that includes the selling of Alcohol, that include no origin to them, and of course my weekly salary is from the profit of all the merchandise sold , therefore is my salary considered from the forbidden profits.

A: Try to receive your salary not from the profits of the Alcohol sold, and do not agree to the mixture of your salary.

حفظ الذكر والكتب السماوية

س: الآية الكريمة  الرقم 9 من سورة الحجر (إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُون) هل مُختصة بالقرآن الكريم أم بكل الكتب السماوية مع العلم ورد أهل الذكر في وصف أهل الكتاب في مواضيع عديدة في القرآن الكريم.

ج: الذكر بالمعنى الأعم أي التذكير بالله وبأحكامه يشمل كل الكتب السماوية، وأهل الذكر ليسوا دائماً في القرآن هم أهل الكتب السماوية حيث قال تعالى فيهم: (وَلَكِنْ مَتَّعْنَاْهُمْ وآبَاءَهمْ حَتَّى نَسُوا اْلذّكْر وَكَاْنُوْاْ قَوْمَاً بُوْرَا) الفرقان 25/ 18.

وأما قوله تعالى (فَاسْأَلُوا أَهلَ الذّكْرْ) فهم الذين حافظوا على حقائق الكتب المقدسة وبشاراتها بخاتم الأنبياء محمد (ص) كما في سفر أشعيا وحجي وإنجيل يوحنا. وأما الذكر بالمعنى الخاص فهو القرآن الكريم قال تعالى: (إِنْ هُوَ إِلّاْ ذِكْرٌمُبِين) والقرآن هو الذي تعهد الله بحفظه قال تعالى:

(نَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ) الحجرة 15/ 19. ولم يتعهد الله بحفظ الكتب الأخرى لأنها جاءت لوقت محدود بخلاف القرآن فقد جاء لكل العصور والدهور إلى يوم القيامة.

The protection of the holy sayings and divine books

Q: In the holy verse in the holy Quran chapter Al-Hijr verse (15:9): (“Indeed it is we who sent down the Quran, and indeed we will be its guardian.) Is this verse specifically attributed to the Holy Quran, or to all the heavenly divine books with the knowledge that the sayings and many subjects in the Holy Quran describe the people of the book (Holy Bible)?

A:  Generally speaking the divine guidelines of the sayings of God include all the divine books, and the people of these sayings are not necessarily in the Holy Quran all the time, and they are the heavenly divine books in which God mentions in the Holy Quran (25:18) :“But You provided comforts for them and their fathers until they forgot the message and became a people ruined.” And also the almighty mentions in another verse (:1643) :” So ask the people of the message if you do not know.”For they are the people who protected the truth of these sacred books and the announcement of the coming of the seal of all messengers Prophet Mohamed (pbuh).Just like with the ambassadors of Isaiah and the Gospel of John and Haji. And as for the sayings in their specific meanings in which it is the Holy Quran (36:69) :”It is not but a message and a clear Quran”. God gave an oath that he will protect the Holy Quran from any deviation. Holy Quran (15:19): “And the earth –we have spread it and cast therein firmly set mountains and caused to grow therein something of every well balanced thing”. Therefore God only gave this oath in regards to the Holy Quran because the previous divine books came before and they were intended for a specific time, however the Holy Quran was intended for the past, current, and future times until the Day of Judgment.

سلطة الزوج أو الأهل على الزوجة

س: السلام عليكم، هل الشرع الإسلامي يوجب إنقطاع صلة المرأة بعد زواجها بأهلها، ولا يحق للأهل السؤال عن ابنتهم أو زيارتها، وإن سافرت مع زوجها لا يحق للأهل معرفة مكان تواجد ابنتهم باعتبارها خرجت عن مسؤليتهم وأصبحت في مسؤولية الزوج؟

ج: تبقى صلة الرحم قائمة ويحق لأهلها السؤال عنها ويجوز لهم السؤال عن مكانها غاية الأمر أن الزوج يدخل في شبكة العلاقة كونه أصبح قريـباً لها بالسبب وهو الزواج وأصبح له حق ؟؟؟؟ عليها.

The authority of the husband or the family on the wife

Q: Peace be unto you, does the Islamic law require the wife of the husband to disconnect her connection with her family, and is it not allowed for the family to ask on the whereabouts of their daughter or where she has gone to visit, being the fact that she is traveling with her husband and that she is outside the jurisdiction of her parents and is the responsibility of the husband?

A: The husband naturally became her guardian because of the marriage, and gained this right on her. However, this authority is not granted to severe family ties.All Family ties must remain current, and it is allowed for the family to ask about their daughter.

راتب الزوجة

س: هل الزوج له حق السلطة على راتب زوجته، والزوجة لا يحق لها التصرف براتبها حتى لو أرادت نساعدة أهلها أو والدتها، ومحاسبتها إذا صرفت منه، علماً أنها لا تأخذ مصروفاً من الزوج!! . أودّ أن أعلم سماحتكم بأن هذا هو كلام الزوج لزوجته وحسب قوله أنه حسب الشرع والدين!!.

ج: لا حقّ للزوج على راتب زوجته، ويحق لها التصرف به  حتى لأهلها… نعم إذا كان عملها يضرّ بحقوق الزوج جاز له منعها منه أوتعديل وقتها لحفظ حقوقه الزوجية.

The salary of the wife

Q: Does the husband have the right of authority on the salary of his wife, and that the wife does not have the right to administer her salary, even though she wanted to help her family or mother, and also her judgment in the way she spends, knowing well that she does not take compensation from her husband!! I would like to know from your eminence, if this is the kind of speech that should go on between a wife and her husband, and he says this is according to the Islamic laws, and religion?

A: The husband has no authority on the wife in matters of her salary, and it is allowed for her to act freely in regards to her family. Yes, if her work interfered with the rights of the husband only then it is allowed for him to practice his authority to prevent her from her salary, and for her to correct her schedule to preserve her husband’s rights.

البحث عن زوجة

س: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته، إني من بيت النبي صلى الله عليه وسلم . وسني، أبحث عن زوجة بالحلال زواج مسيار. هل تدلوني على ذلك؟ وجزاكم الله خيراً.

ج: عليك الانخراط في المساجد والصلاة فيها، وبعد أن تحصل الثقة المتبادلة بينك وبين المصلّين يمكن أن ينصحوك بالأسرة المناسبة لتتزوج منها.

The search for a wife

Q: May the peace, mercy , and blessings of God be upon you, I am from the house of the prophet (pbuh) and I am of Sunni origin, and I am searching for a wife in halal matters concerning the marriage of Misyar (sunni temporary marriage), can you please guide me toward this path? May God reward you for your efforts, thank you.

A: It is recommended that you attend the Mosques and pray in them, and after you have gained the trust of the people praying, it is possible that they may advise you with the proper family in regards to your marriage proposal.

وصفات الحبوب المخدرة

س: أعمل في عيادة طبيب تكتب الوصفات الطبية للحبوب المخدرة بلا رحمة وبلا وازع من ضمير، ومهمتي طبع الوصفات وإرسالها للصيدلية المتعاونة مع الطبيب، هل يجوز لي العمل في هذه العيادة؟

ج: يجوز فقط في الوصفات الاضطرارية للحالات الصعبة التي لا علاج لها إلّا بذلك.

The characteristics of numbing pills

Q: I work at a pharmacy that writes prescriptions for these numbing pills without mercy, or conscious, and my duty is to print these prescriptions and send them to the pharmacy that work with the doctor, is it permissible for me to work in this pharmacy?

A: It is permissible, only with urgent prescriptions for emergency situations that will not be solved unless the patient consumes the pills.

التبني في الإسلام

س: منذ فترة طويلة أنا وزوجتي لَمْ يرزقنا الله بالقدرة على إنجاب الأطفال، هل نستطيع التبنّي، وما هي ضوابط التبنّي؟

ج: لا يصحّ التبني في الإسلام، ويمكنكم تكفل يتيم وتربيته حتى يصل إلى حدود التمييز، ولكن لا يعتبره الإسلام ولدكم الشرعي. قال تعالى: (إِنْ أُمَّهَاتُهُمْ إِلَّا اللَّائِي وَلَدْنَهُمْ) المجادلة 2.

Adoption in Islam

Q: Me and wife have been trying to conceive a child, however God has not granted us the ability to conceive children, is it possible for us to adopt a child, and what are the guidelines for adoption?

A: It is not possible to adopt in Islam, however you may undertake the pledge of disciplining the child until he reaches the ability differentiate between what is lawful and what is not, however Islam does not regard him you legal son.

الاختلاف في وقت وفاة الزهراء

س: نعيش هذه الفترة الأيام الفاطمية، لماذا الاختلاف في تحديد موعد وفاتها؟

ج: لأن أهل البيت (ع) قرروا أن لا يخبروا القوم الذين ظلموها واعتدوا عليها فأخفى أهل البيت وقت وفاتها ومكان قبرها احتجاجاً على ظلم من ظلمها وأذاها، وقد قال رسول الله (ص) لها: (إِنَّ الله يَغْضَبْ لِغضَبِكِ، وَيَرْضَى لِرِضَاْكِ.) كنز العمال 37725.

The dispute over the timing of the Martyrdom of Syeda Fatima (AS)

Q:  We are currently living the days of Fatimiyya, however why is there a dispute in the exact date of her Martrydom?

A: It is because Ahlulbait (AS) decided not to announce the people that assaulted and oppressed her, therefore the Ahlulbait (AS) hid the burial time, and place of her burial , in protesting the oppression of those who oppressed her, and hurt her. It is narrated by the holy prophet Mohamed (PBUH): “God becomes angry for her anger, and he becomes pleased for her satisfaction”. (Kanz Al A’mal 37725)

أخذ الدين بالعقل والوراثة

س: سماحة المرجع السلام عليكم، هل أخذت دينك بالعقل والدراسة أَمْ بالوراثة من والديك والمجتمع الّذي عشت فيه وهذه حال كل البشرية؟

ج: عندما استطلعت الأديان وقرأت القرآن أعجبني أن القرآن يؤكد على العقل والفكر والعلم ويعظِّم أولي الألباب والعقول والعلم، ويندّد بالجهل والجاهلين ويقلّل من علمية الظنون والشك والتقاليد في الإمساك في الحق والحقيقة… ويؤكد على أهمية إتباع الدليل ومسؤولية السمع والبصر والفؤاد في كشف الحقيقة.

وزاد في إعجابي أن عقيدة الإسلام في التوحيد والنبوة والمعاد بعد الموت وباقي عقائد الإسلام لا تصح إلا بالدليل العقلي، لا تؤخذ بالتقليد والتقاليد ولا من البيئة والمجتمع بل بالتدقيق والتحقيق الفعلي والأدلة الوجودية والكونية. ولهذا كتبت عدة كتب في الموضوع لإيضاح الحقيقة.

 

Taking Religion as a result of your Intellect or by Inheritance

Q: Peace be unto your Eminence, Have you taken your religion as a result of using your intellect through study, or have you taken your religion as a result of inheritance from your father and the society that you lived in, since this is the situation of every society?

A: When I was researching the different religions and I came across reading the Holy Quran I liked that the Holy Quran confirms the importance of using the Intellect, thinking, andknowledge, and magnifies the people of understanding, and the intellects, and it inveighs the ignorance of the ignorant, and it reduces the process of doubt, and the  emulation in holding on to the truth and righteousness…and it also confirms the importance of following the proofs, and the responsibility of hearing and seeing, with the presence of your heart in the investigation of finding the truth. Also I liked that the Islamic doctrine believes in the concept of One God ,Prophethood, and the judgment day after death, and all the other Islamic doctrines do not mean anything without intellectual proof, and this education cannot be received by following, you must reach the understanding of the doctrines of Islam through the use of your intellect. Moreover, this understanding also cannot be taken from ones environment , or society it must be reached through the means of one’s personal audit and investigation, and by the actual proof of the existence of God. For this reason I have written many books about this subject to reveal the truth.

من يحاسب الخلق

س: تحاورت مع صديق، قال لي إنّ الأئمة (ع) هُم مَنْ سيُحاسب الخلق يوم القيامة، ويعرفون عدد ذرّات الكَوْن ماذا تقول في ذللك سماحة المرجع؟

القرآن حسم الأمر حين قال  تعالى (إِنَّ إِلَيْنَا إِيَابَهُمْ. ثُمَّ إِنَّ عَلَيْنَا حِسَابَهُمْ)  الغاشية 88/ 26

وقال تعالى: (وَكَفَىْ بِاْللهِ حَسِيْباْ) النساء 4/6.

(إنَّ الله كَاْنَ عَلَىْ كُلِّ شَيْءٍ حَسِيْبَا) النساء 4/ 86.

Who judges the creation?

Q: I was discussing with a friend, and he told me that the Imams (AS) they are the ones that judge the creation on the day of judgment, and they know the number of Atoms of the Universe. What does your eminence say in this regards?

A: The Holy Quran has answered this question saying (88:25-26) : “ Indeed to us is their return, then indeed upon us is their account”. And God also mentions in another verse (4:06) : “ And sufficient is Allah as Accountant”. And also in another verse (4:86) : “Indeed God is ever, over all things, an Accountant”.

ليس كل ممنوع مرغوباً

س: تُروَج دائماً ثقافة كل ممنوع مرغوب، هل معنى ذلك أن نسكت التنبيه عن مخاطر الزنا والمثلية والمخدرات والانتحار بين الشباب؟

ج: ليس بالضرورة كل ممنوع مرغوب، فالسمّ ممنوع وليس مرغوباً… وليست حجةً أن نجعل من الممنوع شرعاً كالزنا والشذوذ والفساد طريقاً للوقوع في تلك الرذائل والتجرؤ عليها من باب التحدي وادّعاء أنه مرغوب.

Not every prohibition is desired

Q: There is a saying in Arabic that says: “Every prohibition is desired”. Does this mean that we should be silent about the dangers of adultery, homosexuality, drugs and suicide amongst young people?

A: It is not necessary that every prohibition is desired, for example: poison is prohibited and is not desired… and it is not a valid argument to create from the prohibited a path that encourages adultery, homosexuality, and corruption, or to fall intosuch offensive humiliation from the aspect of competition and the allegation that such things are desired.

جهاز كشف الأجسام

س: أعمل على جهاز يكشف أعضاء الجسم للرجال والنساء، ودائماً أشعر بالتلذذ والشهوة الجنسية، فهل مثل هذا العمل جائز يا سماحة المرجع؟

ج: لا يجوز هذا العمل ما دام يكشف المستور من أجسام الرجال والنساء، وننصحك أن تبحث عن عمل غيره.

Detection device of the human body

Q: I work on a device that detects the organs of the body for the males and females; I always feel the satisfaction of the sexual desires. Your Eminence is it permissible to work in such a profession.

A: No it is not permissible to work in such a profession as long as it reveals the private parts from the bodies of the males and females, and I advise you to search for another kind of profession.

 

العقل في الفقه والخرافة

س: تعتمدون العقل كمصدر من مصادر التشريع والإفتاء، هل عند كل مدارس المسلمين أَمْ في مدرسة أهل البيت (ع)؟ وهل عند كل الفقهاء؟ ولماذا يغيب العقل أحياناً في سرد بعض الروايات الخرافية عند بعض الخطباء؟

ج: العقل كمصدر للتشريع والإفتاء والعقيدة يؤكده  القرآن الكريم ومدرسة أهل البيت (ع) ومدرسة الاجتهاد الفقهي في فقه أهل البيت (ع) ويذهب بعض المسلمين في اعتماد المصالح المرسلة كمصدر للتشريع، وهذا المصدر  يقترب قليلاً من العقل ولكن لا يقول به صراحة كما في مدرسة أهل البيت (ع) ومايقع فيه بعض خطباء المنبر من خرافات يحتاج منهم فغلاً إلى تمحيص وتنقية المرويات من الوضع والتزوير الذي أدخل عليها.

 

The intellect in Jurisprudence and superstition

Q: Do you rely on the mind for a source of legislation; is this applied in all the schools of thought or only the school of Ahlulbait (AS)? Do all the Jurists agree? Why is the concept of using the intellect neglected within some of the speaking circles?

A: The intellect is used as a source of legislation , and the Islamic doctrine confirm this in the Holy Quran and in the school of Ahlulbait (AS) , and according to the school of Jurists in Jurisprudence in the school of Ahlulbait (AS) . Some of the Muslims go to the dependence of certain interests as a source of legislation, and this source is slowly approaching near the use of intellect however, they do not reach the frankness as they do in the school of Ahlulbait (AS). Concerning the speakers of the pulpit,  and how a few of them fall into the trap of superstition’s, Indeed some of them really need to be careful of the sources that they use in their speeches and make sure that no ideas of superstition exist.

القضيب الصناعي أثناء المواقعة

س: هل يجوز للزوجين استعمال القضيب الصناعي أثناء المواقعة الجنسية؟

ج: يجوز إذا كان تحريكه بيد الزوج لا بيد الزوج

The use of a vibrator during intercourse

Q: Is it permissible for a married couple to use a vibrator during intercourse?

A: It is permissible for the husband to hold the vibrator with his hands and use it on his wife, and not into the hands of the wife.

الإسلام والفلسفة

س: هل الفلسفة إسلامية؟ أي منسوبة إلى الدين بالتحديد؟ أو لكل دين فلسفته ولمفردات الحياة وثقافات الشعوب والحضارات حضور فلسفي معيّن؟

ج: الفلسفة تحليل يقوم به الإنسان لفهم الوجود والبداية والنهاية والمسيرة بينهما وسلوك الإنسان. وللشعوب والأمم فلسفاتها المتنوعة. والدين الإلهي يقدم الحقائق والعلم والإنسان يفلسفها أحياناً، وقد يتخبّط في فلسفتها وحكمتها الحقيقية ويتخرص ويضيع فتظهر فلسفة مأزومة تحرف مسار الإنسان وتسير به نحو الفساد، وهذا النوع من الفلسفة التخرصية (التوهميّة) التي لا تستند إلى الحقائق العلمية بل إلى الظنون والأوهام حذّر منها ومن أصحابها القرآن الكريم فقال تعالى في حقهم: (إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلا الظَّنَّ وَإِنْ هُمْ إِلا يَخْرُصُونَ) الأنعام 6/ 116، وقال تعالى: (مَّا لَهُم بِذَلِكَ مِنْ عِلْمٍ إِنْ هُمْ إِلَّا يَخْرُصُونَ) الزخرف 43/ 20. فلا تكون تلك الفلسفات التخرصية القائمة على الظنون والأوهام بديلاً عن الإسلام القائم على الحقائق والعلم. وأي فلسفة تقود إلى الهدى والحق لا بدّ أن تقوم على العلم والحقائق العلمية لا الأوهام والظنون. وهذه الفلسفة القائمة على العلم والحقائق العلمية إذا لم تكن متحيّزة وتابعة للأهواء والاسقاطات السيكولوجية والمسبّاقات النفسية.. إن كانت علمية تماماً يقبلها ولا يرفضها الإسلام.. لأنها ستقود إلى الهدى والحق.

Islam & Philosophy

Q: Is philosophy considered Islamic? Or is it attributable to a specific religion? Or does every religion have its own philosophy? Or is it that in every society consists a specific type of social norm, a culture, a specific lifestyle in relation to philosophy?

A: Philosophy is a formula that is used by the human being to understand the beginning, middle, and the end of existence, and the journey in between them and also the disciplinary conduct of the human being. For specific nations, there are various philosophies. Divine religions present the reality of existence and the human being philosophies it occasionally. You find that the human being tends to flop in Philosophy and the reality of truth by creating a misleading path for the human being that tends to lead him to corruption, and this type of philosophy leads to an illusion that is not based on the truth, or knowledge. The Holy Quran has warned us about these types of doubts and illusions and the friends of such. God almighty has warned us saying:(6:116) “And if you obey most of those upon earth, they will mislead you from the way of God. They follow not except assumption, and they are not but falsifying.” God Almighty also mentions: (43:20):  “They have of that no knowledge. They are not but falsifying”. Therefore this kind of philosophy can never replace the religion of Islam which is not based on doubts, and illusions, rather on proof and knowledge. Any type of philosophy that leads one to the light and truth is a philosophy that is not based on doubts and illusions. Any type of philosophy that is based on knowledge and the reality of truth that guides one to the light away from doubts, and illusions is the type of Philosophy that Islam accepts.

استحالة حصر وتجسّد

س: كيف يتحقق الحق واليقين عند المسلمين بوجود الله؟ وأنتم لا تؤمنون بالتجسيد أبداً وعندكم بعض الإشارات في القرآن الكريم المتعلّقة بالتجسيد؟

ج: يتحقق برؤية العالم ونظام الكون وهندسته المدهشة التي لا تمتلك المادة العمياء الصماء القدرة والعقل على صنع هذا النظام الدقيق العجيب من الذرّة إلى المجرّة بل لا بدّ من قدرة وذات عاقلة واعية هائلة الوعي لا يمكن حصرها بجسد محدود بل هي كليّة القدرة تمسك المجرّة وتضبط الذرّة وتتحكّم في الصغيرة والكبيرة. قال تعالى: (إِنَّ اللَّهَ يُمْسِكُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ أَنْ تَزُولا (حذراً من زوالهما) وَلَئِنْ زَالَتَا إِنْ أَمْسَكَهُمَا مِنْ أَحَدٍ مِنْ بَعْدِهِ…). فالله عز وجل هو القدرة الكليّة الواعية التي تضبط الوجود بحكمة بالغة، وتستحيل رؤيته لأنه ليس محدوداً لذا قال تعالى: (لا تُدْرِكُهُ الأَبْصَارُ وَهُوَ يُدْرِكُ الأَبْصَارَ وَهُوَ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ). أمّا الآيات التي توهم أنّ له جسداً فهي مجازات لغوية وعقلية تشتهر في اللغات كقوله تعالى: (يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ) أي سلطته فوق سلطتهم وكل الآيات من هذا النوع مجاز لغوي أو عقلي.. وحتى ما جاء في بعض عبارات الأناجيل المسيحية الحالية كقولها (ظهر الله في الجسد) فهي مجازات لغوية أو عقلية أي تجلّت عظمة الله بخلق الإنسان هذا المخلوق العجيب وبخلق جسده الذي يشكّل معجزة إلهية تدلّ على عظمة الله، فالإنسان والكون والوجود يشكّل تجلّيات لقدرة الله عز وجل، ولا يعني ذلك أنّ الله يمكن أن تحدّه مادّة فيكون في الصنم أو الجسد البشري.. فلو كان كذلك لما كان إلهاً ولكان مخلوقاً كما خلق الجسد والبشر والحجر.. ولكن الله لا يكون مخلوقاً بل هو دائماً خالق غير مخلوق ولهذا لا يكون محدوداً أو محصوراً بالمادة كما يقول عبّاد الأصنام والقائلون بوحدة الوجود واتحاد الله عز وجل بالمادة بل هو فوق المادة والزمان والمكان. ولهذا يعتبر القرآن أنّ القول بأنّ لله ولداً وأنّه تعالى تجسّد فيه أمر خطير جداً (وَقَالُوا اتَّخَذَ الرَّحْمَنُ وَلَدًا  لَّقَدْ جِئْتُمْ شَيْئًا إِدًّا (منكراً شنيعاً) تَكَادُ السَّمَاوَاتُ يَتَفَطَّرْنَ مِنْهُ وَتَنشَقُّ الْأَرْضُ وَتَخِرُّ الْجِبَالُ هَدًّا أَن دَعَوْا لِلرَّحْمَنِ وَلَدًا وَمَا يَنبَغِي لِلرَّحْمَنِ أَن يَتَّخِذَ وَلَدًا إِن كُلُّ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ إِلَّا آتِي الرَّحْمَنِ عَبْدًا لَّقَدْ أَحْصَاهُمْ وَعَدَّهُمْ عَدًّا وَكُلُّهُمْ آتِيهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَرْدًا) مريم 19/ 88 – 95

The Impossibility of Infinite embody

Q: How can truth and certainty be attained with the idea in regards to the existence of God? While the Muslims do not believe in incarnation at all, while the Holy Quran points to the subject of incarnation?

A: It is possible with a vision of the world and the organization of the universe that does not include any blinding, or deafening material with the ability and intellect to create this type of amazing precise organization from the atom to the galaxy. Moreover, there has to be an alert enormous being that cannot be confined to a human body , rather it is all powerful able to grasp the galaxy and control the atoms and manipulate the small and big creations.  In the Holy Quran God almighty: (43:20): “And they said that if the most merciful had willed, we would not have worshipped him.” They have of that no knowledge. Therefore God almighty has the absolute ability that controls existence with absolute wisdom, and it is impossible to view this because it is not limited , for this reason God almighty in the Holy Quran: (6:103) : “ Vision perceives him not, but he perceives all vision; and he is the subtle, the acquainted”. There may be verses that may seem to the reader as an illusion that God has a body, however these are metaphors of language that is famous amongst languages for example: Holy Quran : (48:10) : “The hand of God is over their hands”. Meaning that the power of God is over their authority, and all of these types of verses are linguistically metaphorical. Similarly you find similar verses in the Christian Bible in Timothy (3:16): (“God was manifest in the flesh”). In which the greatness of God Almighty manifested itself in theamazing creation of the human being and his body. This leads one to the realization of greatness of God almighty and his power. Therefore the human being,universe, and existence pose a manifestation of the power of God almighty. This also does not mean that God can be confined to a material so that he may be in a form of an idol, or a human body. If this was the case then God would not be considered a creator, he would be considered a creation like the human being, a body, or a rock. Therefore God cannot be created he is always the creator, another reason why he cannot be a creation is because God cannot be confined to space, or bonded by material, as the Idol worshippers say. As for those that discuss the unity of God and his attachment to the material world, therefore God almighty is above material, time, and space. And for this reason the Holy Quran considers sayings such as “the son of God” to be dangerous matter. The Holy Quran discusses this matter: (19:90-95):“The heavens almost rupture therefrom and the earth splits open and the mountains collapse in devastation. That they attribute to the most merciful son. And it is not appropriate for the most merciful that he should take a son. There is no one in the heavens and earth but that he comes to the most merciful as a servant. He has enumerated them and counted them a full counting. And all of them are coming to him on the day of Resurrection alone.”

لحوم مختلطة حلال وغير حلال

س: أعمل في أحد مطابخ المطاعم وأعرف مصادر اللحوم، بعضها من محلّات إسلامية وبعضها الآخر من شركات معيّنة وغير متأكّد من حلّيتها، هل يجب عليّ إخبار الزبائن؟ علماً أنّ طبيعة عملي ليس على تماس مع الزبائن ولا يسألني أحد!

ج: اللحوم من مصادر ومحلات إسلامية لا إشكال في حلّيتها. وأمّا اللحوم من محلات غير إسلامية وكذلك التي تشك في مصدرها هل هي من المسلمين أو من غيرهم، فلا يجوز إطعامها للمسلمين إلّا بإعلامهم وإخبارهم عن أصلها.

Halal and Non-Halal mixed meats

Q: I work in the kitchen of one of the restaurants, and I know the source of the meats, some are from Islamic companies and some are from other specific companies. I am not sure if they are considered halal. Is it mandatory to inform the customers? Knowing that the customers do not ask as me any questions in this regards?

A: The meats that are from Islamic Sources are halal for your customers. However, the meats that are from Non-Islamic sources are forbidden to give to the Muslims and you must inform them of their source.

الأسباط

س: الآية الكريمة الرقم 84 من سورة آل عمران: (قُولُواْ آمَنَّا بِاللّهِ وَمَا أُنزِلَ إِلَيْنَا وَمَا أُنزِلَ إِلَى إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ وَإِسْحَاقَ وَيَعْقُوبَ وَالأسْبَاطِ وَمَا أُوتِيَ مُوسَى وَعِيسَى وَمَا أُوتِيَ النَّبِيُّونَ مِن رَّبِّهِمْ لاَ نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِّنْهُمْ وَنَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ)، نعرف أنّ الأسباط هم أبناء النبي يعقوب (ع) ونعرف قصّتهم مع النبي يوسف (ع) فهل هم أنبياء؟

ج: الأسباط أحفاد يعقوب من أبنائه الاثني عشر وبعض الأسباط أنبياء كداود وسليمان ويحيى وزكريا.

Tribes

Q: In the Holy verse of the Holy Quran: (3:84) : “ Say we have believed in God and in what was revealed to us and what was revealed to Abraham, Ishmael, Isaac , Jacob, and the descendants, and in what was given to Moses and Jesus and to the prophets from their lord. We make no distinction between any of them, and we are Muslims submitting to him”. From this verse we understand that the tribes are the sons of Prophet Jacob (PBUH).  And we also understand the story with Prophet Joseph (PBUH), therefore are they prophets?

A: The tribes are the descendants of Prophet Jacob (PBUH), from his 12 sons. And some of the tribes are Prophets such as: David, Solomon, John the Baptist, and Zechariah.

فوات الصلاة بسبب أدوية النوم

س: أخي عنده مشاكل نفسية ويأخذ أدوية تجعله ينام طويلاً ويتأخّر عن صلاته، هل من أحكام خاصة لمثل هذه الحالات؟

ج: نعم إذا فاتته الصلاة بسبب النوم فعليه قضاؤها بعد ذلك.

Sleeping past the time of prayer

Q: My brother has psychological issues and takes medication that causes him to fall asleep for long periods of time, and this causes him to miss prayers, are there specific Islamic laws in these types of situations?

A: Yes, if he has missed his prayers for the reason of over sleeping then he must repeat his prayers after the missed time.

الإسلام والمستشرقون

س: حملات المستشرقين هل أضافت للإسلام فهماً خاصاً في بلاد الغرب؟ أو أساءت إليه؟ وأين تكمن الإساءة؟

ج: المستشرقون قسمان: بعضهم أساء إلى الإسلام بتحليلات وشروع باطلة وفاسدة.. وبعضهم أنصف الإسلام ومنهم غوستاف لوبون الذي وصف العرب المسلمين الذين افتتحوا أوروبا فقال: (لم يعرف العالم فاتحاً أرحم من العرب) وبعضهم خلط فأساء وأنصف.

Islam & the Orientalists

Q: Did the Groups of the orientalists give a specific understanding to Islam in the west? Or did they abuse Islam? And where does the abuse lie?

A: The orientalists are of two groups: some of them abuse Islam with a false analysis, and embark on vain corruption, and some call Islam, from them Gustave Le Bon who described the Arabs and Muslims that opened Europe saying: “The world has not known openers such as the Arabs.” And others offended Islam.

حلاقة السحاقيات

س: أعمل في صالون حلاقة للنساء في منطقة بعيدة عن سكن الجالية وتأتيني بعض البنات الأجنبيات المثليات جنسياً تقول أريد التزيين واللمسات الجمالية لأنّ عندي موعداً مع بنت أخرى!!

ج: إن كان السائل رجلاً فننصحه أن لا يعمل حلّاقاً للنساء.. وإن كان امرأة يجوز أن تحلق وتزيّن النساء. وإن علمت أن امرأة تتزيّن لتمارس السحاق مع أخرى فعليها أن تمتنع عن تزيينها.

Hair Styling of a Lesbian

Q: I work at a Hair salon in a distant area away from the community, and some of the foreign women that come to me are lesbians. And they request from me that I style their hair for the reason that they have a date with another woman!

A: If the one whom is asking is a man I would advise him to not cut hair for a woman. And is she was a woman it is permissible to cut the hair, and to style the woman. And if she found out that this women is styling her hair for the reason of a date with another woman then she must object to cutting her hair.

مقابلات

أخبار ومناسبات

بيانات