حوارات عقائدية

يشكل هذا القسم حوارات عقائدية تعالج الإختلافات بين…

بين الإسلام واليهودية

* منهج الحوار بين أهل الأديان السماويّة * هل ور…

مسائل الفقه العملي

يتناول هذا الكتاب العديد من مواضيع الفقه العملي ال…

اسئلة حول الإسلام

تتناول هذه الزاوية اسئلة وإجابات حول الإسلام، وقد …

شؤون الأسرة

تتناول هذه الزاوية شؤون الاسرة وتنقسم إلى عدة فروع…

الاستفتاءات

يتناول هذا الباب العديد من الاستفتاءات التي يجيب ع…

«
»

اسئلة حول الاسلام العدد 144

حجاب بين الغيب الإلهي والرسول
س: الآية الكريمة الرقم 51 من سورة الشورى: (وَمَا كَانَ لِبَشَرٍ أَن يُكَلِّمَهُ اللَّهُ إِلَّا وَحْيًا أَوْ مِن وَرَاءِ حِجَابٍ أَوْ يُرْسِلَ رَسُولًا فَيُوحِيَ بِإِذْنِهِ مَا يَشَاءُ إِنَّهُ عَلِيٌّ حَكِيمٌ)، لم أفهم المقصود بالحجاب ألا تعني التجسيد وهل الله محدود ويستتر خلف الحجاب؟
ج: لا تعني التجسيد وهو تعالى غير محدود والحجاب هنا هو الحاجز بين عالم الغيب الإلهي وعالم الشهادة البشري أي العالم الطبيعي الدنيوي المشاهد وبينهما حجاب وحاجز. والمقصود في الآية أنّ هناك ثلاثة طرق للوحي: أولها القذف في القلب، أو الرؤيا في المنام كما حصل لابراهيم في قصة ذبح ولده اسماعيل وهذا هو المقصود بقوله في الآية (إلّا وحياً). ثانيها أن يخلق الله تعالى الكلام خلقاً كما يخلق الكائنات، فيسمع النبي الكلام ولا يرى المتكلم لأنه تعالى غير مجسّد وغير محدود وتستحيل رؤيته وذلك كما كلّم الله موسى (ع) وهذا هو المقصود بقوله تعالى (أو من وراء حجاب). ثالثها أن يرسل تعالى إلى النبي ملكاً يبلغه رسالة الله عز وجل كما أوحى تعالى القرآن إلى النبي محمد (ع) بواسطة جبرئيل وهذا هو المقصود بقوله تعالى (أَوْ يُرْسِلَ رَسُولا فَيُوحِيَ بِإِذْنِهِ مَا يَشَاءُ) يوحي بإذن النبي ما يشاؤه الله عز وجل. فلا تدل الآية على التجسيد بل تدلّ على عدم تجسّد الله عز وجل وأنّه لا تدركه الأبصار وهو يدرك الأبصار وهو اللطيف الخبير.

A veil between the divinely unseen and the prophet
Q:The holy verse of Quran : ” And it is not for any human being that Allah should speak to him except by revelation or from behind a partition or that He sends a messenger to reveal, by His permission, what He wills. Indeed, He is Most High and Wise.” (42:51), I do not understand what is meant by the veil, does it mean the embodiment, and is in confined specifically behind the veil?
A: It does not mean it in the sense of an embodiment and God is therefore not confined behind a veil here it is rather a barrier between the world of the divinely seen, and the humanely unseen, to be more specific in relation to this natural world that we live and this materialistic world that we see which its witness is the veils and barriers. This explained in the holy verse that there are three ways for revelation: The first the tossing into the heart, or the vision in sleep just like it was shown with Holy prophet Abraham (Pbuh) in the story of sacrificing his son Ishmael and this is what is meant in the holy verse of Quran (only revelation), secondly for God to create speech in a creation just like he created the continents, so the prophet hears the speech and does not see the speaker because God is not a body and is not limited therefore it is impossible to see him , another example is with the Prophet Moses (Pbuh), and this is what is meant in the holy verse of Quran:

الإستغابة والإستغفار
س: كان بعض الإخوة الكرام ينشدون الأهازيج الشعبية في ذكرى ولادة الإمام علي بن أبي طالب (ع) في أحد المراكز الإسلامية. لا أدري لماذا كنت ممتعضاً منهم وتحدثت عنهم بسوء وبكلمات غير لائقة مع من يجلس بجانبي وقد ندمت على ذلك واستغفرت الله كثيراً ودعوت لهم، هل يكفي ذلك؟ أم يجب طلب الصفح منهم؟
ج: نعم يكفي الإستغفار والأحوط الأولى طلب المسامحة منهم.

Backbiting and asking for forgiveness
Q: There are a few of the brothers who were singing some popular songs for the auspicious occasion of the birth of Imam Ali (as) in one of the Islamic centers day of celebration. I don’t know why I was aloof and away from the celebration, and I was talking negatively about them and with words that were not appropriate with the blessed occasion and I felt guilty and remorse about that situation and I asked God for forgiveness very much and I prayed, is that enough? Or is it incumbent that I ask those people for forgiveness?
A: Yes indeed asking God for forgiveness is enough, as a precautionary measure it is better to ask personally for forgiveness from the individuals that you spoke about.

قصة أصحاب الفيل
س: هل تتحدّث النبوءات والتوراة والإنجيل عن قصة أصحاب الفيل والطير الأبابيل هل توجد إشارات تتحدث عن هذه الواقعة والهجوم على الكعبة المشرّفة؟
ج: لم نجد قصة أصحاب الفيل في التوراة والإنجيل لأنها لم تكن قد حدثت بعد، ولكن القرآن تحدّث عنها بعد وقوعها كمعجزة تؤشّر لظهور النبي محمد (ص) ودعوة الإسلام وتدخُّل الله عز وجل لحفظ الكعبة التي ستكون قبلة للمسلمين.

The story of the elephant
Q: Do the prophecies such as the Torah or the Bible stories speak about the story of the people of the elephant, the birds and the flock is there any signs that speak about this incident and the attack on the Holy Kaaba?
A: We have not found a story about the people of the elephant in the Torah or the Bible because it did not yet occur at that time, however the Quran spoke about this incident after it happened as a miracle and a sign for the appearance of the Holy prophet Muhammad (pbuh) and his invitation to join Islam, and the interference of God in protection of the holy Kaaba that was going to become the Qibla (direction of prayer for the Muslims).

مسح الأرجل في الوضوء
س: الآية الكريمة الرقم 6 من سورة المائدة: (يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلَاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَأَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ وَامْسَحُوا بِرُءُوسِكُمْ وَأَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْنِ)، لماذا لم يقل وأرجلكم بكسر حرف اللام؟ هل في ذلك تحريف وخطأ في اللغة العربية؟
ج: (أرجلَكم) بالفتح مفعول به لـ(امسحوا) وهو منصوب والتقدير (وامسحوا أرجلَكم) ولم يقل تعالى (وأرجلِكم) بالكسر لقبح عطف الأرجل على الرؤوس. وبعض المسلمين اعتبر (أرجلَكم) معطوفة على (أيديَكم) أي واغسلوا (أرجلَكم) وهذا بعيد جداً للفارق الطويل بين (اغسلوا) وبين (أرجلكم) وهو يخالف البلاغة.. ولو وجب غسل الأرجل لقال تعالى (وامسحوا برؤوسكم واغسلوا أرجلكم) ولم يقل ذلك، ففهمنا أنّ (أرجلَكم) بالفتح مفعول به لـ امسحوا، وعليه يجب مسح الأرجل في الوضوء لا غسلها وهذا ما أكّده أهل البيت (ع) في توضيح وضوء رسول الله (ص)، فلا تحريف ولا خطأ في اللغة العربية أو في المسح على الأرجل في الوضوء.

The wiping of the feet in Ablution
Q: The holy verse of Quran God mentions: “O you, who have believed, when you rise to [perform] prayer, wash your faces and your forearms to the elbows and wipe over your heads and wash your feet to the ankles.” Why didn’t God say your feet (with syllables)? Is there any distortion or mistake in the Arabic language?
A: According to the traditions of the Holy Prophet and the holy Ahlulbait (AS) in clarifying the Ablution of the Holy prophet (Pbuh), accordingly there is no error in the Arabic language or in wiping the feet in Ablution.

أموال تُرسل إلى الأب غير مشروطة
س: شخصان في بلاد الغربة يـبعثان باستمرار مبلغاً من المال إلى والدهما لمساعدته على أمور الحياة ونصحاه أن يستخدم جزءاً من المال المبعث في شراء بيت يأويه وعائلته، ولم يشترط الابنان المانحان للمال أن تعود ملكية البيت لهما، وبعد فترة توفّي الوالد (رحمه الله)، فهل تعود ملكية البيت إلى الولدين المانحين للمال أو إلى جميع الورثة؟
ج: الظاهر أنّ الأموال ترسل إلى الأب كهدية ومساعدة فتصبح ملكاً له ونصحاه فقط بشراء بيت ولم يشترطا عليه ذلك ولم يشترطا ملكية البيت لهما.. بعد وفاة الأب تعود ملكية البيت لجميع الورثة.

Money being sent to the father illegitimately
Q:Two sons in a foreign country send money on a consistent basis to their father to help him on matters of life, and to advise him to use a share from the money to buy a house to give to his family, and it is not ruled that the two sons that are the donors for the money for that amount to return the money to those that own the house, and after a while the father passes away May God bless his soul, therefore will the ownership of the house return to the two sons or to all those who have a share in the inheritance?
A: The apparent issue here is that the money that was sent to the father as a present, and as a help becomes under his ownership only in that of purchasing the home, and it is not ruled upon him and the house does not belong in ownership to the two sons, after the demise of the father the ownership returns to all the inheritors.

الأبوان وقدسية الولد
س: هل الإنتماء للأب والأم يعطي أفضلية وقدسية أكبر؟ مثلاً نذكر بالفضل والزيارة أوّلاً السيدة زينب (ع) قبل أخيها أبي الفضل العباس (ع) وقبل السيدة خديجة (ع) باعتبارها بنت الإمام علي بن أبي طالب (ع) وبنت السيدة الزهراء (ع)، وأبو الفضل العباس (ع) والسيدة خديجة (ع) ليسا كذلك؟
ج: الإنتماء للوالدين الصالحين يعبّر عن نشوء الوالدين في أجواء التربية الصالحة بحيث يصبح مثالاً للمقياس الإسلامي (إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ) في التقوى والسلوك وهذا ما يعطيه الكرامة الإلهية والأفضلية، والمقياس عمل الإنسان وسلوكه الشخصي، والأبوان الصالحان يحقّقان له التربية الصالحة. وعليه نذكر أمّ المؤمنين السيّدة خديجة لقربها من الرسول (ص) وسموّها الروحي ونضالها في سبيل الإسلام وهكذا الصدّيقة الزهراء وابنتها الحوراء زينب وأبا الفضل العباس لسلوكهم الإسلامي الرفيع ونضالهم في سبيل الله.. فقد نالوا الأفضلية من جهة الوالدين والسلوك الشخصي المستقيم معاً.

Parents and the sanctity of the boy
Q: Does belonging to the father and the mother give preference in the maximum amount of sanctity? For example we remember when we go for the visitation of the holy infallibles firstly Syeda Zainab (AS) before her brother Abu Al-Fadhl Al-Abbas (AS) and before Syeda Khadija (AS) being that she is the daughter of Imam Ali (AS) and the daughter of Syeda Fatima (AS), also does the example of Abul Fadhl Al-Abbas and Syeda Khadija (AS) contrast?
A: Belonging to the good parents expresses the growth of the parents in a good disciplinary environment to the extent that it will appear like an example and a precise Islamic measurement. In the holy verse of Quran God advises saying: “Indeed, the most noble of you in the sight of Allah is the most righteous of you. “) (49:13). In the sense of piety and character it is received through this divine giving and preference by the almighty and the measurement goes according to his actions and personal character. Pious parents will enable the children to achieve this divine upbringing. My friends on the same token we remind ourselves of the mother of the believers the wife of the prophet (pbuh), and that she had a solid divinely soul, and her struggles and obstacles that she overcame for the sake of Islam. And the same sanctity and respect belongs to Syeda Fatima (AS) and her daughter Hawra Syeda Zainab (AS) and her brother Abul Fadhl Al-Abbas (AS) in their upright Islamic character, and there steadfastness for the sake of God. Therefore they have received the preference of parents on the one hand and personal behavior has been rectified together.

التسجيل للإنتخابات وخوضها
س: دائماً تؤكّدون على التسجيل والمشاركة في الإنتخابات الأميركية، هل يصل التأكيد إلى حالة الوجوب؟
ج: لا يبعد وجوب التسجيل للإنتخابات وخوضها لأهميتها لمصير المسلمين والعرب والمجتمع وضمان حقوقهم من التمييز العنصري وحفظ حقوق الأقلّيات المهمّشة.

Registering for the elections
Q: You always address the issue of registration and participating in the American elections, does this ever reach a matter of incumbency?
A: The importance of incumbency in relation to the idea of registration and the voting process is of vital importance for the reason being that it may be the deciding factor in obtaining the rights and security of the Muslim and Arabs and ensuring there rights of racial discrimination, and also for the rights of small minorities.

السجن ظلماً وعدواناً على الضعيف
س: وضعوني في السجن ظلماً وزوراً لعدّة سنوات وأخاف أن أرُدّ عليهم حتى لا أعود إلى السجن من جديد، أشعر بالظلم مع قلّة حيلتي فهل ضاعت حقوقي سماحة المرجع؟
ج: راجع جمعيات حقوق الإنسان، وإن كنت في مدينة ديربورن فراجعنا لنجد لك الحلّ العادل المناسب.

Imprisoning the weak wrongfully
Q: They placed me in jail wrongfully for many years and for this reason I am afraid answer them because I do not want to return to prison again, I feel oppressed with little energy and willpower, has my rights been diminished your Eminence?
A: You should go and review with the Human rights Association, and if you are in Dearborn you may review our office so we may find the right solution for you.

قيمومة الرجل واستعانة المرأة بالسلطة
س: عندما تقوم المرأة بضرب الرجل أو الشكوى عليه في دوائر الشرطة ووضعه بالحبس ألا يؤثّر ذلك على وضع قيمومته في بيت الأسرة واختلال نظرة الأبناء إليه (الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ بِمَا فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ وَبِمَا أَنفَقُوا مِنْ أَمْوَالِهِمْ فَالصَّالِحَاتُ قَانِتَاتٌ حَافِظَاتٌ لِّلْغَيْبِ بِمَا حَفِظَ اللَّهُ وَاللَّاتِي تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَاهْجُرُوهُنَّ فِي الْمَضَاجِعِ وَاضْرِبُوهُنَّ فَإِنْ أَطَعْنَكُمْ فَلَا تَبْغُوا عَلَيْهِنَّ سَبِيلًا إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيًّا كَبِيرًا). د

ج: لا يحق لكل من الزوجين ضرب الآخر، بل لا بدّ من الإحترام والتعامل بالمعروف بينهما قال تعالى: (وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ فَإِن كَرِهْتُمُوهُنَّ فَعَسَى أَن تَكْرَهُوا شَيْئًا وَيَجْعَلَ اللَّهُ فِيهِ خَيْرًا كَثِيرًا) النساء 4/ 19. وإذا اعتدى أحدهما على الآخر ظلماً وعدواناً بغير حق جاز للآخر الدفاع عن نفسه وحتى الإحتماء بالسلطة لرفع الخطر عنه عند الإضطرار.. وقيمومة الزوج على زوجته لا تعني الإعتداء عليها وظلمها، بل إنّ القيمومة تتوقف عند ذلك وتتجمّد شرعاً ريثما يرتفع الظلم والخطر عن الزوجة. وتأديب الزوج لزوجته محدود جداً ويجب أن يكون في سياق الإصلاح وحل مشكلة الزوجين، فإن أعطى نتيجة عكسية وعقّد المشكلة بينهما وجعل المرأة تتمرّد أكثر نتيجة دعم القانون لها أفرغ موضوع الحكم الشرعي هنا من محتواه الإصلاحي، وبذلك يزول موضوع الحكم الشرعي هنا من محتواه الإصلاحي، وبذلك يزول الموضوع وبزوال الموضوع يزول الحكم الشرعي، وهو التأديب، القائم على ذلك الموضوع الذي زال فزال حكم التأديب معه. وحل بديله حكم آخر. يوجب إحضار حَكَمٍ من أهله وحَكَمٍ من أهلها ليحققا الإصلاح، قال تعالى: (وَإِنْ خِفْتُمْ شِقَاقَ بَيْنِهِمَا فَابْعَثُوا حَكَمًا مِّنْ أَهْلِهِ وَحَكَمًا مِّنْ أَهْلِهَا إِن يُرِيدَا إِصْلَاحًا يُوَفِّقِ اللَّهُ بَيْنَهُمَا إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيمًا خَبِيرًا) النساء 4/ 35. وآية قيمومة الرجال على النساء الذي ذكرها السائل تحدّ من سلطة الرجال في آخرها إذا أطاعت الزوجة زوجها حيث يقول تعالى: (فَإِنْ أَطَعْنَكُمْ فَلَا تَبْغُوا عَلَيْهِنَّ سَبِيلًا) ثمّ يحذّر البارى عز وجل الرجال ويذكرهم بسلطته العليا حتى لا يمارسوا العنف وضرب النساء ظلماً وعدواناً فيقول تعالى: (إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيًّا كَبِيرًا) النساء 4/ 34. وأخيراً لا شكّ أنّ لجوء الزوجة إلى السلطة وحبس الزوج أو لجوء الزوج إلى ضرب زوجته يسيء إلى كرامة كل منهما أمام نفسيهما وأمام أولادهما وأمام الناس، فلا بدّ من اللجوء إلى المعاشرة بالمعروف والرحمة والإحترام المتبادل بين الزوجين وتحلّيهما بالحكمة والصبر والعفو والصفح والأخلاق الحسنة

The Powers of Men V.S. Women
Q: When the woman hits her husband or she files a complaint against him at police headquarters and putting him in jail, Does this affect her status of power in the house in front of her children, the Holy Quran states: “Men are in charge of women by [right of] what Allah has given one over the other and what they spend [for maintenance] from their wealth. So righteous women are devoutly obedient, guarding in [the husband’s] absence what Allah would have them guard. But those [wives] from whom you fear arrogance – [first] advise them; [then if they persist], forsake them in bed; and [finally], strike them. But if they obey you [once more], seek no means against them. Indeed, Allah is ever exalted and grand.”(4:34)?
A: It is not permissible from either side of the husband or wife to hit each other, rather there should be a sense of respect based on mutual understanding in between them according to the divine words: “And live with them in kindness. For if you dislike them – perhaps you dislike a thing and Allah makes therein much good.” (4:19). And if either or of the parties assaulted the other wrongfully or unjustly without any justice then they have the right to defend themselves, even to the extent of seeking help from the local authorities to remove the danger during an emergency. The power of a male over a female does not mean that he attacks her or oppresses her, rather the power stops in that case according to the Islamic law until the oppression and danger is removed from the wife. Disciplining the husband over the wife is very limited, and it is incumbent that a specific type of process for reconciliation be undertaken to solve the problem between the married couple. Disciplining the husband to his wife is very limited and must be in the context of reformation and solving the problem of the couple. And if due to the fact that the wife abuses the Islamic ruling along with the help of the law then the Islamic ruling of way is canceled. Due to this kind of abuse of power from either party the Islamic decree is removed as a disciplinary solution for the married couple. Another way of solving the issue is to get one judge from either side of the family to ensure the reconciliation of the married couple. God almighty mention in the Holy Quran: “And if you fear dissension between the two, send an arbitrator from his people and an arbitrator from her people. If they both desire reconciliation, Allah will cause it between them. Indeed, Allah is ever knowing and Acquainted [with all things]. (4:35). In addressing the issue of the power of man over the woman according to the Holy Quran as mentioned by the questioner narrows down the power of man until the end if the wife obeys the husband according to the Holy Quran when it says : “But if they obey you [once more], seek no means against them.” (4:34). The God almighty warns and reminds the men not to abuse their power of authority, and reminds them of his superiority so as not to engage in violence and beating women wrongfully . Confirming this statement in the Holy Quran: “Indeed, Allah is ever exalted and grand.” (4:34). Finally, I do not doubt that the use of power and the wife to the husband or the imprisonment of asylum to the husband beating his wife. Because this will offend the dignity of each of them in front of themselves and in front of their children and in front of the people. They must resort to cohabitation, compassion and mutual respect between the couple through contemplation, wisdom, patience, forgiveness and good morals.

أولويّة الأموال الشرعية لهداية أجيالنا هنا
س: سماحة المرجع السلام عليكم. دائماً تتحدّثون عن صرف التبرّعات وتوجيهها لخدمة أبناء الجالية ومساجدها وما يتعلّق ببرامجها الموجّهة ونميل معكم إلى هذا الرأي ولكن الثقافة السائدة هي توجيه الأموال لمؤسسات في الوطن الأم لا نستفيد منها. لماذا لا يتدخل الجانب الفقهي والشرعي في توجيه صرف الأموال الشرعية؟ ألا يقول بقيّة المراجع مثلما تقولون؟ فلماذا وكلاؤهم يرسلون الأموال ويصرفونها خارج منفعة أبناء الجالية؟
ج: نحن نفتي بوجوب جعل أولوية صرف الأموال الشرعية لشؤون الجالية وهدايتها ورعاية وحماية أطفالها وشبابها وفتياتها من الفساد والضياع والجريمة والإنتحار.. ولا بدّ للمرجعيات الدينية الكريمة الأخرى أن تلتفت إلى هذه الأولوية وتعمل على أساسها، وعلى وكلائها الكرام لفت نظرها لذلك.. فإنّ مسؤولية أجيالنا هنا كبيرة وخطيرة جدّاً.
قال تعالى: (يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَيْهَا مَلَائِكَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَا يَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَيَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ).د

The Priority in legitimate funds to guide local present generations
Q: Peace be upon you, Your Eminence. You always discuss about the subject of the necessity of donations and channeling them through ways that will benefit our community and its Mosques and what pertains to its community events. We agree with your vision and am leaning toward this opinion, however the prevailing opinion and culture is to channel funds to our mother lands institutions that we do not benefit from. Why doesn’t the Jurisprudent aspect and rule of law interfere in channeling the spending of Islamic funds? Don’t the other Jurists say what you say? Then why is it that there representatives send the funds to places outside the benefit of the local communities?
A: In this regards we have issued a verdict in prioritizing the Islamic funds for the services of the local communities and allocating the funds for the care and protection of the children, youth, and leaders from corruption, loss, crimes, and suicide. In regards to the other respected jurists then it is suggested that they look into what the priority in service to our local communities are, and to work according to this foundation, and to the respect of their representatives to follow. For this reason a great responsibility is attached and is very crucial to protecting our present and future generations.
The Holy Quran refers to this subject : “protect yourselves and your families from a Fire whose fuel is people and stones, over which are [appointed] angels, harsh and severe; they do not disobey Allah in what He commands them but do what they are commanded.”(66:6).

إثبات الهلال بعلم المنازل
س: هلال شهر رجب أوضح من الشمس وبعضهم يصرّ على أنّ يوم السبت هو الأوّل من رجب بينما الصحيح يوم الجمعة. لم هذا التزمت والإصرار عند بعض مساجدنا في الجالية؟ وهل هي تبعيّة عمياء؟
ج: نعم هي تبعيّة ترفض الإستفادة من العلوم المتقدّمة التي تفيد اليقين والقطع التي أشار إليها القرآن الكريم بقوله تعالى: (هُوَ الَّذِي جَعَلَ الشَّمْسَ ضِيَاءً وَالْقَمَرَ نُورًا وَقَدَّرَهُ مَنَازِلَ لِتَعْلَمُوا عَدَدَ السِّنِينَ وَالْحِسَابَ مَا خَلَقَ اللَّهُ ذَلِكَ إِلَّا بِالْحَقِّ يُفَصِّلُ الْآيَاتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ) يونس 10/ 5

The substantiation of the crescent
Q: The crescent of the moon for the month of Rajab is clearer than the visibility of the sun however, some insist that the first of Rajab is Saturday although the correct day is Friday. Why is this insistence portrayed by some of the local Islamic centers in the community? And is there any proof to this blind following?
A: Yes indeed, it is a kind of following that rejects the benefitting from current advanced knowledge that leads to certainty and pertaining the subject God almighty mentions in the Holy Quran: “It is He who made the sun a shining light and the moon a derived light and determined for it phases – that you may know the number of years and account [of time]. Allah has not created this except in truth. He details the signs for a people who know”. (10:5).

إصلاح العقول ونشر ثقافة
السلام واحترام الحياة
س: العقول المفخخة والإجرامية ألهبت دولنا والعالم وأساءت للإسلام كثيراً ولكن كل العالم انشغل بتفكيك السيارات المفخخة وترك العقول المفخخة. هل نسير في الطريق الصحيح لحفظ الإسلام والإنسانية؟
ج: لا بدّ من العمل على إصلاح العقول المفخخة ونشر الوعي فيها وثقافة السلام واحترام الحياة لنسير في الطريق الصحيح

Peace and respecting life
Q: The mentality of have a mind that thinks of bombing and committing heinous crimes against humanity have engulfed our countries and by default has attached a very negative image to Islam however, the whole world has taken the task of dismantling the bombs and have neglected the mentality of the bomber. Are we going into the right direction in preserving Islam and humanity?
A: It is crucial that we work on correcting the mentality of the bomber and to insist on spreading awareness, and providing the proper Islamic education and to respect life so that we may be able to propel in the right direction.

لغة الجسد وشهادة الأعضاء
س: الآية الكريمة رقم 65 من سورة يس: (الْيَوْمَ نَخْتِمُ عَلَى أَفْوَاهِهِمْ وَتُكَلِّمُنَا أَيْدِيهِمْ وَتَشْهَدُ أَرْجُلُهُم بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ)، هل هي حالة متقدّمة على العلم وأسبابه وكيف نتأكّد من صحة وقوعها باعتبار أنه لا يمكن أن تتكلم اليد والأرجل في الدنيا؟
ج: الآية تتحدث عن يوم القيامة لا عن يوم الدنيا حيث يسبقها قوله تعالى: (هَذِهِ جَهَنَّمُ الَّتِي كُنتُمْ تُوعَدُونَ اصْلَوْهَا الْيَوْمَ (تعذّبوا بها) بِمَا كُنتُمْ تَكْفُرُونَ الْيَوْمَ نَخْتِمُ عَلَى أَفْوَاهِهِمْ (لأنّهم سيكذبون بألسنتهم) وَتُكَلِّمُنَا أَيْدِيهِمْ وَتَشْهَدُ أَرْجُلُهُم بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ). وهكذا يتفاجأ المجرمون الذين كفروا وألحدوا بوجود الله وفعلوا الجرائم والعظائم ضدّ الإنسانية. كيف تشهد عليهم أعضاؤهم وتغلق عليهم جميع طرق التخلص والفرار من المسؤولية والعقاب والإفلات من العذاب. وأمّا كيف تشهد الأعضاء البشرية على الإنسان والمجرمين؟ فيسألها المجرمون: (وَقَالُوا لِجُلُودِهِمْ لِمَ شَهِدتُّمْ عَلَيْنَا قَالُوا أَنطَقَنَا اللَّهُ الَّذِي أَنطَقَ كُلَّ شَيْءٍ) فصلت 41/ 21. ويوجد في العلم الحديث علم لغة الجسد يتعلّمه المحققون وطلاب علم النفس ومشاكل الأطفال ويستطيع المتخصص في علم النفس أن يكتشف أحياناً من خلال انفعالات الوجه وحركة اليدين والرجلين ونبرات الصوت وطريقة المشي أن يعلم ما في نفس الإنسان ويعرف حالته النفسية.. ويوجد كتب خاصة لهذا العلم درسناها في كلّية الفقه وفي الكتب العلمية.د

The language of the body and the witnessing of the body parts

Q: Holy verse of Quran: “That Day, We will seal over their mouths, and their hands will speak to us, and their feet will testify about what they used to earn.” (36:65). Is this an advanced situation in contrast to the present knowledge and its causes, and how can we be sure from the correct placement knowing that it is not possible for the hand to talk, nor the feet in this materialistic world?

A: The holy verse speaks about the day of Judgment and not on the day of this world, since it was preceded by the saying of God almighty in the Holy Quran :” This is the Hellfire which you were promised.” (36:63). and verse: “[Enter to] burn therein today for what you used to deny.” (36:64). and verse: “That Day, We will seal over their mouths, and their hands will speak to us, and their feet will testify about what they used to earn.” (36:65). and this is how the criminals become surprised when they go against the existence of God and performed the ultimate harm to humanity. How is it that all there body organs will witness against them and provide all the obstacles in preventing them from running away from the responsibility of committing these crimes and there deserved punishments? The criminals are asking: The Holy Quran answers: “And they will say to their skins, “Why have you testified against us?” They will say, “We were made to speak by Allah, who has made everything speak.” (41:21). There lies the science of body language that the students of knowledge learn and this is applied specifically by the profession of Interrogation and students of Phycology and with the professions that deal with the problems of children. And it is possible for the expert in psychology to notice the movement of the face and the movement of the hands and feet and the tone of voice, and the way that they walk to know what they are thinking and their current emotional state. There several books that have been written for this science that we have studied at the Faculty of Theology along with the scientific books.

معاناة الإمام الكاظم (ع) في سجون العباسيين

س: الإمام موسى بن جعفر (ع) أمضى سنين طويلةً في السجن، فهل انقطع تواصله مع الناس أم كان يعتمد سياسة الوكلاء في التواصل مع الأمّة؟

ج: إعتزل الإمام موسى الكاظم (ع) عن الناس واعتصم في بيته وانعزل حتى عن شيعته وأصحابه ولم يتواصل إلّا مع الخواص منهم في ظروف محدودة.. وكان المنصور العباسي في تلك الفترة يتحرّاه بكل الوسائل ولا يهتدي إليه أو يعرف مكانه ويرى أنّه منقطع عن الناس ولا يشكّل خطراً على مملكته ولا ثورة شعبية عليه فيتركه.. وحصل ارتباك عند الشيعة في تلك الفترة بعد وفاة الإمام الصادق (ع).. وحينما اشتهر أمر الإمام الكاظم وعلمه والتفّ حوله العلماء في عهد المهدي العباسي، استدعاه من المدينة إلى بغداد عدة مرّات للتنكيل به وحبسه ثم ردّه إلى المدينة لحلم رآه. رأى الإمام عليّاً في نومه يقول له: يا محمد فهل عسيتم إن توليتم أن تفسدوا في الأرض وتقطّعوا أرحامكم؟ فاستيقظ محمد المهدي مذعوراً واستدعى الإمام الكاظم (ع) وقام إليه وعانقه وأجلسه إلى جنبه وقال: يا أبا الحسن رأيت الساعة أمير المؤمنين وهو يقرأ عليّ هذه الآية أفتؤمنني أن لا تخرج عليّ ولا على أحد من ولدي؟ فقال: والله ما فعلت ذلك أبداً ولا هو من شيمتي. فقال: صدقت، ثم قال: يا ربيع أعطه ثلاثة آلاف دينار ورده إلى أهله.. قال الربيع: فأحكمت أمره ليلاً فما أصبح إلّا وهو في الطريق إلى المدينة مخافة العوائق. وفي عهد هارون الرشيد قضى الإمام القاظم (ع) أسوأ أيام حياته في سجون بغداد وكان يتظاهر بإكرامه وتعظمه نفاقاً وغشّاً ودجلاً. بينما الإمام في الحبس رأى هارون الرشيد في منامه كأنّ حبشياً معه حربة وقال لهارون: إن لم تخلّ عن موسى بن جعفر الساعة وإلّا نحرتك بهذه الحربة.. فاستيقظ مذعوراً وأمر بإطلاق سراح الإمام (ع) من السجن وأمر بإعطائه ثلاثين ألف درهم. فجاء الوسيط وأعطى المبلغ للإمام وخلّى سبيله وقال له: لقد رأيت من أمرك عجباً، قال (ع): فإني أخبرك: بينما أنا نائم إذ أتاني النبي (ص) فقال: موسى!! حبست مظلوماً، فقل هذه الكلمات فإنّك لا تبيت هذه الليلة في الحبس، فقلت له بأبي وأمّي ما أقول؟ فقال: قل يا سامع كل صوت ويا سابق الفوت وكاسي العظام لحماً وناشرها بعد الموت أسألك بأسمائك الحسنى، وبإسمك العظيم الأعظم الأكبر المخزون المكنون الذي لم يطّلع عليه أحد من المخلوقين. يا حليماً ذا الأناة لا يقوى على أناته أحد، يا ذا المعروف الذي لا ينقطع أبداً ولا يُحصى عدداً، فرّج عني، فكان ما ترى!!

The suffering of Imam Al-Kathim (AS) in the prisons of Abbasid dynasty

Q: Imam Musa Al-Kathim (AS) spent many years in prison, therefore was his communication with the people disconnected or was he dependent on his representatives to staying connected with his nation?

A: Imam Musa Al-Kathim (AS) secluded himself from the people in his house even from his own people and companions, and he did not communicate only with specific people in specific situations. At that time the Abbasid ruler Al-Mansur was trying to make his life difficult in every way possible and for this reason he secluded himself so that when the Abbasid ruler Al-Mansur seen him in this state he would be able to leave the Imam knowing that the Imam did not possess and harm to his form of rule and establishment. During that time a hesitant situation raised within the Shia after the martyrdom of Imam Jaafar Al-Sadiq (AS), and after the situation of the Imam became popular; him being a magnet of knowledge, you find that the scholars of that time could not resist to flock near his side to gain admission into the gates of knowledge. During the rule of the Abbasid Al-Mahdi, he invited the Imam from Medina to Baghdad many times for the purpose of harassing him and imprisoning him then he would return him back to Medina because of a dream that he saw. He saw Imam Ali (AS) in his dream saying to him: “Oh Muhammad have you come to diminish and to become corrupt on earth and to dislocate your relationships with your nearest relatives? At once Muhammad Al-Mahdi awakened apologetically and then called upon Imam Al-Kathim (AS) and stood up to him and hugged him and sat next to him saying : “oh father of Al-Hassan in this hour I seen Imam Ali (AS) while he was reciting a holy verse of Quran to me. He then said to the Imam: “can you give me a guarantee that you will not come after me or on anyone of my family members? The Imam replied: “I would never attempt such a thing and that is not of my manners. Then he replied: “I believe you”. Then he said: “Oh Rabi’ give him 30,000 dirhams and send him to his family”. Then Rabi’ said: “So I ordered him at night “. Upon waking up the Imam was on his way alert of any obstacles. During the reign of Haroon Al-Rashid the Abbasid caliph, Imam Al-Kathim (AS) spent his days in the worst of conditions in the prisons of Baghdad in the worst of conditions in the prisons of Baghdad while the Abbasid ruler was announcing in praise of the Imam in front of the people and his greatness however in reality he was being a hypocrite, a deceiver, and a liar. While the Imam was in jail, Haroon Al-Rashid seen an Ethiopian with a bayonet saying to Haroon: “If you do not move away from Imam Musa son of Jaafar then this hour we will move toward you with the bayonets. He woke up apologetically and ordered to free the Imam from prison and ordered 30,000 dirhams. Then came the middleman and gave him that amount and let the Imam go on his way and said to him: “I have discovered your situation to be shocking”. Then the Imam replied: “Let me inform you that when I was asleep the holy Prophet (Pbuh) approached me and said: “Musa! You were imprisoned in oppression so say these words and you will not spend this night in jail, and then I asked him: “By my father and my mother what is it that I should say? The Prophet replied: “Oh hearer of every sound, and the one preceding the event before it happens, and the one who brings back alive the dead and the one to dispose them after death I ask you by your divine names, and by your ultimate and greatest name the one that is hidden amongst all of your creations the hidden the jeweled the one whom none of your creations have knowledge of. Oh the one whose patience does not lead to long suffering. Oh the possessor that is not to be interrupted by countless numbers. Overcome my situation, and then he saw what he prayed for.

لجان الأمر بالمعروف في السعودية

س: نستعدُّ للسفر لأداء العمرة في شهر رمضان المبارك ولكن دائماً تواجهنا مشكلة المطاوعة والشرطة الدينية، أليس واجب الشرطة يقتصر على حماية القانون وحماية كرامة الناس وليس تطبيق الدين؟

ج: هذه شرطة الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر، قال تعالى: (وَلْتَكُن مِّنكُمْ أُمَّةٌ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ). وقد وجّهت المملكة قبل سنة تعليمات مشدّدة إلى لجان الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر باحترام الناس وعدم استعمال العنف مع الناس لذلك نلفت نظر حجّاجنا ومعتمرينا الكرام الذين يزورون الديار المقدّسة أن يحترموا لجان الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر هناك، وأن لا يعاندوهم في الأمور الدينية الإسلامية الثابتة الصحيحة في الإسلام وأن يشرحوا لهم بأدب بعض الفروقات المذهبية التي يعترضون عليها.

The committee of virtue in Saudi Arabia

Q: As we prepare to head to Umra during the holy month of Ramadan we face the problem of the religious police, isn’t it the duty of the police to protect the law by protecting the dignity of the people and not to enforce the religion?

A: These police that enforces the virtues and prevents evil, God almighty says in the Holy Quran: “And let there be [arising] from you a nation inviting to [all that is] good, enjoining what is right and forbidding what is wrong”. (3:104). A year ago the Saudi Kingdom announced strict guidelines to the committees responsible for this task to respect the people and to not use any aggressive type of behaviors with the people , and for this reason we would like to inform our respected pilgrims that when they visit these holy places to respect the committees assigned to the task of upholding virtues and to not oppose them in Islamic religious affairs , that have been established through the Islamic doctrines, and to explain with politeness to them the minor differences according to your sect of belief.

ضوابط الإصلاح الحقيقي في الإسلام
س: مع تصاعد الخلافات في الساحة السياسية العراقية والمطالبة بالإصلاح مع ملاحظة أن من يطالبون بالإصلاح هم المفسدون وتلاحقهم تهمة قتل السيد مجيد الخوئي، وهنا تـنتفي قيمة الإصلاح في نظر باقي شرائح المجتمع.. هل من ضوابط وآليات في الإسلام للقيام بالإصلاح الحقيقي مع ذكر الآيات الكريمة في القرآن الكريم رجاءً؟
ج: هي كل الضوابط القرآنية في تحقيق الإصلاح والعدل وإيصال حقوق الناس والإعتماد على مبدأ الشورى والرقابة والمحاسبة.. والإستفادة من كتاب نهج البلاغة للإمام علي (ع) قبله من سنّة النبيّ (ص) وقبلهما من كتاب الله عز وجل.

Posting real reform in Islam

Q: With the uprising of differences in the Iraqi political arena and the demand for reform noting that the ones demanding reform are the corrupt ones who has been decreed upon them with the killing of Syed Majid Al-Khoei , and here the value of reform has been rejected all throughout the social arenas . Please are there any guidelines or resources in Islam for the rise of true reform with the mentioning of the specific holy verses of Quran?

A: All the guidelines in the Holy Quran steer the human being into upholding justice and implementing reform and allocating the rights of people to them by the reliance on a council, that reviews, and accounts… and also to learn from books such as Nahjulbalagha for Imam Ali (AS) and before that from the traditions of the Holy Prophet (Pbuh) and before that from the Holy Quran the book of God.

الآداب الإسلامية في التجارة
س: أنا جديد في هذه البلاد وأعيش في منطقة لا يتواجد فيها الكثير من العرب والمسلمين وأستطيع فتح محل تجاري، فهل من آداب وضوابط خاصة ألتزم فيها بالتجارة أو أبيع أي شيء وتوظيف بنت جميلة تجلب الزبائن؟
ج: نفس الآداب الضوابط الإسلامية في البيع والشراء والتجارة كالأمانة والصدق وعدم الغش والخداع.. والمقياس في جلب الزبائن ليس البنت الجميلة بل الأخلاق الجميلة.. عن النبيّ (ص): إياكم وخضراء الدمن البنت الجميلة في منبت السوء.

The Islamic etiquette of trading

Q: I am new to this country and I live in an area that does not have many Arabs or Muslims, are there any special etiquette or guidelines that I should follow in regards to trade in selling anything, or in hiring a beautiful woman to attract customers to my store?

A: The specific ideal Islamic etiquette in buying and selling in regards to trade points to the these simple guidelines , which are to no cheat or deceive … and the principle to be used when trying to attract customers is not according to how beautiful the woman is rather the respectful manners. The holy Prophet (Pbuh) said: “Beware of a green Waldman beautiful girl in a bad germ”.

تواصل الزوجة بالفايسبوك مع الرجال
س: أنا متزوجة حديثاً وكنت أتبادل الحديث مع الشباب والبنات في الفايسبوك والمواقع الأخرى وكذلك الصور. هل يجب إخبار زوجي وهل أستطيع التواصل بدون إخباره؟
ج: لا يجوز التواصل مع الرجال الآخرين مع مغبة الفساد والوقوع في المعصية.. ولا بدّ من اطّلاع زوجك لتزداد ثقته بك واحترامه ومحبّته لك، وإلّا ستخسرين دينك وزوجك إذا علم بالأمر من مصدر آخر.

A wife communicating with men on Facebook

Q: I am currently a newlywed wife and before my marriage I used to communicate with men and women online on Facebook, and other known social media websites with pictures, is it incumbent upon me to tell inform my husband and is it possible for me to continue this way of communication without his knowledge?

A: It is not permissible to communicate with other men for the reason of on look of corruption and for the obvious chances of falling into sin. It’s recommended to inform your husband of such occurrences so he gains your trust in you and your respect and love towards him, or else you will lose your religion if your husband found out from other sources.

الحكم الإسلامي وغير المسلمين
س: تؤمنون في بداية الإسلام بالخليفة والإمام والآن بالولي الفقيه والدولة الدينية في السعودية.. أين حصة باقي شرائح المجتمع من نظام الحكم في الإسلام؟
ج: حصة باقي الشرائح يكفلها القرآن والإسلام.. فإنّ في الدولة الإسلامية مساحة مدنية لكل فئات الشعب مسلمين وغير مسلمين.

The Islamic rule of law with Non-Muslims

Q: During the beginning of Islam with the caliphate of Imam Ali (AS) and now with the current Wali Al-Faqih (leadership of the divine jurist) and the Islamic country of Saudi Arabia … where is the share of the rest of the groups of society according to the system of Islamic rule?

A: The share of the rest of the groups of society is contained in the Holy Quran and Islam… For being in an Islamic country there is room for all the different groups including Muslims and Non-Muslims.

الإحليل الإصطناعي
س: على ماذا استـندتم في فتوى الإحليل الإصطناعي وأنّ تحريكه عند المواقعة الجنسية لا يجوز أن يكون بيد الزوجة بل بيد الزوج؟
ج: إعتمدنا على قوله تعالى: (وَالَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ إِلَّا عَلَى أَزْوَاجِهِمْ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ فَمَنِ ابْتَغَى وَرَاءَ ذَلِكَ فَأُولَئِكَ هُمُ الْعَادُونَ). فإذا كان تحريك الإحليل الإصطناعي بيد الزوج دخل الأمر تحت قوله تعالى (إِلَّا عَلَى أَزْوَاجِهِمْ) وأصبح جائزاً، وإذا كان بيد الزوجة صدق عليه قوله تعالى: (فَمَنِ ابْتَغَى وَرَاءَ ذَلِكَ فَأُولَئِكَ هُمُ الْعَادُونَ). وتحريكه بيد الزوجة يحقق العادة للمرأة ويكون من نوع الإبتغاء وراء ذلك في الآية فتكون الزوجة من العادين المتجاوزين للحدود الشرعية فيكون حراماً. وهذا هو الدليل على ما قلناه.

Artificial urethra
Q: On what basis did you issue a verdict on the artificial urethra in regards to the placement of this artificial urethra in the hands of the husband and not in the wife’s hand?
A: We issued our verdict based on the Holy verse of Quran : “And they who guard their private parts (5) Except from their wives or those their right hands possess, for indeed, they will not be blamed – (6)But whoever seeks beyond that, then those are the transgressors” . (23:5-7) therefore if the moving of the artificial urethra was in the hands of the husband then this goes under the command of God according to the holy Quran: “Except from their wives”. (23:6). and it became permissible, and if it was in the hands of the wife the holy verse applies saying: “But whoever seeks beyond that, then those are the transgressors”. (23:7). And the moving of it in the hands of the wife achieves the habit for the wife and will be in a sense going behind the back of the holy verses which will enable her to be from those who oppose and obstruct the Islamic limits of law which will entail a forbidden act. And this is proof in regards to what we said.

اطعاع لحم غير حلال الى الاطفال غير البالغين

س: أنا أعمل في روضة، وأحياناً أضطر خلال فترة الأكل مع الأطفال أن أساعدهم في تناول وجباتهم، لكن بعض تلك الوجبات يحتوي على أطعمة محرّمة مثل لحم الخنزير أو غير ذلك!! فما حكم هذه المسألة؟ وما حكم الأطفال العرب الذين أساعدهم في تناول اللحم غير الحلال علماً أن أهلهم لا يمانعون أن يتناول أطفالهم اللحم غير المذبوح على الطريقة الإسلامية؟

ج: لا يجوز إطعام الأطفال لحم الخنزير وإن كان أهلهم يوافقون على ذلك. ويجوز إطعامهم اللحم الحلال المأخوذ من المسلم المشكوك في تذكيته.. وأمّا الأطفال غير المسلمين وغير البالغين فيجوز إطعامهم مشكوك التذكية لعدم دخولهم مرحلة التكليف.

Feeding the children non-halal meats

Q: I work in a daycare center, and sometimes I am compelled at the lunch time to help them eating there portions ,however some of the portions contain non-halal meats . For example pig and others!!Therefore what is the Islamic verdict? And what is the verdict for of the Arab children that I help with eating the non-halal meats? Knowing that the parents don’t prevent their kids from eating non-halal meats not slaughtered the Islamic way?

A: It is NOT permissible, to feed the children the meats of Pigs even if their parents agreed to this. However, it is permissible to feed them the halal meats that are taken from a Muslim that his position is in doubt of the meat being halal. As for the children that are non-Muslims and not of the age of puberty, it is permissible to feed them with the doubted sources of meats for the reason of them not having reached the age of puberty.

مقابلات

أخبار ومناسبات

بيانات