حوارات عقائدية

يشكل هذا القسم حوارات عقائدية تعالج الإختلافات بين…

بين الإسلام واليهودية

* منهج الحوار بين أهل الأديان السماويّة * هل ور…

مسائل الفقه العملي

يتناول هذا الكتاب العديد من مواضيع الفقه العملي ال…

اسئلة حول الإسلام

تتناول هذه الزاوية اسئلة وإجابات حول الإسلام، وقد …

شؤون الأسرة

تتناول هذه الزاوية شؤون الاسرة وتنقسم إلى عدة فروع…

الاستفتاءات

يتناول هذا الباب العديد من الاستفتاءات التي يجيب ع…

«
»

اسئلة حول الاسلام العدد 146

تفويت فرصة المغفرة في شهر رمضان
س: نشاهد الكثير من الناس يتوبون بحلول شهر رمضان وعند انجلائه لا يكونون قد استفادوا شيئاً من محطاته الروحية
ج: جاء عن النبيّ (ص) في خطبته عند إقبال شهر رمضان: (أنّ الشقي من حُرم غفران الله في هذا الشهر العظيم) عيون أخبار الرضا (ع) 1/ 295، وعنه (ص): (من لم يُغفَرْ له في رمضان ففي أي شهر يغفر له؟!) أمالي الصدوق 2/ 52.

To pass the opportunity of forgiveness during the holy month of Ramadan
Q: We witness many people ask for forgiveness after the passing of the hoy month, while they could not reap the advantages of the spiritual stations!
A: It is narrated from the Holy prophet Mohamed (PBUH) in his sermon welcoming the holy month: “The wretched is the one who forbids himself from asking forgiveness from Allah in this great month”. عيون أخبار الرضا (ع) 1/ 295Also it has been mentioned by our Holy Prophet Mohamed (PBUH) : “ And whomever does not get forgiven in this holy month then in which month will they be forgiven.” (أمالي الصدوق 2/ 52).

علم الإمام المهدي (ع
س: هل صحيح أنّ الإمام المنتظر (ع) يملك 25 درجة من العلم والتكنولوجيا؟
ج: مجرّد تكهّنات في الأعداد، والإمام أوسع علماً من ذلك كلّه لأنّ علومه من الله عز وجل. قال تعالى واصفاً علمه عز وجل: (وَلاَ يُحِيطُونَ بِشَيْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء)

The knowledge of Imam Mahdi (AS)
Q: Is it true that Imam Mahdi (AS) has 25 levels of knowledge and technology?
A: These are just mere speculations in numbers; however the Imam’s horizon is much wider in knowledge because his knowledge is directly from God almighty. Holy Quran describing his knowledge: “And they encompass not a thing of his knowledge except for what he wills”. (2:255).

الموت بالسرطان والقتل
س: كيف تردّون على من قال إنّ الذين قُتِلوا باسم الدين أكثر ممّن ماتوا في السرطان؟
ج: مجرّد تخمينات وتخرُّصات، من أين عرف الحاسب ذلك.. إنّ الذين ماتوا بغير مرض السرطان ودون أن يُقتلوا باسم الدين أكثر بكثير ممّن قتل باسم الدين أو مات بمرض السرطان، قال تعالى: (قُل لَّوْ كُنتُمْ فِي بُيُوتِكُمْ لَبَرَزَ الَّذِينَ كُتِبَ عَلَيْهِمُ الْقَتْلُ إِلَى مَضَاجِعِهِمْ وَلِيَبْتَلِيَ اللَّهُ مَا فِي صُدُورِكُمْ وَلِيُمَحِّصَ (يخلّص ويزيل) مَا فِي قُلُوبِكُمْ وَاللَّهُ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ). آل عمران 3/ 154. وقال تعالى: (وَلَئِن قُتِلْتُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ أَوْ مُتُّمْ لَمَغْفِرَةٌ مِّنَ اللّهِ وَرَحْمَةٌ خَيْرٌ مِّمَّا يَجْمَعُونَ. وَلَئِن مُّتُّمْ أَوْ قُتِلْتُمْ لإِلَى الله تُحْشَرُونَ) آل عمران 3/ 157 – 158. وقال تعالى: (أَيْنَمَا تَكُونُوا يُدْرِككُّمُ الْمَوْتُ وَلَوْ كُنتُمْ فِي بُرُوجٍ مُّشَيَّدَةٍ…) النساء 4/ 78

Death with Cancer & Murder
Q: What do you say to those who claim that those who died in the name of religion are more than those who died from cancer?
A: These are just fabrications and speculations, how were they able to reach such calculations? The ones that have died without the disease of cancer and without being killed in the name of religion outnumber those who died in the name of religion and the disease of cancer, God says : “say even if you had been inside your houses , those decreed to be killed would have come out to their death beds.”[It was] so that Allah might test what is in your breasts and purify what is in your hearts. And Allah is knowing of that within the breasts.” (3:154). Also in another holy verse : “And if you are killed in the cause of Allah or die-then forgiveness from Allah and mercy are better than whatever they accumulate [in this world].” (3:157) Also in another holy verse: “wherever you may be, death will overtake you, even if you should be within towers of lofty construction”(4:78)

نسيان الله عز وجل
س: (نَسُوا اللَّهَ فَأَنسَاهُمْ أَنفُسَهُمْ).. سماحة المرجع هل النسيان هو ترك ذكر الله عز وجل أو عدم الصلاة؟
ج: كلاهما ومنه إهمال تطبيق أحكام الإسلام.

Forgetting God almighty
Q: According to the holy verse of Quran: “And be not like those who forgot Allah, so he made them forget themselves. Those are the defiantly disobedient”.(59:19) Your eminence is forgetfulness in a way neglecting the invocation of Allah or is it the lack of prayers?
A:Both of them, and to neglect the application of the provisions of Islam.

الصلاة أم الإفطار
س: هل يُفضّل سماحتكم بادئ الأمر الإفطار أو الصلاة؟
ج: في خلاصة الأحاديث أنّ من نازعته نفسه للإفطار أو كان له صحبة ينتظرونه على الإفطار افطر ثمّ صلّى وإلّا صلّى ثمّ افطر، وحينئذ ستقع كل صلوات فرائضه أثناء صومه في كل شهر رمضان وذلك أفضل له بكثير من أن يفطر ثمّ يصلّي، علماً أنّ الإفطار يثقّل الإنسان فتثقل عليه الصلاة بعده.

Prayers or Breaking your fast
Q: Your eminence, what do you recommend first: for one to break his fast or to perform his prayers?
A: In summary according to the holy narrations, whosoever is hungry or his company was waiting for him to break ones fast, he should break his fast then pray, or he would have prayed and then broke his fast, And there in he would complete his prayers while he is fasting in every Holy month of Ramadan and that is much better than breaking his fast then praying, knowing that having Iftar (eating the food) causes the human being to be heavy, therefore affecting his prayers.

رشّاشة الربو في الصوم
س: هل يمكن استخدام أجهزة الإستنشاق (للربو) أثناء الصيام في نهار شهر رمضان؟
ج: نعم يجوز ما دامت تضخّ هواءً يذهب إلى الرئتين وليس ماءً يذهب إلى المعدة.

Asthma spray while fasting
Q: Is it permissible to use the devices of inhalation (asthma) during fasting, during the days of the month of Ramadan?
A: Yes, it is permissible as long as it injects air into the lungs and not water that goes into the stomach.

المرض المستمرّ والصوم
س: ابنتي في رمضان الفائت أفطرت لمدة عشرة أيام وأخاف عليها من الصوم، ما حكم المسألة ونحن على وشك حلول الشهر المبارك؟
ج: إن كانت مريضة واستمرّ مرضها طيلة السنة سقط عنها وجوب القضاء وعليها أن تطعم عن كل يوم مسكيناً واحداً. وإن لم يستمرّ مرضها واستطاعت القضاء أثناء السنة ولم تقض، وجب عليها القضاء أثناء السنة بعد شهر رمضان الحالي وتطعم مسكيناً واحداً عن كل يوم أفطرته لأنها أجّلت القضاء حتى دخل شهر رمضان الثاني.

Continued sickness and fasting
Q: Due to sickness my daughter did not fast for ten days and I am afraid for her to continue, what is the law of this matter since we are nearing the end of this holy month?

A: If her sickness has continued through the year her obligation to make up the fasts has been removed and it is incumbent upon her to feed a needy person every day. And if her sickness has not continued during the year and she has not made up the fasts, then it becomes incumbent upon her to make up the fasts during the year after the current holy month of Ramadan and for her to feed one needy person for everyday that she has broken her fast because she postponed making up her fasts until the next Ramadan approached.

لا تقليد في أصل الفرائض
س: هل يجوز الصوم والتكليف بدون تقليد من مجتهد ومرجع تقليد؟
ج: في الفرائض المعروفة في الإسلام كالصوم والصلاة والحج لا يجب التقليد إلّا في بعض التفاصيل التي تتنوّع فيها الفتاوى بين الفقهاء ولا تتّحد.

No tradition in the assets of the statutes
Q: Is it permissible to fast without following a Jurist scholar?
A: The known statues in Islam such as fasting,prayer,Hajj ; it is not incumbent to follow only in certain specifications that vary amongst to the Jurist and do not unite.

السحور والصوم
س: في العام الماضي لم أستيقظ لتناول السحور ولم أستطع مواصلة الصيام فأفطرت، هل عليّ كفارة؟
ج: السحور ليس شرطاً للصوم.. وكان عليك المراجعة الفقهية في ذلك الوقت لتحدّد تكليفك.. نعم تجب عليك الكفارة، راجعنا تلفونيّاً لنعرف هل تجب عليك الكفارة الصغيرة وهي إطعام مسكين، أو تجب عليك الكفارة الكبيرة وهي إطعام 60 مسكيناً عن كل يوم إفطار.

Sihoor (eating before sunrise) and Fasting
Q: Last year I would not wake up to eat at the time of sihoor , therefore I could not fast the day so I would break my fast, is there a penalty for this?
A: Sihoor is not a ruling in order to fast, and you should have followed up with the laws at that time so that you may have known your duty, yes a penalty applies to you, and you must call us so that we may inform you if you have to pay a small penalty which is to feed one needy person, or its incumbent upon you the big penalty which is to feed sixty needy people for everyday that you broke your fast.

الإلحاد والإيمان
س: ظهور حركة الإلحاد والملحدين هل كان بسبب اختلاف الأديان في وصف الله والتعريف به؟
ج: كلا؛ إنما بسبب إساءة فهم الدين وجهل الإنسان بحكمة الدين وطغيان البشر وعبادة الهوى.. قال تعالى: (أَفَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ…)!!
وقال الشاعر:
إذا طــغى الـــعقلُ عـلى ربِّهِ
فالعقلُ معـــناهُ هــوَ الــجهلُ
يعترضُ الـــعقلُ على صانعٍ
من بعضِ مصنوعاتهِ العقلُ

Atheism & Faith
Q: What was the reason for the emergence of atheism and the atheist movement? Was it because of the emergence of different religions and their descriptions of God almighty and knowing him?
A:No, it was because of their misunderstanding and ignorance of their religious rights, and due to the ignorance of the human being and the stubbornness of humanity and obeying the selfish desires. God almighty says: “Have you seen he who has taken as his god his [own] desire”. (45:23).

الصوم والحرية
س: في المسيحية يصوم المسيحيون عن اللحم والدهون لفترة زمنية محددة، وفي الإسلام يصوم المسلمون عن الأكل والشرب طيلة النهار؛ قضية الصوم أليست تدخلاً في حريات الإنسان وخصوصياته؟
ج: حرية الإنسان تتعاظم بالانضباط والصبر وقوة الاحتمال وبالصوم نتحرر من الغرائز، الحرية أن يتصرف الإنسان كما يجب لا كما يحب، فهذه فوضى وإباحية.
الصوم تدخل إلهي لتدريب المؤمنين والمؤمنات على الصبر والاحتمال وتحقيق الفائدة الصحية، فإن أكثر أمراض الإنسان ناتجة عن معدته، فالمعدة بيت الداء والحمية رأس كل دواء. وفي المثل لا تجعلوا بطونكم مقابر للحيوانات… وعن النبي(ص) (صُومُوا تَصحّوا).

Fasting & Freedom
Q: In Christianity they fast from meat and fats for a specific period of time, and in Islam Muslims fast from food and drinking the whole day; According to the issue of the time of fasting isn’t it interfering with a human beings freedom and privacy?

A:The freedom of the human being becomes realized with discipline and patience and the capacity to endure, and through fasting we are able to control our desires, and with this the human being can act as he should, not as he loves, and if it’s not done this way there will be chaos and permissiveness. Fasting is considered a divine intervention to train the believing men and women on patience, and to obtain the maximum health of benefits. Most of human diseases come from the stomach, therefore the stomach is the house of diseases, and dieting is the head of every medication. There is a saying that says: “Don’t make your stomachs into graves for the animals”. And from our holy prophet Mohamed (PBUH) he said: “Fast and you will be healthy”.

النيابة عن الميت في العبادات
س: الصوم والعبادات تكليف شخصي؛ فكيف يجوز النيابة عن الميت في إداء الواجبات؟
ج: فعلاً لا نيابة عن الميت في قضاء عباداته إلّا ما أذِن الله به وأجازه رحمةً بعباده الذين فاتتهم العبادة في الدنيا ويريد الله عز وجل لهم الخلاص بعد الموت فشرّع قضاء العبادات عن الميت رحمةً بالإنسان.
يقول تعالى: (مَا يَفْعَلُ اللَّهُ بِعَذَابِكُمْ إِنْ شَكَرْتُمْ وَآَمَنْتُمْ، وَكَانَ اللَّهُ شَاكِراً عَلِيماً) النساء 4/ 147.

Acts of worship on behalf of a dead person
Q: Fasting and worship are personal duties; therefore how is it permissible to perform obligatory acts of worship for a dead person?
A: Absolutely no acts of worship done on behalf of a dead person is allowed, only what Allah has allowed, and what has allowed as a mercy for his worshippers the ones that have missed their worship in this world and Allah almighty wants to say : “What would Allah do with your punishment if you are grateful and believe? And ever is Allah Appreciative and Knowing.” (4:147).

القَسَم الصامت
س: بقيت صامتاً أثناء تلاوة القَسَم الجماعي بعد التخرج، وبعد التعيين هل أنا مُلزم بأحكام القَسَم؟
ج: لست ملزماً بأحكام القسم، ولكنك ملزم أمام الله إن كانت مهنتك طبية أن تكون صادقاً مع عباد الله مساعداً لهم من الوقوع في الموت أو الخطر أو المرض…

Silent swearing during graduation
Q: I stayed silent during the recitation of the graduation ceremony after graduating, therefore after I get hired in a job am I obliged to follow the rules of the swearing?
A: You are not obliged to follow the rules of the swearing, however you are obliged in front of the eyes of God. For example if your profession was a doctor to be truthful with the servants of God and to help them from falling in danger, sickness, or death.

صوم الجندي
س: أنا جندي في الجيش والآن أتمتَّع بإجازة قصيرة، ولا نستقر في مكان، بين فترة وأخرى غير معلومة نتحرك إلى مكان آخر وأحيان نبقى فيه ساعات فقط؛ كيف يكون صيامي في هذه الحالات؟
ج: عليك الصوم في كل يوم، فإذا واجهت شدّة لا تطيقها ولا تتحملها وواجهت الحرج جاز لك الإفطار بما يرفع الحرج، والضرورات تقدّر بقدرها ولا إثم عليك وتقضي ذلك اليوم في عطلتك في بحر السنة. وإن استطعت أخذ إجازة من الجندية في شهر الصوم وجب أخذ الإجازة والصوم في شهر رمضان؛ قال تعالى:
(كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ)
وقال تعالى: (وَعَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ) البقرة 2/ 184 أي كبار السنّ الذين لا يتحمّلون الصوم.ا

The fasting of a soldier
Q: I am a soldier in the army and now have a short vacation, and we don’t settle for long in a place, it is not known where we will move next and to which place, and sometimes we stay for hours in that place; how will my fast be in this case?
A: It is incumbent upon you to fast every day, and if you face any hardship that you cannot handle and find it difficult to endure, it is allowed for you to break your fast, if that will remove hardship, and what is necessary enough to remove it, and there is no sin for you and you should make up for that day any time during that year. And if you can request a vacation from your duty as a soldier it will be a better option for fasting for the holy month of Ramadan as it is mentioned in the holy verses of Quran: “O you who have believed, decreed upon you is fasting as it was decreed upon those before you that you may become righteous”. (2:183). Also in another holy verse in reference to the elderly who are not able to fast: “And upon those who are able [to fast, but with hardship] – a ransom [as substitute] of feeding a poor person [each day].(2:184)

س: أعمل في مدينة أخرى ولا أعود إلى بيتي في ديربورن إلّا في نهاية عطلة الاسبوع وعملي أنتقل فيه بين عدّة مدن؛ هل أفطر أيام العمل والتـنقل وأصوم عند عودتي إلى البيت؟
ج: كلا؛ تصوم كل أسفار عملك ولا يحق لك الإفطار؛ نعم ترفع الشدة عنك بالإفطار على القليل عند مواجهة الشدّة في الصوم، ثم تتابع صومك وتكفّر بإطعام مسكين عن كل يوم بعد شهر رمضان.. قال تعالى: (وَعَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ (يتحمّلونه بشدّة وحرج وضيق ككبار السنّ فيفطرون ويطعمون فدية مسكين عن كلّ يوم.) فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ) البقرة 2/ 184.

Q: I work in a different city and I do not return to my home in Dearborn only in the end of my weekly home time, and my job requires me that I travel between various cities; therefore am I allowed to break my fast during the days in which I travel, and fast upon returning back home?
A: No; you are not allowed to break your fast in any of your working days; Yes, you are allowed to lift the hardship only in crucial situations when fasting, and then you must follow up with your fasting and pay a penalty by feeding one poor person every day after the holy month of Ramadan. As God almighty says in the Quran: “And upon those who are able [to fast, but with hardship] – a ransom [as substitute] of feeding a poor person [each day]. (2:184).

قتل قابيل أخاه هابيل
س: الآية الكريمة الرقم 28 من سورة المائدة:
(لَئِن بَسَطتَ إِلَيَّ يَدَكَ لِتَقْتُلَنِي مَا أَنَاْ بِبَاسِطٍ يَدِيَ إِلَيْكَ لَأَقْتُلَكَ إِنِّي أَخَافُ اللّهَ رَبَّ الْعَالَمِين) عملية القتل هذه لها علاقة بالدين، لماذا كان الدين السبب الأول في الصراع بين الناس؟
ج: لا علاقة لها بالدين فقد قرب أحدهما قرباناً لله تعالى يأكله الفقراء وهو اللحم وقرب الآخر كومة أعشاب؛ قال تعالى: (وَاتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ ابْنَيْ آدَمَ بِالْحَقِّ إِذْ قَرَّبَا قُرْبَاناً فَتُقُبِّلَ مِن أَحَدِهِمَا وَلَمْ يُتَقَبَّلْ مِنَ الآخَرِ قَالَ لَأَقْتُلَنَّكَ قَالَ إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ اللّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ. لَئِن بَسَطتَ إِلَيَّ يَدَكَ لِتَقْتُلَنِي مَا أَنَاْ بِبَاسِطٍ يَدِيَ إِلَيْكَ لَأَقْتُلَكَ إِنِّي أَخَافُ اللّهَ رَبَّ الْعَالَمِينَ. إِنِّي أُرِيدُ أَن تَبُوءَ بِإِثْمِي وَإِثْمِكَ فَتَكُونَ مِنْ أَصْحَابِ النَّارِ وَذَلِكَ جَزَاء الظَّالِمِينَ. فَطَوَّعَتْ لَهُ نَفْسُهُ قَتْلَ أَخِيهِ فَقَتَلَهُ فَأَصْبَحَ مِنَ الْخَاسِرِين) المائدة 5/ 27 – 30.

Cain killed his brother Abel
Q: Holy verse of Quran: “If you should raise your hand against me to kill me – I shall not raise my hand against you to kill you. Indeed, I fear Allah, Lord of the worlds.” (5:28) This process of killing has a connection to religion. Why was religion the first conflict in between the people?
A: There is no connection to it with religion, one of them was near an offering to God of the poor eating a meat and the other near a pile herbs. God said in the holy Quran: “And recite to them the story of Adam’s two sons, in truth, when they both offered a sacrifice [to Allah], and it was accepted from one of them but was not accepted from the other. Said [the latter], “I will surely kill you.” Said [the former], “Indeed, Allah only accepts from the righteous [who fear Him]. (27) If you should raise your hand against me to kill me – I shall not raise my hand against you to kill you. Indeed, I fear Allah, Lord of the worlds. (28) Indeed I want you to obtain [thereby] my sin and your sin so you will be among the companions of the Fire. And that is the recompense of wrongdoers.” (29) And his soul permitted to him the murder of his brother, so he killed him and became among the losers. (30) Then Allah sent a crow searching in the ground to show him how to hide the disgrace of his brother. He said, “O woe to me! Have I failed to be like this crow and hide the body of my brother?” And he became of the regretful. (5:27-30)

الصوم وحبوب منع الدورة الشهرية
س: هل يجوز للمسلمة أخذ حبوب إيقاف الدورة الشهرية ليتسنى لها صوم كل شهر رمضان على اعتبار أن الدورة الشهرية تقطع الصوم؟
ج: إن لم يكن في تلك الحبوب ضرر بالغ عليها جاز لها أن تأخذها في الليل لتمنع الدورة في شهر رمضان عنها، وتصوم الشهر كلّ

Fasting & pills that prevent the monthly period
Q: Is it permissible for a Muslim woman to take pills that stop the monthly period so that she may continue to fast the whole month, for the reason that the monthly period prevents one from fasting the whole month?
A: If the pills cause no harm by consuming them then it is allowed to take at night to prevent her from the monthly period for the purpose of fasting the whole month of Ramadan.

مقابلات

أخبار ومناسبات

بيانات