حوارات عقائدية

يشكل هذا القسم حوارات عقائدية تعالج الإختلافات بين…

بين الإسلام واليهودية

* منهج الحوار بين أهل الأديان السماويّة * هل ور…

مسائل الفقه العملي

يتناول هذا الكتاب العديد من مواضيع الفقه العملي ال…

اسئلة حول الإسلام

تتناول هذه الزاوية اسئلة وإجابات حول الإسلام، وقد …

شؤون الأسرة

تتناول هذه الزاوية شؤون الاسرة وتنقسم إلى عدة فروع…

الاستفتاءات

يتناول هذا الباب العديد من الاستفتاءات التي يجيب ع…

«
»

اسئلة حول الاسلام العدد 147

الكذب على الله ورسوله (ص

س: تعتبرون الكذب على الله ورسوله (ص) من المفطّرات وهو ليس أكلاً أو شراباً، ما الحكمة في ذلك؟

ج: تعمّد الكذب من المفطرات.. والحكمة أنّه اختراع كلام وإسناده إلى الله وتضليل الناس..

Lying about God and his Prophet (Pbuh)

Q: You consider lying about God and the prophet (Pbuh) from the acts that invalidate fasting and it is not considered an act of eating or drinking, hence what is the wisdom behind that?

A: To purposely lie is an act that invalidates fasting, and the wisdom behind that entails inventing words meaning to create lies… and this is attributed to God therefore misleading people.

الميثاق في اتباع الوحدانية

س: الآية الكريمة 14 من سورة المائدة: (وَمِنَ الَّذِينَ قَالُوا إِنَّا نَصَارَى أَخَذْنَا مِيثَاقَهُمْ فَنَسُوا حَظًّا مِّمَّا ذُكِّرُوا بِهِ فَأَغْرَيْنَا بَيْنَهُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاءَ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ وَسَوْفَ يُنَبِّئُهُمُ اللَّهُ بِمَا كَانُوا يَصْنَعُونَ)، ما هو الميثاق المقصود في هذه الآية الكريمة؟

ج: ميثاقهم في اتّباع الوحدانية وعدم التغيير في تعاليم الله والإلتزام بنبوّة محمّد (ص).

A covenant to pursue oneness

Q: Holy Quran: “And from those who say, “We are Christians”, we took their covenant; but they forgot a portion of that of which they were reminded. So we caused among them animosity and hatred until the Day of Resurrection. And Allah is going to inform them about what they used to do.” (5:14) what is meant by the covenant in this holy verse?

A: Their covenant is in pursuing the oneness of God and not changing their teachings of God and to abide by the concept of the prophethood of prophet Mohamed (Pbuh).

نصف العالم يصوم

س: أحدهم قال لي: معقول أنك ما زلت من الذين يصومون؟ الصيام صار من الماضي. سماحة المرجع، لماذا يفكّر بعض الناس بهذه الطريقة؟

ج: قل له: معقول أنّك لا تصوم ونصف العالم يصوم؟ وهناك غير مسلمين يصومون الصيام الإسلامي لكثرة فوائده الجسدية والروحية.

Half of the world fasting

Q: Someone told me: “Is it possible that you are still one of the individuals that are fasting? Fasting has become a subject of the past. Your eminence why is it that some people think this way?

A: Tell him: “Is it possible that you are not fasting while half of the world is fasting? There are non-Muslims who fast an Islamic fast due to the physical and spiritual benefits.

كيفية صرف راتب تقاعديّ

س: أستلم راتباً تقاعدياً عن زوجي المتوفّى كلّ شهرين، فهل يدخل هذا المال في حصّة الميراث لأولادي وهم جميعاً خارج البيت ولديهم أموال وعمل خاص بهم؟

ج: عليك سؤال الدائرة المانحة للتقاعد: لمن هذه الأموال؟ هل هي للزوجة فقط؟ أو لأولاد المتوفّى؟ أو هي ميراث للكلّ؟ الجواب من الدائرة هو الذي يحدّد كيفيّة صرف المال.

How to spend a retirement salary

Q: I receive a retirement salary on behalf of my deceased husband every two months, therefore does this salary become a part of the funds in the shares of inheritance for my children since they all live outside the home, and each have professions of their own?

A: Your question should be directed to the office of retirement: Whose is this money for? Is it only for the wife? Or children of the deceased? Or are the heritages of each? The answer of the office responsible is the one that determines how to spend the money.

راتب من سلطة  لا تُراعي أحكام الحقوق الشرعية

س: كنت أعمل في وزارة الأوقاف العراقية ويـبدو أن رواتبنا كانت من عوائد الوقف الشيعي والوقف السنّي، والسلطة كانت ظالمة وغاشمة لا تراعي أحكام الحقوق الشرعية. فهل كانت رواتبي حراماً؟

ج: الظاهر أنّ هناك إشكالاً في راتبك فيقتضي أن تتذاكر في شأنه مع المجتهد الفقيه ليحدد لك الموقف الشرعي بعد التحقيق والتدقيق.

Salary from an Authority that does not consider the legitimate Judiciary rules

Q:  I used to work in the Iraqi Ministry of Endowments and it turns out to be that our salaries were from the return of the Waqf Al-shia, and Waqf Al-sunni, and the power of the government was unfair and brute and did not take into account the provisions of the legitimate rights, therefore was my salary illegitimate?

A: It looks like there is some problematic issues in your situation therefore it is suggested that you refer back to the grand jurist so that he may revise your situation to give you a proper solution.

عمل أشرطة المحرمات

س: لديَّ عمل خاص في بيتي فأنا أقوم باستـنساخ أشرطة الفيديو وترتيـبها وعمل مونتاج عليها. والآن بدأت تصلني أشرطة عن حفلات خاصة فيها شذوذ جنسي ولقطات جنسية مثيرة!! فهل يحقّ لي عمل مثل هذه الأفلام؟ وما حكم الأموال المستحصلة عنها؟

ج: لا تستـنسخ أشرطة المحرمات وأموالها حرام.. نعم يجوز ذلك في غير أشرطة المحرمات..

Working with Unlawful Films

Q: I have a special profession in my home in which I copy, edit, and organize films. Until now I began to receive films that contain footage of parties, specifically sexual abnormalities, and homosexual acts. Therefore is it permissible for me to work with these kinds of films? And what is the ruling in regards to the profit of such jobs?

A: Do not copy unlawful films, the profit is forbidden, and is an act that is completely forbidden unless the films are of lawful acts.

الأنفحة طاهرة

س: بعض الإخوة يتحدّثون معي ومع عائلتي عن الأنفحة وأنفحة العجل وهذا حرام وذاك حرام وأولادي مولودون في هذه البلاد ولا يفهمون هذه اللغة ولا يفهمون هذا التشكيك.. فماذا أفعل سماحة المرجع؟

ج: الأنفحة يتغذّى منها الجدي أو العجل الصغير قبل أن يأكل وهي طاهرة بنصّ مثبت من أئمّة أهل البيت (ع).

Rennet pure

Q: Some brothers are talking with me and my family about a calf rennet, and enzymes taken and this is haram and that is haram, and my children were born in this country and do not understand this language and do not understand these doubts. Therefore what should I do your eminence?

A: Rennet feeds them seriously, or a small calf before it is eaten, (And it is considered pure according to the pure text of Ahlulbait (As).)

معنى الإسراف

س: الآية الكريمة 31 من سورة الأعراف: (يَا بَنِي آدَمَ خُذُوا زِينَتَكُمْ عِندَ كُلِّ مَسْجِدٍ وَكُلُوا وَاشْرَبُوا وَلَا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ)، هل المقصود بالإسراف الأكل باعتدال أو تبذير المال في الموائد ونحن من طبعنا الكرم؟

ج: الإسراف صرف أو أكل الأكثر ممّا يحتاجه الإنسان في المأكل والملبس في الصرفيات. (وَلَا تَجْعَلْ يَدَكَ مَغْلُولَةً إِلَى عُنُقِكَ وَلَا تَبْسُطْهَا كُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُومًا مَحْسُورًا(17:29)).

Meaning of Excessiveness

Q: Holy Quran: “O children of Adam, take your adornment at every masjid, and eat and drink, but be not excessive. Indeed, He likes not those who commit excess.” (7:31). Is it meant by excessiveness here in this holy verse that we should be balanced in distributing the food on the food tables and mats in proportions in contrast to an excessive amount of food since within human qualities we are generous people?

A: The meaning of excessiveness when eating, clothing, and spending: when you go beyond your human needs. Holy Quran: “And do not make your hand chained to your neck or extend it completely and become blamed and insolvent.” (17:29)

العصمة وقدرات الأنبياء (ع)

س: يتردد عند بعض الأخوة ما معناه الأنبياء والأئمّة سلام الله عليهم يتمتعون بالعصمة، وهم بذلك خليفة الله في الأرض وبيدهم مقادير الكون وذراتُه وخصوصاً الإمام الغائب، ماذا تقولون في ذلك سماحة المرجع؟

ج: هم خلفاء الله المعصومون من الخطأ والخطيئة، ولكن ليس بيدهم مقادير الكون وذراته، لكن الله عز وجل وهبهم قدرات استثنائية للمعجزة كرامة لهم ولجهدهم وتضحياتهم في سبيله تعالى وعلّمهم مالم يكونوا يعلمون، والقرآن صريح حيث يقول تعالى وَقَالُوا لَنْ نُؤْمِنَ لَكَ حَتَّى تَفْجُرَ لَنَا مِنَ الْأَرْضِ يَنْبُوعًا. أَوْ تَكُونَ لَكَ جَنَّةٌ مِنْ نَخِيلٍ وَعِنَبٍ فَتُفَجِّرَ الْأَنْهَارَ خِلَالَهَا تَفْجِيرًا . أَوْ تُسْقِطَ السَّمَاءَ كَمَا زَعَمْتَ عَلَيْنَا كِسَفًا أَوْ تَأْتِيَ بِاللَّهِ وَالْمَلَائِكَةِ قَبِيلًا. أَوْ يَكُونَ لَكَ بَيْتٌ مِنْ زُخْرُفٍ أَوْ تَرْقَى فِي السَّمَاءِ وَلَنْ نُؤْمِنَ لِرُقِيِّكَ حَتَّى تُنَزِّلَ عَلَيْنَا كِتَابًا نَقْرَؤُهُ قُلْ سُبْحَانَ رَبِّي هَلْ كُنْتُ إِلَّا بَشَرًا رَسُولًا.) الإِسراء  17/ 90 – 94  وقال تعالى: (قُلْ لا أَقُولُ لَكُمْ عِنْدِي خَزائِنُ الأرْضِ وَلا أَعْلَمُ الْغَيْبَ وَلا أَقُولُ لَكُمْ إِنِّي مَلَكٌ…) الأنعام 6/ 50. ولا أَقُولُ لَكُمْ عِنْدِي خَزائِنُ اللَّهِ وَلا أَعْلَمُ الْغَيْبَ وَلا أَقُولُ إِنِّي مَلَكٌ…) هود 11/ 31: فإذا كان النبي الأعظم محمد (ص) على عظمته لا يفعل ذلك كله فكيف يفعله الإمام (ع)؟! وقال تعالى:  ( وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِكَ مِنْ رَسُولٍ إِلَّا نُوحِي إِلَيْهِ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدُونِ. وَقَالُوا اتَّخَذَ الرَّحْمَنُ وَلَدًا سُبْحَانَهُ بَلْ عِبَادٌ مُكْرَمُونَ. لَا يَسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَهُمْ بِأَمْرِهِ يَعْمَلُونَ. يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلَا يَشْفَعُونَ إِلَّا لِمَنِ ارْتَضَى وَهُمْ مِنْ خَشْيَتِهِ مُشْفِقُونَ. وَمَنْ يَقُلْ مِنْهُمْ إِنِّي إِلَهٌ مِنْ دُونِهِ فَذَلِكَ نَجْزِيهِ جَهَنَّمَ كَذَلِكَ نَجْزِي الظَّالِمِينَ)الأنبياء 21 / 25 -29  أجل جاء عن الإمام علي (ع) أو الإمام الصادق (ع) أنه قال: والله إني لأعلم كتاب الله من أوله إلى آخره  وكأنه في كفّي، فيه خبر السماء وخبرُ الأرض، وخبرُ ما كان وخبرُ ماهو كائن، قال الله عز وجل (فيه تبيانُ كلِّ شيء) إشارة إلى الآية (نَزَّلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَابَ تِبْيَانًا لِّكُلِّ شَيْءٍ) النحل 16/ 89. وجاء عن الإمام الرضا (ع) إن العبد- الإنسان الصالح- إذا اختاره الله عز وجل لأمور عباده شرح صدره لذلك، وأودع قلبه ينابيع الحكمة، وألهمه العلمَ إلهاما، فلم يَعْيَ بعده بجوابٍ ولا يحير فيه عن الصواب)  الكافي 1/ 229 و 202.  وهذا شيء وكون الإمام أو النبي (ص) له السيطرة الذاتية على كل الوجود وذراته دون مشيئة الله فهذا شرك بالله لا يقوله النبي (ص) ولا أئمة أهل البيت ولا العقل البشري. وما فعله الأنبياء والنبي محمد  (ص) في الإسراء والمعراج والمسيح (ع) من معجزات فبإذن الله، قال تعالى في حق عيسى المسيح (ع وَيُعَلِّمُهُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَالتَّوْرَاةَ وَالإِنجِيلَ. وَرَسُولاً إِلَى بَنِي إِسْرَائِيلَ أَنِّي قَدْ جِئْتُكُم بِآيَةٍ (معجزة)  مِّن رَّبِّكُمْ أَنِّي أَخْلُقُ لَكُم مِّنَ الطِّينِ كَهَيْئَةِ الطَّيْرِ فَأَنفُخُ فِيهِ فَيَكُونُ طَيْراً بِإِذْنِ اللّهِ وَأُبْرِئُ الأكْمَهَ (الأعمى خِلقةً) والأَبْرَصَ وَأُحْيِـي الْمَوْتَى بِإِذْنِ اللّهِ وَأُنَبِّئُكُم بِمَا تَأْكُلُونَ وَمَا تَدَّخِرُونَ فِي بُيُوتِكُمْ إِنَّ فِي ذَلِكَ لآيَةً لَّكُمْ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ) آل عمران 3 / 48 – 49 وكل هذه القدرات بواسطة الله عز وجل ومشيئته وبإذنه

Infallibility and the abilities of Prophets

Q: A subject that is discussed among intellectuals is the understanding of the concepts of Prophethood and Imamate in relation to the understanding of Infallibility, since they are the vicegerents of God on earth, and in their hands the ability to control the universe and atoms specifically pertaining to the hidden Imam, what is your opinion in this regards your eminence?

A: They are the infallible vicegerents of God on earth, they are immune from committing mistakes, however they do not have the power of managing the universe or atoms, however God gave them the instant ability to perform miracles and endowed them with hidden knowledge, and taught them what they did not know, and the Holy Quran is obvious to this claim: “And they say, “We will not believe you until you break open for us from the ground a spring. (90) Or [until] you have a garden of palm trees and grapes and make rivers gush forth within them in force [and abundance] (91) Or you make the heaven fall upon us in fragments as you have claimed or you bring Allah and the angels before [us] (92) Or you have a house of gold or you ascend into the sky. And [even then], we will not believe in your ascension until you bring down to us a book we may read.” Say, “Exalted is my Lord! Was I ever but a human messenger?” (93) And what prevented the people from believing when guidance came to them except that they said, “Has Allah sent a human messenger?” (17:90-94)

Holy Quran: “Say, [O Muhammad], “I do not tell you that I have the depositories [containing the provision] of Allah or that I know the unseen, nor do I tell you that I am an angel.”(6:50)

“And I do not tell you that I have the depositories [containing the provision] of Allah or that I know the unseen, nor do I tell you that I am an angel”. (11:31)

Therefore if the Holy prophet Mohamed (pbuh) in his grandness was not able to perform these miracles then how is it that an Imam can do so?

Holy Quran: “And they say, “The Most Merciful has taken a son.” Exalted is He! Rather, they are [but] honored servants. (26) They cannot precede Him in word, and they act by His command. (27) He knows what is [presently] before them and what will be after them, and they cannot intercede except on behalf of one whom He approves. And they, from fear of Him, are apprehensive. (28) And whoever of them should say, “Indeed, I am a god besides Him”- that one we would recompense with Hell. Thus do we recompense the wrongdoers? (29) (21:25-29)

It is also narrated from Imam Ali (As) or Imam Al-Sadiq (As): I swear by God that I do not know the book of God from the beginning to the end as if it’s on my hand, in it the news of the skies and the earth, and the news what was, and what is the object. God almighty says: “And We have sent down to you the Book as clarification for all things.” (89:16)

If a slave of God, a good person has been chosen by him for certain reasons, God will widen his chest for this task, and increase in his heart springs of wisdom, and inspired him with knowledge; he will not need to realize an answer, or fumble upon a right. (Al-Kafi 1/229,202)

And to say that controlling the universe and atoms without the permission of God would be considered a form of polytheism and none of the prophets or Imams says this, neither does the human mind. Thus we can infer that what they were able to perform in miracles was only possible by the permission of God almighty. For example the miracles of Prophet Mohamed with his ascension into the heavens and with Prophet Jesus (Pbuh) were only possible by the permission of God. Holy verse of Quran: “And He will teach him writing and wisdom and the Torah and the Gospel (48) And [make him] a messenger to the Children of Israel, [who will say], ‘Indeed I have come to you with a sign from your Lord in that I design for you from clay [that which is] like the form of a bird, then I breathe into it and it becomes a bird by permission of Allah. And I cure the blind and the leper, and I give life to the dead – by permission of Allah. And I inform you of what you eat and what you store in your houses. Indeed in that is a sign for you, if you are believers. (3:48-49) Therefore according to the Holy Quran all of these miracles were possible only by the permission of God.

ميت عليه قضاء أيام لم يصمها

س: سماحة المرجع ما هو حكم الميت الذي مات وعليه قضاء أيام لم يصمها؟

ج: ينبغي لوليه تكليف من يقضيها عنه أو ولده الأكبر.

A dead person who has past due fasts

Q: What is the ruling your eminence in regards to a dead person who has fasts that are past due and did not fast or make them up?

A: It is incumbent that his guardian appoints someone to make them up, or appoint his eldest son.

مواقع التواصل في شهر رمضان

س: أنا معتاد على التواصل في مواقع التواصل الاجتماعي والحديث مع بعض البنات والنساء خلال النهار وبعد الإفطار، ولكني الآن صائم وطبعاً الحديث نظيف وفي مواضيع علمية أودينية أو ثقافية.. فهل أمتنع وأتجنب هذه الممارسة؟

ج: لا مشكلة في الحديث المحتشم  المهذب الذي لا يجرُّ إلى الفساد  والأحوط الترك مع مغبة الوقوع في الفساد والحرام.

Social communication during the Holy month of Ramadan

Q: I am a regular when it comes to communicating with women socially during the day and after Iftar , however I am now fasting and of course the subjects all pertain to educational, or religious subjects, therefore should I avoid this habit?

A: There is no problem in communicating within the rules of modesty and respect that does not lead you to moral corruption and it is recommended that you avoid these types of situations all together to prevent you from falling into corruption and sinning.

قيمة زكاة الفطر

س: ما قيمة زكاة الفطر لهذا العام وما موارد صرفها؟

ج: 10 دولارات عن كل نفس، تصرف في المدينة يوم العيد أو تعزل إلى ما بعده، وتُـنفَق على الفقراء المؤمنين الذين لا يملكون قوت سنتهم ولا عمل لهم يُغطّي قوت سنتهم.

The value of the Alms tax

Q: What is the value of the Alms tax for this year and what is ways of giving it?

A: It is 10 dollars for every person, and it is given on the day of Eid, or set aside for after, and it is dispensed to the believing orphans that do not have the ability to accommodate their living expenses because of lack of work, and other reasons.

قيام الحجة الإلهية  على العالم بالتزام الإسلام

س: نقلت وكالات الأنباء العالمية، نقلاً عن التلفزيون المصري فتوى شيخ الأزهر (الدكتور أحمد الطيب) وهي: أنّ الأوروبيين ينطبق عليهم حكم أهل الفترة ولن يعذّبهم الله، لأنّ دعوة النبيّ (ص) وصلتهم بطريقة مغلوطة ومغشوشة ومُنفِّرة.. فما هو رأي المرجع بهذه الفتوى؟ علماً أن سماحة شيخ الأزهر أضاف بأنّ الناس في أوروبا لا يعرفون عن الإسلام إلا ما يشاهدونه من أخبار مشوَّشة عن القتل والتفجير  والذبح والسبي.. ولم يتعرّفوا على حقيقة الإسلام؟

ج: بعد تطوّر أجهزة التواصل الإعلامي والإجتماعي وظهور الصحف والكتب المطبوعة وترجمة معاني القرآن إلى كل اللغات العالمية وقوله تعالى بكل صراحة: (وَمَن يَـبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلَامِ دِينًا فَلَن يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ)، بعد كل هذا لم يـبق عذر لمعتذر بأنّه لم يسمع بالإسلام ولم يطّلع عليه، وخصوصاً بعد تبرّؤ علماء الإسلام من إجرام الإرهاب وتأكيدهم أنّ الإرهاب ضدّ الإسلام

The divine argument on the world in upholding Islam

Q:  World news outlets reported on Egyptian news the (fatwa) advisory opinion of the Imam of the University of Al-Azhar of Egypt (Dr.Ahmed Al-Tayib) which is: “The law of the period applies to the Europeans therefore God will not punish them, because the invitation that they received from the prophet was in a false, fraudulent, and repulsive way. According to this advisory opinion, what is the opinion of his eminence? In addition to the address of the of the Imam of Al-Azhar University saying : “ The European people have no knowledge of Islam only in what they witness on the news in regards to confusing news about killings, bombings, slaughter and captivity, and who did not have an opportunity to understand the reality of Islam.”.

A: After some of the evolving media and social networking devices and the emergence of newspapers and books and the emergence of the meaning of the Quran in all of the world languages and the saying of God almighty in all clarity: “And whoever desires other than Islam as religion – never will it be accepted from him, and he, in the Hereafter, will be among the losers. (3:85) from these proofs there should be no excuse for anyone in hearing or getting first-hand knowledge of Islam. After all, Muslim scholars are united against all terrorism because it has no basis in Islam.

لا تتبع البنت أباها في التقليد

س: أنا من مقلّدي أحد المراجع المتوفّين وابنتي عمرها الآن عشر سنوات وبلغت سنّ التكليف، فهل تستطيع أن تقلّد نفس المرجع؟ أحدهم قال لي البنت تتبع أباها في التقليد لنفس المرجع… فهل هذا صحيح؟

ج: لا يصح ابتداءً تقليد المرجع الفقهي المتوفى ولا بدّ من اتّباع المرجع الفقهي الحي، ولا تتبع البنت أباها في نفس التقليد إلّا إذا كان مرجعه حيّاً وشرح لها أبوها مسألة التقليد والمقاييس التي عليها أن تحققها في اتباع المرجع الفقهي الذي تقتـنع أنّه هو المناسب لها بعد البحث والتدقيق.

A daughter cannot follow the deceased Jurist of her father

Q: I am a follower of one of the Jurists that is deceased, and my daughter has attained womanhood, therefore is it possible for her to follow the same Jurist who is deceased? Someone has told me that the daughter follows her father’s Jurist, is this true?.

A: It is not permissible to follow a deceased Jurist, and it is incumbent to follow a Jurist who is alive. Secondly, the daughter must not follow the same Jurist of her father, rather she must follow a Jurist who is alive. Thirdly, do her research in selecting a Jurist based on her judgment.

تجزئة الإيمان بالقرآن الكريم

س: تقول الآية الكريمة الرقم 90 من سورة الحجر: (كَمَا أَنزَلْنَا عَلَى الْمُقْتَسِمِينَ).. فمن هم المقتسمون؟ وما الذي نزل عليهم؟

ج: المعنى أنزلنا عليك كتاباً كما أنزلنا على المقتسمين من أهل  الكتاب الذين جزأوا الكتب المقدسة و(جَعَلُوا الْقُرْآنَ عِضِينَ)، جمع عضة بمعنى عضو وبعض وجزء وقسّموا القرآن فآمنوا ببعضه الذي يتّفق مع أهوائهم وكفروا ببعضه الذي يتعارض مع رغباتهم، ويدخل مع هؤلاء بعض المسلمين الذين يفعلون ذلك بفهمهم الخاطئ للقرآن ليوظّفوا آياته التي تصطدم معها. وقد ذمّ القرآن بعض أهل الكتاب حيث يقولون: (نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَنَكْفُرُ بِبَعْضٍ) يقصدون الإيمان ببعض الأنبياء والكفر بخاتم الأنبياء محمد (ص

Segmentation of Faith in the Quran

Q: Holy Quran: “Just as we had revealed [scriptures] to the separators”. (15:90) therefore who are the seperators? And what was revealed to them?

A: In the holy Quran the meaning in the verse : “Just as we had revealed [scriptures] to the separators”, refers to those who have divided the holy scriptures and made them into parts, and they made the Quran into parts, and divided it, and believed in the parts that matched their desires, and rejected the parts that disagree with their desires, and this goes along with Muslims who are applying this understanding because of their lack of understanding of this verse, and those that collide with it. Therefore the Quran replies to the people of the book when they say: Holy Quran: “We believe in some and disbelieve in others.” (4:150) Meaning the belief in some of the prophets and the disbelief in Prophet Mohamed (Pbuh).

تأخر دفع زكاة الفطرة

س: في العام الماضي نسيتُ أن أدفع زكاة الفطرة لي ولعائلتي، هل أستطيع دفعها مع هذه السنة؟

ج: نعم يجب دفعها للفقير المتوفّرة فيه الشروط بنيّة الأعم من الزكاة والصدقة والأعم من الأداء والقضاء.

The delay in paying the Alms tax

Q: Last year I forgot to pay the Alms tax for myself and my family is it possible for me to pay it this year?

A: Yes, you must pay it to the poor, the ones that apply to them the general rules of receiving the Alms tax.

الكذب على النبيّ (ص) أثناء الصوم

س: تحدَّثت مع شخص من المذاهب الأخرى وذكرت له الحديث عن الإمام علي (ع): (الجلوس في المسجد أحبّ إليّ من الجلوس في الجنّة)، ولكنّي أخبرته بأنّ هذا الحديث للنبيّ المصطفى (ص) حتى لا أشعر معه بالحرج أو يأخذ الأمر بنظرة مذهبية. فهل يُعتبر عملي وقولي كذباً على الله ورسوله (ص) ويوجب الإفطار؟ ج: لا يـبعد أن فيه شبهة الكذب، والأحوط الإستغفار وقضاء ذلك اليوم، ولكن يوجد فعلاً حديث عن النبي (ص) قريب الشبه بهذا الحديث، فعن رسول الله (ص) أنّه قال لأبي ذر: (يا أبا ذر إنّ الله تعالى يعطيك ما دمت جالساً في المسجد بكل نفس تـنفست درجة في الجنة، وتصلّي عليك الملائكة، وتكتب لك بكل نفس تنفّست فيه عشر حسنات ويمحى عنك عشر سيّئات) ميزان الحكمة (سجد).

To lie about the Prophet (Pbuh) while fasting

Q: I was speaking with an individual about a tradition from Imam Ali (As): “The sitting of one in a mosque is better than the sitting of one in heaven.” However I informed him that this tradition is from Prophet Mohamed (Pbuh) so that I may not put myself in an awkward position or for him to take a sectarian view. Therefore is my saying and action considered a lie on God and his prophet? Does breaking my fast become incumbent?

A: It is no doubt that it is close to lying, according to the jurisprudence of Islam, it is recommended that you ask for forgiveness, and to make up your fast for that day, however there is a tradition for the holy prophet (Pbuh) similar to the one mentioned saying to Abu thar : “Oh Abu thar ,as long as you are sitting in the mosque God almighty will give you a level in heaven for every breath you have breathed, and the angels will pray for you, and for every breath that you have breathed the angels will record 10 good deeds and remove 10 bad deeds. (Mizan Al-Hikmah).

الهلال واتحاد الأفق والمحاق

س: نسمع كثيراً عن اتحاد الأفق أو وحدة الأفق دون أن نفهم معناه وكذلك المحاق والقمر يكون في المحاق ما معناه؟

ج: اتّحاد الأفق اعتبار ثبوت الهلال في بلد يصدق أيضاً في بلد آخر يشترك معه في أفق واحد كديترويت ووندزر وآن آربر، أو يشترك معه بليل واحد ولو بجزء من ذلك الليل. والمحاق حينما يكون القمر مظلماً كليّاً ليس فيه نور وذلك حينما يسامت الشمس ولا يتأخر عنها.

Crescent and the Federation of the horizon and new moon

Q: We hear a lot about the unity of the Union of the horizon and the horizon without understanding its meaning and also as well as the new moon and the moon in the new moon is something to the effect?

A: The unity of a horizon considers proven the moon in the country that it is proven and also to a country that shares the same horizon like Detroit and Windsor, and Ann Arbor, or it is shared with one night even if it’s a part of that night.  The new moon is when the moon is all dark and does not have any light, and that is when the sun is shut up, and not delayed.

ترك صلاة الجمعة

س: ما هو رأي سماحة المرجع في ترك صلاة الجمعة بسبب عدم المبالاة بها وكذلك أيضاً قرب المساجد وعدم أداء الصلاة فيها بنيّة الوجوب؟

ج: لا يجوز ترك صلاة الجمعة إلّا بعذر شرعي لقوله تعالى: (يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا إِذَا نُودِيَ لِلصَّلَاةِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ. فَإِذَا قُضِيَتِ الصَّلَاةُ فَانتَشِرُوا فِي الْأَرْضِ وَابْتَغُوا مِن فَضْلِ اللَّهِ وَاذْكُرُوا اللَّهَ كَثِيرًا لَّعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ). الجمعة 62/ 9 – 10.

Leaving Friday Prayers

Q: What is the opinion of his Grand Eminence in regards to avoiding the Friday prayers for unnecessary reasons while one is close to the Mosques and not attending?

A: It is not permissible to neglect Friday prayers according to the Holy Quran: “O you, who have believed, when [the adhan] is called for the prayer on the day of Jumu’ah [Friday], then proceed to the remembrance of Allah and leave trade. That is better for you, if you only knew. (9) And when the prayer has been concluded, disperse within the land and seek from the bounty of Allah, and remember Allah often that you may succeed. (62:9-10)

الحج بدون إخراج الخُمس  الواجب في المال

س: ما حكم حجِّ مَنْ وجب عليه إخراج خُمس ماله ولكنّه لم يـبالِ بذلك وذهب إلى الحج، فهل حجّه صحيح؟ وهل يجوز ذلك؟

ج: جاء عن رسول الله (ص): (مَنْ حَجَّ بِمَالٍ حَرَامٍ فَقَالَ: لَبَّيْكَ اللَّهُمَّ لَبَّيْكَ، قَالَ اللَّهُ لَهُ: لا لَبَّيْكَ وَلا سَعْدَيْكَ، وَحَجُّكَ مَرْدُودٌ عَلَيْكَ) الدر المنثور 2/ 63  والمال الواجب إخراج خُمسه يصبح كالحرام إن لم يتمّ تسديد خُمسه للمستحقين لقوله تعالى:

(وَاعْلَمُوا أَنَّمَا غَنِمْتُمْ مِنْ شَيْءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِي الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينِ وَابْنِ السَّبِيلِ إِنْ كُنْتُمْ آمَنْتُمْ بِاللهِ…)

Q: What is the ruling for an individual whose Hajj has become incumbent upon him, while he has not attended to pay the Islamic Khums tax, and traveled for Hajj, is his hajj valid? And is this permissible?

A: It is mentioned from the holy prophet Mohamed (Pbuh) said: “Who ever went for Hajj with forbidden money and said the praises of Hajj, neither his praises are accepted neither his Hajj. God will reply to that person and say that nothing of his acts of worship for the Hajj will be accepted.(Al-Dur Al-Manthur 63/2) And as for his money it will remain forbidden until he reaps it and gives it to its rightful owners according to the holy Quran : “And know that anything you obtain of war booty – then indeed, for Allah is one fifth of it and for the Messenger and for [his] near relatives and the orphans, the needy, and the [stranded] traveler, if you have believed in Allah”. (8:41)

الحديث القدسي

س: ما هو الحديث القدسي؟ وهل يوجد عليه دليل من القرآن؟

ج:  الحديث القدسي ما كان معناه من الله عز وجلَّ وأوحى به إلى نبيٍّ من أنبيائه ولفظه من النبي (ص) أو الرسول (ص) كما في الحديث عن النبي محمد (ص) في ما يرويه عن الله عز وجل في الحديث القدسي عن الله:  (يَا عِبَادِي إِنِّي حَرَّمْتُ الظُّلْمَ عَلَى نَفْسِي وَجَعَلْتُهُ بَيْنَكُمْ مُحَرَّمًا فَلَا تَظَالَمُوا) صحيح مسلم كتاب البر والصلة باب تحريم الظلم. والحديث القدسي كلام إلهي ليس على وجه الإعجاز القرآني، بل كلام إلهي يلقى إلى النبي (ص) لا على وجه القرآن، والنبي (ص) ينقله للناس… ودليله من القرآن قوله تعالى في حق النبي: (وَمَا يَنطِقُ عَنِ الْهَوَى إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَى) وقوله تعالى: (مَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانتَهُوا.) وهذا يشمل السنة النبوية  ويشمل الأحاديث القدسية التي ينقلها النبي (ص) والمعصوم عن نبي من الأنبياء أو عن خاتمهم محمد(ص) عن الله عز وجل والعديد من الأحاديث القدسية منقولة أيضاً عن نبي الله موسى (ع) في ما ناجى به موسى (ع) ربه جل جلال فما ثبت سنده من الحديث القدسي عن المعصوم أخذنا به كنص موثق عن الله عز

Q: What is a Qudsi tradition? Is their proof from the Quran?

A: A Qudsi tradition is a tradition that is from God directly and is revealed to the prophets and it is pronounced from them just like how it is narrated from Prophet Mohamed (Pbuh) and what he narrated to us from God in a Qudsi tradition about God: “Oh my servants I have prevented injustice on myself and made it such among you, therefore do not be unjust”. (Saheeh Muslim the book of Bir and Silat). The Qudsi traditions are considered divine language and are directly from God given to the prophet and then given to the people, and are not from the Quran. According to the Holy Quran: “Nor does he speak from [his own] inclination. (3) It is not but a revelation revealed (4) (53:3-4). And in another verse: “And whatever the Messenger has given you – take; and what he has forbidden you – refrain from.” (59:7)

And this covers the tradition of the holy prophet and covers the Qudsi traditions that have been given to us from the Prophet and the Infallibles narrated from the prophets and from prophet Mohamed (Pbuh) himself about God almighty and the numerous traditions about prophet Moses (Pbuh) and what he said invoking God. According to what was recorded in proof of its origin from the Qudsi traditions and about what was confirmed in traditions from the holy infallibles we accept as if they were directly narrated to us by God almighty.

رؤية الهلال موضوعية أو طريقية

س: س: هناك من يقول أن مناط بداية الشهر الإسلامي هو الرؤية بالعين المجردة وأن الرؤية مأخوذة على نحو التعبد والموضوعية وليست على نحو الطريقية ولهذا لا يكفي لأخذ بالحسابات الفلكية فكيف تردون على هذه الإشكالية؟

ج : روايات الأخذ باليقين والعلم في تحقق الهلال واستبعاد الشك والظن والوهم في إثبات الهلال واعتبار الرؤية وسيلة للإثبات تفيد أن المناط هو اليقين بظهور الهلال للعين المجردة حتى لا ) يعتمد المكلّف على الظنون والاحتمالات والشك والوهم: جاء في رواية القاساني قال: (كتبت إليه – أي إلى الإمام عليه السلام- وأنا بالمدينة أسأله عن اليوم الذي يشك فيه من رمضان، هل يُصام أم لا؟ فكتب اليقين لا يدخل  فيه الشك؛ صم للرؤية وافطر للرؤية) وسائل الشيعة ج 7 / كتاب الصوم باب 3. وفي رواية الخزّار عن أبي عبد الله الإمام الصادق (ع) أنه (ع) قال: إن شهر رمضان فريضة من فرائض الله فلا تؤدّوا بالتظني.) وسائل الشيعة نفس المصدر، والرواية رفضت الاعتماد على الظنون وتحفظت من الظن لا العلم واليقين الذي هو المقياس في التأكد من ظهور الهلال بالاعتماد على الحس والرؤية فإذا علمنا وتأكدنا أن الهلال ظهر للعيان فعلاً حتى عن طريق علم الفلك الصادق الدقيق الذي يفيد القطع واليقين ويرفع الشك والظن كفى ذلك في إثباته شرعاً حيث دلت على ذلك آية المنازل وأنها حجة شرعية؛ قال تعالى: (هُوَ الَّذِي جَعَلَ الشَّمْسَ ضِيَاءً وَالْقَمَرَ نُورًا وَقَدَّرَهُ مَنَازِلَ لِتَعْلَمُوا عَدَدَ السِّنِينَ وَالْحِسَابَ مَا خَلَقَ اللَّهُ ذَلِكَ إِلا بِالْحَقِّ يُفَصِّلُ الآيَاتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ) يونس 10/ 5 . ولا دليل على أن الرؤية بالعين المجردة  مأخوذة على نحو التعبد والموضوعية، أجل يفهم من الروايات أن الرؤية بالعين المجردة هي الأساس لأنها هي الحالة الاعتيادية لإثبات الهلال قبل اختراع المناظر والمراصد والتلسكوبات الفلكية الحديثة… وبعد اختراعها أمكن الوصول إلى اليقين العلمي بإثبات الهلال ولكن مبنانا الفقهي أن يكون قابلاً للرؤية بالعين المجردة… ولذا لم نأخذ المعلومات الفلكية في بداية شوال لأن الهلال الذي تحدثت عنه المصادر الفلكية كان النور فيه ضعيفاً مشكوك الرؤية بالعين المجردة، ولذا ذهبنا إلى العيد ليس الثلاثاء بل هو الاربعاء.

An objective view of the Crescent or the way

Q: There are those who say that the beginning of the Islamic month consists of viewing from the naked eye even if the view was taken as worship or objective, and not from the way, and for this reason it is not enough to take the astronomical measurements, therefore what is your response to this dilemma?

A: The taking of narrations with certitude and the knowledge of investigating the moon and the illusion in proving the moon and preferring the doubt, suspicion, and longing of the narration as a tool for proof helps the subject of certainty in the emergence in which an adult basis his doubts upon.( No, when I was in Medina, when the Imam (As)-it was written to him) . Narration: of Al-Qasani he said : “ I am asking about a day  that he doubted from the month of Ramadan, is fasting incumbent or no? so he wrote that with certainty doubt does not enter. (Wasail al-Shia vol.7 book of fasting.3)  It is narrated from Al-Khizar from Imam Al-Sadiq (As) in (Wasail al-shia) : the holy month of Ramadan is an obligation from among the obligations required by Allah so do not perform with doubt). It’s from the same source, and the narration refuted the reliance upon illusions and protected its self from doubt, neither knowledge or certainty is the measurement in assuring the emergence of the moon and relying on the senses and the view of the onlooker in reality even by the way of the knowledge of the universe, therefore if we became certain that the moon appeared for the onlooker or even according to the precise knowledge of astronomy that helps to make a certain decision based on evidence will remove the doubts, illusions and will be enough jurisprudence evidence since the holy Quran confirms in this holy verse: “ It is He who made the sun a shining light and the moon a derived light and determined for it phases – that you may know the number of years and account [of time]. Allah has not created this except in truth. He details the signs for a people who know”.(10:5) There is no proof that a sighting with the naked eye is taken as a result of an act of worship or object, hence what we understand from narrations that the sighting with the naked eye is a foundation and is a common routine when one wants to sight the moon before the invention of binoculars, and the astronomical telescopes, and only after their invention we were able to reach certainty to prove the moon, however only until now we were able to reap the benefits of technology. Our Jurisprudence foundation entails that we use the naked eye to find the moon as a first tool to proving the new moon and for this reason we did not rely on the astronomical data received for the new month of Shawwal because the new moon image was of a weak light and was a situation of doubt when viewing with the naked eye, and for this reason we decided to go forth with the Eid on Wednesday and not Tuesday.

التأكد يقينياً وعلمياً من ظهور الهلال

س: إذا أمكن رؤية الهلال ولكن بسبب الطقس لم يرَ؛  فهل العلم بإمكان الرؤية كاف لثبوت الهلال؟

العلم القطعي اليقيني بظهور الهلال الذي يساوي ويعادل رؤية الهلال بالعين المجردة في واقع الحال وينتج اليقين حجة شرعية على إثبات الهلال بدليل آية المنازل. يونس 10/ 5.

To be most certain with knowledge from the emergence of the new moon

Q: If it was possible to see the moon however because of the weather it was not possible; is it enough with the use of technology to sight the moon?

A: Yes it is permissible to use this method which becomes a duty upon the onlooker to take the sighting of the moon which is noted upon in the holy verse of (Al-Manazil) in the holy Quran: (10:5).

حدود دائرة التقليد

س: ماهي حدود دائرة التقليد بالنسبة للمكلف هل تشمل الرؤى السياسية والأفكار العقدية الفرعية أم أنها خاصة بالأحكام الشرعية؟

ج: يختص بالتقليد بالأحكام الشرعية، فإذا دخلت السياسة والعقائد في نطاق الإلزاميات في الحكم الشرعي كالوجوب أو الحرمة أصبحت قسماً من الأحكام الشرعية.

The boundaries of following

Q: What are the boundaries of the circles of following in regards to the responsible adults (who reached puberty) do they also follow the political vision and ideas of that Jurist, or is the following just reserved in the Islamic laws?

A: Following a Jurist are only in matters based upon the Islamic laws, however if politics or the concepts of religion interfered with religion in regards to what is allowed or forbidden according to the Islamic laws , only then the following would be incumbent.

التعارض بين قناعة المكلَّف وقناعة مرجع تقليده

س: في حال تعارض تشخيص الفقيه في ما يتصل بالمصلحة العامة مع تشخيص المكلف والمكلف حصل لديه القطع بخطأ تشخيص المرجع؟

ج: يرجع المكلف إلى قطعه الشخصي في التشخيص بعد البحث والتحرّي لأن حجية القطع ذاتية ليس للمرجع أن يلغيها.

Incompatibility between the contentment of a responsible adult and the contentment of the ruling of a Jurist

Q: If a situation occurred in which there was a conflict of views in between the follower and the Jurist in an idea then would it be the fault of the follower for his choice of a Jurist?

A: If faced with a conflict by following a certain Jurist then it is the right of the follower after complete research to find a suitable Jurist that meets his needs.

البراءة من الأعداء

س: من أهم الفروع الدينية هو البراءة من أعداء الدين وأئمة الباطل؛ فلماذا يا ترى البعض من العلماء لا يدعوا الناس إلى إعلان البراءة بحجة أن ذلك قد يجرح مشاعر الآخرين. وهل أصبحت مشاعر الآخرين سبباً لترك فريضة البراءة ولماذا لم يراعِ النبي  (ص) مشاعر المشركين عندما سفّه آلهتهم؟ البراءة من أعداء الله والدين جزء من العقيدة الإسلامية قد يجب الجهر بها وقد لا يجب الجهر بها حفظاً للنفس والحياة لقوله تعالى: (إِلَّا أَنْ تَتَّقُوا مِنْهُمْ تُقَاةً)  ولا مراعاة لمشاعر الآخرين إلا تقية أو طمعاً بجذبهم للإسلام لتحقيق أمر أهم جداً.

قال تعالى :ج  (لَا يَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ وَمَنْ يَفْعَلْ ذَلِكَ فَلَيْسَ مِنَ اللَّهِ فِي شَيْءٍ إِلَّا أَنْ تَتَّقُوا مِنْهُمْ تُقَاةً وَيُحَذِّرُكُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ وَإِلَى اللَّهِ الْمَصِيرُ. قُلْ إِنْ تُخْفُوا مَا فِي صُدُورِكُمْ أَوْ تُبْدُوهُ يَعْلَمْهُ اللَّهُ وَيَعْلَمُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ وَاللَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ) آل عمران 3/ 28 – 29 وعليه فإن التقية شرّعها الله عزّ وجل لدفع الخطر عن المؤمنين، وعلى المؤمنين أن يوازنوا بين خطر الجهر بالدين وبين خطر ممارسة التقية فأيهما كان أهمَّ من الآخر ساروا عليه أو أخطر تركوه كما ترك الإمام الإمام الحسين (ع) التقية حتى رأى أن الإسلام  كله في خطر إذا بايع يزيد فبذل حياته في سبيل الجهر بالحق ورفْض الباطل وأدى ذلك كله إلى استشهاده المدوّي في التاريخ والأجيال، فكان مدرسة للمؤمنين والمؤمنات ومقياساً للجهر بالحق أو الهدنة والمهادنة

Disassociating from the enemies

Q: One of the pillars of religion comes from the disassociation of the enemies of God and his religion; therefore why don’t some scholars invite the people to denounce their innocence against these enemies with the excuse being that it might hurt the feelings of others, has these type of excuses become a reason to neglect this pillar, and why didn’t the prophet take this approach when he did not value the feelings of the Non-believers when he destroyed their idols?

A: Declaring ones disassociation from the enemies of God is incumbent upon every Muslim ,except when taking precaution against them in prudence to pronounce then it is not required, if pronouncing has to do with a life or death situation….according to the Islamic verse : “except when taking precaution against them in prudence”.  (3:28) And there is no value in managing the emotions of others only when it comes to upholding the principles of Islam , and if this is not possible then to practice dissimulation (taqia) as referred in the Holy Quran: “Let not believers take disbelievers as allies rather than believers. And whoever [of you] does that has nothing with Allah, except when taking precaution against them in prudence. And Allah warns you of Himself and to Allah is the [final] destination. (28) Say, “Whether you conceal what is in your breasts or reveal it, Allah knows it. And He knows that which is in the heavens and that which is on the earth. And Allah is over all things competent.” (3:28-29)

Therefore if it was a situation that will lead to life or death then he must silent his speech and practice dissimulation in which this act has been supported by God almighty as a solution for the believers in the holy Quran. However if in some situations the religion of God is at stake and there is no other option for saving the religion then one must pronounce his position against the enemies, just as Imam Hussain (AS) boldly stood in front of the enemies of humanity and shed his blood to protect the principles of Islam, and therefore became an example for our current generations and the generations to come in pronouncing against the enemies of God and his religion, or truce and appeasement.

ولاية مشغن وولايات أخرى تعاني هذه السنة من الجفاف وكجزء من المشاركة لماذا لا نصلي صلاة الاستسقاء؟ او نقوم بتلاوة دعاء الاستسقاء في الصحيفة السجادية للإمام علي بن الحسين السجاد (ع)؟

ج: لا تعاني ميشغان الجفاف، ولا مانع عند الجفاف أن نصلي صلاة الاستسقاء ونتلو دعاءه ونبتهل إلى المولى عز وجل أن ينزل علينا فيوضات رحمته

Drought in Michigan

Q:In this year the state of Michigan and other states suffer a severe drought , for this reason why is it that we do not pray the prayer of Ascites or recite the supplication of Imam Zain Al-Abdeen (As) ?

A: The state of Michigan does not suffer from a drought, and there is no problem with praying , or reciting supplications and to turn to God to bring down his blessings upon us.

القتال نيابة عن الله

س: تحدثتم عن السبيل إلى الله فهل يحتاج الله وهو القادر على كل شيء أن تقاتل بعض المجموعات نيابة عنه  وعصابات داعش واعصابات الإجرامية الأخرى تقول نحن نقاتل في سبيل الله وأنتم ترفضون هذا القول وتقولون بأنهم ليسوا مسلمين ونحن ضاعت علينا الحقيقة فماذا تقول سماحة المرجع؟ : لم تضِع الحقيقة، لأن مبادىء القرآن واضحة قال تعالى:

(وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِ  وَالتَّقْوَى وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ)

(وَقَاتِلُواْ فِي سَبِيلِ اللّهِ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَكُمْ وَلاَ تَعْتَدُواْ)

(وَمَا لَكُمْ لَا تُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ وَالْوِلْدَانِ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا أَخْرِجْنَا مِنْ هَذِهِ الْقَرْيَةِ الظَّالِمِ أَهْلُهَا وَاجْعَل لَّنَا مِن لَّدُنكَ وَلِيًّا وَاجْعَل لَّنَا مِن لَّدُنكَ نَصِيرًا) النساء 4/ 75.

(قُلْ إِنَّ اللهَ لاَ يَأْمُرُ بِالْفَحْشَاء أَتَقُولُونَ عَلَى اللهِ مَا لاَ تَعْلَمُونَ.( قُلْ أَمَرَ رَبِّي بِالْقِسْطِ)(العدل) الأعراف 7/ 28 – 29

(إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ وَإِيتَاءِ ذِي الْقُرْبَى وَيَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَالْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ) النحل 16/ 90

To fight on behalf of God

Q: You were speaking about the means of reaching God , hence does God have a need while he is omnipotent upon everything to have some groups fighting on his behalf and gangs such as Daesh (ISIS) , and other criminal organizations that say we fight for the sake of God and you reject their claims and say that they are not Muslims , and for us the reality has become blurred , therefore what do you say about this your eminence?

A: The reality has not been blurred according to the Holy Quran : “And cooperate in righteousness and piety, but do not cooperate in sin and aggression.”(5:2) And in another verse: “Fight in the way of Allah those who fight you but do not transgress.” (2:190) And in another verse: “And what is [the matter] with you that you fight not in the cause of Allah and [for] the oppressed among men, women, and children who say, “Our Lord, take us out of this city of oppressive people and appoint for us from Yourself a protector and appoint for us from Yourself a helper?”.(4:75) And in another verse: “Say, “Indeed, Allah does not order immorality. Do you say about Allah that which you do not know?”. (7:28) And in another verse : “He admonishes you that perhaps you will be reminded”. (16:90).

يؤم صلاة العيد وهو صائم

س: هل يجوز للإمام الصائم أن يؤمَّ المصلين في صلاة العيد؟

ج: إن كان عالماً دينياً فهو يعرف تكليفه الشرعي. ولا بد أن يوضّح تفاصيل نيّته وصلاته للمصلين، وأن يستوضحوا منه قبل صلاتهم معه.

An Imam Leading Eid Prayer while fasting

Q: Is it permissible for a fasting Imam to lead the people in Eid prayers while in a state of fasting?

A: If he was a scholar he would know his religious obligations in leading the people in prayers, and it is recommended to clarify the details of his intention, and of for the people to confirm this with him before the beginning of the prayer.

مقابلات

أخبار ومناسبات

بيانات