حوارات عقائدية

يشكل هذا القسم حوارات عقائدية تعالج الإختلافات بين…

بين الإسلام واليهودية

* منهج الحوار بين أهل الأديان السماويّة * هل ور…

مسائل الفقه العملي

يتناول هذا الكتاب العديد من مواضيع الفقه العملي ال…

اسئلة حول الإسلام

تتناول هذه الزاوية اسئلة وإجابات حول الإسلام، وقد …

شؤون الأسرة

تتناول هذه الزاوية شؤون الاسرة وتنقسم إلى عدة فروع…

الاستفتاءات

يتناول هذا الباب العديد من الاستفتاءات التي يجيب ع…

«
»

اسئلة حول الاسلام العدد 148

قضاء الصلاة والصوم عن الحي

س: والدي يمكث في المستشفى منذ أشهر طويلة، يصحو بين فترة وأخرى، ثم يفقد الوعي مجدداً، وفي كلتا الحالتين هو غير قادر على الصلاة والصيام.. فهل أستطيع القيام بالصلاة والصيام نيابة عنه؟

ج: لا تُقبل صلاة وصوم الحي عن الحي إلا الحج عند الضرورة، وعلى والدك عند الشفاء أن يقضيَ ما فاته من صلاة وصوم. ولا يصح أن تقضي أنت عنه إلا بعد وفاته، نسأل العليَّ القدير أن يكتب الشفاء العاجل لوالدك.

Making up prayers and fasting on behalf of a living person

Q: My father has been in the hospital for several months, he wakes up here and there, then he regains his consciousness, then he loses it, and in both situations he is not able to pray or fast, therefore is it permissible for me to perform the prayers on his behalf?

A: Prayers or fasting are not accepted on behalf of a living person only in Pilgrimage (Hajj), and in emergencies only, and it is incumbent upon your father to make up what he has missed from prayers and fasting, and it is not recommended that you make up for his prayers now only when he passes away, and we ask Allah (swt) to grant him a fast recovery, and a healthy outcome.

عمل يُسهّل المنكرات

س: أعمل في صالون حلاقة يمارس علاقات غير نظيفة بين بعض النساء وبعض الرجال بل إنه أحياناً يقوم بترتيب بعض العلاقات المثلية.. ماذا عليّ أن أفعل في مثل هذه الحالة وإمكاناتي لا تسمح لي بتغيير الواقع؟

ج: إن لم تستطع أن تغيّر المنكر وتزيله فلا يجوز لك العمل في ذلك الصالون، وعليك الاستقالة والبحث عن عمل آخر؛ قال تعالى:

(وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ)

(وَمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مِنْ أَمْرِهِ يُسْراً) الطلاق

Work that eases evil acts

Q: I work in a hair salon that practices unholy relationships amongst some of the men and women, and in fact sometimes they go upon Homeopathic relationships, what am I to do in this type of situation while my situation does not allow me to change what is in front of me?

A: If it is not possible for you to change the evil that is in front of you and remove it, then it is not permissible for you to work in that salon, and you must apply for your resignation and search for a different job; Allah almighty says in the Holy Quran: “And whoever fears Allah – He will make for him a way out ,And will provide for him from where he does not expect.”(65:2). And in another verse : “And whoever fears Allah – He will make for him of his matter ease.”(65:4).

صيانة الشباب والفتيات بعد سن 18 سنة

س: تكثر في الجالية ظاهرة خروج الشباب بعد بلوغ 18 والعيش في أماكن خارج سيطرة الأسرة وسفر بعض البنات إلى العيش في ولايات أخرى، مثل هذه الحالة تستدعي معالجات فاعلة وتظافر جهود كبيرة؛ نرجو أن نستمع إلى توجيهاتكم سماحة المرجع؟

ج: الجهود يجب أن تبدأ في مرحلة مبكرة من عمر الفتى والفتاة بالتعليم والتدريب الديني وتعليمهم القرآن فإنه عاصم قوي حتى يصونهم من الانحراف بعد سن الثامنة عشرة… حيث يمارسون حريتهم الكاملة قانونياً.

Young girls and maintenance after the age of 18 years

Q: You find in many situations the occurrence of young girls who are of legal age traveling, and living outside the control of their parents especially those living in other states. This situation requires effective treatments and concerted efforts. We would like to hear from your advice and guidance your eminence?

A: Efforts should begin at an early age with an education that will shield the youth from diversion from the right path, by training them according to the principles of the Holy Quran for it is a solid shield and will protect them even when they have reached the legal age of 18, since they have attained the right of practicing full freedom according to the law.

سافرة تغوي أولادها

س: زوجتي تركت الحجاب وتعيش في أجواء تختلف عن ثقافتـنا وعاداتـنا وعندي منها بنت وولد؛  هل يحق لي أن أمنعهما من زيارتها؟

ج: نعم؛ مع تحذيرهم، وعليك تربيتهما تربية روحية فعّالة وتعليمهما القرآن حيث يعصمهما ويحميهما من الإنجراف مع غواية الأم.

Shamelessly enticing her children

Q: My wife has taken off her veil and is living in a social environment that is different from our customs, and I have a son and a daughter from her, therefore am I allowed preventing them from visiting her?

A: Yes, by warning them, and it is incumbent upon you to spiritually discipline them, and to teach them the Holy Quran, since it will protect them from diversion and luring of the mother.

الحمل والوضع كرهاً

س: تقول الآية الكريمة رقم 15 من سورة الأحقاف: (حَمَلَتْهُ أُمُّهُ كُرْهًا وَوَضَعَتْهُ كُرْهًا).. لماذا كرهاً وهي تسعد بالحمل وتتألم إذا لم تتمكن من الحمل؟

ج: الوحام وآلام الحمل وصعوباته يجعلها تكره ظواهره وتعقيداته لا حقيقته وإيجابياته.

Pregnancy and childbirth unwillingly

Q: The holy verse of the Holy Quran says: “His mother carried him with hardship and gave birth to him with hardship”.(46:15) Why is it referred to hardship in the holy Quran while she helps with pregnancy and is in pain if she is not able to become pregnant?

A:  The pain and pregnancy that she endures makes her hate the apparent hardships which is neither the truth or advantageous.

الحاجة إلى شباب يرعى أطفالنا في الحدائق العامة من خطف ديانتهم

س: في مواجهة الفرق التبشيرية وتأثيرها على أطفالنا في الحدائق العامة وزيارات البيوت نحتاج التوجه إلى أطفالنا وشبابنا في الحدائق العامة وعقد اللقاءات القصيرة معهم وتوجيههم، فهل تستطيع المساجد الإسلامية أن تؤسس فرق عمل مشتركة تخرج إلى الشارع؟

ج: نعم؛ نحتاج إلى متبرعين  لهذه المهمة ونحن نتكفل احتياجاتهم ومتطلباتهم وتزويدهم بالكتب والنشرات والمؤن والحلوى والألعاب المطلوبة، ويمكنهم مراجعة المجمع الإسلامي لتسجيل أسمائهم وتلفوناتهم لهذه الغاية.

هاتف المجمع: 2570 – 584 313-

Protecting our children from religious hijacking

Q: We are facing an influx of missionary teams flooding our neighborhoods, we need to counteract these advances by providing alternatives for our youth, therefore is it possible that the Islamic centers may be able to establish Islamic missionary teams to go out to the streets and carry out this task?

A: Yes, we need donors to come forth to invest in this task and we will handle their needs and requirements, and providing them with books, bulletins, supplies required candy, and games. For this purpose they may go to Islamic Institute of Knowledge and seek council to register their names, and numbers or call: 313-584-2570.

السفر والاشتباه بالمسلمين

س: في السفر يصعب على الأجهزة الأمنية التفريق بين المسلمين، لذلك يصبح الجميع في دائرة الشكوك والظنون!! نحن مسلمون سنة وشيعة كيف نتغلب ونتجاوز هذه الصعوبات؟

ج: نتجاوزها بالامتثال الدقيق للقوانين والتهذيب في التعاطي مع رجال الأمن العام والجمارك والطيران، واستعمال التعابير اللائقة واحترام الذات.

Travel & Suspicion of Muslims

Q: While attending to travels it seems difficult for the security personnel to distinguish between the Muslims, for this reason many fall into doubt and insecurity!! We are all Muslims whether we are Sunni or Shia, how are we to overcome these difficulties?

A: We surpass these difficulties with strict compliance within the laws and civility in dealing with security personnel, customs and Aviation with the proper use of decent expressions and self-confidence.

الخطر الأمني مانع من الحج

س: هل الجانب الأمني يكفي ليكون سبباً في عدم الذهاب لأداء فريضة الحج؟

ج: يكفي إذا شكل خطراً جدّياً على الحاج، فلا تجب عليه الحج في تلك السنة، ويـبقى الحج في ذمته حتى يحرز الأمن فيحج في سنة لاحقة.

Security risk blocker of Hajj

Q: Is the aspect of not attending the Hajj (pilgrimage) because of security concerns enough of a reason not to perform this holy task?

A: It is enough of a reason only if it attaches a new danger on performing the hajj, hajj does not become incumbent on them for that year, and that hajj will remain as their responsibility, and will have to perform the hajj in the next year.

تأجيل الحج

س: في كل سنة أقول سأذهب للحج في السنة القادمة ولكني أختلق الأعذار ولا يوجد مانع حقيقي إلا وساوس الشيطان.. فهل عملي يُعتبر كفراً وتسويفاً؟

ج: ليس كفراً لكنه تسويف من وساوس الشيطان وخروج عن الالتزام الديني.

Postponing Hajj

Q: Every year I say that I will go for Hajj , however I create excuses for myself and say that I will go next year, and in reality there is no valid reason preventing me from going only the whispers of Satan’s, therefore is my work considered blasphemous or laziness on my part?

A: It is not considered blasphemous however it is an act of laziness that is sponsored by the whispers of Satan and the exiting of the religious commitments.

تلافي الازدواجية بين الديني والاجتماعي

س: نشعر بالتصادم بين ثقافة وقيم العائلة وثقافة المدرسة والشارع ونضطر لنعيش الازدواجية والتصنُّع في سلوكياتـنا وممارساتـنا، وحتى المسجد نجد فيه معظمهم من كبار السن؛ فأين نحن سماحة المرجع من هذه التـناقضات؟ وكيف نتجاوز هذه الأمور؟

ج: علينا أن نُعلِّم أولادنا حكمة وفلسفة الأحكام الشرعية حتى لا تؤخذ كتقاليد اجتماعية بل تؤخذ كالتزامات مفيدة للإنسانية وللأجيال، وعلينا شرح فوائدها وأسباب تشريعاتها الحكيمة بحيث يستفيد منها حتى غير المسلم إذا طبّقها.

Avoiding duplication between the religious and social duties

Q: We often see a clash between family customs, school, and the streets, and we are forced to live as multiple personals and put on an act in our dealings, and even in our places of worship we find them to be of elder age, so what is our position your Grand Eminence from these clashes? How are we to avoid these situations?

A: It is our responsibility to teach our children; wisdom, and the philosophy of the Islamic rulings so it is not taken as social rituals rather it is taken as beneficial guidelines for humanity and generations to come.

تحديد المسعى والجمرات في الحج

س: يُخبرنا المُعرّف في الحج بأن شاخص الجمرات في مِنى كان قبل سنوات يختلف عن الشكل الحالي وكذلك المسعى بين الصفا والمروة، لذلك نشعر بالصعوبة في تحديد وتشخيص ما كان عليه شاخص الجمرات وكذلك المسعى.. ماذا نفعل في مثل هذه الحالة؟

ج: كي تحرز صحة السعي والرجم سرْ في  منتصف طريق المسعى وارجمْ في وسط الجمر.

Fixing the pursuit and stones at Hajj

Q: The person who is in charge of the pillar that the stones are thrown in Mina, has informed us that the pillar has changed in appearance as to what it was from before, and also the pursuit of the Safa and Marwa, (two small hills now located in the Masjid Al-Haram in Mecca, Saudi Arabia between which Muslims travel back and forth seven times during the ritual pilgrimages of Hajj and Umrah). Therefore we are facing difficulty in identifying the correct positioning of the pillar , and the pursuit of Safa and Marwa, therefore what are we to do in this situation?

A: In a situation like this it is best to throw your stones in the middle of the pillar, and to walk in the middle of the path when performing the Sa’i in between Safa and Marwa.

لا آية بقتل المرتد 

س: ما هو الدليل في القرآن الكريم على قتل المرتدّ عن الإسلام؟

ج: لا توجد آية في القرآن تأمر بقتل المرتد، لكن الآيات تحذّر من الارتداد.

No verse in killing an Apostate

Q: What is the proof in the Holy Quran about the killing of an apostate on Islam?

A: There is no verse in the Holy Quran that orders the killing of an apostate, however the holy verses warn us from the apostates.

صناعة القوة

س: في بورما يُقتل المسلمون بدم بارد، وتحركات المسلمين أيضاً باردة في حمايتهم؛ لماذا دائماً نندب ضعفنا وفي ذلك امتداح للآخر الفعّال في حركته؟

ج: لذا علينا أن نتحرك ونتَّحد ونحسّن خطابنا ونبني قوتـنا ونزيل ضعفنا  ونصنع مؤسسات حديثة تساعد على التقدم الإنساني،  ونربّي قادة ورادة قادرين على إنهاء الضعف والتخلف، وهذا ما نفعله.

Manufacturing power

Q: In the Republic of the Union of Myanmar and also known as Burma many Muslims are being killed in cold blood, and the Muslims in that area are also cold in their response in protecting them. Why is it always that we look down upon ourselves in regards to our own weaknesses and at the same time promoting others who are active in their movements?

A: For this reason we should act and move and improve our speech and work on building our strength and remove our weaknesses and create advanced institutions that will help improve the progression and quality of humanity. Lastly, to nurture leaders who are capable who are able to end weaknesses and backwardness.

الحمل خارج الزواج

س: أنا أرملة وأخبرني طبيب المختبر بأنهم يمتلكون حيامن جاهزة للحقن في الرحم وأنا أحتاج للحصول على طفل؛ فهل يجوز الحمل بهذه الطريقة؟ أحدهم أخبرني بالبحث عن صاحب الحيامن المنوية وإجراء عقد زواج مؤقت معه بشرط عدم المواقعة فهل يجوز ذلك؟

ج: لا يجوز الحمل إلا بالزواج والمواقعة لقوله تعالى: (وَالْحَافِظِينَ فُرُوجَهُمْ وَالْحَافِظَاتِ)  ولقوله تعالى: (قُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ…)  ولقوله تعالى (وَالَّذِينَ هُم لِفُرُوجِهِم حَـافِظُونَ. إِلَّا عَلَى أَزوَاجِهِم أَو مَا مَلَكَت أَيمَـانُهم فَإِنَّهم غَيرُ مَلُومِينَ. فَمَنِ ابتَغَى وَرَآءَ ذَلِكَ فَأُوْلَئكَ هُمُ العَادُونَ). وإلغاء شرط المواقعة في الزواج المؤقت معناه تعريض الفرج لغير الطريقة الشرعية للحمل فيكون المرأة ممن يصدق عليها أنها ابتغت وراء ذلك فأؤلئك هم العادون، فتُحسَب أنها ممن كسرت القانون الإسلامي وعَدَتْ عليه

Pregnancy out of wedlock

Q: I am a widow, and a professional doctor has informed me that they have Sperm ready for injection in the womb and I need it to get a baby; therefore is it permissible for me to become pregnant in this way? One of them informed that I must search for the owner of the sperm and perform a temporary marriage contract with the condition of no intercourse, therefore is this permissible?

A: Pregnancy is not valid only through marriage and intercourse; Holy Quran: “The men who guard their private parts and the women who do so”. (33:35). In another verse: “And tell the believing women to reduce [some] of their vision and guard their private parts”. (24:31).In another verse: “Except from their wives or those their right hands possess, for indeed, they will not be blamed, but whoever seeks beyond that, then those are the transgressors. (23:5-6). And to put no intercourse as a condition in a Muta (temporary marriage) means to put the private part in a position that is outside the Islamic guidelines, which will put that women in a position that if she received anything beyond that will become of the transgressors, and will be counted among those who broke the Islamic laws that she has promised.

البنات والرحلات

س: يطلبون من ابنتي أن تلعب في فريق مختلط لكرة القدم وهي مراهقة وتسافر بشكل  متكرر مع الفريق ولا يوفرون لها اللحم الحلال في الفنادق وأنا أرفض الاختلاط في هذه المرحلة العمرية؛ هل تخوّفي في محله وبماذا تنصحني سماحة المرجع؟

ج: الأصل جواز ذلك إذا حافظت على سترها وسلوكها الشرعي المحتشم ولم تختلِ مع رجل في غرفة لا تأمن التحرش على نفسها منه. واللحم يمكن الاستعاضة عنه بأكل السمك والبيض… ولكن تخوفك في محله تماماً  ولا سيما في هذا السن من العمر، حيث نلاحظ أن أكثر الفتيات يقعن في شباك الصائدين المحترفين فيخسرن كرامتهن وشرفهن وسمعتهن وبعد ذلك يعمدن إلى الانتحار أحياناً. إن موقفك صحيح جداً، وابنتك جوهرة نادرة فلا تفرط بها وأخوك دينك فاحتطْ لدينك كما جاء في الحديث عن الامام المعصوم (ع).

Girls and Trips

Q: They are requesting from my daughter that she plays in a mixed gender soccer team while she is underage. She travels frequently with the team knowing that they do not provide for her any Halal (lawful) meat at the hotel eating times. I refuse to allow my daughter to be involved in a mixed gender team at such a young tender age. Is my concern in its place? What do you advise me your eminence?

A:It’s ok for her to be involved in such mixed gender teams as long as she is able to maintain her Islamic modesty. She should not put herself in a Non-Mahram male for the sake of allowing a non-lawful advance from him. As for the halal meat situation she is able to eat fish and eggs. However, your concern is in its place while we find many young ladies fall into the traps of the manipulators, and con artists who are responsible for deceiving these young girls and trapping them into situations in which they unfortunately lose their honor and respect and often end up committing suicide. Hence,your concern as a father is in its place, and your daughter is like a jewel ,therefore take precaution, as is mentioned in the traditions of our Ahlulbait (AS).

المتخلف عقلياً والنساء

س: يوجد شخص منقطع لا أهل له ولا ولد ويعاني من التخلف العقلي هل يجوز أن يعيش معنا في البيت ويختلط معنا وهل واجب ارتداء الحجاب أمامه أنا وبناتي علماً أنه لا يفهم شيئاً من الأمور الجنسية ؟

ج: الرجل المتخلف عقلياً الذي يخالط الأسرة ولا يشتهي النساء والجنس بسبب الهرم وكبر السن أو لأنه عنين، يجوز للمسلمة أن تظهر زينتها أمامه لأنه غير أولي  الأربة من الرجال حيث استثناه القرآن الكريم فقال تعال:  (وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ( أزواجهن) أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ(الرقيق الذي يعمل مع الأسرة) أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُولِي الْإِرْبَةِ(الرغبة الجنسية) مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاءِ (لايفهمون بالأعضاء التناسلية للمرأة ونقاط جسمها الجنسية) وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ…) النور 24/ 31 وعليه لا مشكلة في أن يعيش معكم مادمتم متأكدين  من امّحاء رغبته الجنسية كلياً، ولا يجب على المسلمة ارتداء الحجاب أمامه

Mentally impaired and Women

Q: There is a person who does not have any family or children, and he suffers from an impaired brain, therefore is it permissible for him to live with us in our home and mix with us? Hence, is it necessary to wear the veil in front of him; including myself and my daughters knowing that he does not comprehend any of the sexual matters?

A: A man who is mentally impaired, and does not have any sexual desires, due to old age ; its allowed for a Muslim woman to reveal her beauty in front of him because he is not from her family of men since God almighty has mentioned in the Holy Quran : “and not expose their adornment except that which [necessarily] appears thereof and to wrap [a portion of] their head covers over their chests and not expose their adornment except to their husbands, their fathers, their husbands’ fathers, their sons, their husbands’ sons, their brothers, their brothers’ sons, their sisters’ sons, their women, that which their right hands possess, or those male attendants having no physical desire, or children who are not yet aware of the private aspects of women. And let them not stamp their feet to make known what they conceal of their adornment.” (24:31)

Therefore there is no problem in him living with you as long as you are sure of his non-sexual desires altogether, hence if this is the case there is no need to observe a head scarf in front of him.

النص الشرعي وحكم العقل القطعي

س: سماحة المرجع السلام عليكم تعتمدون العقل في استنباط الأحكام الشرعية هل هو مبدأ عند كل المراجع أم هو مختص بكم وهل تتأثرون بالجانب النقلي وتعتمدون عليه أيضاً؟

ج: أكد القرآن كثيراً على أهمية العقل واستعماله حتى جاء الفقهاء ورأوا أن كثيراً من الأمور الفقهية منشأها حكم العقل وهنا بدأ علم أصول الفقه القائم على استنتاجات العقل كالقول بأن مقدمة الواجب واجبة بحكم الفعل  وإن لم ينص الشرع على وجوبها بل نص على أنها مقدمة للواجب كالنص على الوضوء للصلاة فَحَكَمَ العقل بوجوبه للصلاة. ومبدأ العقل في أصول الفقه يقول به كل علماء المسلمين الذين يقبلون ويتبنّون قواعد علم أصول الفقه لأستنباط واستنتاج الحكم الشرعي. والنص النقلي الثابت عن المعصوم الذي لا يتعارض مع حكم العقل القطعي نأخذ به وإذا تعارضا نفهم بأن المعصوم اعتمد حكم العقل القطعي لفهم نصه ومقصده من خلال تأويل النص بما لا يتعارض مع حكم العقل القطعي الذي لا يختلف فيه اثنان.

Legal Islamic text and the rule of Qat’ii (evidence based upon logical proof)

Q: Your Grand Eminence, peace be unto you. You rely on the intellect in extracting Islamic rules, is this a requirement among all jurists or is it specific to your eminence, and are you effected from the rule of Naqli (evidence based upon revelation or Hadeeth)?

A: The holy Quran has confirmed on numerous occasions the importance of using the intellect until the jurists came forth and noticed that much of the Jurisprudence main sources go back to the rules of the intellect and this is the beginning of the origins of Jurisprudence.  Hence the science of Jurisprudence is based upon the conclusions of the intellect for example the saying: “the introduction to what is incumbent is incumbent based upon the ruling of the action”. Nevertheless the legal text did not mention anything about its incumbency for example the text regarding Wudhu;(Abolution) for prayer. All Muslim scholars who have adopted and accepted the foundations of the science of Jurisprudence, and the principle of using the intellect to deduce and as a result extracting the rules of Jurisprudence according to the intellect agree and confirm the use of this method. The Nas Al-Naqli (text grounded based on hadeeth or revelation) according to the Infallible and that does not conflict with the ruling of the intellect (Qat’ii) is what we take. And if there is a conflict we understand that the infallible has relied on the rule based on the intellect (Qat’ii) to understand the text and its intention from interpretation of the text with what is not consistent with the ruling of (Qat’ii) and in which two individuals do not differ.

الاستطاعة للحج

س: متى وفي أي الأحوال يعرف المسلم نفسه متمكناً لاداء فريضة الحج وتتحقق عنده اسباب الاستطاعة ولا يستطيع المخاف؟

ج: عند القدرة الجسدية والمالية والأمنية وإمكانية السفر والذهاب والإياب والرجوع إلى كفاية مالية ومعيشية في وطنه بعد أداء الحج.

Ability to go to Hajj

Q: When and in which situation does a Muslim Man or Woman come to realize the readiness of going to the Hajj to perform this incumbent act, without the result of becoming afraid of its outcome?

A: When they are able physically, financially, and when they feel safe to travel, and the ability to attend to their financial responsibilities when they return back home from performing the Hajj.

العبادة للسعادة

س: الآيتان الكريمتان الرقم 1 و2 من سورة طه (طه. مَا أَنزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَى) بعض الأخوة ينغمس في الإنعزال عن المجتمع وينشغل بالعبادات، هل يحق لهم ذلك؟

ج: الآية لا تمنع من الإنغماس بالعبادة ولكنها لا تريد أن تؤدّي العبادة إلى الضرر على المسلم، والآية نزلت بعد أن تورّمت قدما رسول الله (ص) لكثرة صلاته المستحبّة فقال تعالى له: (طه. مَا أَنزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَى) طه 20/ 1 – 2.

Worship to attain Happiness

Q: According to the 1st and 2nd holy verses of Sura Taha : “Ta, Ha.We have not sent down to you the Qur’an that you be distressed”.(20:1-2). Some of the brothers dive into secluding themselves from society and immerse themselves in worship, therefore is it allowed for them to do so according to this verse?

A: This holy verse does not prevent one from immersing oneself in worship, however it does want this type of worship to harm any Muslim. Moreover, this holy verse was revealed after the heels of the Holy Prophet Mohamed (Pbuh) became swollen due to the excessive amount of recommended prayers. Therefore God says in the holy Quran: “Taha. We have not sent down to you the Qur’an that you be distressed”.(20:1-2)

فندق المحرّمات

س: أعمل في جناح خاص لأحد الفنادق تقام فيه ليالي الزواج. واجبي ترتيب الغرف والتواصل مع العروسين. الآن يأتي إلينا عرسان مِثْليين (اثنان من البنات أو اثنان من الرجال).. ماذا أفعل فأنا في حيرة من أمري؟

ج: أرفضْ أن تعمل بأيّ حرام، فإن صرفوك فابحثْ عن عمل ليس فيه محرّمات، وإن قبلوك فلا تقترب من المحرّمات، يقول تعالى: (وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ)، (وَمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مِنْ أَمْرِهِ يُسْراً) الطلاق.

Non-Lawful duties in the hotel

Q: I work in a department of a hotel that holds party nights for marriages. My duty is to organize the rooms and deal with the newlyweds. I am now faced with newlyweds however one couple consists of two women and the other consists of two men, what am I to do since I am confused in my decision?

A: You must refuse to deal with any unlawful acts, even if they fire you , you must search for a better job, and if they accepted you then you then you must avoid getting close to unlawfulness. God says in the holy Quran: “And whoever fears Allah – He will make for him a way out .And will provide for him from where he does not expect.” In another verse: “And whoever fears Allah – He will make for him of his matter ease.”(65:1-4).

حامل من زواج سرّي

س: كنت متزوّجة من أحد الأشخاص بالسرّ ودون معرفة أحد ومن شروطه ألّا يعرف أحد بالزواج، وأنا حامل الآن، وقد توفّي الرجل وأنا بانتظار الولادة وسيضعني ذلك في مأزق أمام أهلي والمجتمع. فكيف أتصرّف سماحة المرجع؟

ج: كوني شجاعة وأشهري زواجك وانتقلي للسكن في مدينة ثانية.

Pregnant from a secret Marriage

Q: I was married to an individual in secret without anyone knowing, and one of his conditions was that no one should know of our marriage. Now I am pregnant, and my husband has passed away, and I am waiting for the birth of my baby, notifying my family and community will put me in a tragedy, therefore how should I act your Grand Eminence?

A: Be brave, and notify your family about your marriage, and move to a different city to live in.

الصلاة والخطر

س: عندما يحين وقت الصلاة كنت أُصلّي في أي مكان أتواجد فيه. الآن وبسبب الأعمال الإرهابية ونظرة المجتمع لا أستطيع فعل ذلك. فما ذنبنا نحن لندفع الثمن من حريتنا ونتأخر في تأدية واجباتـنا الشرعية؟

ج: عليك أن تكيّف أوضاعك بطريقة تسمح لك أن تؤدّي صلاتك خلال أوقاتها أو تحضير سيارة (فان) تستعملها لعملك لتصلّي فيها بأمان. قال تعالى: (حَافِظُوا عَلَى الصَّلَوَاتِ وَالصَّلَاةِ الْوُسْطَى وَقُومُوا لِلَّهِ قَانِتِينَ. فَإِنْ خِفْتُمْ فَرِجَالًا (صلّوا راجلين سيراً على الأقدام) أَوْ رُكْبَانًا (أو صلّوا وأنتم راكبون على ظهور الدواب أو في السيارة أو في الطائرة أو القطار…) فَإِذَا أَمِنتُمْ (أي صلاة الآمن المختار) فَاذْكُرُوا اللَّهَ كَمَا عَلَّمَكُم…) البقرة 2/ 238 – 239.

Payer and Danger

Q: When the time for prayer used to come I used to pray in any place I find. Now and because of the Terrorist acts and the view of society I am not able to do so. Therefore why are we to blame when it comes to our freedom, delaying us from completing our religious duties?

A:  You are to maintain your religious duties in a way that allows you to complete them on time, or to prepare a car to use for your work to pray inside it with security. The holy Quran confirms this point: “Maintain with care the [obligatory] prayers and [in particular] the middle prayer and stand before Allah, devoutly obedient. And if you fear [an enemy, then pray] on foot or riding. But when you are secure, then remember Allah [in prayer], as He has taught you that which you did not [previously] know. (1:238-239).

الأنزيمات وخمائر الجبنة

س: ما حكم الجبنة المشتملة على الأنزيمات والخمائر المصنوعة من الصويا وصفار البيض وأنسجة الحيوان والنبات؟

ج: إذا علمنا أنّها مصنوعة من الحيوان ولم تتحوّل إلى مادة ثانية ذات حقيقة أخرى فلا يجوز أكلها. وإذا كانت من نبات أو صفار البيض جاز أكلها. وإذا تأكّدنا من استحالتها إلى مادة ثانية فقد طهرت. وإذا شككنا هل أنّ أصلها نباتي أو حيواني فهي طاهرة ويجوز أكلها

Enzymes and yeasts cheese

Q: What is the ruling cheese containing enzymes and yeasts made from soy, egg yolks and tissues of animals and plants?

A: If we know that it’s made from an animal and it did not transfer to another type of substance, that turned it into a different reality, then it’s not lawful to eat. And if it was from a plant, or the yellow yolk of the eggs then it becomes lawful to eat. And if we are certain that it has transformed into a different reality then it has become pure. And if we are in doubt whether its origin is of a plant or an animal then it is pure and we are allowed to eat it.

الإجهاض خوفاً من العار

س: في حال الزواج بالسرّ ووفاة الرجل المفاجئة والمرأة حامل، هل يحقّ لها الإجهاض خوفاً من الإحراج؟

ج: إذا خافت على حياتها من القتل وكان عُمر الجنين ضمن الأربعين يوماً جاز لها الإجهاض ولكن عليها أن تبحث عن وسيلة تجنّبها القتل والإجهاض وتحمي نفسها وجنينها ويمكنها مراجعة المجمع الإسلامي لنجد لها مكاناً آمناً بعيداً عن التعدّي عليها. وإذا رجعنا إلى مقياس الإمام الحسين (ع) المروي عنه أنّه قال في كربلاء: (الموت أولى من ركوب العار والعار أولى من دخولنا النار). نقول للسائلة الكريمة العار ولا النار.. وخصوصاً أنّنا على استعداد لإيجاد وسيلة تحميها إذا راجعتـنا في المجمع الإسلامي فلا تواجه العار ولا النار

Abortion for fear of shame

Q: In a situation where a marriage contract was arranged in secret, however a pregnancy occurred, and the sudden death of her husband, in this situation is the wife allowed to perform an abortion to avoid embarrassment?

A: If she was afraid of her life from killing, and her baby was of the 40th day mark, it is permissible for her to perform the abortion however it is recommended that she seeks for a path that will help her avoid being killed and performing the abortion and to protect herself and her baby. It is recommended that she seeks council from the Islamic Institute of Knowledge for the reason of finding her a secure place away from any danger. If we are to contrast a measurement we may look back to the example of Imam Husain (AS) as it is narrated that he said in Karbala: “Death is preferred over the ride of shame, and shame is preferred over entering the hellfire.” We say to the Questioner: “Shame, and fire”. .. Especially that we are willing to find a way to protect her if she reviewed the Islamic Institute of Knowledge so that she may not face shame or fire .

الإجهاض والدين والقانون

س: المحكمة الأميركية العليا قبل حوالي الشهرين وافقت على الإجهاض. المسجد والكنيسة لهما موقف من الإجهاض. هل يتعارض موقفهما مع القوانين أو على القوانين أن تـنسجم مع رأي الأديان ولا تتعارض معها؟

ج: علينا أن نبحث عن تكييف يطبّق الدين ولا يصادم القانون.. وموافقة القانون على الإجهاض لا تعني أنّه أوجب الإجهاض. يمكن للحامل أن تراعي تعاليم الدين ولا تجهض ولن يعاقبها القانون على عدم إجهاضها، فلماذا نفترض أنّ هناك تصادماً بين الدين والقانون؟ كما يمكنها مراجعة المجمع الإسلامي ليساعدها فلا تخالف الدين ولا القانون.

Abortion, religion and the law

Q: The US supreme court has approved the ruling of Abortion in the constitution; two months ago. The Mosque and the Church have a position in regards to this ruling. Does their position agree with the ruling or does it merge according to the religious laws?

A: We have to look for a way apply our religion without it conflicting with the law. With this new law of Abortion being put into action it does not mean it has become incumbent upon us to practice this law. It is possible for a pregnant woman to manage her religious values, and not be punishable by the law for not practicing abortion, therefore why do we assume that there lies a conflict between religion and the law? It is recommended also that she seeks council at the Islamic Institute of Knowledge so that they may help her to not violate her religion or the law.

إجهاض الحمل غير الشرعي

س: الحمل من سِفَاح أو حمل المراهقات دون إدراك ووعي ألا يستوجب ذلك الموافقة على الإجهاض؟

ج: الحمل غير الشرعي لا يستدعي تشريع الإجهاض، وقتل الجنين دون ذنب جناه جريمة إنسانية دينية وصدق المثل: الآباء يأكلون الحصرم والأبناء يضرسون!! يقول تعالى في قتل الأولاد:

(إنَّ قَتْلَهُمْ كَانَ خِطْئاً كَبِيراً)، (وَإِذَا الْمَوْؤُودَةُ سُئِلَتْ بِأَيِّ ذَنبٍ قُتِلَتْ؟).

Abortion by early unwed childbearing

Q: Does a pregnancy from rape or teenage pregnancy without realizing consciousness require approval of an abortion?

A: By early unwed childbearing ,it does not call for the legalization of abortion, and the killing of a baby that is not at fault reaps religious ideals and sincerity of a humanitarian crime which is ratified by this parable: “The sons eat sour grapes and the son’s sprocket!”. God almighty says in the holy verse of Quran in regards to the killing of children: “And do not kill your children for fear of poverty. We provide for them and for you. Indeed, their killing is ever a great sin.” (17:31). In another verse: “And when the girl [who was] buried alive is asked. For what sin she was killed”. (81:8-9).

جيران يُقلقون الراحة

س: جيراني يشربون السكائر الكوبية والأركيلة من الساعة التاسعة ليلاً وحتى الرابعة فجراً أو أكثر من ذلك ويتحدثون بصوت مرتفع لا يكاد يتوقف طيلة وقت السهرة وكل ذلك لا يـبعد عن غرفة نومي أكثر من ثلاثة أمتار وصوت الليل مسموع وأنا في حيرة من أمري وأحترم حقوق الجيرة ولكن بلغ السيلُ الزُّبى. فماذا أفعل وما هي حقوقي بالضبط وحقوقهم؟

ج: يحق لكم إخبارهم بأنكم ستجلبون الشرطة لهم إذا تمادوا في ذلك ولم يراعوا حقوقهم في الاستقرار والواجبات وحقوق الطرفين أن لا يضرّ بالطرف الآخر ويظلمه لقاعدة (لا ضرر ولا ضرار (إضرار) في الإسلام) ولكنهم هم الذين بدأوا بالإضرار بكم فجاز لكم الشكوى عليهم إلى الشرطة، قال تعالى: (فَمَنِ اعْتَدَى عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَى عَلَيْكُمْ)، (وَأَن تَعْفُوا أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى

Neighbors worrying about comfort

Q: My neighbors smoke Cuban cigars and the Arabian water pipe from nine at night until four o’clock in the morning and they speak in loud voices, which do not end the whole night. With all of this commotion near my bedroom, which is no less than three meters away, hence, their voices are heard, therefore i am in a dilemma; however i do respect the rights of my neighbors, however enough is enough. Therefore, what should i do and what are my rights and their rights exactly?

A: It is permissible for you to contact them and notify them that you will contact the Police if they continue with their actions. They must maintain their rights and, and how not to oppress according to the ruling of harm in Islam. However, they are the ones that began with harming you, therefore it has become permissible for you to complain about them to the police. God almighty said: “So whoever has assaulted you, then assault him in the same way that he has assaulted you”. (2:194). In another verse: “And to forego it is nearer to righteousness.” (2:237).

مريم العذراء ومريم المجدلية

س: مريم المجدلية هل هي نفسها السيدة مريم العذراء (ع)؟

ج: مريم المجدلية إحدى تلميذات المسيح (ع) ولعلّها من قرية المجدلة وتسمى اليوم المجدل وهي على الشاطئ من بحر الجليل على بعد 3 أميال شمالي بحيرة طبرية. وفي جنوب لبنان في جبال عاملة توجد المجدل والمجادل ومجدل زون وفي لبنان توجد مجدل عنجر في البقاع

Virgin Mary and Mary Magdalene

Q: Mary Magdalene is she the same person as the holy Virgin Mary peace be upon her.

A: Mary Magdalene is one of the students of Prophet Jesus (pbuh) , It is on the shore of the Sea of Galilee, just 3 miles north of the Sea of Galilee. Moreover, in southern Lebanon their exists in the mountains the Magellan’s.

زيارة أئمّة البقيع عن بعد

س: في مقبرة البقيع يقوم أفراد الشرطة الدينية بالتصوير بالفيديو ويُسبب لنا ذلك حرجاً وخوفاً من الملاحقة والمنع، هل نستطيع أن نؤدّي الزيارة لأئمّة البقيع (ع) من مسافة دون الدخول إلى المقبرة؟

ج: نعم تصحّ الزيارة عن بعد كما تصحّ عن قرب، ويستحبّ في الزيارة عن بعد أن تكون من وقوف لا من جلوس

The Ziyarat of the Imam of Baqee’ from far

Q: In the cemetery of Baqee’ a few of the religious policeman take pictures and record videos , and that creates embarrassment and fear of prosecution and prevention, are we able to perform the Ziyarat of the Ahlulbait (AS) of Baqee’ from afar without entering the grave site?

A: Yes it is permissible to perform the ziyarat from afar just like it is permissible to perform it on closeness, and it is recommended in that the ziyarat be performed from afar, and that one should be standing and not sitting.

فضح المؤمن

س: بعضهم يقول مثلاً أنا أعرف فلاناً كيف يفكّر أو كيف يعمل وأنا أعرف خفاياه وأسراره وأعرف قصده وأعرف ماذا يريد أن يقول وأستعمل ذلك في فضحه وتشويه صورته.. فهل يجوز ذلك؟

ج: لا يجوز فضح المؤمن أو المؤمنة وكشف عيوبهما وأسرارهما التي تضرّ بسمعتهما ، عن النبيّ (ص): (لا تطلبوا عثرات المؤمنين فإن من تتبع عثرات أخيه تتبع الله عثراته ومن تتبع الله عثراته يفضحه ولو في جوف بيته) ميزان الحكمة (جسس) عن الكافي 2/ 355f

Exposing a believer

Q: There are some who say for example that I know the intentions of x person in how, they think, act, and I know his hidden secrets, and I know what he means , and what they want, and I use that to expose him, and tarnish his image, therefore is that permissible?

A: It is not permissible to expose a believer or a believing woman, and to expose their faults and secrets that will harm their reputation. The holy prophet Mohamed (pbuh) has said: “ Do not seek to find the faults  of the believers, therefore whomever follows up with their faults God will follow up with their faults . And whomever God follows up with he will expose his faults even if it be in his own home.” (Mizan Al-Hikmah narrated from AL-Kafi 2/355)

إستغفار أمام الجماعة

س: سمعتُ أحد المشايخ يقول إذا كنتم تعرفون عن إمام الجماعة بأنّه فعل بعض الأخطاء والتجاوزات وشككتم في الصلاة خلفه وقبل أن يصلّي قال أستغفر الله، يكفي ذلك لصحّة إمامته للصلاة.. فها هذا صحيح؟

ج: إن لم تكن تلك الأخطاء كبائرَ ولم يصرّ عليها وقال: (أستغفر الله وأتوب إليه) لأنّ الاستغفار عن الماضي والتوبة للمستقبل، ولمسنا منه الجدّية والعزم الجادّ على الإستقامة جازت الصلاة خلفه

Forgiveness before the congregation

Q: I heard one of the Imams say if you know of an Imam a leader of a community that has performed a few mistakes and acts of transgression, and you doubted prayer behind him, and before he prayed he asked God for forgiveness, and that is enough for us to pray behind him, therefore is this true.

A: If the mistakes performed are not considered of the major sins and he did not insist of them and said: “I seek forgiveness from God and I repent to him”. Hence, he seeks forgiveness from the past and, seeks forgiveness for the future, and we find that he is serious and determined to follow the straight path then it becomes permissible to perform prayer behind him.

لعبة البوكيمون

س: لعبة البوكيمون انشغل بها معظم الشباب، ما هو رأيكم سماحة المرجع؟

ج: نمنع أطفالنا منها ولا نشجّع عليها حيث احتشدت دراسات الخبراء وحذّرت منها ويغرق فيها اللاعب ويلهو عن صلاته وواجباته. قال تعالى: (إِنَّمَا يُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَن يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاءَ فِي الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ (القمار) وَيَصُدَّكُمْ عَن ذِكْرِ اللَّهِ وَعَنِ الصَّلَاةِ فَهَلْ أَنتُم مُّنتَهُونَ) المائدة 5/ 91. صحيح أنّ هذه الآية هي حول الخمر والقمار لكنّ حكمتها والمبدأ الداعي إلى المنع يشمل لعبة البوكيمون

Pokémon Game

Q: The Pokémon game has pre-occupied most of the youth, your eminence what is your opinion.

A: The solution is to prevent our kids from playing the Pokémon game and we do not encourage it. Based on the research of experts, they have warned of such games and its preoccupation of time. Hence, such games drown the player and disrupt him away from his prayers and incumbent acts. God almighty said: “Satan only wants to cause between you animosity and hatred through intoxicants and gambling and to avert you from the remembrance of Allah and from prayer. So will you not desist?”(5:91). It is true that this holy verse revolves around Alcohol and gambling. However, its wisdom entails preoccupation that covers the description of the game of Pokémon.

الحريات الدينية العالمية

س: تقرير وزارة الخارجية الأميركية عن الحريات الدينية أنصف الشيعة في العراق والدول الأخرى، كيف نستثمر ذلك سماحة المرجع؟

ج: مقياسه ليس دقيقاً لأنّه يعتبر الحرية تشمل الإباحية ولم ينصف الشيعة بل اتّهم جمهوريتهم الإسلامية بقمع الحريات لمجرّد أنّها تمنع الفحشاء والمنكرات وتعاقب مهرّبي الحشيشة والأفيون عقاباً شديداً ولا تمنع الحريات الدينية إلّا الوثنية علماً أنّها لا تقطع أيدي السارقين ولا ترجم الزناة وتطبّق عقوبات الشريعة بسلاسة اجتهادية رائعة لا تخالف النصوص وتتجنّب الشدّة.. وتعطي المرأة حقوقها الإنسانية والإجتماعية والسياسية وتحارب الإرهاب ولا تموّل

Global Religious Freedom

Q: The U.S. state department has recently released a report about religious freedom describing the Shia in Iraq and the other countries, how can we invest this information your eminence?

A: His standard is not precise because it considers freedom to include pornography, and he did not describe the Shia in a pleasant manner, moreover he accused their Islamic republic of suppressing their freedoms, for the reason that they prevent indecency and evil, and it punishes smugglers of Marijuana and opium severely. It does not prevent religious freedoms but paganism. Knowing that it does not cut the hand of the thief’s, nor stones the adulterers and apply law sanctions. In addition, it applies law sanctions in a fantastic and discretionary smooth way that does not violate the texts and avoids distress. They give women humanitarian, social and political rights and do not fund terrorism and fight it universally.

الحمل على الصحة والتفسير الإيجابي

س: أكاد أفقد الثقة بالجميع لأنّي أطلب الكمال العالي في تصرفات الناس والموظفين على مختلف المستويات وذلك يسبّب لي مشاكلَ كثيرةً وتصادماً مع بعضهم، فماذا أفعل سماحة المرجع؟

ج: علينا أن نتبع القاعدة الإسلامية الأخلاقية الفقهية وهي حمل الآخرين ولا سيّما المؤمنات والمؤمنين على الصحة أي تفسير تصرفاتهم وكلامهم تفسيراً إيجابياً غير مضرّ حتى أنّ بعض الأحاديث حثّت على أن نعدّد لهم سبعين محملاً وتفسيراً إيجابيّاً وبذلك نعيش مع أنفسنا والآخرين بسلام وطمأنينة ونرتاح ونريح

Positive thinking

Q: I have yet to attain full confidence in the Islamic Institute of Knowledge because I am asking for a reputable answer in regards to the behavior of the people and the employees, in regards to various levels of positions and this is causing me conflicts with some of them, therefore what am I to do your eminence?.

A: We are to follow the Islamic ruling in regards to the guidelines of moral values, hence the believing men and woman, and to take them into consideration when dealing with them, and go according to the guidelines given by our prophets and Imams and according to the narrations, give your believing brother or sisters seventy chances, and by catering to the believing men and woman we are able to live in peace and harmony with ourselves, and others.

تسهيل الزواج على شبابنا وفتياتنا

س: القانون لا يسمح بتعدّد الزوجات والشباب العزّاب يبحثون عن زوجة من الوطن الأمّ والعوائل معظمها لا تزوّجهم والزوجة الأولى لا تقبل مهما كان السبب بالزوجة الثانية، ونحن نعاني من العنوسة، نحن تحت ضغط القانون وضغط التقاليد وعزوف الشباب وتحت ضغط حتى المثلية الحديثة، هل من توازن في الأمور؟

ج: فليسمع شبابنا هذه الشكوى وبدل بحثهم عن مُطْلَق امرأة للزواج عليهم أن يقصدوا البيوت والأسر الكريمة هنا، وهناك عشرات الشباب متحيّرون ينتظرون فرصة سانحة للتعرّف على فتاة عربية مستقيمة، ولكنّهنّ مع الأسف مختبئات لا يأتين إلى المساجد والمراكز الإسلامية ولا يحضرن ندواتـنا الإسلامية كلقاء الجالية الذي يضمّ الفتيات والشباب والرجال والنساء في جوّ محتشم ويقام كل يوم سبت مساءً في المجمع الإسلامي مع عشاء خفيف.. ويمكن لكل باحث أو باحثة عن الزواج إعطاء معلومات لصحيفة المجمع الإسلامي لتـنشر معلومات عنهم بطريقة مهذّبة لا تخدش الحياء ولا الكرامة وبذلك يتعارف الطرفان ويتمّ الزواج.. وهناك موقع مهمّ على الإنترنت يشرف عليه شابّ مؤمن ناضج نعرفه شخصيّاً يمكن الرجوع إليه للزواج بين كلّ الولايات.. والموقع هو:

الأستاذ الحاج هاني رحال

Hani Rahal

480-223-7119

موقع للزواج

Heavenlymatch.muslimcongress.org

Marriage made easy for our Young Men and Women

Q: Single men and women are in search for a spouse from their homeland and culture, and most of the families do not accept having a second, third, or fourth wife. We are suffering from spinsterhood; we are also under pressure from the law of the land, the cultures, even with the reluctance of young people under pressure until modern homeopathy. Is there a way to balance the both matters?

A: Let this be a message for all our youth and singles…There is a great deal of complaints in regards to the facilitation of marriages. Rather than searching for an absolute woman for marriage in an undirected way, there is an opportunity for them to come and attend the weekly Saturday community programs that are held at the Islamic Institute of Knowledge in the evening with a light dinner, in which they are able to meet potential mates in a religious environment, in which likeminded men and women are able to greet and meet each other. It is possible that any man or woman that is interested in marriage to get in contact with the Islamic Institute so that they may facilitate a meeting between the two in a respected manner. There is also a vital and important website in regards to marriage. We personally recommend this individual as a colleague of ours, he is in charge of a website in which its purpose is to link single mates into marriage. This is a nationwide network of believing brothers and sisters who are interested in an Islamic marriage. They are able to visit this website at: Heavenlymatch.muslimcongress.org or contact:

Hajj Hani Rahal

480-223-7119

نشر ثقافة الصدق والأمانة والوضوح

س: يلجأ الكثير إلى الغش والتحايل تحت مختلف الذرائع وحتى في العبادات يقولون هناك حيلة شرعية! ألا نحتاج إلى إشاعة ثقافة الصدق والمصداقية والوضوح دائماً ومهما كانت الأحوال والظروف؟

ج: نعم يحتاج مجتمعنا إلى إشاعة ثقافة الصدق والأمانة والوضوح والورع ومراعاة المراقبة الإلهية التي لا تغادر صغيرة ولا كبيرة إلّا أحصتها وكتبتها في كتاب يعرض في الحساب يوم القيامة.. فلا بدّ من التركيز على الآخرة والحساب الإلهي في كل مفردات حياتـنا اليومية

Spreading a culture of honesty and clarity

Q: Many people seek refuge in lying and deception, under many avenues, even when it comes to religious practices, and justifying it through Islamic rules. Don’t we need to announce the truth and truthfulness, and to always be clear whatever the case or situation entails?

A: Yes indeed, our society needs to develop a level of awareness in regards to truthfulness and clarity, and to develop a coherent perspective and looking from the lens of God in which his lens does not perform any mistake big or small, in which the deeds are written and held until the Day of Judgment. Therefore it is vital to think of the Day of Judgment, in the ultimate court of justice in which all of our daily activities will come to question.

بيع مردّد بين سعرين

س: عندي رغبة لشراء أثاث بيت جديد لأحد لجيران، ولكنّه أخبرني إذا دفعتُ نقداً فسيكون السعر 15 ألف دولار وإذا دفعتُ بالتقسيط سيكون 21 ألف دولار، فهل هذه المعاملة ربوية؟

ج: إذا حسم أحد الوجهين في المعاملة فليست ربوية وهي جائزة، وإذا تمّ البيع مردّداً بين الأمرين دون حسمه على إحداهما ففيه إشكال شرعي.

A repeated sale between two prices

Q: I have the intention of buying new furniture from a neighbor, however he has informed me that if I pay it in full it will cost: $15,000 and if I pay it in installments it will be: $21,000. Therefore is this transaction considered usurious?

A: If it is a one-sided resolution of the solution then it is not Usurious, it’s a prize, and if the sale was made without negotiation between the two , then what was settled on one of them is subject to legitimate forms.

الكذب السياسي

س: بالنسبة إلى الكذب السياسي وتغيّر المواقف لبعض القيادات السياسية في البلاد، هل نعتبرهم كذابين ومنافقين أم أن المصلحة تتطلّب ذلك؟

ج: لا تكفي التهمة من دون التحقُّق الدقيق: هل كان السياسي يكذب أو يمارس الإزدواجية أو كان جادّاً وصادقاً! والوقائع هي التي تثبت أو تـنفي.

Political Lying

Q: In regards to political lying and the changing of positions in regards to some of the political leaders, should we regard them as liars and hypocrites or that the public interest justifies this purpose?

A: It is not enough to take this accusation without sufficient evidence and precise research. Is it the case that this political leader was practicing lies, or was he practicing a double standard or was he bold and truthful? What is a reality is what will prove or deny this accusation.

ضغوط الصيدلية

س: أعمل في صيدلية وأقع تحت ضغط بعض الأطبّاء وبعض المرضى في تبديل بعض الأدوية الغالية الثمن دون استعمالها فماذا أفعل؟

ج: إفعل الصدق وما لا يخالف القانون ولا يضرّ أو يظلم أحداً.

Pharmacy pressure

Q: I work in a pharmacy in which I constantly face pressure from some of the doctors, and some of the sick patients in regards to changing their medication from the expensive to the medications that are of no use , what should I do?

A: Do what is the truth, and what does not conflict with the law, and that does not harm or oppress anyone.

الشكّ في صدق صاحب المطعم

س: أخبرنا صاحب أحد المطاعم بأنّه يشتري اللحوم والدجاج الحلال للمسلمين ويشتري لغير المسلمين من مصادر أخرى وكان صريحاً في ذلك، هل يكفي ذلك للوثوق به وكيف نضمن بأنّه وعمّاله يطبخون لنا من اللحوم الحلال؟

ج: إن كان مسلماً متديّناً ثقة معروفاً بالصدق والصراحة جاز الأخذ بكلامه، ويعرف صدقه من تديّنه أو اختباره بإرسال من يمتحنه ويسأل عمّاله ويفحص هل هم متديّنون أو أنّهم غير متديّنين ولا يـبالون.

Doubt in the truthfulness of a Restaurant owner

Q: We have received news that an owner of a restaurant buys lawful meats for Muslims and buys unlawful meats from other sources, and he was confident in his assumption. Is it enough to follow through with the owner of such a presumption, and how are we able to verify that his employees cook lawful meats for us to eat?

A: If he was a god fearing trust worthy religious Muslim, who is known for his truthfulness and boldness then we are allowed to accept his claim. Also to send someone who is able to examine and test the employees to see that they are religious or they do not care in regards to what is lawful and to what is unlawful.

بين مستشفيات الغرب والشرق

س: أنا الآن بصفة زائر في هذه البلاد واحتجتُ إلى دخول المستشفى أكثر من مرّة وهالني ما رأيت من إنسانيّة ورحمة وشفقة.. فهل فعلاً في بلادنا أطبّاء وممرّضون ومستشفيات؟

ج: تختلف مناطق بلادنا، ففي بعضها مثل المستشفيات الخاصة في لبنان وبيروت توجد الأخلاق والإنسانية والرحمة والشفقة، وبعض المستشفيات هنا تقصّر أحياناً في واجباتها إذا لم ترد توصية خاصّة بالمريض من رئيس المستشفى، ولكن أكثر المستشفيات هنا تمتلك فعلاً الحرفية الجادّة وليت هذه الظاهرة الإيجابية تعمّ العالم كلّه

Between the West and the Middle eastern hospitals

Q: I am a visitor to this country, and I had a need to enter a hospital more than once. I noticed the level of humanity all throughout my treatment. Therefore in contrast is there a comparison between the doctors, nurses and hospitals in our countries and that of the west?

A: It varies depending on the area of our countries, in Beirut, Lebanon for example you find some private hospital practices in which you find absolute ethics and humanity, compassion and mercy, and in some other hospitals they are lacking in their duties, if they are not endorsed by the president of the hospital. However, here in the United States we find that most of the hospitals operate in a humane way, and we wish this was the case for all hospitals worldwide.

مقابلات

أخبار ومناسبات

بيانات