Strict Standards: Declaration of GKMenuWalker::start_lvl() should be compatible with Walker::start_lvl(&$output, $depth = 0, $args = Array) in /home/imam2/public_html/wp-content/themes/News/gavern/classes/class.menu.walker.php on line 122

Strict Standards: Declaration of GKMenuWalker::end_lvl() should be compatible with Walker::end_lvl(&$output, $depth = 0, $args = Array) in /home/imam2/public_html/wp-content/themes/News/gavern/classes/class.menu.walker.php on line 122

Strict Standards: Declaration of GKMenuWalker::start_el() should be compatible with Walker::start_el(&$output, $object, $depth = 0, $args = Array, $current_object_id = 0) in /home/imam2/public_html/wp-content/themes/News/gavern/classes/class.menu.walker.php on line 122

Strict Standards: Declaration of GKMenuWalker::end_el() should be compatible with Walker::end_el(&$output, $object, $depth = 0, $args = Array) in /home/imam2/public_html/wp-content/themes/News/gavern/classes/class.menu.walker.php on line 122

Strict Standards: Declaration of GKMenuWalkerMobile::start_lvl() should be compatible with Walker::start_lvl(&$output, $depth = 0, $args = Array) in /home/imam2/public_html/wp-content/themes/News/gavern/classes/class.menu.walker.mobile.php on line 100

Strict Standards: Declaration of GKMenuWalkerMobile::end_lvl() should be compatible with Walker::end_lvl(&$output, $depth = 0, $args = Array) in /home/imam2/public_html/wp-content/themes/News/gavern/classes/class.menu.walker.mobile.php on line 100

Strict Standards: Declaration of GKMenuWalkerMobile::start_el() should be compatible with Walker::start_el(&$output, $object, $depth = 0, $args = Array, $current_object_id = 0) in /home/imam2/public_html/wp-content/themes/News/gavern/classes/class.menu.walker.mobile.php on line 100

Strict Standards: Declaration of GKMenuWalkerMobile::end_el() should be compatible with Walker::end_el(&$output, $object, $depth = 0, $args = Array) in /home/imam2/public_html/wp-content/themes/News/gavern/classes/class.menu.walker.mobile.php on line 100
اسئلة حول الاسلام العدد 149 - الموقع الرسمي لسماحة آية الله الشيخ عبداللطيف بري


Warning: stripos() expects parameter 1 to be string, object given in /home/imam2/public_html/wp-content/themes/News/gavern/widgets.slideshow.php on line 450

Warning: substr() expects parameter 1 to be string, object given in /home/imam2/public_html/wp-content/themes/News/gavern/widgets.slideshow.php on line 451

حوارات عقائدية

يشكل هذا القسم حوارات عقائدية تعالج الإختلافات بين…


Warning: stripos() expects parameter 1 to be string, object given in /home/imam2/public_html/wp-content/themes/News/gavern/widgets.slideshow.php on line 450

Warning: substr() expects parameter 1 to be string, object given in /home/imam2/public_html/wp-content/themes/News/gavern/widgets.slideshow.php on line 451

بين الإسلام واليهودية

* منهج الحوار بين أهل الأديان السماويّة * هل ور…


Warning: stripos() expects parameter 1 to be string, object given in /home/imam2/public_html/wp-content/themes/News/gavern/widgets.slideshow.php on line 450

Warning: substr() expects parameter 1 to be string, object given in /home/imam2/public_html/wp-content/themes/News/gavern/widgets.slideshow.php on line 451

مسائل الفقه العملي

يتناول هذا الكتاب العديد من مواضيع الفقه العملي ال…


Warning: stripos() expects parameter 1 to be string, object given in /home/imam2/public_html/wp-content/themes/News/gavern/widgets.slideshow.php on line 450

Warning: substr() expects parameter 1 to be string, object given in /home/imam2/public_html/wp-content/themes/News/gavern/widgets.slideshow.php on line 451

اسئلة حول الإسلام

تتناول هذه الزاوية اسئلة وإجابات حول الإسلام، وقد …


Warning: stripos() expects parameter 1 to be string, object given in /home/imam2/public_html/wp-content/themes/News/gavern/widgets.slideshow.php on line 450

Warning: substr() expects parameter 1 to be string, object given in /home/imam2/public_html/wp-content/themes/News/gavern/widgets.slideshow.php on line 451

شؤون الأسرة

تتناول هذه الزاوية شؤون الاسرة وتنقسم إلى عدة فروع…


Warning: stripos() expects parameter 1 to be string, object given in /home/imam2/public_html/wp-content/themes/News/gavern/widgets.slideshow.php on line 450

Warning: substr() expects parameter 1 to be string, object given in /home/imam2/public_html/wp-content/themes/News/gavern/widgets.slideshow.php on line 451

الاستفتاءات

يتناول هذا الباب العديد من الاستفتاءات التي يجيب ع…

«
»

اسئلة حول الاسلام العدد 149

إطاعة المخلوق في سياق
إطاعة الله جل جـلاله
س: كيف تتحقق الطاعة للإنسان، هل تتعارض مع التوحيد والأنموذج في فلسفة الولاية؟
ج: الطاعة في الأساس تكون لصاحب الفضل العظيم، وسيّدُ الفضل العظيم أوّلاً وآخراً هو الله عز وجل فكلّ طاعة يجب أن ترجع إليه عز وجل لأنّه رب الفضل العظيم على كل البشر والمخلوقات، وإطاعةُ الرسول وأُولي الأمر الأئمّة الأطهار (ع) من أهل البيت كلّها في سياق طاعة الله لأنّه هو الذي أمر بها بقوله: (يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنكُمْ)، وقد جاءت الأخبار عن النبيّ (ص) تفسّر أُولي الأمر بالأئمّة الإثني عشر من أهل البيت (ع). الطاعة واجبة عقلاً لله تعالى أساساً أو ما كان في سياق طاعة الله، فالطاعة للإنسان يجب أن تكون في سياق الطاعة لله تعالى كطاعة الولد لوالديه وعدم عقوقه لهما لقوله تعالى: (وَقَضَى رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَاناً إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِنْدَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ كِلَاهُمَا فَلَا تَقُلْ لَهُمَا أُفٍّ وَلَا تَنْهَرْهُمَا وَقُلْ لَهُمَا قَوْلاً كَرِيماً. وَاخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَقُلْ رَبِّ ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِي صَغِيراً) الإسراء 23 – 24/ 17، وطاعة الزوجة لزوجها في سياق تعاليم الله للزوجة، قال تعالى: (فَإِنْ أَطَعْنَكُمْ فَلَا تَبْغُوا عَلَيْهِنَّ سَبِيلًا) النساء 34/ 4، كذلك لا طاعة لمخلوق في معصية الخالق وإنّما تكون إطاعة المخلوق في سياق إطاعة الخالق عز وجل، ومنها إطاعة الرسول (ص) والإمام (ع) لقوله تعالى: (أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنكُمْ) النساء 59/ 4، وهذه إطاعة الولاية في سياق إطاعة الله عز وجل.
Obedience to the creature in context
Obedience of God the most magnificent

Q: How is obedience achieved for the human being, and does this conflict with the belief in One God and the criterion in the Philosophy of Guardianship?
A: Obedience is achieved towards the person who is responsible towards good acts, and the master of all good acts firstly and lastly goes to God almighty, therefore every act of obedience should go back to God because he is responsible for all amongst all of mankind, and creations, and the obedience of the prophet and those appointed after him amongst the Ahlulbayt (AS). Obedience is obligatory according to the intellect if one were to look at what is in context to obeying God, hence obedience towards its creation should be looked at just like a son is in obedience to his father. According to the Holy Quran: “And your Lord has decreed that you not worship except Him, and to parents, good treatment. Whether one or both of them reach old age [while] with you, say not to them [so much as], “uff,” and do not repel them but speak to them a noble word. (23) And lower to them the wing of humility out of mercy and say, (24) “My Lord, have mercy upon them as they brought me up [when I was] small.” (17:23-24). (And the obedience Another example is the obedience of the wife to her husband according to the rules of God in the Holy Quran: “But if they obey you [once more], seek no means against them. (4:34). On another note there is no obedience to a person who is in disobedience to his creator. Obedience is in accordance only when God almighty is being obeyed, and from this we understand the obedience of the prophets and the Imams (AS) according to the holy Quran: “O you, who have believed, obey Allah and obey the Messenger and those in authority among you. And if you disagree over anything, refer it to Allah and the Messenger, if you should believe in Allah and the Last Day. That is the best [way] and best in result”. (4:59) This obedience is according to the state in the context of obedience to God Almighty and guardianship.

مسلمون يعملون في مسلخ
لغير المسلمين
س: في المدينة يوجد مسلخ يمتلكه شخص غير مسلم والعمال كلهم مسلمون، هل نحكم بحلّية اللحوم فيه؟
ج: إن كان العمّال المسلمون هم الذين يجلبون الحيوانات المحلّلة وهم الذين يذبحونها وفق شروط التذكية الشرعية جاز أكل اللحم من ذلك المسلخ بشرط أن يـبيعه المسلم لك.
Muslims working in the slaughterhouse for Non-Muslims
Q: In the city there exists a slaughterhouse that is owned by a non-Muslim, however all of his workers are Muslims, therefore can we decree that the meat is lawful in that establishment?
A: If the workers were Muslims themselves and they are the ones that are bringing to the animals and slaughtering them according to the Islamic laws , then it is permissible and lawful for you to eat meat from that establishment with the condition a Muslim should sell it to you.
مساعدة المتحرّش جنسيّاً
س: أحد الأشخاص مُتّهم بقضايا تحرّش جنسي وتتكرّر عنده هذه الممارسة، هل نستطيع أن نتوسط له ونتابع قضيّته أمام المحامين والمحاكم أو نحضر جلسات المحاكمة؟
ج:نعم إن تأكّدتم أنّه تاب فعلاً ولن يعود لمثلها قط.. وإن لم تتأكّدوا فلا.
Helping a Sexual Harasser
Q: There is an individual who has been accused of sexual harassment repeatedly, therefore is it permissible to become his intermediary and attend to his case in front of the opposing attorneys and courts of Law?
A: Yes it is permissible, only if you are sure that he will not return to such an act, and if you’re not sure then you cannot represent him.

سبّ ولعن والدَي المجرم
س: من المعتاد أن نسبَّ ونلعن والدَي المجرم المشهور بإجرامه، هل يجوز ذلك؟
ج: لا يجوز سبّ ولعن والدَي المجرم المسلِمَيْن إلّا إذا تأكّدنا أنّهما مجرمان كذلك.. وإذا شككنا فالاحتياط الوجوبي يقتضي عدم اللعن والسبّ.
Insulting my father the criminal
Q: It is a regular habit that I damn and Insult my father who is known for his criminal acts, is this permissible?
A: No, it is not permissible to damn and Insult your Muslim father, only if you are sure that his is a criminal. And if you are in doubt you must as a precaution, avoid any damnation or insults.

تسمية سورة البقرة في القرآن
س: سورة البقرة اسمها لا يتـناسب مع ما فيها من مفاهيم كبيرة وعظيمة تتحدث عن الأنبياء والعبادات وقصص مهمّة، فهل هذا الاسم مناسب فعلاً؟
ج: البقرة محشوّة باللحم والعظام وتدرُّ الحليب، والسورة محشوّة بالمعارف الدينية وتدرُّ التفاصيل ولا سيّما بقصة البقرة وبني اسرائيل، فالتـناسب قائم بقوّة بين الاسم والمسمّى.. فأين المشكلة؟!
The naming of the Chapter of the Cow in the Holy Quran
Q: The name of the Chapter of the Cow does not coincide with what are the big meanings in what is mentioned in relation to the prophets, acts of worship, and important stories, and therefore is this surely a proper naming?
A: The cow contains meat, bones, and milk, and this chapter contains knowledge of the religion and its details revolve specifically around the story of the cow and the sons of Israel, and proportionality exists between the name and strongly called… therefore where is the problem?!
تصرّف المدين مع الدائن المقرض
س: استقرضتُ مبلغاً كبيراً من المال من شخص محترم ولكنّي هجوته في الليلة الثانية أمام شخص آخر، ندمت على ذلك كثيراً ولكنّي أستحي طلب براءة الذمّة منه، استغفرتُ لي وله ودعوت له فهل يكفي؟
ج: نعم، ولا بدّ من تسديد مبلغه ودينه عليك وعدم التقاعس والإهمال والتسويف، مع الدعاء له بالتوفيق.
The disposal of the debtor with the creditor lender
Q: I borrowed a big amount from a respected individual, however I mocked him in the second night in front of another individual, and I became remorseful about that incident, hence I am embarrassed to ask for forgiveness. Therefore I sought forgiveness and prayed for him, therefore is this enough?
A: Yes, however it is required that you complete your amount that you owe to this individual and to avoid any ridicule of him and the lack of inaction and neglect and procrastination, with supplications and success.
إطعام من شاء الله لنا إطعامه
س:الآية الكريمة الرقم 47 من سورة يس: (وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ أَنفِقُوا مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ قَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لِلَّذِينَ آمَنُوا أَنُطْعِمُ مَن لَّوْ يَشَاءُ اللَّهُ أَطْعَمَهُ إِنْ أَنتُمْ إِلَّا فِي ضَلَالٍ مُّبِينٍ) مصاديق هذه الآية الكريمة تتحقق في زماننا الحالي بأشكال مختلفة مع الفقراء ومع مساجدنا الإسلامية.
ج: مساجدنا الإسلامية لا تقول للفقراء أنطعم من لو يشاء الله أطعمه.. وإنّما تقول شاء الله أن نطعمه نحن بتوفيق من الله وهذا شرف لنا من الله عز وجل أن نطعم من شاء الله لنا إطعامه وتحصيلَ نفحاتِ أجره وثوابه. قال تعالى: (فَلَا اقْتَحَمَ الْعَقَبَةَ وَمَا أَدْرَاكَ مَا الْعَقَبَةُ فَكُّ رَقَبَةٍ أَوْ إِطْعَامٌ فِي يَوْمٍ ذِي مَسْغَبَةٍ يَتِيمًا ذَا مَقْرَبَةٍ أَوْ مِسْكِينًا ذَا مَتْرَبَةٍ ثُمَّ كَانَ مِنَ الَّذِينَ آمَنُوا وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ وَتَوَاصَوْا بِالْمَرْحَمَةِ أُولَئِكَ أَصْحَابُ الْمَيْمَنَةِ) البلد 11 – 18/ 90.
Feeding Whom God willed for us to feed

Q: According to the holy verse from the Chapter of Yaseen : “And when it is said to them, “Spend from that which Allah has provided for you,” those who disbelieve say to those who believe, “Should we feed one whom, if Allah had willed, He would have fed? You are not but in clear error.” (36:47) the confirmation of this holy verse is realized in our current time in different ways within the poor people and our Mosques.

A: Our Islamic mosques do not say to the poor : should we feed those whom God willed for us to feed…however we say God willing with the blessings of God almighty we are able to feed the poor and attend to this great honor and good deed. According to God almighty he said in the Holy Quran: “But he has not broken through the difficult pass. (11) And what can make you know what is [breaking through] the difficult pass? (12) It is the freeing of a slave (13) Or feeding on a day of severe hunger (14) An orphan of near relationship (15) Or a needy person in misery (16) And then being among those who believed and advised one another to patience and advised one another to compassion. (17) Those are the companions of the right.(18). (90:11-18).

.
صلاة الميّت بين أيدينا أو قدّامنا
س: لماذا يقول الإمام في الصلاة على الميّت: المسجّى قدّامنا، ولا يقول: المسجّى أمامنا؟
ج: روايتان وردتا في صلاة الميت:
الأولى: اللّهمّ إنّ هذا المسجّى بين أيدينا،
الثانية: اللّهمّ إنّ هذا المسجّى قدّامنا،
فلا مشكلة ما دام المعنى واحداً.
The Prayer of the dead in between us or in front of us

Q: Why does the Imam say in his prayer on the dead: This person in front of us, and does not say this person in another Arabic word that symbols the same meaning?
A: Two narrations were mentioned for the prayer of the dead:
First: Oh God this person in between us
Second: Oh God this person in front of us
Therefore there is no problem as long as the meaning is the same.

صلاة الميّت بين أيدينا أو قدّامنا
س: لماذا يقول الإمام في الصلاة على الميّت: المسجّى قدّامنا، ولا يقول: المسجّى أمامنا؟
ج: روايتان وردتا في صلاة الميت:
الأولى: اللّهمّ إنّ هذا المسجّى بين أيدينا،
الثانية: اللّهمّ إنّ هذا المسجّى قدّامنا،
فلا مشكلة ما دام المعنى واحداً.

The Prayer of a dead person in between us or in front of us
Q: Why does the Imam say in the prayer of a dead person: “this person lying in front of us”, and he does not say: “this person in between us”.
A: There are two narrations that provide suggestions about the recitation of a prayer of a dead person: First: “Oh Allah this person lying in between us”. Secondly: “Oh Allah this person in front of us”. Hence, the meaning is one and there is no difference in saying the first or the second.

علاقة الطعام بالأعمال الصالحة
س: الآية المباركة الرقم 51 من سورة (المؤمنون): (يَا أَيُّهَا الرُّسُلُ كُلُوا مِنَ الطَّيِّبَاتِ وَاعْمَلُوا صَالِحًا إِنِّي بِمَا تَعْمَلُونَ عَلِيمٌ)، ما علاقة الطعام بالأعمال الصالحة؟
ج: الفرق بين الأنبياء والبشر وإن اتّصف الأنبياء بصفات البشر من الطعام والشراب والنوم والراحة وإنّما يفترق الأنبياء بسموّهم.. يتهافت الناس على إشباع شهواتهم بما طاب أو خبث وقد جعلوا الأكل هدفهم النهائي بينما زكت أنفس الأنبياء واختارت صالح الأعمال. وارتباط واضح بين أكل الطيب والعمل الصالح.. لنوع الغذاء أثر في نفس وعقل وسلوك الإنسان.. وفي الأحاديث: أنّ تناول الطعام الحرام يمنع استجابة الدعاء. وفي حديث قال (ص) لرجل سأله استجابة الدعاء: (طهّر مأكلك ولا تدخل بطنك الحرام). وسائل الشيعة 4/ الدعاء باب 67.
The connection between eating foods and good deeds
Q: In the chapter of the believers: “[Allah said], “O messengers, eat from the good foods and work righteousness. Indeed, I, of what you do, am knowing”. (23:51) Therefore, what is the similarity between eating and good deeds?
A: Although the holy prophets have been described with human characteristics from eating, drinking, sleeping, and rest, their still lays a difference in their spiritual level in contrast to the rest of mankind. While the rest of mankind is busy with satisfying their desires with what is lawful and unlawful, they have made food their main objective. In contrast to the prophets of Allah they have made spiritual purification, and doing good deeds their main objective. There is a strong connection between doing good deeds and eating lawful foods. For there is a clear affect on those who eat lawful foods which affect the character, and the mind. It is mentioned in some narrations that say: eating unlawful foods prevent the answering of prayers. In a narration that the prophet has said to a believing man in regards to his prayers being answered: “eat lawful foods and do not consume unlawful foods and your prayers will be answered”. (Wasā’il al-Shīʿa (4:67))

النظافة
س: أصبح منظراً مألوفاً أن نرى رمي السجائر والعلب الفارغة من نوافذ السيارات في مناطق معيَّنة، فهل يتدخّل مستوى السكن والمعيشة في نوعية الإنسان والنظافة؟
ج: نعم يتدخّل مستوى السكن والمعيشة وطرق التعامل مع الطبيعة والبشر والحيوانات في نوعية الإنسان ونظافته.. واحتشدت كتب الفقه الإسلامي بالمنع من التبوّل والتغوّط في مجاري الأنهار والطرقات وعلى شواطئ الماء، أو رمي النفايات هناك.
قال رسول الله (ص): (إنّ الله طيّبٌ يحبّ الطيّب، نظيفٌ يحبّ النظافة) ميزان الحكمة (نظف) عن سنن الترمذي 2799.
Cleanliness
Q: We have noticed the throwing of cigarette buds, and empty cartons in specific places a common phenomenon, therefore does the living environment affect the cleanliness and the quality of a person?
A: Yes, the environment in regards to cleanliness does affect the quality of a person, family, and community and the way we deal with each other, mankind, and animals according to how clean we are. The books of Jurisprudence all issue verdicts that prevent urinating, and defecation in running rivers, the streets and on the beach water, and or littering here or there. Prophet Mohamed (pbuh) says : “God is good and loves good, clean and loves cleanliness”. (Mizan Al-Hikmah:2799)

الخطاب الحسيني
س: شهر محرّم على الأبواب ونحن بحاجة الخطاب الحسيني، ولكن بأيّ طريقة وبأيّ كيفية؟
ج: يحتاج إلى التركيز على الوحدة الإسلامية وعدم إثارة النعرات المذهبية والحثّ على علاقات المرونة والرحمة والإنسانية مع كل البشر وباقي المؤمنين والمؤمنات.
Husseini Speech
Q: We are approaching the beginning of the new month of Muharram, and we are in need of husseini speech and guidance hence, how should this be done, and what is the most beneficial approach?
A: The focus should be emphasized on the unity of the Islamic Ummah, and to avoid sectarian divisions, and to promote the relations of easiness, mercy, and humanity with all human beings and the rest of the believing men and women.

فيلم تعليمي عن الولادة
س: في ردهة الولادة طلبوا منّي النظر إلى فيلم قصير بحضور الطبيب لحالة ولادة على سبيل التعلّم وكانت المرأة مكشوفة ويشرح عنها الطبيب! فهل يجوز ذلك؟
ج: إن كانت المرأة غير مسلمة يجوز النظر إليها من قِبَل المرأة التي تريد الولادة.
An educational film about giving birth
Q: In the child birth lobby they requested from me that I view a short film in the presence of the doctor in case of a birth for the sake of education. However, the woman was exposed while the doctor was explaining! Therefore, is this permissible?
A: If the woman was a non-Muslim, then it is permissible to look at her, if it’s the woman that is seeking child birth.

المحافظة على الصلاة
س: أداوم على الصلاة وأنقطع عنها بين فترة وأخرى وأحياناً في نفس اليوم أترك فريضة أو أكثر حتى صرت لا أعرف كم ينبغي عليّ القضاء!! فكيف أسترشد إلى الثبات وعدم الإنقطاع عن الصلاة؟
ج: لا بدّ من ضبط صلاتك والمحافظة عليها.. (حَافِظُوا عَلَى الصَّلَوَاتِ وَالصَّلَاةِ الْوُسْطَى وَقُومُوا لِلَّهِ قَانِتِينَ).. (إِنَّ الصَّلَاةَ كَانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ كِتَابًا مَّوْقُوتًا) ومع الشك في قضاء الأقلّ أو الأكثر صلّ الأقلّ.
Maintaining Prayer
Q: I am consistent with my prayer most of the time. However, at times I disconnect here and there on the same day, until I reached a point in which I do not know how many prayers I have to make up. Therefore, how can I become consistent, and avoid missing prayers?
A: Holy Quran: “Maintain with care the [obligatory] prayers and [in particular] the middle prayer and stand before Allah, devoutly obedient”.(2:238).Also in another verse: “And when you have completed the prayer, remember Allah standing, sitting, or [lying] on your sides. But when you become secure, re-establish [regular] prayer. Indeed, prayer has been decreed upon the believers a decree of specified times”. (4:103). In regards to doubt in prayer, praying the most or least: pray the least of what is due…

الخمر في الوصفة الطبّـية
س: صيدلي استلم وصفة طبّـية تصف نوعاً من أنواع الخمور إلى المريض (الويسكي)، فما هو الحكم الشرعي هنا، فهل يجوز حمل الخمر وتحضيره وإعطاؤه إلى المريض، علماً بأنّ الصيدلي ليس له الحقّ في استبدال الوصفة أو الإمتناع عن تحضيرها؟
ج: لا يجوز حمله وتحضيره وإعطاؤه للمريض.. وعلى الصيدلي أن يمتنع عن ذلك. وكلّ خمر أو ويسكي يؤدّي إلى إسكار الإنسان يحرم شربه، وفي الحديث من كان شفاؤه على الخمر لا شفى الله له علّة.
Alcohol in a prescription drug
Q: A pharmacist has received a prescription that describes a type of alcohol (whiskey) for a sick person, therefore what is the religious verdict here? And is it permissible to hold the alcohol and give it to the sick, knowing that the pharmacist does not have the right in exchanging the prescription or preventing who prepares it?
A: It is not permissible to prepare, or give alcohol to the sick, and it is recommended that the pharmacist refrains from this act. All whiskey and alcohol is prohibited because it will lead to drunkenness, and according to the holy traditions whomever his sickness is cured based on alcohol consumed God will not cure his alignment.

مقابلات

أخبار ومناسبات

بيانات