Strict Standards: Declaration of GKMenuWalker::start_lvl() should be compatible with Walker::start_lvl(&$output, $depth = 0, $args = Array) in /home/imam2/public_html/wp-content/themes/News/gavern/classes/class.menu.walker.php on line 122

Strict Standards: Declaration of GKMenuWalker::end_lvl() should be compatible with Walker::end_lvl(&$output, $depth = 0, $args = Array) in /home/imam2/public_html/wp-content/themes/News/gavern/classes/class.menu.walker.php on line 122

Strict Standards: Declaration of GKMenuWalker::start_el() should be compatible with Walker::start_el(&$output, $object, $depth = 0, $args = Array, $current_object_id = 0) in /home/imam2/public_html/wp-content/themes/News/gavern/classes/class.menu.walker.php on line 122

Strict Standards: Declaration of GKMenuWalker::end_el() should be compatible with Walker::end_el(&$output, $object, $depth = 0, $args = Array) in /home/imam2/public_html/wp-content/themes/News/gavern/classes/class.menu.walker.php on line 122

Strict Standards: Declaration of GKMenuWalkerMobile::start_lvl() should be compatible with Walker::start_lvl(&$output, $depth = 0, $args = Array) in /home/imam2/public_html/wp-content/themes/News/gavern/classes/class.menu.walker.mobile.php on line 100

Strict Standards: Declaration of GKMenuWalkerMobile::end_lvl() should be compatible with Walker::end_lvl(&$output, $depth = 0, $args = Array) in /home/imam2/public_html/wp-content/themes/News/gavern/classes/class.menu.walker.mobile.php on line 100

Strict Standards: Declaration of GKMenuWalkerMobile::start_el() should be compatible with Walker::start_el(&$output, $object, $depth = 0, $args = Array, $current_object_id = 0) in /home/imam2/public_html/wp-content/themes/News/gavern/classes/class.menu.walker.mobile.php on line 100

Strict Standards: Declaration of GKMenuWalkerMobile::end_el() should be compatible with Walker::end_el(&$output, $object, $depth = 0, $args = Array) in /home/imam2/public_html/wp-content/themes/News/gavern/classes/class.menu.walker.mobile.php on line 100
اسئلة حول الاسلام العدد 158 - الموقع الرسمي لسماحة آية الله الشيخ عبداللطيف بري

حوارات عقائدية

يشكل هذا القسم حوارات عقائدية تعالج الإختلافات بين…

بين الإسلام واليهودية

* منهج الحوار بين أهل الأديان السماويّة * هل ور…

مسائل الفقه العملي

يتناول هذا الكتاب العديد من مواضيع الفقه العملي ال…

اسئلة حول الإسلام

تتناول هذه الزاوية اسئلة وإجابات حول الإسلام، وقد …

شؤون الأسرة

تتناول هذه الزاوية شؤون الاسرة وتنقسم إلى عدة فروع…

الاستفتاءات

يتناول هذا الباب العديد من الاستفتاءات التي يجيب ع…

«
»

اسئلة حول الاسلام العدد 158

القرض للحج

س: هل يجوز أخذ القرض من البنك لتأمين نفقات الذهاب إلى الحج؟
ج: هذا يعني أنكَ لستَ مستطيعاً مالياً للذهاب إلى الحج، وحينئذٍ لا يتوجَّه وجوب الحج إلى ذمتكَ ما دمت لا تستطيع الحج إلّا بالقرض. قال تعالى: (وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطاعَ إِلَيْهِ سَبِيلاً) آل عمران 3/ 97. وعليه:
ومن لم يستطع سبيلاً إلى الحج فلا يجب عليه الحج حتى يستطيع استطاعةً كاملةً مالياً وصحياً وأمنياً ويكونَ الطريق مفتوحاً له. وهو ما يسمّى عند الفقهاء إخْلاءَ السَّرْب.
Taking a loan for Hajj
Q: Is it permissible to take the loan from the bank to secure the expenses of going to Hajj?
A: This means that you are not financially able to go to Hajj, therefore, it is wajeb (mandatory) to go to Hajj, so, if you cannot go to Hajj except by a loan, you don’t have to. In the holy Quran Allah says : (And Hajj (to Makkah) to the House (Ka›bah) is a duty that mankind owes to Allâh, for those who can afford the expenses) (All Omran 3.97).
Therefore, if you do not have the full capability financially, health and security, as well as politically allowed, visa’s etc. you don’t have to go.

لا قصر على كثير السفر

س: أنا كثير السفر وعندما أنزل في الفنادق على الطريق بين الولايات أبقى فيها لمدة اسبوع وأكون قريباً من المدينة.. فهل صلاتي قصر أم تمام؟
ج: لأنك كثيرُ السفر فلا قصرَ للصلاة عليك حيث إن حكمك كحكم سائق سيارةِ الأجرة الذي يسافر كثيراً ولا يتوقف للإقامة مدةً طويلةً.
Prayers will not shorten
for frequent travels
Q: I travel a lot and when I reserve hotels on the road between the states I stay for a week and be close to the city .. Are my prayers full or the shortened?
A: Because you travel a lot, it is permissible to pray short prayers (wajeb to pray qasr), your ruling is like that of a taxi driver who travels a lot and does not stop for a long stay.

تلقين الميت الشهادة

س: اسمعْ اسمعْ، افهمْ افهمْ.. هذه الكلمات يقولها الشيخ عند تلقين الميت! سماحة المرجع من يسمع ومن يفهم؟ هل هو الجسد وكأنه خشبة جامدة؟ أم هي الروح؟ أم هو تقليد اعتاد عليه الناس والمشايخ؟
ج: الميت وخلايا دماغه النبيلة هي التي تسمع. فقد أثبت العلم أن بعض خلايا دماغ الإنسان تبقى حيَّة ولا تموت فوراً مع الإنسان وتبقى حيّة أياماً بعد وفاته وأسلاكها تتأثر بالذبذبات الخارجية، وفي أخبار النبي (ص) بعد معركة بدر أنه (ص) وقف ونادى قتلى المشركين: يا فلان ويا فلان- لقد وجدتُ ما وعدني ربي حقاً فهل وجدتم ما وعدكم ربكم حقاً؟ فقال له بعض أصحابه: أوَتخاطبهم يا رسول الله وهم قتلى لا يسمعون؟ فقال (ص):
– إنهم أسمع لهذا الكلام منكم إلا أنهم لا يستطيعون جواباً… أي أن وسائل النطق عندهم هي التي ماتت لا أدمغتَهم.
  ويؤكد هذا أن النبي (ص) كان يُلقِّن موتى المسلمين شهادة الإسلام عند إنزالهم إلى القبر، وحين أنزل أمَّ الإمام علي إلى القبر وقف على فوّهة القبر ونادى بقوّة فجأة:
ولدُك ولدُك لا جعفر ولا عقيل…
فسُئل عن سبب ذلك فأخبرهم بأن الملكين السائلين سألاها من إمامك؟ فارتجَّ عليها وحارت… فأخبرها النبي (ص) أنه ولدُها الإمامُ عليّ بن أبي طالب لا ولدَها جعفر ولا ولدَها عقيل!! وأنها وإن كانت أم علي فهو إمامها ووليُّها  في الدنيا والآخرة أيضاً، وفي الحديث عن النبي (ص) (الناس نيام فإذا ماتوا انتبهوا).
Talqeen or rituals for the dead
Q: hear, hear, understand, understand.. O dear scholar, These words are said by the Sheikh to the dead and before burial! Who is hearing and who is understanding? Is it the body of the dead who is like a rigid board? Or is it his soul? Or is it a tradition used by people and sheikhs?
A: The dead and the cells of his noble brain are the ones who hear. Science has proven that some brain cells remain alive and do not die immediately with the death of the person, and remain alive days after his death.  These neuron cells and their wires are affected by external sound waves, as narrated  in the traditions of the Prophet (P) after winning the battle of Badr, that he stopped and called the dead idolaters: Oh so and so, I have received what my Lord truly promise me? Did you find what your Lord really promised you? Some of his companions said to him: «Do you speak to them, (O Messenger of Allah), and they are dead cannot hear?» He (P)replied:
– They hear these words much better than you, but they cannot answer … that means the speech tools and cells may be dead, but not their brains.
  This following story confirms, that the Prophet (P) was reading and teaching the (talqeen) dead Muslims testimony of Islam to the dead. As they were taking to the grave. When Imam Ali›s mother died and was taken to the grave, the prophet (P) stood on the crater of the grave suddenly and loudly he (P) called:
Your son, your son, not Ja›far nor Aqeel..
And he was asked about the reason for this, and he answered them that the two angles asked her: who is your imam. She became weary and confused, the Prophet (p) told her that her son was Imam Ali bin Abi Talib not Jafar and not Aqeel !! And if she is the mother of Ali, he is her imam and guardian in this world and the Hereafter as well, and in as the hadeeth narrated from the Prophet (P) (people sleep when they die, they awaken).

زواج الإكراه

س: استمعت إلى حديث سماحة المرجع عن الإكراه وأنا أكرهوني أهلي على الزواج من أحد الأشخاص لا أطيقه ولا أرغب بالعيش معه، ولكن للأسف عندي أطفال منه وكل شيء تمّ بالإكراه، فهل يحق لي طلب الطلاق وأهلي لا يقبلون ذلك؟
ج: لا بدَّ من استنطاقكما عند العالِم المجتهد ليسمع قوليكما ويحققَ في ذلك وقد يقرر فسخ زواجكما أو إعادةَ عقدِ زواجكما لتكون الزوجيةُ من الآن فصاعداً صحيحة.
وإن كنتما قريبين من مؤسستنا المجمع الإسلامي فخابرونا لنحدد لكم موعداً على ت:
5842570 (313)
Marriage by pressure
Q: I listened to the speech of his Eminence on the subject of coercion, and I was pressured by my family into marrying someone I do not want and I cannot stand him, not want to live with him, but unfortunately I have children from him, and everything was forced upon me. Is it permissible for me to apply for divorce although my family do not allow me?
A: You two must be questioned by the diligent grand scholar to hear both sides, investigate and achieve an answer. He may decide to break your marriage or re-read the marriage contract, therefore, the marriage will be valid from now on.
If you are close to our Islamic Institute, call to set  a date for you: 313-5842570

سَكَن الخمور والمخدرات

س: أعيش في بيت مشترك مع مجموعة من الشباب غير المتزوجين ولكنهم يجلبون معهم البنات ويشربون الخمور وحبوب المخدرات وأنا أتضايق من ذلك كثيراً.. فهل يحق لي إتلاف الخمور والحبوب التي يضعونها في ثلاجة المنزل؟
ج: إن كنت تحتمل التأثير بهم وجب عليكَ أمرهم بالمعروف ونهيهم عن المنكر وننصحك بالانتقال إلى مكان آخر ليس فيه محرّمات وإن كان البيتُ بيتك فعليك أن تتوعدهم بإتلاف الخمور لا كسرِ زجاجاتها، وبإتلاف حبوب المخدرات ولا يحقُّ لك تأجيرُهم البيت.
ففي ذلك إعانة على الإثم والحرام قال تعالى: (وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَى وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ) المائدة 5/ 2.
Liquor and Drug being
 in a joint home
Q: I live in a shared house with a group of single young people, but they bring with them girls, drink alcohol and take drug pills. I am very distressed about it. Can I destroy the wines and pills they put in the refrigerator?
A: If you can bring the effect on them, you have to (enjoin the good deed and forbid them from the bad). However, we advise you to move to another apartment where there are no forbidden issues (haram). If you are the owner of the house, then you have to warn them that you will destroy the liquor but not break the bottles.
In this is a subsidy for sin and haram (a person is not supposed to support the forbidden), Allaah says: (interpretation of the meaning): «Cooperate with righteousness and piety, and do not cooperate with each other in sin and transgression” (Maa’edah 5.2)

عصير فيه خمور

س: يُباع في الأسواق منتوج على شكل عصير فيه نسبة عالية من السكّر ونسبة من الخمور وهو مُضرّ بالصحة.. فهل يجوز تصوير المنتج ووضع الصورة في الفيس بوك والطلب من الناس الامتناع عنه؟ أم أن ذلك يؤثر على أرزاق أصحاب المحلات التجارية؟
ج: توعَّد منتجي ذلك المنتوج بأنك ستُشهِّر به وستفضح خطورته فإن ارتدعوا فقد قمت بواجبك، وإن لم يرتدعوا فافعلْ ذلك وشهِّر بخطورة ذلك المنتوج. وإن أثّر على أرزاق أصحاب المحلّات التجارية فمن كان رزقه على الحرام لا حمى الله رزقاً له.. قال تعالى: (وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا. وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ) الطلاق 65/ 2 – 3.
Juice with wines
Q: A product is sold in the market in the form of juice in which contains a high proportion of sugar and a percentage of alcohol, it is harmful to health… Is it permissible to photograph the product and put the picture on Facebook and ask people to refrain from it? Or does that affect the livelihoods of shop owners?
A: Warn the owners and other shop keepers that you will expose them and it is your duty, if they listened, you did your religious duty. If they didn’t listen then you can expose them, and let people know the danger of the product, you should do it even if it effects their income.  Anyone who is having his income (sustenance) from things that are haram or harmful to the society, may God not protect him.  Allah in the holy Quran said and whoever is careful of (his duty to) Allah, He will make for him an outlet, And give him sustenance from whence he thinks not).  (Talaaq 65.2-3)

النساء وكبار السن في الحج

 في المزدلفة ومِنى

س: عند غروب الشمس في يوم عرفة علينا التوجه إلى مزدلفة لنصلي فيها المغرب والعشاء ولكن وأنا  مسؤول عن مجموعة أتكفل بخدمتها لا أستطيع تأمين وسيلة نقل حتى منتصف الليل فنصل في وقت متأخر.. فهل يؤثر التأخير على مناسك الحج؟ وهل يتوجب عليَّ أن أنقل كبار السن من عرفة إلى منى دون التوقف في مُزدلفة؟
ج: نعم يحق لكبار السن وللنساء التوقف قليلاً في المزدلفة لجمع الحصى لرمي الجمرات في يوم عيد الأضحى في مِنى. وصلاة المغرب والعشاء في المزدلفة يجب أن تكون بنية الأمر المتوجه إلى الذمة أي ليست أداءً ولا قضاءً لأنها تتم بعد منتصف الليل وقبل الفجر.
Women and the elderly in
Hajj,  In Muzdalifa and Mena
Q: When sunset, on the day of Arafah, we have to go to Muzdalifah to pray Maghreb and Isha prayers, but since I am responsible for a group of pilgrims to service them, I can’t provide a means of transportation until midnight, we arrive late… Does this delay affect the rituals of Hajj? Should I transfer the elderly from ‹Arafah to Mina without stopping in Muzdalifah?
A: Yes, the elderly and the women are entitled to stop a little in Muzdalifah to collect stones for throwing at shaitans on Eid al-Adha day in Mina. The prayer of Maghrib and ‹Isha› in Muzdalifah must be in accordance with the intention of ‘as required of me’, which is neither the intention of compulsory (wajeb) nor late due (qatha) because it takes place after midnight and before dawn.

صندوق زكاة الفطر

 في محلّ تجاري

س: وجدتُ صندوقاً في أحد المحلات التجارية مكتوباً عليه زكاة الفطر، فهل يجوز هذا سماحة المرجع؟
ج: لو كان صاحب المحل ذا ثقافة فقهية إسلامية لما فعل ذلك، لأن الزكاة تعطى للمرجع الديني المجتهد ولمن ينوب عنه وكالةً… ولا يحق للمسلم العادي أخذُها إلا إذا كان فقيراً مستحقّاً لها. فيمكن حينئذٍ تسديدها بنية البدلية عن الطعام قربة لله تعالى. فإن كان صاحب المحلّ ثقةً نثق بدينه وأنه سيُوزّع الفطرة على مستحقّيها بشكل مؤكَّد – بعد أخذه إذن العالِم المجتهد – فلا بأس بذلك.
A Box for ‘Zakat Al Fitr
 Fund’  In a shop
Q: I found a box in one of the shops with zakaat al-fitr written on it, is that allowed O grand scholar?
A: If the owner of the shop is a scholar with Islamic jurisprudence studies, he will not do that, because zakaah should be given to the diligent religious authority, such as the ayatoAllah or his representative. The average Muslim has no right to take it (fitrah) unless he is a poor. Then it can be given (as a substitute) to the poor with the intention of eating food for the sake of God. If the owner of the shop is trustworthy and we trust his religious judgement and that he will distribute the money to those who are needy – after taking the permission from the diligent grand scholar – that is fine.

التلاعب بالأسعار

س: أحد المحلات في الجالية عندما تشتري منهم يحصل أحياناً بشكل شبه دائم زيادة في ثمن المشتريات؛ فهل يجوز الحديث والكتابة عنهم.. علماً بأنه قد تمَّ لفت نظرهم عدّة مرات؟
ج: إذا تمَّ لفت نظرهم عدّة مراة بدون فائدة فيمكنك أن تتوعدهم بنشر ذلك، وافحصْهم بعد ذلك فإن التزموا الحكم الشرعي فبها ونعمت، وإن لم يلتزموا جاز النشر عنهم لحماية الناس من تلاعبهم بالأسعار، فيكونون هم السبب في إضرار أنفسهم.
Price manipulation
and cheating
Q: At one of the shops in the community, when you buy from them, most of the times you will see that he charged you more than its price for the purchases. Is it permissible to talk and write about them, knowing that they have been warned several times?
A: If they have been warned several times with no use, you can tell them that you are going to publish it, and then examine them. If they did not comply with the warnings, then it is permissible to publicize them in order to protect people from cheating and manipulating prices. Then, they are the cause of harm to themselves.

وضع تلاوة في نغمة الجوّال

س: هل يجوز وضع تلاوة قصيرة للقرآن الكريم في نغمة رنين التلفون الجوال؟
ج: يجوز شرط أن لا يؤدي ذلك إلى الاستهتار بآيات القرآن الكريم.
Placing a recitation
 in the mobile as a tone
Q: Is it permissible to put a short recitation of the Holy Quran as a ringing tone for the mobile phone?
A: It is permissible if it does not lead to disrespect to the verses of the Holy Quran.

 

قراءة نفس السورة في الركعتين

س: هل يجوز قراءة نفس السورة في الركعتين، فالوالد والوالدة لا يستطيعان حفظ إلّا سورة الفاتحة والإخلاص؟
ج: نعم يجوز تلاوة نفس السورة بعد الحمد في الركعتين، بل يستحب أكثر الاقتصار على التوحيد في أكثر الصلوات.
Reading the same surah
in both rak›ahs
Q: Is it permissible to recite the same surah in both rak›ahs, my father and the mother can only memorize Surat al-Fatihah and Ikhlas?
A: Yes, it is permissible to recite the same surah after the Fatehah, in both rak›ahs, as a matter of fact it is recommended, in most prayers.

ذو اللسان البذيء

س: هناك شخص بذيء اللسان وسليط القول وكثير السُّباب والشتائم للناس وقد اعتاد على ذلك في كل مكان.. فهل يُقبَل له صوم وصلاة وحج؟
ج: يؤثر ذلك كثيراً على حصوله على الأجر والثواب في أعماله الصالحة فيقلّ أجرها وثوابها بل يأخذ من سيئات غيره لتطرح عليه.
المفلِّس يوم القيامة
عنه (ص) (هل تدرون من المفلِّس قالوا: المفلِّس فينا يا رسول الله من لا درهم له ولا متاع. فقال (ص): (المفلِّس من أمّتي من يأتي يوم القيامة بصلاة وزكاة وصيام، ويأتي قد شتم هذا، وقذف هذا، وأكل مال هذا، وسفك دم هذا، وضرب هذا، فيُعطى هذا من حسناته وهذا من حسناته، وإن فنيت حسناته قبل أن يقضيَ ما عليه أُخِذَتْ خطاياهم فطُرحتْ عليه ثم يُطرَح في النار)
المحجة البيضاء 1/ 253 للفيض الكاشاني.
The foul tongue
Q: There is someone who has dirty foul tongue and will say a lot of insults and dirty words to people, he is used to it and does it everywhere… are his worships as fasting, prayer and Hajj accepted?
A: It affects them a great deal in gaining reward, matter of  fact, he will be taking the sins of others, he should be told.
The most bankrupt on the Day of Judgment
About him (r) (Do you know of the bankrupt they said: Bankrupt us, O Messenger of God who has no dirham and no belongings.
Narrated to our prophet (P) as saying: «do you know who are bankrupt of my Ummah?  The companions answered: the bankrupt is the one who does not have any money or goods.
He (P) said: the bankrupt, on the day of judgment?  who comes on the Day of Resurrection with prayer, zakaah and fasting, but he has cursed this person, and accused another and wasted this person’s money and consumed another’s, he has made blood shed, and beaten another, then the angles will give his rewards to others whom he hurt, and if his rewards finished they will give him their sins, then they through him in the fire) Al-mahajjah al-beithaa 1/253 by the Faith Al-Kashani.

 

وضوء يدٍ مقطوعة

س: فقدان الكف حالة إعاقة رافقتني بسبب الحرب، فكيف أتوضأ وكيف أسجد ولم أعتد على ذلك بعد؟
ج: يكفي أن توضّىء ما بقي من يدك أو كفِّك، ولو أن تكلَّف من يوضِّئُك عند الاضطرار. والاضطرار يُسقِط الحكمَ الشرعيَّ الأوَّلي و(لا يكلّف الله نفساً إلا وسعها) (فاتقوا الله ما استطعتم) ومن قطعت يداه كلياً لا وضوء عليه ويكفيه أن يضع وجهه تحت حنفية الماء ويكلِّف من يساعده على مسح الرأس والقدمين.
Performing wudu while
 the hand is cut off
Q: The loss of the palm is a condition of disability that accompanied me because of the war. How can I do wudu, and how am I supposed to prostrate?
A: It is sufficient to wash for wudu of what is left of your hand, and when necessary, someone else can do wudu, necessities will drop the primary verdict. (Allâh burdens not a person beyond his scope) (and fear Allaah as much as you can), therefore, whoever both hands were completely cut off, he doesn’t need to make wudu, it would be sufficient to put his face under water and ask someone to help him wipe his head and feet.

الملْكية لله

س: تقول الآية الكريمة رقم 120 من سورة المائدة: (لِلَّهِ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا فِيهِنَّ وَهو عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ).. هل الملكية على الموجود من كواكب وجبال وتلال ومعادن وما يتبقى للإنسان، فهو يعمل ويبني ويشيد ويعمر؟
ج: كل الملكية لله عز وجل، وللإنسان ملكية الأرض الفارغة الميّتة إذا زرعها وعَمَرها فتصبحُ ملكاً لكل من يعمرها ويزرعُها.
God is the owner,
 Property of God
Q: verse No. 120 of Surat Al-Maa›idah says: « To Allâh belongs the dominion of the heavens and the earth and all that is therein, and He is Able to do all things.» Is ownership over the existing planets, mountains, hills, minerals and what remains are for man?
A: All the existence belongs to God Almighty, He is the ultimate true owner, and He gave man the empty ownership of the dead land if a man cultivated it and built it, the property will be for them.

تلقين المحتضر

س: هل تلقين الإنسان المُحتضِر واجبٌ في الشريعة؟
ج: تلقين المحتضر أو الميت مستحب لا واجباً، لذا ينبغي لكل مؤمن أو مؤمنة أن يتدرَّبا في حياتهما على قراءة وحفظ شهادة الإسلام وضبطِها. ويجري تلقينهما بها عند الوفاة.
Teach the dying (talqeen)
Q: is talqeen of the one who is dying compulsory in our faith (Sharia)?
A: Teaching (talqeen) of the dead is recommended and not obligatory, so every believer (male or female) should practice in their lives to read and memorize the testimony of Islam and be good at it. Then the person will be asked to say them at the time of death.

التدليس بين الخطيبين

س: هل يجوز وضع العدسات الملوّنة اللاصقة فقط لإظهار الجمال أثناء فترة الخطوبة وعقد القران فقط أم أن ذلك يُعتبر خداعاً للشاب العريس وعائلته؟
ج: إن لم يكن في وضع العدسات تدليس على الخاطب فلا مشكلة…
وإن كان تدليساً فعلى الفتاة أن تخبر الخاطب بوجود عدسات في عينيها فلا تغشُّه وإن دلَّست عليه وتزوّجها على أساس أن عينيها خضراوان واكتشف بعد الزواج أنها عدساتٌ وليست عينين خضراوين وأنه كان مغشوشاً، جاز له فسخ الزواج بسبب التدليس، فلماذا تعرِّض الفتاة زواجهَا إلى الفسخ والتفكك؟!
وعليه لا يجوز لأحد الخطيبين التدليسُ على الآخر حتى بتغيير اسم العائلة والقبيلة أو بإعطاء أوصافٍ عنه كاذبة كأن يدّعي أنه مليونير، أو أنه قريب لرئيس الوزراء أو رئيس الجمهورية أو أنه صاحب شركةِ بيعِ سيارات أو مدير مدرسةٍ أو عميد جامعةٍ بإدعاءات فارغة كاذبة أو يكونَ أحد الخطيبين مصاباً بمرض مُعدٍ ويدّعي أنه سليم الصحة طبيعي. وكلُّ تدليس يتيح للمدلَّس عليه بعد الزواج إذا علم بالحقيقة أن يفسخ عقد الزواج وينفصل عن شريكه.
Fraud at engagement
Q: Is it permissible to wear colored contact lenses, only to show beauty of the girl during the engagement period, or is this a deception to the groom and his family?
A: If wearing the lenses are not for the purpose of fraud on the groom, it is not a problem …
But, If for fraud and deception, then the girl is supposed to be telling the groom that there are lenses in her eyes, if she cheated and showed that her eyes were green, and they performed the marriage, then discovered that it was not green the one who was cheated can annulled the marriage because of this fraud. So why put herself and her marriage in such a position?
Therefore, it is not permissible for one of the two couples to betray the other, and should not give a deceiving picture, such as the man saying: he is a millionaire, or the relative of the prime minister, or the owner of the car lot, or the school principle, or university dean, or claiming these empty titles, even if one of the two were sick and showing that he was healthy and normal. Any fraud allows the cheated after marriage (if he knew the truth) to break the marriage contract and separate from his partner.

الصالحون محسنون

س: تقول الآية الكريمة رقم 85 من سورة الأنعام: (وَزَكَرِيَّا وَيَحْيَى وَعِيسَى وَإِلْيَاسَ كُلٌّ مِّنَ الصَّالِحِينَ).. الآية تقول (من الصالحين) ولم تتحدث عن نفس المعنى الذي تحدثت عنه  الآية التي تسبقها رقم 84 من سورة الأنعام: (وَوَهَبْنَا لَهُ إِسْحَاقَ وَيَعْقُوبَ كُلًّا هَدَيْنَا وَنُوحًا هَدَيْنَا مِنْ قَبْلُ وَمِنْ ذُرِّيَّتِهِ دَاوُودَ وَسُلَيْمَانَ وَأَيُّوبَ وَيُوسُفَ وَمُوسَى وَهَارُونَ وَكَذَلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ).. هل معنى ذلك أن الذرية لم تتحقق والمعنى مختلف؟
ج: لا تعارضَ بين الآيتين إحداهما تصف هؤلاء الأنبياء بالمحسنين والثانية تصفهم بالصالحين.
والمحسنون جزء من الصلاح فلا تعارض بين الآيتين لأن إحداهما تشمل الثانية.
Righteous are good
Q: The verse in surat Al-anaam 85 says: (And (Zachariah), and (John) and (Jesus) and (Elias), each one of them was of the righteous.)  the ayah called them ‘righteous’ but did not talk about the same meaning in verse preceded by the number 84 of Al-Anam: ([6.84] And We gave to him Ishaq and Yaqoub; each did We guide, and Nuh did We guide before, and of his descendants, Dawood and Sulaiman and Ayub and Yusuf and Haroun; and thus do We reward those who do good (to others)… Does this mean that the offspring was not accomplished and the meaning is different?
A: There is no contradiction between the two verses, one of which describes these prophets as benefactors and the other describes them as righteous.
The good are part of being righteous. Therefore there is no conflict between the two verses because one of them includes the second in meaning.

 

غير المسلم يؤسّس مسجداً

س: هل يُقبَل تأسيس مسجد من غير مسلم؟
ج: لا يُقبَل تأسيس مسجد إلا من المسلمين.
A non-Muslim
 establishes a mosque
Q: Is it acceptable to establish a mosque by a non-Muslim?
A: The establishment of a mosque is acceptable only by Muslims.

ميثاق الأنبياء

س: تقول الآية الكريمة رقم 7 من سورة الأحزاب: (وَإِذْ أَخَذْنَا مِنَ النَّبِيِّينَ مِيثَاقَهُمْ وَمِنكَ وَمِن نُّوحٍ وَإِبْرَاهِيمَ وَمُوسَى وَعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ وَأَخَذْنَا مِنْهُم مِّيثَاقًا غلِيظَاً).. لماذا الميثاق من هؤلاء الأنبياء دون غيرهم؟ وما هو الميثاق!؟
ج: ميثاق الأنبياء إبلاغ الدعوة الإلهية لكل الناس وأن يصدِّق السابقُ اللاحقَ ويصدِّقِ اللاحقُ السابقَ ونصّت الآية على هؤلاء الأنبياء لأنهم أولو العزم نوح وإبراهيم وموسى وعيسى بن مريم وخاتمهم محمد (ص) وأهم ما في هذا الميثاق الإيمان بمحمدٍ ويؤيِّد هذا المعنى قوله تعالى في سورة آل عمران آية 81: (وَإِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِيثَاقَ النَّبِيِّينَ لَمَا آتَيْتُكُمْ مِنْ كِتَابٍ وَحِكْمَةٍ ثُمَّ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مُصَدِّقٌ لِمَا مَعَكُمْ لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَلَتَنْصُرُنَّهُ قَالَ: أَأَقْرَرْتُمْ وَأَخَذْتُمْ عَلَى ذَلِكُمْ إِصْرِي(أي عهدي) قَالوا أَقْرَرْنَا قَالَ فَاشْهَدُوا وَأَنَا مَعَكُمْ مِنَ الشَّاهِدِينَ.)
وورد مثلُ هذا في سورة آل عمران الآية 187 حيث تقول الآية:
(وَإِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِيثَاقَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ لَتُبَيِّنُنَّهُ لِلنَّاسِ وَلَا تَكْتُمُونَهُ) وعليه فالميثاق على كل الأنبياء بشكل مؤكّد أن يدعو الناس إلى توحيد الله وتوحيد دين الحق والأديان السماوية، وكذلك أخذه من علماء أهل الكتاب اليهود والنصارى بأن لا يقصّروا في تبيان الدين الإلهي بكل ما في وسعهم.. وأن لايكتموا شيئاً من الحق أبداً… بتحريف كلمات الدين ونشر الفهم المغلوط لكتب السماء أو إخفاء قسمٍ منها.
The covenant of the Prophets
Q: The verse No. 7 of Surat Al-Ahzab says: « And when We made a covenant with the prophets and with you, and with Nuh and Ibrahim and Musa and Isa, son of Marium, and We made with them a strong covenant.» Why is the covenant been taken from these prophets and not from other? What is the covenant!?
A: The Charter or the covenant of the Prophets is to inform the divine call to all people and to believe the previous prophet and the previous one to believe the next one. The verse is written on these prophets because they were the persevered ones, as of Noah, Abraham, Moses, Jesus son of Mary and their Seal Muhammad (P).
The most important thing in this covenant is faith in Muhammad, the verse that supports this meaning is in All, Imran, verse 81: « And when Allah made a covenant through the prophets: Certainly what I have given you of Book and wisdom– then an apostle comes to you verifying that which is with you, you must believe in him, and you must aid him. He said: Do you affirm and accept My compact in this (matter)? They said: We do affirm. He said: Then bear witness, and I (too) am of the bearers of witness with you.)
This also was said in Surat All-Imran, verse 187 where the verse says:
(And when Allah made a covenant with those who were given the Book: You shall certainly make it known to men and you shall not hide it;.) Therefore, the covenant on all the prophets is certain to call people to one God and the one religions, it was as well taken from the Jewish scholars and of Christians, they should reveal everything to utmost of their power … and that they should not conceal anything from the truth at all … by distorting the words of religion and spreading wrong concepts, of the books of heaven or concealing a part of them.

 

الجنين المشوّه

س: طبيب نسائي حدّد النواقص والتشوّهات في الجنين، فهل يكفي ذلك للإسقاط؟
ج: لا يكفي ذلك للإسقاط خصوصاً إذا ولجته الروح فيحرم الإسقاط للأحاديث الموُثقة والصحيحة الواردة عن أئمة أهل البيت (ع)، إلا إذا مات الجنين وأصبح خطراً على أمه.
Deformed fetus
Q: A gynecologist identified the defects and abnormalities in the fetus, is that enough to abort the baby?
A: It is not enough to abort, especially if it had life, or the spirit, then it is forbidden  to have abortion.
Many authentic correct hadiths from the pure progeny (P) supports that.  Unless if the embryo died and became a threat to his mother.

الموسيقى اللهوية

س: الموسيقى صارت ثقافة الشعوب والشباب.. والدين يقف منها موقفاً آخر! ألا تعتقدون سماحة المرجع أن التشدُّد يصنع مجتمعاتٍ مُغلقةً عدوانيةً؟
ج: لا تشدّد!! إنما تحرّم في الإسلام الموسيقى اللهوية والغناء اللهوي … ولا تحرّم الموسيقى غير اللهوية ولا الموسيقى المشكوك في لهويتها، ولا الغناء غيراللهوي ولا المشكوك في لهويته فلا تشدّد بل حماية للأجيال الجديدة من الإباحية والملاهي التي تدمّر عقول الشباب وتجعلهم سكارى باحثين عن المخدرات والماريوانا والخمور التي تخِلّ توازنهم في سوق سياراتهم وتصرّفاتهم وتقودهم إلى السجون والمحاكم.
Amusement fun music
Q: Music has become a culture of peoples and youth… yet Religion stands with different position! O grand scholar Don’t you think that this extreme verdict makes closed societies and aggressive to each other?
A: There is not stress in Islam!! Islam does not prohibit the music of Godliness and divine singing … also does not prohibit fun non-Godly music or music that is questionable in its identity. Islam forbids the suggestive dirty music, It wants to protect the new generations of pornography and entertainment that destroys the minds of youth and make them drunk searching for drugs, marijuana and alcohol. Disrupt their balance, driving cars and leading their behavior to prisons and courts.

جدٌّ غير مسلم ليتيمة

س: بنت مُسلمة  يتيمة الأبوين هل لجدّها غير المسلم الولاية عليها أو حق رعايتها وتربيتها؟
ج:يجب عليه الإنفاق عليها وحمايتها من الخطر والفساد، ويترك لها شأن القرار في دينها وعقيدتها حتى تبلغ سن الرشد.
A non-Muslim grandfather
 for an orphan
Q: A Muslim orphan girl who had lost both parents, does her non-Muslim grandfather have jurisdiction or custody over her or the right to care for her and raise her?
A: He must (obligatory) spend on her and protect her from danger and corruption, yet leave the decision of religion and faith to her until she reaches the age of maturity.

 

ازدواجية مرفوضة

س: يعمل في الربا، وفي محلهّ وعمله يغش الزبائن ولكنّه يمتنع عن أكل اللحوم غير الحلال ويتظاهر بذلك، فهل في هذا تـنافض وثقافة تشويش على الناس واختلاط في المفاهيم؟
ج: نعم تـناقض واضطراب، إنها الازدواجية المرفوضة، قال تعالى: (يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ ما لا تَفْعَلُون كَبُرَ مَقْتاً عِنْدَ اللَّهِ أَنْ تَقُولُوا ما لا تَفعَلون) الصف 61/ 2.
Duplication is rejected
Q: He works in with forbidden usury interest, , and in his business he cheats the customers, but he refrains from eating non-Halal meat and pretends to do so. Isn’t this contradiction in his behavior and isn’t it confusing to people concepts?
A: Yes, contradiction and disorder, this duplicated rejected, the Almighty said: (O you who believe, you do not say what you do not do great abomination to God to say what you do not do) As Saff 61/2.

 

الكلمات الباقية في الأجيال

س: تقول الآية الكريمة رقم 28 من سورة الزخرف: (وَجَعَلَهَا كَلِمَةً بَاقِيَةً فِي عَقِبِهِ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ). ما هي الكلمات الباقية لأحفاد النبي ابراهيم (ع)؟
ج: إنها كلمة التوحيد وولاية الله والتبرُّؤِ من عبادة الأصنام.
The remaining words
 for generations
Q: The verse number 28 of Surat al-Zakhrif says: «And he made it a word that remains in his generations (children), so that they may return.» What are these remaining words of the descendants of the Prophet Ibrahim?
A: It is the word of Tawheed (Oneness of God), associating with God and the renunciation of idolatry.

غرفة الصلاة في البيت

س: أحياناً في البيوت الواسعة يخصص صاحب البيت المؤمن قاعةً أو غرفةً كبيرةً لتكون مسجداً للصلاة للضيوف وللعائلة.. فهل تنطبق على ذلك شروط المسجدية؟
ج: إذا وقفها مسجداً تنطبق عليها شروط المسجدية. وإن لم يوقفها مسجداً لا تنطبق شروط المسجدية.
The prayer room in the house
Q: Sometimes in the spacious houses, the owner of the house allocates a room or a large place to be a mosque to pray for the guests and the family .. Does this apply to the conditions of the mosque?
A: If it is set for prayer (as a waqf) for a mosque, the conditions of the mosque will apply. If it is not set (set it as a waqf) to be a mosque, the conditions of the mosque does not apply.

 

العودة إلى الإسلام المحمدي

س: اختلف الفقهاء بعد الإمام الصادق (ع) وتشكَّلت المذاهب الإسلامية وجنح المسلمون لدراسة فقه علماء المذاهب دون دراسة علوم الإمام نفسه.. ألا يمتلك المسلمون الشجاعة لكي يعودوا إلى الإسلام الواحد من نبعه الأصيل؟
ج: يجب أن يمتلك المسلمون الوعي والشجاعة للعودة إلى الإسلام المحمدي الواحد من نبعه الأصيل عبر أهل بيت النبوة كما في حديث الثقلين المؤكد عن النبي (ص) أنه قال:
(إني مخلِّف فيكم الثَّقلينِ كتاب الله وعترتي أهلَ بيتي، ما إن تمسكتم بهما لن تضلّوا بعدي أبداً!! وإنهما لن يفترقا حتى يردوا عليَّ الحوض يوم القيامة).
Return to Mohammadi Islam
Q: The (scholars) fuqaha ‹differed after Imam al-Sadiq (AS). The Islamic schools were formed and the Muslims went to study the jurisprudence of other scholars without studying the Imam›s own teachings, didn’t the Muslims have enough bravery to return to the one spring of Islam, the true pedigree spring?
A: The Muslims must have the awareness and the courage to return to the Muhammadite Islam from its original spring through the people of the House of Prophecy (Ahlul-Beit (p)), as in the hadith of al-Thaqleen that is certain from the Prophet (P) that he said:
(I will leave among you in the Book of God and the people of my household (itrah), if you hold them you will never go astray !! And they will not diverge or separate from each other until they return to the basin on the Day of Resurrection).

بلوغ الجنسين

حدَّ التكليف الشرعي

س: متى يتم بلوغ الفتى والفتاة لتجب عليهما الصلاة والعبادات الإسلامية؟
ج: يتمُّ بلوغ الفتاة إذا بدأت تحيض وتأتيها الدورة الشهرية، ويتم بلوغ الفتى إذا بدأ يحتلم ويرى الأحلام الجنسية ويخرج منه المني لموثقة إسحاق بن عمار قال: (سألت أبا الحسن (ع) عن ابن عشر سنين يحج، قال عليه حجة الإسلام إذا احتلم، وكذلك الجارية عليها الحج إذا طمثت) وسائل الشيعة باب 12 من أبواب وجوب الحج حديث 1.
Gender puberty
 (being of age) of Shari›a
Q: When is the time for boys and girls to be of age, so they meet the Islamic prayers and worship and is mandatory upon them?
A: For girls, it is when she begins menstruation period, and starts having menstrual cycle, and for the boys is when he reaches having sexual (wet dreams) sees the semen come out of him.
Supported this by documentary of Ishaq ibn Ammar as said: (I asked Abu Hassan (p) about the age of ten years, should he perform Hajj, he (P) answered, if he had a wet dream, and for the girls is when they see blood or menses. Wasaa’el Al Shiites section 12 of the obligation of Hajj hadith 1.

لا صحة لعقد زواج الصغيرة

س: ما رأي المشرّع الحنيف في مسألة الاستمتاع الجنسي بأشكاله كافة – بالزوجة غير البالغة – ومن ضمنها التفخيذ بها دون إدخال، في وقت باتت هذه المسألة تُعتبر من أهم مؤاخذات المخالفين – للإسلام والتشيّع- على مذهب أهل البيت عليهم السلام، كما ترفضها وتستقبحها الفطرة السليمة، وتُنتج إنسانة محطمة ومريضة نفسياً في المستقبل بسبب ممارسة هذه الأعمال معها وهي طفلة غير ناضجة غير مكتملة العقل، مما يجعلها إنسانة غير سوية؟
ج: لا يصح عقد الزواج على الرضيعة لأن جسدها غير قابل لإعطاء المتعة للرجل، وغير قابل لأخذ المتعة من الرجل، فيكون إجراء العقد باطلاً وبالتالي تَحرُم كل الاستمتاعات بينهما لبطلان العقد…
No validity in marrying
an under aged girl
Q: What is the Islamic opinion of becoming married with an underage – or an immature girl- , and having the sexual pleasure in all its forms, including (the pleasure between the thighs).  This is the time when this issue is considered one of the most important impediments of the rejecters of – Islam and Shiism – on the doctrine of Ahl al-Bayt (peace be upon them), And this particular marriage produces a broken human girl and mentally ill in the future because of the practice of this work with her as an immature child, may give her an incomplete mind, and making her an abnormal person?
A: This marriage contract is not valid, young girl or the infant because her body is not subject to pleasure for the man, and since the marriage is void, then it is not permissible (haram) to take any pleasure from the little girl to the man.

تهديد الزوج لزوجته

س: أنا لبنانية متزوجة وعندي أربعة أولاد، وزوجي يتعاطى الكحول والمخدرات والحشيش ودائماً نتشاجر من أجل ذلك، لكنه يكذب ويقول إنه قد توقف عن كل ذلك! وأنا في بعض الأحيان أصدّقه وأعيش معه من أجل أولادي ولأنني أخاف منه… ومنذ فترة قدم ابن أختي من لبنان وعمره 22 عاماً ليعيش معنا وعلمت أنه يتعاطى المخدرات والكحول مع زوجي، ولا أعرف ماذا أفعل؟ هل أقول لأختي بأمر ابنها وأهرب من زوجي مع العلم أنني طلبت الطلاق من قبل ولكنه قال إنه سيقتلني قبل ذلك وأنا أخاف منه فعلاً؟ لا أعرف ماذا أفعل.. أرجو منكم النصيحة والسلام عليكم.
ج: باسمه تعالى إن لم يعاشرك بالمعروف، وهو يهدّدك بالقتل جاز لك أن تهربي منه وأن تعرضي أمرك على عالم دينٍ مجتهدٍ ليُطلِّقك باسم الشريعة الإسلامية بعد إخطاره، كما يمكنك اللجوء إلى القانون ليحميك منه إذا شعرتِ بالخطر على حياتك.
Threatening the wife
 by the husband
Q: I am a Lebanese woman and I have four children. My husband drinks alcohol, uses drugs and smokes pot. We always quarrel and fight for this issue, but he lies and says he has stopped all this! I believe him, I need sometimes to live with him for my children and because I am afraid of him. My nephew came from Lebanon and is living with us for a while, he is 22 years old, now I know that he is taking drugs and alcohol with my husband too, and I do not know what to do? Do I tell my sister about her son›s problem, and should I run away from my husband?  I did ask for the divorce before but he threatened that he would kill me, and I›m really afraid of him? I do not know what to do… I hope you give me an advice. (salaamo aleikom) Peace be upon you.
A: In his name, if he does not treat you as he should as our religion says, and if he threatens you with death, you may escape from him and seek a grand scholar, explain your situation, the grand scholar will divorce you (dalaaq al-hakem alsharee)in the name of Islamic law after he have been notified. You can also seek help from (PPO) the law to protect you if you feel the danger to your life.

التحرُّش بأخت الزوجة

س: ارتكبتُ خطأً وأنا نادم عليه، والخطأ كان مع أخت زوجتي (مداعبات ولكن من دون دخول) وهذا حدث منذ خمس سنوات وأنا أطلب المغفرة من المولى عز وجل. أريد أن أعرف إذا كان المولى يتقبَّل توبتي؟ وهل زوجتي ما زالت حلالاً عليَّ؟
ج: باسمه تعالى: إن تبت تاب الله عليك، قال تعالى: (وَالَّذِينَ إِذَا فَعَلُوا فَاحِشَةً أَوْ ظَلَمُوا أَنفُسَهُمْ ذَكَرُوا اللَّـهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ وَمَن يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا اللَّـهُ وَلَمْ يُصِرُّوا عَلَى مَا فَعَلُوا وَهُمْ يَعْلَمُونَ أُولَـئِكَ جَزَاؤُهُم مَّغْفِرَةٌ مِّن رَّبِّهِمْ وَجَنَّاتٌ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا وَنِعْمَ أَجْرُ الْعَامِلِينَ.) آل عمران 3/ 135 – 136. وزوجتك لا زالت حلالاً عليك.
Harassment of the wife›s sister
Q: I made a mistake and I regret it, this mistake was with my wife›s sister (foreplay, but no intercourse), this happened five years ago, and I ask the almighty for forgiveness. I want to know if the Lord accepts my repentance?  Are my marriage and my wife still valid?
A: In the name of the Almighty: If you repent God will forgive you, the Almighty said: ([3.135] And those who when they commit an indecency or do injustice to their souls remember Allah and ask forgiveness for their faults– and who forgives the faults but Allah, and (who) do not knowingly persist in what they have done. (As for) these– their reward is forgiveness from their Lord, and gardens beneath which rivers flow, to abide in them, and excellent is the reward of the laborers.) Al-Imran 3/135 – 136. Your wife is still valid for you.

إي وربّي

س: تقول الآية الكريمة رقم 53 من سورة يونس: (وَيَسْتَنبِئُونَكَ أَحَقٌّ هُوَ قُلْ إِي وَرَبِّي إِنَّهُ لَحَقٌّ وَمَا أَنتُم بِمُعْجِزِينَ).. والسؤال هو أننا في سياق اللغة العربية نقول نعم أو أجَل.. أمّا كلمة (إي) فهي غير مُتداولة الآن في اللغة العربية الفصحى بل ربّما تُستخدم في اللهجة الشعبية الدارجة!! فهل إستعمل القرآن الكريم كلمات شعبية من لهجات محلية كانت مُتداولة؟
ج: لا يقال (هل استـنبط القرآن) لأن القرآن كلام الله، والله تعالى لا يستـنبط لأنه يعلم كل شيء والبشر هم يستـنبطون، وينبغي أن يكون نصُّ السؤال: هل استعمل القرآن كلماتٍ شعبيةً من لهجاتٍ محلّية كانت متداولة؟
نقول: استعمل القرآن حتى كلمات غير عربية وأدخلها في القرآن مثل كلمة الفردوس وهي في الإنكليزية Paradise وكلمة (صراط) وهي في الإنكليزية Street و(إي وربّي) في الآية معناها نعم، أقسم بربّي و(إي) حرف جواب بمعنى نعم في القَسَم خاصة (وإنه لحقٌّ) جوابُ القسم.. هكذا في قواعد اللغة العربية. والظاهر أن شيوع كلمة (إي وربّي) في العربية بأخْذها من القرآن وليس أنَّ القرآن أخذها من عوام الناس.
Yes O my Lord
Q: The verse No. 53 of Surat Yunus says: « And they ask you: Is that true? Say: Aye! by my Lord! it is most surely the truth, and you will not escape.» The question is that in the context of Arabic we say yes (na’am) or (ajal). The word «aye» is not currently spoken in the traditional or standard Arabic language, may even be used in popular dialect!! Did the Holy Quran use popular words from local accents that were in circulation?
A: we should not say (if the Quran has derived) because the Quran is the word of God, and God does not ‘receive it, or derived from’ because he knows everything and humans are ones who drive and drawn, therefore, the question should be: Did the holy Quran use popular words of local dialects as they were circulating?
We say: the holy Quran used even non-Arabic words and enter them in its  Quranic text, such as the word ‘Paradise’, which is in English Paradise and the word (Sarat) means in English the Street and (aye) Warbi, in the verse meaning Yes, I swear by the Lord and (I) It is a right, (answer section .. So in the rules of Arabic. It seems that the word «aye rabi» in Arabic is taken from the Holy Quran and not that the Holy Quran took it from the common people.

تحرير العبيد

س: تابعتُ في صحيفة محلية تقاريرَ مُهمّةً عن استعباد الناس في ديترويت وضربهم وإذلالهم وقتلهم بدمٍ باردٍ.. والإسلام منذ اليوم الأول وممارسات النبي الكريم (ص) وأهل البيت (ع) أنصفت العبيد وحرّرتهم، لكن ينقصنا التسويق وإيصال نظرتـنا للمجتمعات وبسبب ذلك أصبحنا في موقع المتَّهَم وعدم الاكتراث لحقوق الأقليات! فماذا تقول في ذلك سماحة المرجع؟
ج: كُتُبُ الإسلام وأحكامُه الفقهية حاشدة بالحثّ على تحرير العبيد والرقيق حتى في العبادات بحيث نجد بعض كفَّارات الصوم عتقَ رقبة.. قال تعالى: (فَلَا اقْتَحَمَ الْعَقَبَةَ * وَمَا أَدْرَاكَ مَا الْعَقَبَةُ * فَكُّ رَقَبَةٍ * أَوْ إِطْعَامٌ فِي يَوْمٍ ذِي مَسْغَبَةٍ * يَتِيمًا ذَا مَقْرَبَةٍ * أَوْ مِسْكِينًا ذَا مَتْرَبَةٍ * ثُمَّ كَانَ مِنَ الَّذِينَ آمَنُوا وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ وَتَوَاصَوْا بِالْمَرْحَمَةِ * أُوْلَئِكَ أَصْحَابُ الْمَيْمَنَةِ) البلد 90/ 11 – 18
وجاء في التاريخ أن الإمام زين العابدين (ع) كان يشتري العبيدَ كلّ سنة بالمئات ويُعلِّمهم الإسلام ويُطلق سراحهم في عرفات وقت الحجّ في كلّ سنة حتى لُقِّبَ بمحرِّر العبيد.
Emancipation of the slaves
Q: I followed in a local newspaper important reports about enslaving people in Detroit, beating them, humiliating them and killing them in cold blood .. Islam since the first day as the practices of the Holy Prophet (P) and the people of the household (ahlul-Beit P) were fair to the slaves, freed and liberated them, but unfortunately we lack advertisement, marketing and delivering our view to societies. Therefore, because of this we are in the accused seat and the society is indifferent to us and our rights as the minority! What do you say in that regard O grand scholar?
A: The books of Islam and its jurisprudent provisions are great in urging the liberation of slaves, even in the acts of worship, so that we find some expiation for fasting. The Almighty said: « But he would not attempt the uphill road, And what will make you comprehend what the uphill road is? (It is) the setting free of a slave, Or the giving of food in a day of hunger. To an orphan, having relationship, Or to the poor man lying in the dust. Then he is of those who believe and charge one another to show patience, and charge one another to show compassion. These are the people of the right hand. And (as for) those who disbelieve in our communications, they are the people of the left hand. On them is fire closed over. (Al-Balad 90/11 – 18)
Also according to historians, Imam Zain ul Abidine (P) bought slaves every year in hundreds and taught them Islam, freed and released them on the day of Arafat during the time of Hajj every year until he was called the slave emancipator.

لغة الشباب

س: أثناء مجلس عزاء بمناسبة وفاة شاب كان الحضور شبابياً بإمتياز، وصعد الخطيب واعتلى المنبر مُهدِّداً ومُتوعِّداً بالويل والثبور والعقاب ولم يتحدث بلغة الشباب!! فهل نحتاج الى مجالس خاصة ومتميزة لمخاطبة أولادنا وشبابنا وترغيبهم بالدِّين وأحكامه المُتسامحة؟
ج: نعم يحتاج بعضُ مشايخ المنبر إلى فهم حالة الشباب ولغتهم ومشاكلهم وآلامهم وآمالهم.. وطرق جذبهم لا تـنفيرَهم..
The language of youth
Q: During a funeral ceremony on the occasion of the death of a young man, the attendance was youthful, the speaker went up and took up the pulpit, threatening and raving with humiliation and punishment. Do we need special and distinct sessions and councils to address our children and youth and to encourage them to our beautiful religion and its tolerant rulings?
A: Yes, some speakers of the pulpit need to understand the situation and the language of the youth, their problems, their pains and their hopes, and the ways to attract them.

شراكة بدون وثيقة

س: دخلتُ في شراكةٍ، وبعد أقل من شهرين استحوذ شريكي على كل شيء! وكنت أثق به ولم أكتب عليه ورقةً تحفظ حقوقي.. فضاع بسبب ذلك مبلغ كبير منّي.. فبماذا تـنصحني سماحة المرجع؟
ج: ادْعهُ إلى محاورةٍ ومشارعةٍ في الموضوع أمام عالِمٍ دينيّ حَكَمٍ ليـبُتَّ الأمرَ ويحكم بالحقّ والعدل.
Partnership without
 a documentation
Q: I entered a partnership and after less than two months my partner took over everything! I trusted him and did not write a paper to reserve my rights .. Because of this, I lost a large amount of money… what do you advise me, O grand scholar?
A: Bring him to discuss this issue with a religious scholar, who will judge, fairly, with  truth and justice.

ردّ المظالم

س: أنوي الذهاب إلى الحج وبذمّتي ديون لبعض الناس تأخرتُ في سدادها.. والآن لا أعرف أين هُمْ وقد انقطعت عنّي أخبارهم وأستحي أَنْ أُصارح بعض أقاربهم بذلك! فماذا أفعل سماحة المرجع؟ وهل يتحقق لي القبول في أعمال الحج لو أهملتُ المُتابعة والوصول إليهم؟
ج: عليك أن تجمع كلَّ ما في ذمّتك وتوصله إلى الشرع لينفقه على الفقراء عنك وعن أصحاب المال لينزل في ميزان أعمالهم يوم القيامة.
Response of grievances
Q: I intend to go to the Hajj, and I have debts to some people, I am late in my payment… Now I do not know their whereabouts,  they have been cut off and I don’t hear their news any more, and I feel ashamed to talk to their relatives, so! What should I do, what do you advise me, O grand scholar? Is it acceptable from me to go to Hajj if I neglect to follow up with them and reach them?
A: You have to collect everything that you owe of your debt, and give it to a religious scholar, so he will distribute them to the needy and poor, so that the good deed will go into their account on the Day of Resurrection.

عدم جواز إجبار البنت بالزواج

من شخص معيَّن

س: قرَّرتُ الزواج من شاب محترم، لكنَّ أهلي يرفضون ذلك بسبب تواضع المستوى الإجتماعي والمادي لعائلته! فهل يحق لي الاستمرار بإجراءات الزواج رغماً عن أهلي ولكسر هذه القيود الإجتماعية؟
ج: اطلبي الاجتماع مع أبيكِ عند عالِم دينٍ مجتهد ليحكم بينكما…
ولا يحقّ للأهل إجبار أو إكراه الولد على التزوّج بمن يريدون.. والحقّ هنا في القرار للولد.
It is not permissible to
 force a child to marry of
a particular person
Q: I decided to get married with a respectable young man, but my parents refuse the marriage because of the modest income and social level of his family! Do I have the right to continue with marriage proceedings against my family and to break these social restrictions?
A: Ask for a meeting with your father and a religious scholar so he can judge between you, parents cannot force or compel their son/daughter for marriage, of whom they wish. The right here is in the decision of the son.

عدم جواز نقل الخمور

س: اشتريتُ مجموعةً من السيارات للعمل بخدمة النقل العام، ويشتغل بها بعض الأقارب والأصدقاء بين الفنادق والمطار ويشترط موظفو الفنادق أو شركات تأجير السيارات دفع عمولة عن كل راكب نقوم بتوصيله علماً بأن بعضهم يحمل قناني المشروبات الكحولية.. فهل العمولة جائزة؟ وهل حمل صناديق الخمور ووضعها في صندوق السيارة وتـنزيلها جائز للعمل به؟
ج: لا يجوز تأجير السيارة لنقل مشروبات الخمور.. والعمولة باطلة.. ولا يجوز نقل صناديق الخمور.
It is not permissible
 to transfer alcohol
Q: I bought a group of cars to work in the public transport service. Some relatives and friends work between hotels and the airport. The hotel staff or car rental companies pay a commission for each passenger we carry. Some of them carry bottles of alcohol. Is it permissible to carry liquor boxes and place them in the car›s trunk and to take them off?
A: It is not permissible to rent a car to transport liquor. The commission is invalid. It is not allowed to transfer liquor boxes.

إتلاف البضاعة المُحلَّلة

س: أعمل في مجال نقل الفواكه والخضار بسيارات التحميل الكبيرة المُبرَّدة للمحلات الكبرى وأحياناً يرفضون إستلام البضاعة ويطلبون منّي إتلافها بسبب التأخير أو بسبب ضعف التبريد أو عطله أحياناً.. فأقوم ببيع البضاعة للمحلات الصغيرة مقابل مبالغ مالية بسيطة.. فهل يجوز ذلك وهل يُعتبر تحايلاً وغشَّاً وجني أموال حرام؟
ج: ما تفعله صحيح وهو جائز لأن إتلاف البضاعة المُحلَّلة إسراف محرَّم.
Damaged goods
Q: I work in the field of transporting fruits and vegetables by large refrigerated trucks to major shops, sometimes they refuse to receive the goods and ask me to destroy them because of delays or because of poor cooling or sometimes off days… therefore, I sell the goods to small shops for small amounts of money… is this considered fraud or cheating,  And is this money haram?
A: What you are doing is correct and it is permissible because destruction of the halaal blessed goods is extravagant.

خروج الزوجة من بيت زوجها

س: نعيش حالةً من الإرباك والفوضى في العائلة بسبب تَديُّن الوالد والتزامه من جهة، وعدم مبالاة الأُم وخروجها المُتكرِّر من البيت ولأوقات متأخرة من الليل وحضور السهرات وجلسات الأركيلة مع الجيران والصديقات من جهة أخرى.. والأُسرة في طريقها الى التفكك والضياع!! فهل الأُمُّ مُلزمةٌ شرعاً بالبقاء في بيتها ورعاية عائلتها؟ عسى أَنْ تستمع إليكم سماحة المرجع وتتعظ وتحفظ زوجَها وأبناءَها!
ج: نعم الزوجة مُلزَمة أن تستأذن زوجها إذا أرادت الخروج من بيت الزوجية إلا في حالة الاضطرار كما لو كان زوجُها مسافراً وهي مضطرَّةٌ للخروج وشراء أغراض للبيت. فإنْ لم يأذنْ لها زوجُها بالخروج لا يحقّ لها الخروج بدون إذنه.
Wife leaving her
 husband›s house
Q: We live in a state of confusion and chaos in the family, because on one hand, our father is so religious and committed to his faith, yet on the one hand our mother is so apathetic, her frequent departure from the house late at night and being with her friends and smoking  hubbly bubbly (arkila) with neighbors and groups… The family is on its way to disintegration and loss!! Is the mother legally obliged to stay in her home and take care of her family? May she listen to you, O grand scholar and observe her husband and children.
A: Yes, the wife is obliged to ask her husband›s permission if she wants to go out of the marital home, except in the case of having emergencies, or if the husband was on a trip and she has to go out  to buy things for the house. If her husband does not authorize her to leave, she is not entitled to leave without his permission.

الوسطية الإسلامية

س: تتحدَّثون دائماً عن الوسطية في الإسلام، من أين نأخذ هذه الوسطية: من الشيعة أم من السُّنَّة؟ كما أن بعض المذاهب الأخرى تميل إلى التشدُّد ورفض الآخر!
ج: نأخذ الوسطية من أهل بيت النبيّ ومن حياة النبيّ (ص) وقد وقع العنف المُنافي للوسطية على أهل البيت (ع) وأتباعهم فقُتِّلوا وشُرِّدوا.. قال تعالى في حقّ الولاية لأهل البيت (ع) القائمة على روحية المودَّة والحبّ: (قُل لَّا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَى) الشورى 42/ 23
وقال تعالى في الوسطية الصحّية: (وَكُلُوا وَاشْرَبُوا وَلَا تُسْرِفُوا..) الأعراف 7/ 31
وفي الوسطية الحضارية: (كُنتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَـنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ..) آل عمران 3/ 110
Islamic moderation
Q: You always talk about moderation and balance in Islam, where do we take this moderation? From the Shiites or Sunnis? Some other sects tend to be rigid and reject the other!
A: We take this moderation from (ahlul-Beit (P)) also from life of the prophet (P). However,  violence was contrary to moderation, that is why (Ahlul-Beit (P)) were followed, were killed and displaced… Allah said that their leadership, that it is based upon spirituality, affection and love: (Say: I do not ask of you any reward for it but love for my near relatives;) (surah) 23
The Almighty said in the medium of health: (and eat and drink and be not extravagant…) A’raaf 31 /7
also being the balance in the middle of civilization balance society Allah said: (You are the best of the nations raised up for (the benefit of) men; you enjoin what is right and forbid the wrong and believe in Allah; and if the followers of the Book had believed it would have been better for them; of them (some) are believers and most of them are transgressors…) Al-Imran 3/ 110

المسافة بين القول والفعل

س: تغيير الدين والمعتقد عند الشباب أصبح حسب العلاقات الجنسية دون الإلتزام بأحكام الدين وتعاليمه!! فهل هذه الحالة هي مجرد لفظ وأقوال وادّعاء بالإنتماء لهذا الدين أو ذاك؟
ج: الحالة يجب أن تكون التزاماً وتطبيقاً للدين الإسلامي.. قال تعالى: (يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ * كَبُرَ مَقْتًا عِندَ اللَّهِ أَن تَقُولُوا مَا لَا تَفْعَلُونَ).
Distance between
 saying and doing
Q: the drive and belief for the young people became according to sexual relations without adherence to the provisions of religion and teachings !! Is this religion merely a word, or statements, and an allegation of belonging to this religion or that?
A: The religion must be a commitment and application, or worship to do… Allah said: (O you who believe! why do you say that which you do not do? It is most hateful to Allah that you should say that which you do not do.)  al-Saff 2-3

المنتجات المهجَّنة

س: عندي مزرعة في أحد الولايات وطلبت منّي إحدى الجهات المختصة إجراء تجارب استـنساخ وتهجين وخلط لبعض منتجات المزرعة من الخضار والفواكه.. فهل يجوز تقديم المنتجات المُهجنّة الى الناس ؟
ج: إنْ كانت المنتجات المُهجَّنة مضرَّة للإنسان فلا يُقبَل العمل فيها إسلامياً، لقول النبي (ص): لا ضَرَرَ ولا ضرارَ في الإسلام. أي لا يجوز إضرار الناس والآخرين في الإسلام.
Hybrid Products
Q: I have a farm in one of the states, one of the specialist authorities asked me to conduct experiments of reproduction, hybridization and mixing of some farm products of vegetables and fruits… Is it permissible to provide hybrid products to people?
A: If the hybrid products are harmful to humans, it is not acceptable to work in them, because the Prophet (P) said: There is no harm, nor harming in Islam. meaning, it is not permissible to harm people and others in Islam.

بلوغ الطفل سنّ العمل

س: أولادي الصغار يعملون مع أعمامهم وأخوالهم خلال العطلة الصيفية، وقد لاحظتُ حدوث تغيير في طباعهم نحو الأدنى بسبب الإحتكاك بالكبار!! سماحة المرجع هل يوجد عمر مُعيَّن لتشغيل الأولاد؟
ج: قال تعالى في حقّ إسماعيل ابن نبيّه إبراهيم أبي الأنبياء: (فَلَمَّا بَلَغَ مَعَهُ السَّعْيَ قَالَ يَا بُنَيَّ إِنِّي أَرَى فِي الْمَنَامِ أَنِّي أَذْبَحُكَ فَانظُرْ مَاذَا تَرَى قَالَ يَا أَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ سَتَجِدُنِي إِن شَاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّابِرِينَ) وبلوغ السعي والمشي أول ظاهرة العمل للأطفال.
Achieving the age
 of employment
Q: My young children work with their uncles and siblings during the summer vacation, and I have noticed a change in their behavior, but to the lowest level, because of their contact with adults!!
A: The Almighty said in the Quran about of Ishmael, the son of his prophet Ibrahim (P), the father of the prophets: ([37.102] And when he attained to working with him, he said: O my son! surely I have seen in a dream that I should sacrifice you; consider then what you see. He said: O my father! do what you are commanded; if Allah please, you will find me of the patient ones.») .  therefore reaching first work and trials are the first sign of work.

العمرة المفردة قبل وبعد الحج

س: أنوي السفر للحج وأداء العمرة المفردة قبل الحج وبعده.. فهل يجوز ذلك وهل أستطيع عمل النيابة لوالدي ووالدتي في نفس الوقت؟
ج: افصلْ بين العمرتين المفردتين بشهر واحد على الأقلّ والحج يكفي للفصل بين العمرتين.
Umrah Mofredeh or Single
Umrah before and after Hajj
Q: I intend to travel for Hajj and performing  (umrah mofradeh) single ‹Umrah before and after Hajj. Is it permissible to do this and can I do neyabeh for my father›s office and my mother at the same time?
A: Separate the two Umrahs, with the time of at least one month and the Hajj is sufficient to separate the two Umrahs.

 

التمييز بين أولاد الزوجات

س: زوجي يمارس سياسةً تمييزيةً واضحة بين أولاده من زوجته الأولى وبين أولادي أنا زوجته الثانية، فهم يعيشون حالة مُترفة ونحن نعيش الفقر والفاقة والحاجة!! فما هي حدود العدالة؟ وهل يحق له أَنْ يتصرف بهذه الطريقة؟
ج: تفهَّمي موقف زوجك من أولاده الذين لا أُمَّ لهم في بيتك، وهم يعانون الوحشة من غيابها عنهم، فاملأي أنتِ فراغَ حياتهم بأخلاقكِ الفاضلة وكوني كأمٍّ لهم بعاطفتك وإنسانيتك وحبّك لهم.
Discrimination between
 children of two wives
Q: My husband practices a clear discriminatory between his children from his first wife and between my children as I am his second wife. They live in a luxurious situation and we live in poverty, poverty and need!! What are the limits of justice? Is he entitled to act in this way?
A: Understand the position of your husband from his children who have no mother in your house, and they suffer from missing her, and her absence from them, so if you fill the vacuum and emptiness in their lives with your virtuous ethics, good deeds and being as a mother to them with your passion, your humanity and love for them.

الطمع

س: بعضهم يُريد أن يأخذ كُلَّ شيء ولا يُعطي أي شيء!! والطمع يغلب كل حركاته وسكناته!! فهل الطمع يُحبط الأعمال ويؤثِّر في سلوكيات التعامل بين أفراد الأُسرة الواحدة وفي المجتمع؟
ج: جاء عن الإمام عليّ (ع): (الطمع رِقٌّ مؤبَّد)
(أزرى بنفسه من استشعرَ الطمع)
وقال فيلسوف: (الأرض لها حدود وأطماع الإنسان ليس لها حدود).
Greed
Q: Some people want to take everything and not give anything in return !! You see greed overriding all their movements and actions!! Does greed bring down the good deeds, does it affect the behavior of dealing between members of one family and society?
A: It was narrated from Imam Ali (p):
(Greed slavery for life)
(down he feels with the sense of greed)
A philosopher said: (Earth has limits, but human greed have no limits).

دورة إسلامية للشباب والبنات

عن الحقوق والواجبات

س: الآية الكريمة (وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ) أصبحت هذه الآية الكريمة شعاراً لا تخلو منه بطاقات دعوة الأعراس ولكن دون العمل بها!! فماذا تقولون سماحة المرجع حول إستحداث دروس للشباب والبنات في المراكز الإسلامية تتعلق بمعرفة الحقوق والواجبات وعقد الزواج الشرعي؟ ولماذا لا تُكتب فيه فقرات مُتعددة تُبيَّن مفاهيم الأسرة وحقوق وواجبات الطرفين؟
ج: أقمنا مرَّةً دورة إسلامية للشباب والبنات تتصل بالواجبات والحقوق للجنسين.. فلم يأتِ إليها أحدٌ مع الأسف.. والآن نحن حاضرون لإقامة دورةٍ جديدة، فعلى من يوافق ويُشجِّع على ذلك مراجعة المجمع الإسلامي ليُسجِّل اسمه ويتمّ افتتاح

مقابلات

أخبار ومناسبات

بيانات