Warning: stripos() expects parameter 1 to be string, object given in /home/imam2/public_html/wp-content/themes/News/gavern/widgets.slideshow.php on line 450

Warning: substr() expects parameter 1 to be string, object given in /home/imam2/public_html/wp-content/themes/News/gavern/widgets.slideshow.php on line 451

حوارات عقائدية

يشكل هذا القسم حوارات عقائدية تعالج الإختلافات بين…


Warning: stripos() expects parameter 1 to be string, object given in /home/imam2/public_html/wp-content/themes/News/gavern/widgets.slideshow.php on line 450

Warning: substr() expects parameter 1 to be string, object given in /home/imam2/public_html/wp-content/themes/News/gavern/widgets.slideshow.php on line 451

بين الإسلام واليهودية

* منهج الحوار بين أهل الأديان السماويّة * هل ور…


Warning: stripos() expects parameter 1 to be string, object given in /home/imam2/public_html/wp-content/themes/News/gavern/widgets.slideshow.php on line 450

Warning: substr() expects parameter 1 to be string, object given in /home/imam2/public_html/wp-content/themes/News/gavern/widgets.slideshow.php on line 451

مسائل الفقه العملي

يتناول هذا الكتاب العديد من مواضيع الفقه العملي ال…


Warning: stripos() expects parameter 1 to be string, object given in /home/imam2/public_html/wp-content/themes/News/gavern/widgets.slideshow.php on line 450

Warning: substr() expects parameter 1 to be string, object given in /home/imam2/public_html/wp-content/themes/News/gavern/widgets.slideshow.php on line 451

اسئلة حول الإسلام

تتناول هذه الزاوية اسئلة وإجابات حول الإسلام، وقد …


Warning: stripos() expects parameter 1 to be string, object given in /home/imam2/public_html/wp-content/themes/News/gavern/widgets.slideshow.php on line 450

Warning: substr() expects parameter 1 to be string, object given in /home/imam2/public_html/wp-content/themes/News/gavern/widgets.slideshow.php on line 451

شؤون الأسرة

تتناول هذه الزاوية شؤون الاسرة وتنقسم إلى عدة فروع…


Warning: stripos() expects parameter 1 to be string, object given in /home/imam2/public_html/wp-content/themes/News/gavern/widgets.slideshow.php on line 450

Warning: substr() expects parameter 1 to be string, object given in /home/imam2/public_html/wp-content/themes/News/gavern/widgets.slideshow.php on line 451

الاستفتاءات

يتناول هذا الباب العديد من الاستفتاءات التي يجيب ع…

«
»

اسئلة حول الاسلام العدد 161

 السياسات ومجالس عاشوراء

س: هل تدخَّلت السياسة وأبعدت أجواء إحياء الذكرى الأليمة لإستشهاد الإمام الحُسين (ع) عن إخواننا السُنّة حتى صارت ثقافة شيعية فقط؟
ج: نعم في بعض الأحيان، خصوصاً وأن المجالس الحسينية تفتح العيون على خطورة الحكومات الظالمة الطاغية المستبدَّة، وأنها حكومات تضر الشعوب وتـنهب خيراتها وتدفع بها إلى السجون والتعذيب والاضطهاد كما كانت حكومات بني أميَّة التي عارضها الإمام الحسين (ع) فلقيَ حتفه وقُتِلَ واستشهد.

Politics and Ashoura’a  assemblies (majlis)

Q: Did politics interference alienates the mediums of the inspiration of the painful remembrance of Imam Husain’s (AS) martyrdom from our Sunni brothers to become only a Shiite culture?.
A: Sometimes yes, especially the husaineyah assemblies open the eyes on the brutal, tyrant, and oppressing governments, and such governments cause damage to their people and loot its resources,imprisoning, torturing, and persecuting them as was the case with Bani Omayyah’s governments which Imam Hussain (AS) opposes and faced death and he was killed and became a martyr.

الامتـناع عن الطعام والشراب في عاشوراء مواساة  لأهل البيت (ع

س: هل هي مصادفة أَنْ وقعت مصيـبة كربلاء في يوم عاشوراء؟ وما قصة الصيام في هذا اليوم؟
ج: هكذا قضت الظروف وطبيعة المعركة في كربلاء. نعم ورد استحباب الامتـناع عن الطعام والشراب إلى ما بعد الظهر في اليوم العاشر من محرَّم حتى انتهت المعركة وتم فك الحصار عن الأطفال والأيتام. فكان الصيام إلى ما بعد ظهر العاشر.

Abstaining from eating  and drinking in Ashoora’a  to show compassion toward  Ahlul Al-Bayt (AS)

Q: Is it coincidence that Karbala’a ordeal happens in Ashoora’a day? And what is the story behind fasting this day?.
A: That was the way it was brought to an end and the nature of the battle of Karbala’a. Yes it was reported that it is permissible to abstain from eating and drinking on the tenth day of Muharram until afternoon in which the battle ended and the siege of children and orphans is lifted. That is when fasting until the afternoon  existed-happened-.

واقعة كربلاء في الشهر الحرام

س: شهر مُحرّم من الأشهر الأربعة الحُرُم، لماذا وقعت أحداث كربلاء فيه؟ علماً بأن حركة الموكب الحسيني أيضاً وصلت الى كربلاء في نفس الشهر المُحَرَّم؟
ج: هكذا قرَّرت الحكومة الأموية إما أن يبايع الحسين (ع) ليزيد بالخلافة على المسلمين أو يُقتل ولو كان متعلّقاً بأستار الكعبة… وجاءت آلاف الرسائل من أهل  الكوفة تدعو الإمام الحسين (ع) أن يـبادر إليهم ليُحقِّق لهم العدالة المنشودة ويُخلِّصهم من حكم يزيد بن معاوية وظلمه وكانت آخر رسالة بأنهم سيشكونه إلى جدّه رسول الله(ص) يوم القيامة إذا لم يـبادر إليهم ويلبِّي طلبهم فبادر إليهم حتى استشهد في كربلاء.

Karbala’a happening during  the sacred month

Q: Muharram is one of the four sacred months, why Karbala’a actions happened in it? Knowing that the husaini procession movement reached Karbala’a in the same sacred month?.
A: That is what the Umayyah’s government decided: Either Imam Husain (AS) pledge allegiance to Yazid as the caliphate of all Muslims, or to be killed even He (AS) was holding on to Ka’aba’s cover…. Thousands of letters from the people of Kufah demanding Imam Husain (AS) to come to carry out justice and save them from Yazid Bin  mo’aweyah and his tyrany, and the last letter was that they will complain to his grandfather, the Messenger of God (pbuh) at the judgement day if he does not come to them and begins to act on their request, and led him to be a martyr in Karbala’a.

مسلم في مطعم أمريكي

س: عامل مُسلم يعمل في مطعم أميركي ويقول إن اللحوم حلال في المطعم! فهل يكفي ذلك؟
ج: إن كان هو صاحب المطعم كفى ذلك في جواز الأكل. وإن لم يكن هو صاحب المطعم فإن كان ثقة معروفاً بالصدق جاز الأكل من ذلك اللحم… وإن كان مشكوك الثقة وليس هو صاحب المطعم وتأكد أنه يكذب فلا يجوز الأكل.

A Muslim in an American restaurant

Q: A Muslim worker works in an American restaurant says that the meat is Halal in the restaurant, is that enough?
A: If he were the restaurant’s owner, it is enough for the meat to be authorized for eating. But if he were not…. and he was trustful and known to be trustworthy, then eating that meat is authorized. But if there is a doubt about his trust and he is not the restaurant’s owner and proven to be he is lying, then eating that meat is Not authorized.

الشيعي من يؤمن  بالأئمة الاثني عشر

س: هل الفرقة الزيدية يُحسبون على الشيعة؟ علماً بأنّهم لا يؤمنون ببقية الأئمّة عليهم السلام بعد الإمام علي بن الحُسين (ع)؟
ج: من لا يؤمن بباقي أئمة أهل البيت الاثني عشر (ع) لا يُعتبر شيعياً…

The Shiite is the one who believes in the twelve Imams

Q: Does the Zaydeyah sect counted as Shi’ah? Knowing that they do not believe in the rest of Imams after Imam Ali bin Alhusain (AS)?.
A: He who does not believe in the rest of Imams of Ahlul Abayt the twelve Imams (AS) is not considered Shiite.

إقراض الله في عمل الخير

س: تقول الآية الكريمة رقم 245 من سورة البقرة: (مَّن ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَيُضَاعِفَهُ لَهُ أَضْعَافًا كَثِيرَةً. وَاللَّهُ يَقْبِضُ وَيَبْسُطُ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ). الله سبحانه وتعالى لا نراه، فكيف تتم آليَّة الإقراض؟ وهل في الآية أبعاد فلسفية لا نُدركها؟
ج: آلية الإقراض هي الإنفاق في سبيل الله وعمل الخير الذي يحثّ عليه الإسلام، والآية واضحة في ذلك.

Loaning to Almighty in making good deeds

Q: Syrah AlBakarah Verse 245 says: (Who is he that will loan to Allah a beautiful loan, which Allah will double unto his credit and multiply many times? It is Allah that giveth (you) want or plenty, and to Him shall be your return). We do not see the Almighty, then how the loaning process works? And are there in this verse philosophical dimensions we do not comprehend?
A: Loan process is in spending in the cause of Allah Almighty and doing good deeds that Islam encourages, and the verse is clear about that.

التبرُّع بالدم في عاشوراء

س: بخصوص حملات التبرُّع بالدم في أيام عاشوراء التي يقوم بها المُسلمون الشيعة، هل صحيح أنها تذهب للمسلمين فقط؟
ج: إن كانت للصليب الأحمر فهي مشتركة للمسلمين ولغيرهم. وإن كانت مشروطة للمسلمين فالسؤال يتوجه لمن يُشرف على أخذ الدم فيها.

Donating blood in Ashoora’a

Q: As for donating blood during Ashoora’a which is done by the Shiite Muslims, is it true that this blood goes only to the Muslims?
A: If it is for the Red Cross it is common to Muslims and the others. And it was conditionally to Muslims only the question should be directed to the one who supervises the blood donation process.

عفو المال فاضله وزائده

س: المقطع من الآية الكريمة رقم 219 من سورة البقرة يقول: (وَيَسْأَلُونَكَ مَاذَا يُنفِقُونَ قُلِ الْعَفْوَ. كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآيَاتِ لَعَلَّكُمْ تَتَفَكَّرُونَ). الْعَفْوَ ممارسة تعاملية ليست فيها أموال والإنفاق يعني صرف الأموال، فكيف نفهم هذا المقطع من الآية الكريمة؟
ج: العفو هو الفاضل أي الذي يزيد عند الإنسان ولا يكون بحاجة إليه حيث يصرف النظر عنه فيكون عفواً أي زائداً ليس صاحبه بحاجة إليه فليصرف في عمل الخير.

Money forgiveness, its excess and excessiveness

Q: Surah Al Baqarah verse 219 says: (They ask thee how much they are to spend;  Say: “What is beyond your needs.” Thus doth Allah make clear to you His Signs: in order that ye may consider-). Forgiveness is a conduct practice where no money is involved, and spending means money is involved, then how do we understand this part of this holy verse?
A: Forgiveness is to spend in good works what is beyond our needs, when we have extra and that extra can be put aside where it is not needed then when this extra is spent in good deeds it becomes forgiveness.

ترك صلاة الصبح

س: ما حكم من يأخذه النوم العميق وتفوته صلاة الصبح؟
ج:  إن كان متعمّداً إهمال الصلاة وقادراً على الاستيقاظ في وقتها لأدائها ولم يغفل فهو مسؤول…
يقول تعالى: (فَوَيْلٌ لِلْمُصَلِّينَ*الَّذِينَ هُمْ عَنْ صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ*الَّذِينَ هُمْ يُرَاءُونَ*وَيَمْنَعُونَ الْمَاعُونَ). أما إذا لم يتعمَّد ونام ناوياً لأدائها في وقتها لكنه لم يستيقظ إلا بعد طلوع الشمس وجب عليه قضاؤها ولو قبل صلاة الظهر مباشرة ولا ذنب عليه لحديث الرفع عن النبي (ص) أن القلم أي المسؤولية رفع عن النائم حتى يستيقظ والمجنون حتى يفيق من جنونه.
Abandoning morning prayer
Q: What is the ruling on who succumb to deep sleep and let morning prayer slip by?
A: If he neglects the prayer on purpose and was able to wake up on its time to perform it…. and did not forget then he is responsible. Almighty says: (So woe to the worshipers who are neglectful of their prayers, those who (want but) to be seen (of men), but refuse (to supply) (even) neighborly needs), Al Ma’un.  But if he does not purposely sleep  intending to pray on time but did not wake up until after the sunrise then it is a must to make it up even directly before the noon prayer and no sin by him. The lifting saying about the Prophet (pbuh) that the pen ( responsibility) is lifted from the sleeper until he wakes up and from the insane until he is uprouses (back to normal).

سورة الزهراء

س: أصحيح أنَّ في القرآن سورةً تُسمَّى سورة (الزهراء)؟
ج: نعم هي سورة آل عمران نقلاً عن كتاب (لسان العرب) مادة زهراء. وفي (مجمع البحرين) أنها وسورة البقرة سُمِّيتا بهذا الاسم فهما (الزهراوان) كتابنا قاموس المفاهيم القرآنية ج 9 ص 171. مادة آل. وعن أبي أمامة الباهلي قال: سمعت رسول الله (ص) يقول:  (اقرأوا القرآن، فإنه يأتي يوم القيامة شفيعاً لأصحابه. اقرأوا الزهراوين: البقرة وسورة آل عمران) التفسير المنير 3/ 142.

Surat Al zahra’a

Q: Is it true that there is a Surah in Qur’an called Surah (Al Zahra’a)?
A: Yes it is Surah Al ‘Imran reported from the book (the Arab tongue)Zahra’a substance an in (majma’ al bahrain) it is with Surah  Al Baqarah named by this name they are (al zahrawan). Our book the dictionary of Qur’anic understandings part 9 page 171
substance Al: and about Abi Amamah Al Bahili said: I heard Almighty Messenger (pbuh) says read the Qur’an, because it will come at the judgement day as their intercessor. Read Al Zahrawayn: Al Baqarah (Al Tafsir Al munir 142/3) and Surah Al ‘Imran.

التبرُّع بالأعضاء

س: أرغب بالتبرُّع ببعض الأعضاء الى بنك الأعضاء، علماً بأنني من مُقلِّدي السيد فضل الله يرحمه الله.. فهل يجوز ذلك؟
ج: فتوانا في هذا الصدد: نعم تستطيع أن تهب أعضاء جسمك لمن تريد بالوصية بها بعد موتك وليس في حياتك.
ويمكن لمن لا يتضرر ضرراً بالغاً من التبرع بكليته لأحد والديه أو مِن أفراد أسرته أيضاً.

Organs donation

Q: I like to donate some organs to the organs bank, knowing that I am one of those who imitate Sayyed Fadlullah, Almighty bless his soul…. is that permissible?.
A: Our Fatwa in this regard: Yes you can donate the organs of your body to whoever you wish thru a will after you pass away but not when you are alive, and for people who can, without any health complications, donate one of their kidneys to one of their parents or to one of their family members.

الشهادة الثالثة في تشهُّد الصلاة

س: ما حُكم نطق الشهادة الثالثة في حالة التشهد في الصلاة؟
ج: الشهادة الثالثة (أشهد أن علياً وليُّ الله) لا تجب في تشهُّد الصلاة.

The third declaration of faith in prayer Tashahhud

Q: What is the ruling on  reciting the third declaration of faith in prayer Tashahhud?.
A: The third declaration of faith (I testify that ALI is obedient to Allah) is not a must in reciting Tashahhud..

شراء الوظيفة من الدولة

س: ندفع الأموال الى بعض المُتـنفِّذين في الدولة أو السماسرة بغرض الحصول على درجة وظيفية في الدولة حتى نعيش بأمان.. فهل يجوز لنا ذلك سماحة المرجع؟
ج: الوظيفة يجب أن تُعطى لمن يمتلك الكفاءة والأمانة من المواطنين وليس أن تُشترى بالمال والرشوة.

Buying a job in the government

Q: We pay monies to some influential people in the State, or to middlemen for the purpose to get a job in the State to live in peace…. is this action permissible by us your Eminence?
A: A job must be given to the individual who possesses the competence and honesty among the citizens of the State, and not bought by money and bribe.

الاستهتار بالحق وقيم الإيمان

س: تقول الآية الكريمة رقم 27 من سورة الأَنْعَام: (وَلَوْ تَرَى إِذْ وُقِفُوا عَلَى النَّارِ فَقَالُوا يَا لَيْتَنَا نُرَدُّ وَلَا نُكَذِّبَ بِآَيَاتِ رَبِّنَا وَنَكُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ).. فهل هذه الآية الكريمة خاصة بالمكذبين والمعاندين أم أنها تتحدث عن الكذب عموماً؟
ج: تتحدَّث عن عموم الكذب والاستهتار بالحق وعدم الجدِّية في الإيمان بالإسلام.

Disrespect for truth and values of faith 

Q: The holy verse number 27 of Surah Al ana’m says: (If thou couldst but see when they are confronted with the Fire! They will say: “would that we were but sent back! Then would we not reject the Signs of our Lord, but would be amongst those who believe!”)…is this holy verse intended specially for liars and non believers or is it talking about lying in general?
A: It is talking about the whole lie in general and the disregard for truth and lack of seriousness in faith in Islam.

استلاب حقوق العاملات

س: نعمل في مكتب لجلب عاملات الخدمة في البيوت مقابل عمولات عالية ودفع أجور منخفضة للعاملة وهذه الأجور لا تتـناسب مع جهودها في الخدمة.. ولذلك ربّما إختلطت أرزاقنا الحلال بالحرام!! ولكن أصحاب المكاتب والمتـنفذين في الدولة يريدون منّا أن نفعل ذلك ونحن نستشعر بالظلم يقع على العاملات وعوائلهن الفقيرة في بلدانهم! نرجو التوجيه سماحة المرجع.
ج: لا يجوز التطفيف وأكل الفوارق المالية الطفيفة أو غير الطفيفة من العمّال والعاملات ودفع أجور لا تـتـناسب مع جهود العاملة في الخدمة، واستلاب حقها، قال تعالى: (وَيْلٌ لِلْمُطَفِّفِينَ * الَّذِينَ إِذَا اكْتَالُوا عَلَى النَّاسِ يَسْتَوْفُونَ * وَإِذَا كَالُوهُمْ أَوْ وَزَنُوهُمْ يُخْسِرُونَ * أَلَا يَظُنُّ أُولَئِكَ أَنَّهُمْ مَبْعُوثُونَ * لِيَوْمٍ عَظِيمٍ * يَوْمَ يَقُومُ النَّاسُ لِرَبِّ الْعَالَمِينَ) المطففين 83/ 1.

Exploitation of workers’ rights

Q: We work in an office to bring home service workers in exchange for high commissions and pay low wages to the worker. These wages are not commensurate with their efforts in service. Therefore, perhaps we have mixed our Halal livelihood with haraam !! But the owners of offices and influential in the state want us to do so and we feel injustice is on the workers and their poor families in their own countries! Please we need guidance your Eminence?
A: It is not permissible to deal in fraud and receive minor financial differences from their wages and pay wages that are not commensurate with the efforts of those working in the service, Almighty says: (Woe to those that deal in fraud – Those who, when they have to receive by measure from men, exact full measure, but when they have to give by measure or weight to men, give less than due. Do they not think that they will be called to account?- On a Mighty Day, a Day when (all) mankind will stand before the Lord of the Worlds?) 1-6/83.

دليل حرمة زواج المسلمة من غير المسلم

س: ما الدليل على عدم جواز زواج المُسلمة من غير المسلم؟
ج: قال تعالى: (فَإِنْ عَلِمْتُمُوهُنَّ مُؤْمِنَاتٍ فَلَا تَرْجِعُوهُنَّ إِلَى الْكُفَّارِلَا هُنَّ حِلٌّ لَهُمْ وَلَا هُمْ يَحِلُّونَ لَهُنَّ…) الممتحنة 60/ 10.
(وَلا تُنْكِحُوا الْمُشْرِكِينَ -لاتزوِّجوا المشركين- حَتَّى يُؤْمِنُوا وَلَعَبْدٌ مُؤْمِنٌ خَيْرٌ مِنْ مُشْرِكٍ وَلَوْ أَعْجَبَكُمْ أُولَئِكَ يَدْعُونَ إِلَى النَّارِ وَاللَّهُ يَدْعُو إِلَى الْجَنَّةِ وَالْمَغْفِرَةِ بِإِذْنِهِ وَيُبَيِّنُ آيَاتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ) البقرة 2/ 221.

Evidence of the sanctity of the marriage between a Muslim woman and non-Muslim man

Q: What is the evidence that it is not permissible for a Muslim woman to marry a non-Muslim man?
A: Almighty says: (If ye ascertain that they are Believers, then send them not back to Unbelievers. They are not Lawful (wives) for the Unbelievers, nor are the (Unbelievers) Lawful (husbands) for them…) 60/10. Almighty also says: (Do not marry Unbelieving woman  until they believe: a slave woman who believes is better than an unbelieving woman. Even though she allure you. Nor marry (your girls) to Unbelievers until they believe: a man slave who believes is better than an unbeliever even though he allure you. Unbelievers do (but) beckon you to the Fire. But Allah beckons by His Grace to the Garden (If Bliss) and forgiveness, and makes His Signs clear to mankind: that they may receive admonition.) 2/221Al Baqarah.

الزواج بين أتباع الديانات السماوية

س: هل تقبل اليهودية أو المسيحية أَنْ تتزوَّج المرأة اليهودية أو المسيحية من بعضهما أو من المسلمين وأتباع الديانات الأخرى؟
ج: السؤال يتوجَّه إلى علماء تلك الديانات لدخول الموضوع في اختصاصهم بالديانة اليهودية والمسيحية أما الإسلام فيجيز زواج المسلم من اليهودية أو المسيحية والأحوط أن يكون زواجاً مؤقتاً فقط وليس زواجاً دائماً. ولا يجوز زواج المسلمة من غير المسلم مؤقتاً أو دائماً إلا أن يدخل الإسلام ويصبح مسلماً ويربّي أسرته في ما بعد على الإسلام.

Marriage between the followers of the Heavenly religions 

Q: Does Judaism or Christianity accept that Jewish or Christian women marry Christian or Jewish men or Muslims and followers of other religions?
A: The question should be  directed to the scholars of these religions because the subject  enters in their specialty in Judaism or Christianity, but Islam permits the marriage of a Muslim man from a Jewish or Christian woman and it is advisable for the marriage to be a temporary one and not a permanent one. It is not permissible the marriage of a Muslim woman from a non Muslim  temporarily or permanent unless he  enters into Islam and becomes a Muslim and raise his family later according to the Islamic faith.

سيارات نقل الخمور

س: نمتلك شركةً لتأجير السيارات الكبيرة لنقل الحمولات الثقيلة، ويشتغل فيها الكثير من الشباب.. ونشترط على بعض الشركات عدم تحميل ونقل الخمور الى المحلات التجارية ولكن أحياناً تختلط علينا البضاعة ولا نعرف مصدرها ونضطر أحياناً لعمل مُقاولة مع شركة أصغر تقوم بالنقل نيابةً عنّا.. فكيف نتعامل في مثل هذه الحالة ونحن نخسر بعض الحمولات وتـنقطع أرزاق العُمّال والموظفين؟
ج: اشْترِطوا على تلك الشركات عدم نقل الخمور، وإذا تجاوزت تلك الشركات هذا الشرط فهي المسؤولة ولستم أنتم المسؤولين.

Transportation cars of alcoholic beverages

Q: We have a company that rents large cars to transport heavy loads, and many young people work there. We require some companies not to load and transport liquor to shops, but sometimes the stock we get is mixed up and we do not know its source and we sometimes have to hire a subcontractor-a smaller company- to transport on our behalf. How do we deal with such situation because we lose some of the payloads and as a result the livelihood of workers and employees is cut off?.
A: They have stipulated that these companies should not transfer liquor. If these companies exceed this condition, they are responsible and you are not responsible.

فقه تربية الطفل

س: أسمع أحياناً من الخطباء عن فقه الطفل أو فقه الطفولة دون توضيحه!! فهل يحتاج الطفل الى فقه وأحكام وهو بعيد عن التكليف والواجبات في كل مرحلة الطفولة؟
ج: فقه الطفل موجَّه إلى الكبار كالوالدين والأهل في كيفية تربية الطفل والتعامل معه.

Jurisprudence of fosterling “raising a child”

Q: I sometimes hear from the preachers about the jurisprudence of the child or the jurisprudence of the childhood  without clarification!! Does the child need a jurisprudence and judgements although he is far from mandate and duties through out his childhood stage?
A: The jurisprudence of the child is directed at adults as parents and families in how to raise and deal with the child.

تعليم  المثلية والترويج لها  في المدارس

س: توجد حالة تثقيف في بعض المدارس تُشجِّع على الشذوذ الجنسي أَو ما يُسمونه بالمثلية!! وبعض المعلمين والمعلمات يقومون بذلك وبعض الأطفال  يُصدّقون أَو حتى يستهويهم ذلك!! والمشكلة الأكبر أنهم يُسجِّلون أفلام فيديو ويتم تداولها على وسائل التواصل الإجتماعي!!
سماحة المرجع، تربية الأولاد صارت ثقيلة علينا.. فماذا نفعل حفظكم الله ورعاكم؟
ج: لا تُدخلوا أولادكم في تلك المدارس، واختاروا أنتم المعلّمين الجيّدين لتلك المدارس الملتزمين بالقيم الروحية الإلهية… وراجعوا إدارة تلك المدارس وانذروهم أنكم قد تقيمون دعوى قانونية ضد تلك الإدارة.
وستؤيدكم في ذلك اليهودية والمسيحية لأنها تحرِّم المثلية كالإسلام… وراجعونا لدعمكم وتـنظيم وفود من كل الأديان لتأييدكم.

Teaching homosexuality and promoting it in schools

Q: There is an education state in some schools encouraging homosexuality, or what they call it “same sex relation”!! And some teachers- male and female- do so. Some children believe that or even like it, so the big problem is they record videos and circulate them by means of the social media…. Your Eminence! Raising children nowadays is a heavy burden on us, so what can we do may Allah keep and safeguard you.
A: Do not register “introduce” your children in such schools, and it is you to choose good teachers for these schools who are committed to the divine spiritual values….and complain to the management of such schools and warn it that you may file a law suit against that administration. And be certain that homosexuality is unlawful in Islam as in Judaism and Christianity and you will be supported by all of them… and you can contact us and keep us informed to support you and organize delegations from all religions to support you.

صدم السيارة الصغار أو الكبار؟

س: سألني صديق في إحدى الجلسات السؤال التالي: لو كنت تقود سيارتك في طريق عام وتعرَّضت للإنحراف.. وكان على جانب الطريق عدد من الأطفال وفي الجانب المقابل عدد مماثل من الكبار، وسيارتك لا بُدَّ أَنْ تنحرف الى جانب واحد وقد تدهس إحدى المجموعتين، فماذا تفعل؟
لم أستطع الإجابة.. فماذا تقول سماحة المرجع؟
ج: نختار القرار الذي يحفظ الكل أو القرار الأقل ضرراً وخطراً علينا وعلى الكل حيث تتزاحم ملاكات الأحكام هنا وعلينا اختيار الوقوع في الأقل خطراً والأكثر حفظاً لحياة الكل… ويجِب شرعاً حفظ حياة الكل صغاراً أو كباراً مهما أمكن وليدعُ الله أن يجنِّبه هذا المأزق الصعب الحرج.

Do I bump into (hit) by a car  the youngsters or the adults?

Q: A friend asked me, during a gathering, the following question: If you were to drive your car on a public road and it happened that you were forced to steer away either side of the road…. and it happened also that there were a number of youngsters on one side and same number of adults on the other side, keeping this in mind, your car has to be diverted to one side and may hit one of the two groups, what do you do? I couldn’t answer….. what do you say your Eminence?.
A: We choose the decision that will preserve the wellbeing of all or the decision that causes the least damages and dangers that we might face or on everybody where many considerations mixed or come together with different consequences and here we have to choose the least dangerous situation… and the choice with the most life preserving of all, and it is lawfully a must to preserve the life of all- youngsters and or adults- in anyway which we can, and pray to Allah to let him avoid this critical and difficult predicament.

عقود المقاولات الثانوية

س: تحدَّثتم بالتفصيل عن عقد الإجارة واستمعنا الى ذلك بإهتمام، فما حكم عقود المقاولات الثانوية من المقاول الأكبر وتسجيل مبالغ خيالية في الصرفيات لغرض الحصول على أرباح أكبر مقابل عمولة أكبر؟
ج: عقود المقاولات تقتضي كونَ المتعاقِدَين أمينَين على الوفاء بالعقد وميثاق الاتفاق قال تعالى:
(يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ أَوْفُواْ بِالْعُقُودِ) المائدة 5/  1
(الَّذِينَ يُوفُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَلَا يَنْقُضُونَ الْمِيثَاقَ) الرعد 13/ 20.
(فَأَوْفُوا الْكَيْلَ وَالْمِيزَانَ وَلَا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْيَاءَهُمْ) الأعراف 7/ 85.
ولا يجوز الكذِب في تسجيل مبالغ خيالية في الصرفيات.

Secondary construction contracts 

Q: You spoke in detail about the leasing contract and listened to it with interest. What is the ruling on subcontracting contracts from the largest contractor and recording fictitious sums in the profits for the purpose of obtaining higher profits for a larger commission?
A: Contracting contracts require that the contractors are faithful to fulfill the contract and the Charter of the Agreement Almighty said: (O ye who believe, fulfill “all” obligations.)5/1,(Who fulfill the covenant of God and do not break the covenant) Thunder 13/20. (Give just measure and weight, nor withhold from the people the things that are their due;)7/85. It is not permissible to lie in the recording of fictitious amounts in the disbursements.

حادثة غدير خم وولاية الإمام علي (ع

س: أنا شاب يمني وقد قرأت صحيفة العصر الإسلامي وتأثرت بقصيدة منشورة عن عيد الغدير.. سماحة المرجع هل توجد أدلّة أخرى عن وجوب ولاية الإمام علي (ع) غير حادثة بيعة الغدير؟
ج: نعم نشرنا في عدد سابق ما قاله كبار علماء جمهور السنَّة حول ذكرى بيعة الغدير وولاية الإمام علي (ع) في الغدير وما أكّدته كتب الصحاح من أحاديث في ولاية الإمام علي (ع)… وحادثة غدير خم.
راجع العدد 158 من العصر الإسلامي ص 25 ونشير الآن إلى حديث نبوي: عن جابر بن عبد الله الأنصاري (لمّا أنزل الله عز وجل على نبيِّه محمد (ص) (أطيعوا الله وأطيعوا الرسول وأولي الأمر منكم) قلتُ: يا رسول الله، عرفْنا اللهَ ورسولَه، فمنْ أولو الأمر الذين قَرَنَ اللهُ طاعتَهم بطاعتك؟  فقال عليه الصلاة والسلام: هم خلفائي يا جابر، وأئمة المسلمين من بعْدي أوّلهم عليُّ بن أبي طالب، ثم الحسن، ثم الحسين…)
نور الثقلين 10/ 331 – 499

The incident of Ghadir Khum and the mandate of Imam Ali (AS)

Q: I am a Yemeni youth and I read the newspaper of the Islamic era(Alaasr)  and was influenced by a poem published on Eid al-Ghadir… your Eminence the reportery, Is there any other evidences should be required on the mandate of Imam Ali (AS) other than the swore of allegiance at Ghadir Khum?
A: Yes, we have published earlier what the senior Sunni scholars said about the anniversary of the swore of allegiance at Al-Ghadir and the mandate of Imam Ali (p) in Al-Ghadir and what was confirmed by the books of al-Sahih from the hadeeths in the mandate of Imam Ali (AS). See the number 158 of the Islamic era, p. 25. And now we refer to a prophetic hadeeth: On the authority of Jabir bin Abdullah al-Ansari (when Allah revealed to His Prophet Muhammad “Obey Allah and obey the Messenger, and those charged with authority” I said: O Messenger of Allah, we know Allah and His Messenger, so who are those who charged with authority that Allah paired their obedience with yours? He said Peace be upon him: (They are my successors, Jaber, the imams of Muslims after Me, the first is Ali bin Abi Talib, and then Hassan, and Husain….)nour al-thaqualain 10/ 331 – 499.

مقابلات

أخبار ومناسبات

بيانات