حوارات عقائدية

يشكل هذا القسم حوارات عقائدية تعالج الإختلافات بين…

بين الإسلام واليهودية

* منهج الحوار بين أهل الأديان السماويّة * هل ور…

مسائل الفقه العملي

يتناول هذا الكتاب العديد من مواضيع الفقه العملي ال…

اسئلة حول الإسلام

تتناول هذه الزاوية اسئلة وإجابات حول الإسلام، وقد …

شؤون الأسرة

تتناول هذه الزاوية شؤون الاسرة وتنقسم إلى عدة فروع…

الاستفتاءات

يتناول هذا الباب العديد من الاستفتاءات التي يجيب ع…

«
»

163 اسئلة حول الاسلام العدد

أجر الإصلاح بين الزوجين
س: ما هو أجر الإصلاح بين الزوجين المتخاصمين؟
ج: أجرٌ عظيم. فمن خطبةٍ لرسول الله (ص) (ومن مشى في إصلاحٍ بين امرأةٍ وزوجها أعطاه الله أجرَ ألفِ شهيدٍ قُتلوا في سبيل الله حقاً، وكان له بكل خطوة يخطوها وكلمةٍ في ذلك عبادة سنة قيام ليلها وصيام نهارها.)
وسائل الشيعة 16/ 343 – 344  ب 22 من فعل المعروف حديث 6 قال تعالى: (والصلح خير) النساء / 128.
وعن الإمام الصادق (ع) (لأن أصلح بين اثنين أحبُّ إليَّ من أن اتصدّق بـ دينارين) وسائل الشيعة 18/ 439 ب 1 من الصلح ح 1 وعن النبي (ص) (إصلاح ذات البين أفضل من عامة الصلاة والصيام) وسائل الشيعة 18/ 441 ب 1 من الصلح.
ويدل ذلك على تقديم الإصلاح على العبادات المستحبة وعلى استحبابه ولو ببذل المال.
Reward for reconciliation between spouses
Q:  What is the reward for reconciliation between two spouses in disagreement?
A:  A great reward. A quote from a sermon  by the Messenger of Allah (pbuh) where He says: (and who walked in the reform between a woman and her husband gave him the reward of thousand martyrs killed truly in the way of God. And get by every step taken and a word being said toward that; the remuneration a year worth of worship praying its nights and fasting its days).
The means of Shiites 16/343 – 344 chapter 22 of the good deeds- Hadith 6. The Almighty said: (And such settlement is best;) Al Nisa`/ 128.
And it was narrated about Imam Al-Sadiq (AS): (To reconcile between two it is more favorable to me than donating two Dinars) Shiite means 18/439 chapter 1 of the settlement and part 1. And about the Prophet (pbuh):  (Settling differences is better than the common commendable prayers and fasting)  Shiite means.18/441 chapter 1 of the settlement. And that shows how reconciliation comes ahead of commendable worships and it is commendable even with spending money.
بيع السجائر ولوازم التدخين
س: أمتلك محلاً تجارياً أبيع فيه النراجيل ولوازم التدخين، وبعض الأصدقاء أخبرني بحُرمة التجارة بهذه المواد وخصوصاً على الشباب والنساء.. فماذا تقول سماحة المرجع  وما هو رأيك بهذا العمل؟
ج: يجوز التدخين لمن لا يحصل له ضرر جدّي منه ويحرم حينما يصل الحال بالمُدخِّن إلى الضّرر الجدّي فيجب عليه حينئذٍ وقف التدخين حتى لا يقع في الحرام والخطر معاً.
Selling ​​cigarettes and smoking supplies
Q: I own a shop where I sell hookahs and smoking supplies. Some friends told me that the trade in these materials is illegal, especially the effects on the young men and women. Your Eminence the Reference what do you say, and what do you think about this work?
A: It is permissible to smoke for a person who does not suffer serious harm from it, and it is haraam-illegal- when the smoker’s condition reaches serious harm, then he must stop smoking so that he does not get into haraam and danger.
منع الزوجة من صالون حلاقة النساء
س: أمنع زوجتي من الذهاب الى أي صالون حلاقة للنساء، بل انني أمنع حتى اللاتي يعملن في البيوت بسبب القيل والقال والسُمعة السيّئة.. فهل يحق لي ذلك سماحة المرجع؟
ج: لا يحق لكَ منعُ زوجتك من نساء الحلاقة اللائي يعملن في البيوت حين لا تترتَّب أي شبهة على زوجتك وبيتك وأسرتك.
Preventing the wife from the women›s hair salon
Q:  I prevent my wife from going to any hair salon for women. I even prevent those who work in this field from homes out of fear of gossip and bad reputation..Your Eminence the Reference, do I have the right to do that?
A: You are not entitled to prevent your wife from females working in women`s hair salon or working from their homes when no put option of any suspicion on your wife, your home, and your family.
مرطبات ومآكل فيها دهون شحم الخنزير
س: بعض المرطبات والآيس كريم تحتوي على جيلاتين ومواد حافظة منها دهون شحم الخنزير.. وبعض المطاعم غير الإسلامية تطبخ الرز وتضيف إليه دهون شحم الخنزير لتمنحه طراوة ونكهة.. فهل نستطيع أنْ نأكل من الرز ونتـناول الآيس كريم؟
ج: الجيلاتين ليس نجساً وهو مادة حصلت فيها الاستحالة من مواد سابقة ولو كانت حيوانية، فطهرت بالتحوُّل والاستحالة وأصبحت لها حقيقة جديدة تختلف عن حقيقتها السابقة، وتجري في هذه الحقيقة الجديدة قاعدة الطهارة (كل شيءٍ لك طاهر حتى تعلم (أي تتأكد) أنه نجس)، وبالتالي يصبح الجيلاتين طاهراً إذا ثبت لنا أنه مستحيل من موادّ سابقة وصدقت عليه قاعدة الطهارة.
أجل المرطبات والمآكل التي تتأكد أن فيها دهون وشحم الخنزير الذي لم تتم استحالته لا يجوز أكلها أو شربها.
Refreshments and food containing fat from lard
Q: Some refreshments and ice cream contain gelatin and preservatives, such as the fats from lard… Some non-Muslim restaurants cook rice and add lard`s fats to give it freshness and flavor. May we eat from this rice and this ice cream?
A: Gelatin is not impure and it is a substance in which the transformation process happened from another  material, even it was from animal,  so it was purified by transformation and being transferred into new reality that differs from its previous reality, and in this new reality the law of purity is applied: (everything is pure until you know [means you are sure] it is impure), So gelatin becomes pure if it is proven it was transformed from other materials and follows the law of purity. As for as the known fact of the presence of fats from lard which had been changed in refreshments and food, it is not permissible to eat it or drink it.
إدخال أوامر الله في الطبيعة
س: تقول الآية الكريمة رقم 12 من سورة فُصِّلت: (فَقَضَاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ فِي يَوْمَيْنِ وَأَوْحَى فِي كُلِّ سَمَاءٍ أَمْرَهَا وَزَيَّنَّا السَّمَاءَ الدُّنْيَا بِمَصَابِيحَ وَحِفْظًا ذَلِكَ تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ).. ما المقصود بـ(وَأَوْحَى فِي كُلِّ سَمَاءٍ أَمْرَهَا)؟ فهل لكل سماء نُبوّة وتعاليم أم ماذا؟
ج: (وَأَوْحَى فِي كُلِّ سَمَاءٍ أَمْرَهَا) فصلت 41/ 12.
أي أمر قوانينها الطبيعية أن تأخذ مجراها الطبيعي الصحيح ذلك أنَّ لله تعالى تمام السيطرة على المادة والطبيعة قال تعالى: (إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَيْئًا أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ) يس 36/ 82.
The delivery of God›s
 commands to nature
Q: The holy verse number 12 of Surat Fussilat says: (So He completed them as seven firmaments in two days and He assigned to each heaven its duty and command. And We adorned the lower heaven with lights, and [provided it] with guard. Such is the Decree of [Him] the Exalted in Might, full of knowledge.)…    What is meant by: (and He assigned to each heaven its duty and command)? Is there for every heaven its own prophecy and teachings or what?
A: ( and He assigned to each heaven its duty and command) Fussilat 41/12, that is to say He ordered its natural laws to take their natural course because God Almighty Has the total control over the matter and nature. Almighty says: (Verily, when He intends a thing, His command is, “Be”, and it is!) Ya S~IN 36/82
لحم مطاعم المسلمين وأهل السنة واللحم الحلال
س: توجد مطاعم لإخواننا أهل اليمن في مدينة ديربورن ونحن نرى الكثير من عوائلهم يشترون اللحوم والدجاج من كروكر والمحلات غير الإسلامية  ويأكلون السندويشات هُم وأولادهم من نفس الأماكن.. فهل نستطيع الأكل من هذه المطاعم؟
ج: إن تأكدتم أن المسلمين هم الذين يذبحون لحم تلك المطاعم ويذكرون اسم الله على الحيوانات حين ذبحها.. جاز الأكل من تلك المطاعم. وإن لم تتأكدوا فلا بد لكم من التحقيق في أصل تلك اللحوم هل ذُبحت على الطريقة الإسلامية؟ حيث تذهب بعض المذاهب الإسلامية غير الشيعة إلى أن التسمية على اللحم تكفي ولو حين الأكل من ذلك اللحم، ودرجت عادة بعضهم على ذلك. وهذا الاتجاه الفقهي لا توافق عليه مدرسة أهل البيت الفقهية. وبرهاننا على ذلك القرآن الكريم. قال تعالى:
(وَمَا لَكُمْ أَلَّا تَأْكُلُوا مِمَّا ذُكِرَ اسْمُ اللَّهِ عَلَيْهِ) الأنعام 6/ 119.
وذُكِرَ فعل ماضٍ نفهم منه أن ذِكْرَ اسم الله عز وجل يجب أن يكون حين ذبح الحيوان ولهذا أصبح الفعل ماضياً حين الأكل.
ولو كان الذِّكْر حين الأكل يكفي شرعاً في حلية اللحم لَقَلَبَتِ الآيةُ القرآنيةُ الفعلَ إلى المضارع الذي يصدق على الحال والاستقبال ولقال تعالى:
(ومالكم أن لا تأكلوا مما يذكر اسم الله عليه)
ولا توجد آية بهذا الشكل في القرآن الكريم بل جاء الفعل ماضياً ونفهم منه الإشارة إلى ذكر اسمه عز وجل حين الذبح وليس حين الأكل. فلا يكون اللحم حلالاً حين تتم عليه التسمية أثناء الأكل إذا لم تتم عليه التسمية أثناء الذبح.
The meat in Muslim restaurants; the Sunnis and Halal meat
Q: There are restaurants owned by our Yemeni brothers in the city of Dearborn and we see many of their families are buying meat and chicken from Kroger and non-Muslim shops and eating sandwiches with their children from the same places.. May we eat from these restaurants?
A: If you were sure that the Muslims are slaughtering for these restaurants and pronouncing the name of Allah when slaughtering them… it is permissible to eat from such restaurants. And if you are not sure, you must investigate the origin of these meats,  were they slaughtered according the Islamic law? Where some of Islamic sects other than the Shiites say that it is enough to mention the name of Allah on the meat when eating from that meat, and for some of them they get into that habit. And this jurisprudential direction is not approved by the school of Ahl al-Bayt al-Fiqhiyyah – jurisprudential – .  And as a proof on that is the Holy Qur`an. Almighty says: (Why should ye not eat of [meats] on which Allah`s name hath been pronounced,) Al An`am 6/119. Pronounced [mentioned] is a past tense which we understand from it is that it is a must (pronouncing the name of Allah) when slaughtering the animal and for that reason the verb became in the past tense when eating (meat): and if the pronunciation (the name of Allah) were at the time of eating then it will be sufficient for the legality of the meat and the holy verse should change the verb to present or future tense to describe the said situation and the verse should read instead: (why should ye not eat of [meats] on which Allah`s name hath pronounces), and there is no such verse in the holy Qur`an, instead the verb came in the past tense to indicate the pronouncing of the name of Allah when slaughtering and not when eating, and therefore the meat will not be considered legal when the pronunciation is made when eating unless it was mentioned when slaughtering.
إخراج الخُمس عند الضيق المالي الشديد
س: أحد الأخوة بدأ بتقليد سماحتكم وكان يدفع الخُمس الى مكتب أحد المراجع.. والآن وضعه المادي غير جيد فهل يستطيع عمل مُصالحة أو تسوية التزاماته الشرعية في وقت آخر؟
ج: عليه أن يتواصل معنا تلفونياً لنناقش الوضع ثم نعطيه إذناً في التصرف بما يتـناسب مع وضعه المالي وظروفه الحرجة.
Taking out the Quintan (fifth) from a financially
 weak committed
Q: One of the brothers began to imitate your Eminence and he was paying the fifth to the office of one of the References… Now his financial situation is not good (weak). Can he work out a deal or settle his legal obligations at another time?
A:  He has to communicate with us by telephone to discuss the situation and then give him permission to act in accordance with his financial situation and critical circumstances.
إرث الزوجة ذات الأولاد
 من زوجها
س: مات زوجي وعندي منه طفلان ونحن نسكن في بيته وقد تزوجت من أخيه وأنجبت منه ولداً وثلاث بنات.. ونرغب ببيع البيت حالياً.. فهل أشترك مع أولاد الشهيد في الإرث وهل أولادي يرثون من زوجي الحالي؟
ج: أولادك من زوجك الحالي لا يرثون من زوجك الأول، وترثين من زوجك الأول ليس في أرض البيت بل في جدرانه وأشجاره وما بنى عليها بعد إنجاز وصيته وديونه قال تعالى: (فَإِن كَانَ لَكُمْ وَلَدٌ فَلَهُنَّ الثُّمُنُ مِمَّا تَرَكْتُم مِّن بَعْدِ وَصِيَّةٍ تُوصُونَ بِهَآ أَوْ دَيْنٍ وَإِن كَانَ رَجُلٌ يُورَثُ كَلالَةً أَو امْرَأَةٌ وَلَهُ أَخٌ أَوْ أُخْتٌ فَلِكُلِّ واحِدٍ مِّنْهُمَا السُّدُسُ فَإِن كَانُواْ أَكْثَرَ مِن ذلِكَ فَهُمْ شُرَكَآءُ فِي الثُّلُثِ مِن بَعْدِ وَصِيَّةٍ يُوصَى بِهَآ أَوْ دَيْنٍ غَيْرَ مُضَآرٍّ وَصِيَّةً مِّنَ اللَّهِ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَلِيمٌ) النساء 4/ 12.
The inheritance of the wife with the children from her husband
Q:  My husband passed away and I begot two boys from him. We live in his (the deceased) house and I already married his brother and gave birth to a boy and three girls. We want to sell the house now… Do I share with the children of the martyr in the inheritance? And do my children from my current husband inherit?
A: Your children from your current husband do not inherit from your first husband, and you inherit from your first husband not in the land of the house, but in its walls and trees, and what had been built on it after the fulfilment of his will and his debt. Almighty says: (But if ye leave a child, they get an eighth; after payment of legacies and debts, if the man or woman whose inheritance is in question,has left neither ascendants nor descendants, but has left a brother or a sister, each one of the two gets a sixth; but if more than than two, they share in a third; after payment of legacies and debts; so that no loss is caused [to anyone]. Thus is it ordained by Allah; and Allah is All-Knowing, most Forbearing.) Al Nisa` 4/12.
الوحدانية في
كل الأديان السماوية
س: تقول الآية الكريمة رقم 45 من سورة الزخرف: (وَاسْأَلْ مَنْ أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِكَ مِن رُّسُلِنَا أَجَعَلْنَا مِن دُونِ الرَّحْمَنِ آلِهَةً يُعْبَدُونَ).. فكيف يتحقق السؤال وهم قد ماتوا وسبقوه بمئات وآلاف السنين؟
ج: أي استخبر التاريخ هل جاء نبي بالشرك؟
وإنما جاء كل أنبياء الله بالتوحيد وأن الله واحد أحد لا شريك له. وقيل إن النبي (ص) لما عُرج به إلى السماء والتقى أنبياء الله السابقين سألهم عن ذلك وقيل إن روحه المباركة التقت بأروح النبيين وهو في الأرض وسألتْهم عن ذلك، لا لأنه (ص) يشك في التوحيد الإلهي بل لأن ذلك موجود في كل الأديان السماوية ووصل إلى أتباعهم بالتواتر من جيلٍ إلى جيل… والتواتر برهان عملي وحجة قاطعة، وهو الذي يُقوِّي أخبار التاريخ ويستطيع الرسول الاعتماد على التواتر الذي يُشكِّل حجّة علمية.
Oneness in all heavenly
 religions
Q: The holy verse No. 45 of Surat Al Zukhruf says: (And question thou our messengers whom We sent before thee; did We appoint any deities other than [Allah] Most Gracious, to be worshipped?)…  How can the question materializes when They already passed away and They predated Him by hundreds and thousands of years?
A:  That is ask the history if any Messenger came with polytheism? But rather all the Messengers of God came with monotheism and that Allah is unique one and peerless-has no partner-. And it was said that when the Prophet (pbuh) was ascended to heaven and met with the previous Prophets of God He asked them about that; and it was said that His blessed soul met with the souls of the prophets while he was on earth and asked them about that, not because He (pbuh) doubts the deity oneness but rather it is existing in all heavenly religions and arrived to Their followers by periodicity from generation to generation…   and the periodicity is an empirical proof and conclusive argument.
تعذيب الحيوان قبل ذبحه
س: هل يجوز تعذيب الحيوان قبل ذبحه؟
ج: لا يجوز تعذيب الحيوان قبل ذبحه ولا حين ذبحه… وفي الحديث أن العصفور يأتي يوم القيامة متشحطاً بدمه يقول: يا رب إن فلاناً قتلني لا ليأكلني…) أي قَتَلَ العصفور للتسلية.
Animal torture before
 being slaughtered
Q-  Is it permissible to torture an animal before being slaughtered?
A- It is not permissible to torture the animal before being slaughtered nor when being slaughtered… and in  the narration (hadith) that the bird comes on the Day of Judgment scuffing up with its blood saying: (O Lord, that person-somebody known to the bird- killed me, not to eat me…) that is killed the bird for entertainment.
عروض الأزياء
والجمباز والجُمناستك
س: أنا إنسان ملتزم ولا أنظر بريـبة وزيغ ولكن أرغب بمشاهدة استعراض عروض الأزياء وعروض الجُمباز والجُمناستك من خلال شاشة التلفزيون.. فهل يُعتبر ذلك حراماً؟
ج: إن كان العرض يشتمل على نساء كاشفات وأنت تنظر برغبة جنسية وإثارة فالأحوط ترك ذلك.
قال تعالى: (وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَ الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ) النور 24/ 31.
Fashion and gymnastics shows
Q: I›m a committed human being and I do not have that suspicious and misgiving look, but I enjoy watching fashion and gymnastics shows on TV .. Is that considered to be haram (illegal)?
A: If there are uncovered females in the show and you are looking with sexual desire and excitement, then as a precaution you stop doing that (watching the show). Almighty says: (…and that they should not strike their feet in order to draw attention to their hidden ornaments, and O ye Believers! Turn ye all together towards Allah, that ye may attain Bliss.) Al Nur 24/31.
قرض لتسهيل الشذوذ
س: لديّ صديق شاذ (لم أكن أعرف ميوله الجنسية) طلب منّي إقراضه مبلغاً من المال لتجهيز وتأثيث شقته وتبيَّن لي لاحقاً أنّه يرغب بالزواج من شاب آخر!! فهل يجوز إقراضه المال في مثل هذه الحالة؟
ج: ما دمتَ متأكداً أنَّ إقراضك إياه سيوقعه في الشذوذ فالأحوط وجوباً حرمة إقراضه، ويجب عليك نصحه وأمره بالمعروف ونهيه عن المنكر، ولا بأس أن تجد له زوجة صالحة تحميه من الحرام، ولك في ذلك الأجر والثواب إن قصدت به التقرُّب إلى الله عزّ وجلّ.
Loan to facilitate anomalies
(homosexualities)
Q: I have a homosexual friend “I had no knowledge of his sexual orientation”. He asked me to loan him money to equip and furnish his apartment, and lately I found out that he is going to marry another young man !! So, considering this case, Is it permissible to loan him money?
A: As long as you are sure that loaning him will inflict him in anomalies, then it will be permissively a must the illegality to loan him money, and you must advise him and order him to promote virtue and prevent vice, and it is okay to help him to find a good wife to protect him from taboos, and by doing that you will get the remuneration and the reward if your intention behind your act was to be closer to Allah the Almighty.
إسراف الزوجة
س: اشتريتُ داراً جديدة البناء وزوجتي قامت بتأثيثها من أفخر وأغلى أنواع الأثاث والسجاد والأجهزة الكهربائية ممّا أرهقني كثيراً وأتعبتني الديون إلى درجة أني قد أضطر لعمل تسوية مالية مع البنوك، وذلك يؤثِّر على عملي ورزق عائلتي!!
سماحة المرجع، هل وقعت زوجتي تحت طائلة الإسراف وهي دائماً كذلك ولا تُبالي!! فالمُهم عندها التباهي أمام الأقارب والأصدقاء والجيران!! فهل يحق لي تطليقها والخلاص منها؟
ج: هذا هو المعتاد عند بعض النساء، عليك نصحها وشرح الحال لها ولا تعجل في الطلاق. قال تعالى: (فَإِنْ كَرِهْتُمُوهُنَّ فَعَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئاً وَيَجْعَلَ اللَّهُ فِيهِ خَيْراً كَثِيراً) النساء 4/ 19.
يمكنك تحذيرها من الإسراف وأن ذلك قد يؤدي إلى طلاقها… إن التهديد بالطلاق أحياناً قد يعطي نفس نتيجة الطلاق…
يقول المثل العسكري: التهديد بالقوة يعادل استعمالها.
Spousal profligacy
 (wastefulness)
Q: I bought a newly built house where my wife furnished it with the finest and most expensive furnitures, carpets and electrical appliances, which made me very exhausted and the debts overstrained me to the limit where I was forced to think about making a financial settlement with the banks, which may have an adverse affect on my work and the livelihood of my family!!
Your Eminence the Reference, did my wife come under the penalty of profligacy [and by the way she is always like that and she doesn`t care!!]  What is important to her is to show off in front of relatives, friends and neighbors !! Is it permissible for me to divorce her and get rid of her.?
A: This is normal for some women. You should advise her and explain the situation to her and do not rush to divorce. Allah Almighty says: (If ye take a dislike to them it may be that ye dislike a thing, and Allah brings about through it a great deal of good.) Al Nisa`4/19
You can warn her of being wasteful and that may be the cause for her divorce … Sometimes the threat of divorce may give the same result of divorce …
The army proverb says: The threat of force equals its use.
رضوان الله
س: دائماً أسمع عبارة (رضوان الله)، فماذا تعني كلمة رضوان؟
ج: رضا الله عن الإنسان أن يراه مؤتمِراً بأوامرِه تعالى ومنتهياً عن نواهيه فيُدخله تعالى في رحمته لا في سخْطه ويتَحقق الرضا التام من الله لذلك الإنسان.. قال تعالى:
(رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ) التوبة 9/ 100.
وقال تعالى للنبي محمد (ص): (وَلَسَوْفَ يُعْطِيكَ رَبُّكَ فَتَرْضى) الضحى 93/ 4.
ورضوان مصدر على صيغة فعلان تدلُّ على رضاً كثير وتوافق قوي حيث يكون الإنسان في عيشةٍ راضية. في جنة عالية.
ورُوي أن الإمام علياً كتب إلى (محمد بن أبي بكر): (إن استطعت أن لا تُسخِط ربك برضا أحدٍ من خلقه فافعلْ فإن في الله عزّ وجلَّ خلَفا من غيره، وليس في شيء سواه خلفٌ منه).
وعن النبي محمد (ص): (من طلب مرضاة الناس بما يُسخِطُ الله كان حامدُه من الناس ذامّاً، ومن آثر طاعة الله بغضب الناس كفاه الله عداوةَ كلِّ عدو، وحَسَدَ كلِّ حاسد وبغْيَ كل باغٍ، وكان الله عز وجل ناصراً وظهيرا.).
وجاء على لسان حال الإمام الحسين (ع) في كربلاء وهو يواجه أشدَّ الآلام أن لسان حاله يقول لله عز وجل:
رضاكَ رضاكَ لا جناتُ عدْنٍ
وهل عدْنٌ تطيب بلا رضاكَ
أي المهم أن ينال المؤمن رضا الله يوم القيامة وفي الدنيا وليس أن تغريَه الجنة قبل رضا الله.. بل أن يطمح إلى رضا الله قبل الجنة..
وجاء عن الإمام علي (ع): إلهي ما عبدتك خوفاً من نارك ولا طمعاً في جنَّتك ولكن وجدتك أهلاً للعبادة فعبدتك.
فالعبادة القائمة على تقديس الله ومحبته أسمى من القائمة من أجل الجنة والثواب، فالأُولى تحقق رضوان الله عز وجل لأنه أهلٌ للعبادة.
The approvement of Allah
Q: I always hear the phrase (Rudwan Allah), what does the word Rudwan (approvement)
 Mean?
A: Satisfaction of Allah with the human being is to see him following His orders and refrains from His inhibitions, by doing that the Almighty will let him through His blessing but not through His resentment and complete satisfaction from Almighty is achieved toward that human being..Almighty says: (well-pleased is Allah with them, as are they with Him.) Al Tawbah 9/100. And Almighty said to Prophet Muhammad (pbuh): (And soon will thy Guardian-Lord give thee [that wherewith] thou shalt be well-pleased.) Al Duha 93/5. Rudwan (approvement) indicates great sums of satisfactions and strong consensus where the human being is in a state of satisfied life. In a high paradise.
It was narrated that Imam Ali (AS) wrote to Muhammad ibn Abi Bakr: (If you can do without getting resentment from your Lord  instead of pleasing one of His creation, then do it because there are others [successor] from His creation, but there is no successor [other gods] but God Almighty). And about the Prophet Muhammad (PBUH): (One who seeks satisfaction with people in what where there is resentment from Allah; as a result the praise he gets from such people they will be the first to curse him. But the one who puts first the obedience of Allah even if he gets the anger of people, Allah will protect him against the enmity of every enemy, the envy of every envious, and the aggression of every aggressor, and Allah is the advocator and helper).
Narration about Imam Husain (AS) in Karbala`a when He was facing the most painful situation and he was like saying to God Almighty: ( Your satisfaction Your satisfaction not gardens of perpetual bliss, and does perpetual bliss good without Your satisfaction!?)
What is important is that the believer obtains God›s satisfaction on the Day of Judgment and on this earth, and not to be tempted by Paradise before God›s satisfaction. Rather, he aspires to the satisfaction of God before Paradise…
And about Imam Ali (AS) said: (O God, I worshipped You not for fear of your hell, and not in greed of Your paradise, but I found You worthy of worship that is why I worshipped You).
The worship based on the sanctification of God and his love is higher than the one based about the Paradise and reward, the first achieves the approvement of God Almighty and because He is worth to be worshipped.
إثبات السادة
س: نعرفهم منذ سنين طويلة فهُم يسكنون في الحي الذي نعيش فيه، ونعرف آباءهم وأجدادهم حقَّ المعرفة.. والآن يقولون لنا: نحن سادة وننتسب الى رسول الله (ص)!! فهل علينا تصديقهم والإعتراف لهم بالنسب الجديد؟
ج: إن كانوا معروفين بين شتّى طبقات الناس أنهم سادة فعلاً ولاسيما بين علماء الدين كفى ذلك في صدق السادة عليهم.
Proof of masters
Q: We have known them for many years, they live in the neighborhood where we live in, and we do know well their parents and grandparents… And now they say to us: (We are masters and ancestors of the Messenger of Allah (pbuh)!! Do we have to believe them and recognize their new kinship?
A: If they are known among the various classes of people that they are masters indeed, especially among religious scholars, that is enough in the sincerity of calling them masters.
الشهادة العلمية المزوّرة
س: بعض أصدقائي دخلوا العمل السياسي وسجّلوا في الكليات لتحصيل الشهادات ولا يحضرون الدروس ولكنّهم يُمنحون الآن شهادات الماجستير والدكتوراه والأطروحات جاهزة ومكتوبة يشترونها من مكتبة في المدينة!! فهل يحق لنا أن نحصل على الشهادة العليا بهذه الطريقة؟
ج: هذه ليست الطريقة الصالحة للشهادة الحقيقية، بل هي شهادة مزوّرة لا تكفي عن الشهادة الحقيقية التي يستطيع الإنسان بواسطتها خدمةَ البلاد والعباد.
The forged scientific certificate
Q: Some of my friends have entered political work and enrolled in colleges to earn certificates where they do not attend classes, but they are now awarded master›s and doctoral degrees,
knowing that they purchase the theses [already prepared] from a library in the city!! Is it permissible for us to obtain the higher education certificate in this way?
A: This is not the proper way for receiving a true certificate, but it is a forged one which will never replace the real one where the human being can serve the peoples and countries.
الأمانة التي عُرضت
على السماوات والأرض
س: تقول الآية الكريمة رقم 72 من سورة الأحزاب: (إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَيْنَ أَن يَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ مِنْهَا وَحَمَلَهَا الْإِنسَانُ إِنَّهُ كَانَ ظَلُومًا جَهُولًا).. هل تتعارض هذه الآية مع العقل والتفكير؟ فكيف تُعرض الأمانة أصلاً على أشياء جامدةْ
لا تحس ولا تعقل؟!
ج: الأمانة هي تحمُّل التكليف الإلهي وهي المسؤولية القائمة على الحرية في الاختيار ومعروف أن المادة لا تمتلك الحرية ولا الاختيار ولا المسؤولية… وعرض الأمانة على المادة مقايستها بها، فلم تنطبق الأمانة إلا على الإنسان ولكن أكثر الناس خانوها بظلمهم وجهلهم بحقيقة الدين الإلهي ومسؤولياته وخالفوها وحادوا عن الطريق المستقيم في محبة الله والولاية له ولرسوله (ص) ولأهل بيت رسوله ولأئمة أهل البيت (ع) الذين أذهبَ الله عنهم الرجس وطهرهم تطهيرا، كما قال تعالى في نفس سورة الأحزاب عن الأمانة.
The Trust that was offered
 to the Heavens and Earth
Q: The verse No. 72 of Surat Al Ahzab says: (We did indeed offer the Trust to the Heavens and the Earth and the Mountains; but they refused to undertake it, being afraid thereof: But man undertook it – he was indeed unjust and foolish).. Does this verse contradicts with the mind and intelligent thinking? So how the Trust is offered in the first place on immovable things that does not feel and irrational?!
A: The Trust is bearing the responsibility toward the divine mandate, and it is the responsibility based on the freedom of choice, and it is known that the matter (substance) does not have the freedom, the choice, nor the responsibility … The offer of the Trust to the matter is a symbolical comparison, so there is no question of any Trust here, except the human being undertook It, but most people betrayed It by their injustice and their ignorance of the reality of the Divine Religion and its  responsibilities, and disobeyed It, and strayed away from the straight path in the love of Allah, and being obedient to Allah, and His Messenger (PBUH), and his household, and the imams of the household (AS), to whom Allah has removed all abomination and made them pure and spotless, as Allah Almighty said in the same Surat Al-Ahzab about the Trust.
نقل الأموال والإضرار بالوطن
س: طلب منّي  أحدهم نقل مبلغ مالي كبير في حقيـبتي أثناء السفر من بلادي الى دولة مجاورة ولم يدفع لي العمولة بعد وصول المبلغ!! ولا أستطيع فعل أي شيء تحت طائلة التهديد والتخويف.. وأنا أعرف تأثير هذه المعاملة على الإقتصاد الوطني!! والصدمة سبَّبت لي صحوة متأخرة.. فهل أتوب الى الله تعالى وأعتذر من الشعب فقط رغم بقاء رغبتي بالحصول على العمولة والإستفادة منها؟
ج: كيف قبلت بهذه المهمّة السلبية المؤثرة سلباً على الاقتصاد الوطني وغرّتك العمولة…
عليك أن تتوب إلى الله عز وجل، ولا يجب الاعتذار بل يجب عليك أن توزّع العمولة وما يعادل المبلغ على فقراء الوطن كرد مظالم عنهم لتبرأ ذمَّتك أمام الله عزّ وجلّ.
Transport of funds
and harming homeland
Q: Someone asked me to transport a large sum of money in my bag during my travel to neighboring state and after the money arrived he did not pay me the commission!! And I can not do anything under threat and intimidation .. And I know the impact of this conduct on the national economy !! And the shock caused me a late awakening .. Do I repent to Allah Almighty and apologize to the people although despite all of that I still have the desire to get the commission and be benefited from it?
A: How did you accept this negative task that has negative effects on the national economy and you were tempted by the commission?… You have to repent to Allah Almighty and you do not have to apologize,  instead, you must distribute the commission or its equivalence to the poor of the homeland as return of grievances to them in order to have patrimony clearance before Allah Almighty.
حجاب المرأة والعفَّة
س: بعض الناس يعتقدون بأنَّ عِفّة المرأة تتحقق بالحجاب فقط وعند المحجبات فقط وينظرون إلينا بنظرة تخلو من الإحترام!! فمَنْ قال بذلك سماحة المرجع؟
ج: حجاب المرأة جزء من عفّتها يحميها من التحرُّش والاعتداء الجنسي عليها.. قال تعالى: (يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا) الأحزاب 33/ 59.
والجلابيب جمع جلباب وهو ما تستتر به المرأة كالملاءة والعباءة.
لكن يجوز للمرأة أن تكشف وجهها ويديها. يقول تعالى (وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا…) (وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ) أي يجب إسدال الخمار على الرأس وفتحة الصدر.
Women›s veil and chastity
Q: Some people believe that the chastity of women is achieved only by wearing a veil, and only veiled women! And give us a disrespectful look!! Your Eminence, who said that?
A: A woman›s veil is a part of her chastity that protects her from harassment and sexual abuse… Allah says: (O Prophet! Tell thy wives and daughters, and the believing women, that they should cast their outer garments over their persons “ when abroad”: That is most convenient, that they should be known “as such” and not molested, and Allah is Oft-Forgiving, Most Merciful.) Al Ahzab 33/59. Jilbab, plural Jalabib: an outer garment: a long gown covering the whole body, or a cloak covering the neck and bosom.
But a woman may uncover her face and hands. Allah says: (that they should not display their beauty and ornaments except what “must ordinarily” appear thereof; that they should draw their veils over their bosoms….) Al Nur 24/31, this means a cloak (veil) covering the neck and bosom.
إمام الحرم المكي والتهجُّم على الشيعة
س: إمام الحرم المكّي أعلنها حرباً على الشيعة!! وقال إنَّ الشيعة أخطر من الصهاينة!! فهل يجوز الاقتداء بإمامته؟
ج: لا يجوز الاقتداء بإمامٍ غير عادلٍ يحمل على المسلمين الموالين المحبّين لأهل بيت رسول الله الملتزمين بقول الله تعالى: (قُل لَّا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَى) الشورى 42/ 22.
فيوادّون قربى النبي (ص) ويطبِّقون تعاليم القرآن الكريم ويعادون العدوّ الاسرائيلي الصهيوني حيث يقول تعالى: (لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِّلَّذِينَ آمَنُواْ الْيَهُودَ وَالَّذِينَ أَشْرَكُوا) المائدة 5/ 82.
واسرائيل التي طردت الشعب الفلسطيني من أرضه وظلمته ولا زالت تقتله وتشرِّده مسلمين ومسيحيين.
ولا زال العالم وأحراره يدينون فظاعات إسرائيل والصهيونية العالمية.
Imam of the sacred house
 of Mecca (Ka`aba), and
 Shia (Shee`ah)
Q: Imam of the sacred house of Mecca declared war on Shee`ah!! He said that the Shee`ah are more dangerous than the Zionists!! Is it permissible to follow his lead?
A: It is not permissible to imitate an imam who is unjust, and waging war against  the loyal loving  Muslims to the household of the Messenger of Allah (pbuh), and who are committed to the Word of Allah where He says: (Say: “ No reward do I ask of you for this except the love of those near of kin.”) Al Shura 42/23. So they love the kindred of the Prophet (pbuh), implementing the holy Qur`an`s teachings, and antagonizing the Israeli Zionist Enemy where the Almighty says: (Strongest among men in enmity to the Believers wilt thou find the Jews and Pagans;) Al Ma`idah 5/82. And Israel which expelled the palestinian people from their homeland and oppressed them and continues (Israel) to kill them (palestinian) and displace them, Muslims and Christians. And the free people of the world continue to condemn the horrors of Israel and the world Zionism.
مرحلة تغييب الهوية
س: في العراق ومع أجواء الحرب يتعرَّض مجتمعنا بين فترة وأخرى لمدّ ثقافي مختلف عن الآخر. الآن شخصية بابا نويل في كل بيت ومدرسة حتى في المدن المقدَّسة!! وفي الأسواق قرب العتبات المقدَّسة بشكلٍ لم يسبق له مثيل!! فهل هو هذا النموذج المناسب، سيما وأننا استمعنا لكم سماحة المرجع وقد تحدَّثتم عن الإمام علي بن الحُسين السجاد (ع)؟ هل نعيش مرحلة تغييب الهوية؟
ج: نعم هي مرحلة تزييف الهوية وتغييـبها، وعلينا أن نكون في تمام الوعي واليقظة للخطط الجهنمية التي يقوم بها الاستعمار وأعوانه والصهيونية العالمية وقوى الشر والإلحاد التي تقود المؤامرات العالمية ضد الإسلام والمسلمين والعرب الفلسطينيين.
The illusion phase of identity
Q: In Iraq, and with the atmosphere of war; our society is exposed from time to time to a cultural  flux different than the other. Now the Santa Claus character  is in every home and school even in the holy cities!! And in the markets near the holy shrines in an unprecedented way!! Is this the appropriate model Your Eminence the Reference, especially since we listened to your lecture about reference you talked about Imam Ali bin al Hussein al sajjad (AS)? Do we live in an illusion phase of identity?
A: Yes, it is the stage of counterfeiting the identity and its disappearance, and we must be fully aware of the hellish plans of colonialism and its agents and the World Zionist Organisation and the forces of evil and atheism, which lead the global conspiracies against Islam, Muslims and Palestinian Arabs.
تبدُّل الأرض
س: تقول الآية الكريمة رقم 48 من سورة إبراهيم: (يَوْمَ تُبَدَّلُ الْأَرْضُ غَيْرَ الْأَرْضِ وَالسَّمَاوَاتُ وَبَرَزُوا لِلَّهِ الْوَاحِدِ الْقَهَّارِ).. هل ذلك في الدنيا وأين يذهب الناس؟ أو يكون ذلك في يوم القيامة؟
ج: هو في يوم القيامة.
Changing of the Earth
Q: The holy verse No. 48 of Surat Ibrahim says: (One day the Earth will be changed to a different Earth, and so will be the Heavens, and “men” will be marshalled forth, before Allah, the One, the Irresistible;)… Is this in the world we live in?  And where do people go? Or will it be on the Judgment Day?
A: It is on the Day of Judgement.
دعاية الخمور على الملابس
س: بعض الملابس الشبابية والنسائية مكتوب على ظهرها إعلانات للخمور!! فهل يجوز ارتداء هذه الملابس؟
ج: لا يجوز ارتداء الملابس لأنها تُروِّج للحرام وشرب الخمور.
Advertising alcohol on clothes
Q: Some of the youths and women›s clothing have ads for wines printed on the their back!! Is it permissible to wear these clothes as it is a promotion for illegal acts and wine consumption?
A: It is not permissible to wear such clothes because they promote haraam (illegal) and drinking alcohol.
الإفراط في المزاح
س: سمعتُ من سماحتكم في ندوة السبت ولقاء الجالية عن أنَّ الإفراط في المزاح يُعتبر معصيةً أو ذنباً.. نرجو التركيز على ذلك سماحة المرجع، فبعض الجلسات في البيوت والمقاهي يغلب عليها الإفراط وكأنّها مجالس للبطالين!
ج: لا يجوز الإفراط في المزاح إذا أدّى إلى الفتن والعداوات والعنف الشديد بين الناس والتعدّي على الضعفاء والمظلومين واضطهادهم، والاستهزاء منهم وإلغائهم.
Excessiveness in joking
Q: Your Eminence, I heard from you in a seminar Saturday and during the community meeting that excessive joking is a sin or an evil.. Your Eminence the Reference we kindly ask you to focus on that, because some of the sittings in the houses and the cafes are dominated by excessiveness as if they are jobless sittings!
A: It is not permissible to be excessive when joking if and when it leads to strife, enmity, extreme violence among people, assaulting the weak and the oppressed, and  persecute them, and making fun of them and canceling them.
تصليح سيارات قد تـنقل الخمور
س: أملك ورشةً لتصليح السيَّارات، وأحد الزبائن يمتلك سيارةَ حملٍ متوسِّطة ينقل فيها الخمور الى بعض الملاهي والمراقص، وعادةً ما يجلبها إلى الورشة وهي مُحمّلة بالخمور!! وأنا أتردَّد في تصليحها والانتفاع منها في عملي.. فماذا تقول سماحة المرجع؟
ج: لا علاقة بتصليح سيارات قد تـنقل الخمور بشرب الخمور، فلا علاقة علّية سببية بين تصليح الميكانيك وشرب الخمر وهي تختلف عن حمل قنينة خمر وإلقائها بين يدي من سيشربها للتوّ. فلا مانع من تصليح الميكانيك وإن كان الأحوط تركه فقد يتم تصليح السيارة ويمتنع صاحبها بعدها عن تحميلها الخمر…
أجل عليك أن تـنصح صاحبها أن لا يحمّل الخمور وأن تأمره بالمعروف وتـنهاه عن المنكر فلا يجعل سيارته وسيلة لنقل الخمر والترويج لها.
فقد ورد في الحديث النبوي أنه لُعِن في الخمر عشرة: زارعها وعاصرها وحاملها والمحمولة إليه وبائعها ومشتريها وشاربها وأن الخمر أم الخبائث فقد يقوم شاربها بقتل إنسان وقد ينزو على امرأة ليست زوجته وأنها مصدر الجنون وأثبت العلم أنها تؤدي إلى تشمُّع الكبد الذي يقتل صاحبها، وأن السكارى بالخمر يؤدي بهم السكر إلى اصطدام سيارتهم والموت في حوادث السير… وأن شباب الخمور يقعون في تعاطي المخدِّرات ومشاكلها… وتفشل حياتهم.
Repairing vehicles which may transport wine
Q: I own a car repair shop, and one of the customers owns a medium transport car used to deliver liquor to some of the nightclubs and discotheques, and usually he brings in his car to my shop for repair where it is still loaded with alcohol!! And I hesitate to work on it and get the benefit from the work I do in my business… Your Eminence the Reference, what do you say?
A: There is no correlation between repairing cars which may be used to transport liquor and drinking liquor. There is no reasonable (justified) causal relationship between mechanical service and alcohol drinking, which is, by the way, different from holding a wine bottle to be handed over to someone  who is waiting to drink it. So mechanical service would be all right although, as a precaution, not to service it, the car may be repaired and perhaps the car owner may stop using it for transporting liquor…Of course you have to advise its owner not to load it with liquor and to order him to promote virtue and to forbid what is wrong, so he does not make his vehicle as a means to transport wine and its promotion.
Ten were cursed in wine as reported in a saying of the Prophet (pbuh): Its cultivator, strainer, holder, transferee (to whom it is carried), seller, buyer, and its consumer, and that the wine is the mother of all malice (evil intentions), where its drinker may kill someone and may fornicate with a woman not his wife, and it is the source of insanity, and science has already proven that it leads to cirrhosis of the liver causing death, and that the drunken people with liquor who drive their cars most probably will die in a car crash… and their youngsters will be involved in drug abuse and its problems… and their life will be a failure.

مقابلات

أخبار ومناسبات

بيانات