حوارات عقائدية

يشكل هذا القسم حوارات عقائدية تعالج الإختلافات بين…

بين الإسلام واليهودية

* منهج الحوار بين أهل الأديان السماويّة * هل ور…

مسائل الفقه العملي

يتناول هذا الكتاب العديد من مواضيع الفقه العملي ال…

اسئلة حول الإسلام

تتناول هذه الزاوية اسئلة وإجابات حول الإسلام، وقد …

شؤون الأسرة

تتناول هذه الزاوية شؤون الاسرة وتنقسم إلى عدة فروع…

الاستفتاءات

يتناول هذا الباب العديد من الاستفتاءات التي يجيب ع…

«
»

164 اسئلة حول الاسلام العدد

للصلاة وقت

س: أعمل في محل تجاري ستة أيام من الساعة العاشرة صباحاً وحتى العاشرة ليلاً ولا يوجد مكان لأداء الصلاة ولا يسمح لنا صاحب العمل بالصلاة تحت ذريعة (ليس لديّ مسجد للصلاة صلّوا في بيوتكم)! وبذلك نتأخر عن صلاة الظهرين وصلاة العشائين! فكيف نُصلّي؟ هل نصلّي في البيت؟ وبأي ترتيب؟
ج: لا يجوز ذلك، فقد رَبَط القرآن الصلاة بأوقاتها المخصَّصة قال تعالى: (إِنَّ الصَّلَاةَ كَانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ كِتَابًا مَّوْقُوتًا) النساء 4/ 103. وعليه إما أن تترك ذلك العمل أو أن تجد محلاً للصلاة تصلّي فيه أثناء العمل أو تذهب وتصلِّي في البيت أو في أقرب مسجدٍ لعملك، ولا يصح البقاء في عملك هكذا ولا يجوز أن تهمل صلاتك…

Prayer time

Q: I work in a store six days from 10 a.m. to 10 p.m. where there is no place to pray, and the store owner does not allow us to pray by saying: (I do not have a mosque here pray in your houses)! With this being said we miss noon and afternoon prayer together with dusk and evening prayer! So how do we pray? Do we pray at home? And in what sequence?
A: That is not allowed “permissible”, the holy Qur`an linked the prayer with its specific times, Almighty said: (for such prayers are enjoined on Believers at stated times) Al Nisa` 4/103 and so you either have leave that job or find yourself a place to pray during work or you go home to pray, or in a mosque nearby. And it is not right for you to stay like that in your job and it is not permissible for you to neglect your prayer otherwise you will pray over pebbles of the fire of Hell in the afterlife.

صالون حلاقة يوزّع تلفونات النساء

س: صالون حلاقة نسائي يأخذ أرقام البنات والسيدات بما فيهنَّ المتزوجات والأرامل والمطلَّقات ويعطي تلك الأرقام لمجموعة من الشباب والرجال!! فتحدث مضايقات كثيرة وتقع بعض الفتيات في الرذيلة والزنا بسبب ذلك!! فكيف هو الحل وكيف نـتصرَّف وبعضنا لا يعرف طبيعة العمل في مثل هذا الصالون؟
ج: لا يجوز للنساء الذهاب إلى ذلك الصالون… وعلى المؤمنين أمر صاحبه بالمعروف ونهيه عن المنكر… وعلى المرأة المُعتدى عليها منه إقامة دعوى قضائية ضد ذلك الصالون للاكتفاء من شره في الآتي من الأيام.

Hair salon gives out women phone numbers

Q: Hair salon for women takes the phone numbers of his customers including girls, ladies that are married, widowed, and divorced, then he turns around and gives out these phone numbers to a group of young men and grown men!! This action leads to harassment against these women and as a result some of these young girls fall into adultery and underworld!! So what is the solution of this situation and how we deal with it knowing that some of us do not know the nature of the work of such salon?
A: It is not permissible for women to go to this salon… And the believers should take the role of promoting virtue and preventing vice with the salon owner… And as for the woman who had been victimized by this salon owner is to file a lawsuit against him to stop him from abusing more women in the future.

التحرُّش بالولد في المدرسة

س: إبني مراهق صغير ومُلتزم دينياً ويتعرّض للمضايقة والتحرش في المدرسة من الأولاد الآخرين ومن الفتيات المراهقات وأخشى أَنْ يقع ضحيةً لسوء سلوك وعدم تربية الأولاد الآخرين.. فهل تـنصحنا سماحة المرجع بأَنْ يدرس أولادنا في البيوت والنظام الحكومي يسمح بذلك؟
ج: نعم ننصح بإخراج الأولاد من تلك المدارس والبحث عن مدارس إسلامية.. بل محاولة إقامة مدرسة إسلامية في تلك المنطقة. ولا بأس بتدريس الأولاد في البيوت في مثل هذه الحالة.

Harassment of a boy in school 

Q -3: My little son is a teenager and he is religiously committed, and he comes under intimidation and harassment in school by other kids and teenage girls; and I›m afraid that he might fall a victim to bad behavior and ill manners of other kids… Do you advise us your Eminence the Reference to let our kids enroll in home study program,  and does the state system allow that?
A: Yes we recommend taking the kids out from such schools and search for Islamic schools… But better yet trying to establish an Islamic school in that area. And there is nothing wrong with teaching kids at home in such a case.

الوفاء بالعقود وإلزاميتها

س: تقول الآية الكريمة رقم 1 من سورة المائدة: (يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَوْفُوا بِالْعُقُودِ  أُحِلَّتْ لَكُم بَهِيمَةُ الْأَنْعَامِ إِلَّا مَا يُتْلَى عَلَيْكُمْ غَيْرَ مُحِلِّي الصَّيْدِ وَأَنتُمْ حُرُمٌ إِنَّ اللَّهَ يَحْكُمُ مَا يُرِيدُ).. ما هو الرابط بين الوفاء بالعقود وبقية الآية الكريمة؟
ج: الآية تفيد وجوب الإيفاء بالعقود وبها نستطيع أن نؤكد إلزامية العقود شرعاً… وما بعد صدر الآية يتحدث عن الأنواع الحلال من اللحوم، وعن الصيد الحلال وحرمة الصيد على المحرم في الحج.

Obligation to fulfill contracts

Q: Holy verse #1 of Surat Al Ma`idah says: (O ye who believe! Fulfil “all” obligations. Lawful unto you “for food” are all four-footed animals with the exceptions named: but animals of the chase are forbidden while ye are in the Sacred Precincts or in pilgrim grab: For Allah doth command according to His Will and Plan)… What is the link between the fulfilment of contracts and the rest of the verse?
A: The holy verse states that it is a must to fulfill the contracts and with it we can confirm the divine obligations toward contracts…and what comes next in the same verse talks about the different kinds of halal meat, and about hunting and the use of game are forbidden “while ye are hurumun,” i.e, while ye are in the Sacred Precincts, or in the special pilgrim grab (ihram)..

الفحص عمَّن يدَّعي الوثاقة والأمانة

س: نقع أحياناً في شبهة الاعتقاد والظن بالثقة بشخصٍ مُعيَّن، فمظهره وسلوكه يدلّان على ذلك، ولكن عندما نتعامل معه وندفع له أموالنا للعمل أو الشراكة أَو الإستثمار، ينقلب علينا وكأنّه وحشٌ كاسر ينهب كل شيء ولا نعرف طريقاً لانتزاع أموالنا منه.. فهل هناك من ضوابط يضعها الإسلام لأصول المعاملات والعقود مُضافة الى الضوابط القانونية تضمن حقوق الشركاء والإستثمار؟
ج: لا بدَّ من التدقيق والتحقيق عن تاريخ ذلك الشخص قبل الإلقاء بأموالكم تحت يده قال تعالى: (إِن جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَن تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَى مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ) الحجرات 49/ 6. والقوم الذين ستصيـبونهم بجهالة هم أنتم أنفسكم فاحتاطوا وانتبهوا.

The examination of who claims to be honest and trustworthy

Q: We sometimes fall in suspicious belief and we think that we have confidence in a particular person, whose appearance and behavior demonstrate that, but when we deal with him and pay him money for doing business or partnership or investment, he turns against us like a killer monster looting everything and we don›t know how to get our money back from him… Are there any established controls or conditions set by Islam for transaction and contract fundamental concepts that are added to the legal controls that will guarantee the rights of the partners and the investments?
A: There must be verification and investigation of the history of that person before giving out your money to him, Almighty says: (If a wicked person comes to you with any news, ascertain the truth, lest ye harm people unwittingly, and afterwards become full of repentance for what ye have done.) Al Hujurat 49/6.  And the people who you are going to harm in ignorance are you yourselves, so you be careful and pay attention..

الاستهزاء بالناس والندم بعد ذلك

س: سماحة المرجع، لديَّ مشكلةٌ أرجو بتوجيهكم، وبالحكمة التي تتميزون بها، أنْ أستطيع التخلُّص منها:
مُشكلتي أنني – في أحيان كثيرة – أسخر من بعض الناس وأستخف بهم وأستهزئ منهم وأبخسهم قَدْرَهم، ثمَّ أندم على ذلك وأستغفر الله تعالى ولكنّي بعد فترة أرجع الى ما أنا عليه!! فكيف أتخلص من هذه الحالة التي أنا أساساً أستهجنها في قرارة نفسي وسلوكي؟!
ج: قال تعالى:  (يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا يَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ عَسى أَنْ يَكُونُوا خَيْرًا مِنْهُمْ وَلا نِساءٌ مِنْ نِساءٍ عَسى أَنْ يَكُنَّ خَيْرًا مِنْهُنَّ وَلا تَلْمِزُوا أَنْفُسَكُمْ (لا يعيب بعضكم بعضا) وَلا تَـنابَزُوا بِالْأَلْقابِ بِئْسَ الاسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإِيمانِ وَمَنْ لَمْ يَتُبْ فَأُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ) الحجرات 49/ 11. فالطريق للخلاص هو التوبة القاطعة وامتلاك ضبط النفس عند المواجهة.

Mocking people and remorse after that

Q: Your Eminence the Reference, I have an issue that is difficult for me to deal with, I hope that with your guidance and wisdom, I can get rid of it; My issue is that I – in many cases-make fun of some people,  underestimate them, make fun of them, and undervalue them, then I regret it and pray to Allah almighty to forgive me! But after a short period of time I go back to where I started!! How do I get rid of this situation which I basically deplore – disapprove – from the bottom of my heart and my behavior?!
A: God Almighty says: (O ye who believe! Let not some men among you laugh at others: It may be that the “latter” are better than the “former”: Nor let some women laugh at others: It may be that the “latter” are better than the “former”: Nor defame nor be sarcastic to each other, nor call each other by “offensive” nicknames: Ill-seeming is a name connoting wickedness, “to be used of one: After he has believed: And those who do not desist are “indeed” doing wrong.) Al Hujurat 49/11. So the road to salvation is the decisive repentance.

الدين والتخلّف

س: يعتبر بعض الشباب أنَّ الدِّين هو السبب في تخلُّف المجتمع لأنه يصنع أجيالاً مُتزمِّتة مُنغلقة تصطدم مع الثقافات المتـنوعة والتعدُّدية في المجتمع!! فماذا تقولون في ذلك سماحة المرجع؟
ج: هذا الاعتقاد بثَّه وأشاعه الاستعمار والغرب لحرف المسلمين عن الإسلام حينما رأى الاستعمار عدم قدرته على السيطرة على البلاد الإسلامية.. حتى قال ذات مرة رئيس الوزراء البريطاني في كلمة مجلجلة (وقد أمسك القرآن بيده): ما دام هذا الكتاب عند المسلمين فلا نستطيع الانتصار والسيطرة عليهم!! وهكذا بدأت الكتابات المسمومة ضد القرآن والإسلام لحرف الشباب المسلم المثقف عن الإسلام وتشويش عقله ضد الدين والإيمان حتى قال ماركس (الدين أفيون الشعوب) وتبين بعد ذلك، أي بعد الثورة البلشفية الشيوعية، أن البلشفية  حصدت آلاف الأرواح ولا زال النظام الشيوعي مرفوضاً في أكثر أنحاء العالم وأصبح هو الأفيون الحزبي وجاء البعث الذي ركّزت فلسفَته قوى خارجية فأدخل العالم العربي في الأغلال وحارب الدين والإسلام وشرَّد الشعب العراقي وشعوباً في المنطقة. فكيف يكون التدين سبب التخلف وهو الذي يحثّ على العلم والعمل والوعي والقيم الروحية والأخلاقية بين الأمم؟! إن فلسفة حقوق الإنسان الحالية تأثرت بإنسانية أنبياء الله (ع) وإنسانية المسيح (ع) وخاتم الأنبياء محمد (ص)… والدعوات الإنسانية في أنحاء العالم قرأتْ كثيراً قصصَ الأنبياء ودعواتهم لتحقيق العدالة وتأدية حقوق الإنسان… افتحوا أيَّ صفحة في القرآن الكريم وستجدون الدعوة إلى الحق والعدل والخير والأخلاق وإطاعة الله عز وجل مبثوثة في كل زوايا القرآن وقد فتحتُ القرآن الآن فظهرت لي هذه الآيات في سورة لقمان: (أَلَمْ تَرَوْا أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَكُمْ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ وَأَسْبَغَ عَلَيْكُمْ نِعَمَهُ ظَاهِرَةً وَبَاطِنَةً. وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يُجَادِلُ فِي اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَلَا هُدًى وَلَا كِتَابٍ مُنِيرٍ) لقمان 31/ 20. والآية تدعو بصراحة  إلى الاعتماد على العلم والعقل وهدى الدين السماوي والقرآن المنير للوعي والثقافة وبه نشر المسلمون العلوم والحضارة المتقدمة في أنحاء العالم. وهذه مكتبات العالم تعج بمؤلفات المسلمين التي جعلت أوروبا تستفيد من كتب ابن سينا في الطب وغيره حتى تقدمت على العالم. فلا تستطيع الأفكار المسمومة اليوم الملغومة أن تُشكِّكنا بقيم الإيمان والإسلام العظيمة وهي كالجبال لا تهزها العواصف، ولا تصل إليها القواصف. وبالمناسبة قامت مظاهرة كبيرة في إيطاليا في 24 شباط ضد الفاشية والعنصرية التي انطلقت أساساً من الشيوعية وهذا دليل على أن ما أنتجته الشيوعية لا يفيد العالم والأمم بل يضرّها…

Religion and backwardness-underdevelopment

Q:  some youths consider religion to be the cause of the society`s backwardness because it creates closed fanatic generations that collide with various cultures and pluralism in the society!! So what is your say in that aspect your Eminence the Reference?
A:  This belief – perception – was  broadcasted and promoted by colonial powers and the West to deviate the Muslims from Islam when the colonial powers realized that they cannot control the Muslim countries… Even the British prime minister once said in a high-pitched speech (while he was holding the Holy Qur`an in his hand) : As long as this Book stays in the hands of Muslims, i.e, as  a guide and way of life, we cannot win and control them!! Thus began the poisoned writings against the Qur`an and Islam to deviate the educated Muslim youths from Islam and to disrupt (confuse) their minds against the religion and faith, besides Karl Marx famously said that religion is “the opium of the people.” And turns out, that is after the communist Bolshevik  Revolution, the Bolshevik claimed thousands of lives and still the communist regime is rejected in many parts of the world and itself (the communist party) became the opium party, then came the Baath party where the core of its philosophy was written by foreign forces where it entered the Arab world in the fetters (handcuffs) and fought religion and Islam and displaced Iraqi people and the peoples in the region! Then how in the world religion is considered the cause of backwardness when authentic religion places human objectives in true perspective and stimulates dialogue and learning various fields of knowledge  and respect for basic ethical values that are indispensable to coexistence among nations? The philosophy of the current human rights is affected by the humanity of the Prophets of God (AS) and the humanity of Christ (AS) and the seal of the Prophets Mohamad (pbuh)… And the humanitarian calls (advocacy) from all over the world… I have read many stories of the Prophets and their calls for the implementation of justice and human rights. Open any page in the Qur`an and you will find the call of right (law), justice, goodness, morality, and obedience to Allah Almighty is scattered in all corners of the Qur`an: And I have opened the Qur`an now and these verses came to sight in surat Luqman: (Do ye not see that Allah has subjected to your “use” all things in the heavens and on earth, and has made His bounties flow to you in exceeding measure, “both” seen and unseen? Yet there are among men those who dispute about Allah, without knowledge and without guidance, and without a book to enlighten them!) Luqman 31/20. The verse calls frankly to rely on science and intellect and the guidance of the heavenly religion and the Qur`an that enlightens consciousness and culture; and with this the Muslims spread science and cultural advancement all over the world. These libraries in the world teeming with Muslim writings which made Europe benefits from the books of Ibn Sina in medicine and in other fields of knowledge until it (europe) surpassed the world.  Poisonous and mineded ideas (ideology) of today cannot make us mistrustful (doubtful) in the values of our faith and the great Islam, and these (values) are as the mountains that cannot be shaken by storms, and unreachable by flamethrowers (throwers). And by the way a large demonstration was set out in Italy on 24 February against fascism and racism which is (the fascism) the offspring of Communism and this is a proof that what produced by the Communism does not benefit the world and the nations but harm them instead..

زواج بعد شهر طلاق

س: حصلتُ على ورقة الطلاق ولم يمضِ عليها سوى شهر واحد، وقد تقدَّم لخطوبتي شخص آخر! فهل يحق لنا إكمال إجراءات الزواج وعقد القران في المحكمة وعند الشيخ ثمَّ -بعد انتهاء فترة العدة الشرعية- نقيم مراسم الزفاف والزواج؟
ج: لا يكفي شهر واحد لعدّة الطلاق ولا يصح إجراء الزواج عند الشيخ إلا بعد مرور ثلاث دورات شهرية من الحيض في عدَّة الطلاق… لتنتهيَ العدة… وإجراء الزواج في المحكمة القانونية لا يكفي على الأحوط ما لم تـنتهِ العدة الشرعية لتكوني حرة طليقة في اختيار الزوج.

Marriage after a month of divorce

Q: I got the divorce paper a month ago, and during this period I was asked to be engaged by someone else! Do we have the right to complete marriage procedure and finish the marriage contract in court and by the Sheikh and then-after the expiry of the waiting period (uddah)- we perform wedding ceremony and get married?
A: One month is not enough for the waiting period (uddah) after divorce and the marriage by the  Sheikh is not right unless after three menstrual periods had passed right after divorce…And to perform the marriage in the court of law is not enough -to be on the safe side – unless the waiting period is finished, by then you will be free to choose a husband.

عمل النساء في التجارة

س: هل يجوز للمرأة الدخول في الأعمال التجارية؟
ج: نعم يجوز مع محافظتها على التزاماتها الدينية في السرّ والعلن كما هو واجب الجنسين المرأة والرجل. قال تعالى: (لِلرِّجَالِ نَصِيبٌ مِمَّا اكْتَسَبُوا وَلِلنِّسَاءِ نَصِيبٌ مِمَّا اكْتَسَبْنَ. وَاسْأَلُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمًا) النساء 4/ 32.

The work of women in trade

Q: Is it permissible for women to be engaged in business?
A: Yes it is permissible with the preservation of her religious obligations in private and public, as it is the duty of both sexes, men and women. Almighty said: (to men is allotted what they earn, and to women what they earn: but ask Allah of His bounty. For Allah hath full knowledge of all things.) Al Nisa` 4/32.

سبب انتشار العقائد المنحرفة

س: في التاريخ الحديث لاحظنا انتشار الأيديولوجيات العقيدية المنحرفة والحزبيات المختلفة عن ثقافة المجتمع في المُدن الدينية المُقدّسة.. فما السبب برأيكم سماحة المرجع؟
ج: ذلك بسبب انتشار الأحزاب المعادية للإسلام المؤيَّدة من القوى الاستعمارية الخارجية التي اكتشفت أنّ  الدين الإسلامي هو الوحيد القادر على اعتراضها ومناقشة أفكارها المعارِضة للإيمان وقيم الإسلام مما يؤدي إلى انهيارها أمام العقول المحايدة السليمة… وهكذا انهارت أيديولوجيات وفلسفات عديدة بعد صدور كتابَيْ (فلسفتـنا) و(اقتصادنا) للسيد محمد باقر الصدر اللذين عرَّيا تلك الأيديولوجيات تعريةً تامةً أمام أجيالنا الجديدة بالمنطق الفلسفي العلمي الأكاديمي.

The cause of the spread of deviant beliefs 

Q : In recent history we noticed the spread of ideologies of deviant beliefs and Parties that are different from the culture of the society of the holy religious cities… Your Eminence the Reference,in your opinion what is the reason?
A : That is because of the spread of anti-Islamic parties which are supported by outside foreign colonial powers that had discovered that Islam religion is the only one that can face, intercept,  and discussion of their anti faith and anti Islamic values where this will lead to their collapse in front of neutral and sound minds…And consequently  many ideologies and philosophies collapsed after the publication of of two books (our philosophy) and (our economy) by Sayyed Mohammad Baqer Al Sadr where those two books exposed completely that ideologies before our new generations.

الفتوى والحكم الشرعي

س: أحياناً نسمع فتوىً ونسمع الحُكم الشرعي.. فهل هما واحدٌ أم هما مختلفان؟
ج: الفتوى الصادرة عن العالم الديني المجتهد الوَرِع تُعبِّر عن الحكم الشرعي المطلوب لذلك الشخص الذي يُقلِّد ذلك المجتهد ويتَّبع فتاواه.

The fatwa and Shariah (legitimate) ruling 

Q: sometimes we hear fatwa and we hear the shariah ruling…Are those terms the same, or different?
A: The fatwa issued by a pious religious authority expresses the legitimate ruling required for that person who imitates that religious authority and follows his rulings (fatwa)

دم الحيض والاستحاضة

س: لسبب أو لآخر بعض النساء يرفعنَ الرَّحم ولا يتحقق الحمل.. وفي مثل هذه الحالة تنزل بعض الدماء بين فترة وأخرى.. فهل تُعتبر دورةً شهريةً؟
ج: إن كانت أوقات الدورة الشهرية وبصفات دم الحيض أي أن الدم يخرج أسودَ أو أحمرَ وبتدفُّق وحرقة وحرارة فهو من الدورة الشهرية…  وإن كان يخرج بارداً أصفرَ هو استحاضة وليس دورة شهرية.

Menstrual blood and istihadhah (vicarious hemoptysis) or (menstruation vicarious) 

Q: Some women for one reason or another elevate (lift) their uterus so that the pregnancy is not materialized…And in such situation some blood from time to time will seep through. Does it considered to be a monthly period?
A: If it was (the blood) during the times of the menstrual cycle and it has the characteristics of menstrual blood namely the blood comes out black or red and flowing with sensation of warmth and intense heat,this (blood) is indication of being from menstrual cycle… But if it is coming out yellow and cold it is not from menstrual cycle, it is then menstruation vicarious (istihadhah)

صلاة الغُفَيْلة

س: هل صحيح أنه لا يجوز أداء صلاة الغُفيْلة إن تأخَّرنا عن أداء صلاة المغرب بعض الوقت؟
ج: وقت صلاة الغفيلة بعد صلاة المغرب ولو تأخّرت قليلاً وقبل صلاة العشاء ولا مشكلة إن تأخّرت صلاة المغرب.

Ghofaylah Prayer

 (the prayer between the dusk prayer and evening prayer)  

Q: Is it true that the ghofaylah prayer will not be permissible if we are late in praying the dusk prayer for sometime?
A: Alghofaylah`s prayer time comes after the dusk (maghrib) prayer even if it was done little bit later, and before the evening (isha`a)  prayer, and there will be no problem if the maghrib prayer was late.

بائع خمور يدّعي حلّية لحم

س: هل يجوز تصديق بائع الخمور المسلم إذا كان يبيع اللحوم ويدَّعي أنّها حلال؟
ج:  بائع الخمور فاسقٌ شرعاً والقرآن يقول: (إِنْ جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَأٍ فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَى مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ) الحجرات 49/ 6. وبائع اللحوم الفاسق قد يخبرنا بأنها حلال فيُصيبنا بجهالة، فالأصح الأحوط أن لا نصدّقه حتى لا نصيب أنفسنا بجهالة ولا نصيب من يأكل معنا من ذلك اللحم بجهالة فنصبح نادمين.

Liquor salesman claiming  the meat being halal (legal)

Q: Is it justifiable to believe a liquor salesman who is muslim and sells meat claiming it is halal?
A: liquor salesman is legally immoral and the holy Qur`an says: (If a wicked person comes to you with any news, ascertain the truth, lest ye harm people unwittingly, and afterwards become full of repentance for what ye have done.) Al Hujurat 49/6…And the dishonest meat salesman may tell us that the meat is legal, thus he will harm us unwittingly, the right thing to do and to be on the safe side is not to believe him in order not to harm ourselves unwittingly and also not to harm those who eat with us from that meat unwittingly and then repent for what we have done.

التعرُّب بعد الهجرة

س: هاجرتُ الى أميركا منذ سنوات طويلة وبفضل الله تربَّى أولادي تربيةً جيدةً ولكنَّ بعض أحفادي انحرفوا عن الطريق! فهل أنا أتحمَّل الذنب؟ وهل يعتبر ذلك تعرباً بعد الهجرة؟
ج: نعم، هو نوع من آثار ونتائج التعرّب أي الذهاب إلى بلاد الأعراب والبادية التي يقلّ فيها الدين والثقافة بعد الهجرة إلى المدن الإسلامية التي تكثر فيها الثقافة والتربية الإسلامية… لذا عليكَ الانتقال بأولادك إلى المدن المهجرية التي تكثر فيها المدارس الإسلامية والمساجد والحسينيات والمحاضن الإسلامية. وبذلك تتجنَّب وِزْر التعرّب بعد الخروج من البيئة الإسلامية الاجتماعية الدينية في بلاد الإسلام قبل مجيئك الى الغرب.

The arabization after migration 

Q: Many years ago I immigrated to America and thanks to Allah Almighty my children were brought up in a very good way, but some of my grandchildren have strayed away from the right path! Do I bear the responsibility of this misdeed? And does that considered to be arabization after migration?
A: Yes, it is a kind of the effects and the outcomes of arabization, i.e, to go to the dwellers of the deserts ( A`raab) and Badia (desert), but in Islamic Law it has been extended to include any uncultured, uncivilized person, even a dweller of a city. By culture and civilization here is meant the Islamic culture and civilization. Therefore you have to move with your kids to the cities of diaspora where there are many Islamic schools, mosques, preschools, and husayneyat. By doing that you will avoid the misdeed done by arabization after leaving the religious,social Islamic environment in the countries of Islam before you have arrived and settled in  the West.

المسافات بين صلوات الجمعة

س: بدأتم في المجمع إقامة صلاة الجمعة.. فشكراً لكم على هذه الخطوة المباركة.. وأنا شخصياً لا أقبل فكرة المسافات التي يتحدّث عنها بعض الفقهاء وبسببها إمتنع الكثير من المؤمنين عن حضور صلاة الجمعة في المساجد أو حتى يُشكِّكون في صحتها.. فهل لدى سماحتكم إتجاه فقهي جديد؟
ج: المسافات بين صلوات الجمعة قضية لها أساس في الفقه… ونحن نلاحظ أنَّ المسافة بعيدة بين العديد من المراكز الإسلامية وبين مسجد المجمع الإسلامي الثقافي… كما أننا لا نعلم أن مركزاً قريباً يؤدي صلاة الجمعة، ومع عدم علمنا بوجود صلاة جمعة في مكان قريب فلسنا مسؤولين.

Distances between Friday Prayers 

Q: You started the Friday prayer service at the campus…So thank you for this blessed step … And I personally do not accept the idea of the distances that some jurists talk about because many believers abstained from attending Friday prayer in the mosques or even they question its authenticity. Do you have, Your Eminence, a new juristic direction?
A: The distances between Friday prayers is an issue that has a base (foundation) in Fiqh (jurisprudence). And we notice that the distance is too far  between the many Islamic Centers and the mosque of the Islamic Institute of Knowledge…We also do not know of any center that is nearby that has Friday Prayer service, and because we have no knowledge of a Friday Prayer in a nearby place,hence we are not responsible!.

إضعاف أرزاق الناس وتجارتهم

س: في الكثير من الجلسات سواءً في الأماكن العامة أو في البيوت نجد بعضهم ينبري ليقول: لا تأكلْ في المطعم الفلاني ولا تشترِ من أسواق فلان ولا تدفعْ أُجور عمل لفلان… وهكذا يقطعون أرزاق الناس ويمنعون الخير!! فماذا تقولون في ذلك سماحة المرجع؟
ج: إن كانت هذه الروادع قائمة على أسس شرعية كالمنع من مطاعم لحم الخنزير وعدم الشراء من بائعي الخمور والمخدرات فهي من نوع محاربة المنكر وليس من نوع قطع الأرزاق إلّا فيما يتعلق بأجْر العامل فلا بد من الحث على إعطائه أجره حتى قبل أن يجفَّ عَرَقه، كما جاء في الحديث عن رسول الله(ص). وإن كانت تلك الروادع لضرب التجارة بين المؤمنين وإضعاف اقتصادهم لإسقاطهم فلا يجوز ذلك التصرّف.

Weakening peoples livelihood and trade

Q: In many of the sessions, whether in public or in the homes, some people come to say: Do not eat in this restaurant, and do not shop from that market, and do not pay the wages of that worker… Thus, by doing that, they will be eliminating people›s livelihood and preventing the promotion of good !! What do you say in that Your Eminence the Reference?
A: If these deterrents are based on legitimate principles such as banning from eating in restaurants that serve pork, and not buying from sellers of alcohol and drugs, they are a kind of fighting evil, and not of the type of cutting off the livelihood; except in relation to the wage of the worker which must be urged in giving him his wage even before his sweat dries, as it was narrated about the Prophet of Allah (PBUH). But if these deterrents were to weaken the trade between the faithfuls and to weaken their economy to eliminating their power; That kind of behaviour – action – is not permissible.

مقابلات

أخبار ومناسبات

بيانات