حوارات عقائدية

يشكل هذا القسم حوارات عقائدية تعالج الإختلافات بين…

بين الإسلام واليهودية

* منهج الحوار بين أهل الأديان السماويّة * هل ور…

مسائل الفقه العملي

يتناول هذا الكتاب العديد من مواضيع الفقه العملي ال…

اسئلة حول الإسلام

تتناول هذه الزاوية اسئلة وإجابات حول الإسلام، وقد …

شؤون الأسرة

تتناول هذه الزاوية شؤون الاسرة وتنقسم إلى عدة فروع…

الاستفتاءات

يتناول هذا الباب العديد من الاستفتاءات التي يجيب ع…

«
»

168 اسئلة حول الاسلام العدد

حكم الغناء في سياق الهداية
س: ما حكم الغناء في سياق الهداية والتربية الإسلامية والقيم الروحية؟
ج: لا يُسمَّى غناءً بل هو نشيدٌ صالح في سياق الدعوة إلى الهداية وليس في سياق اللهو والانصراف عن الواجبات الدينية والحياتية وليس في سياق الوقوع في المعاصي والترويج لها.
ومنه مجالس التعزية والمدائح الإلهية والنبوية وصوت النائحة في العزاء والمجالس الحسينية… وصوت النائح في المواكب الحسينية والدينية والمنشد في مدائح النبي (ص) وأهل بيته (ع). (راجع نشيد الشكر عبر البحث في محرِّك غوغل).
قال تعالى: (وَمِنَ النَّاسِ مَن يَشْتَرِي لَهْوَ الْحَدِيثِ لِيُضِلَّ عَن سَبِيلِ اللَّهِ ) لقمان 31/ 6.
من الواضح أن الغناء الذي لا يضلّ عن سبيل الله، بل يهدي إلى سبيل الله ويشدّ الإنسان إلى الدين والإسلام وسبيل الله لا تصدق عليه الآية الكريمة فلا يكون حراماً بل يكون حلالاً يشدّ الجيل الجديد إلى حب الإسلام وواجباته وحينئذٍ نسمّيه النشيد الإسلامي وليس هو الغناء وقد يستدل لهذا بصحيحة علي بن جعفر عن أخيه الإمام موسى الكاظم (سألته عن الغناء هل في الفطر والأضحى والفرح؟ قال (لابأس به مالم يُعصَ به)
وسائل الشيعة 17/ 122.
وبصحيحة أبي بصير عن أبي عبد الله (ع)
قال: (أجر المغنّية التي تزفّ العرائس ليس به بأس، وليست بالتي يدخل عليها الرجال)
وسائل الشيعة 17/ 122.
وعليه نفتي بجواز الغناء في سياق التعليم الديني.
وجواز الغناء الذي يقوّي حقيقةً العقيدة الإسلامية والسلوك الإسلامي والقيم الروحية والأخلاقية الإسلامية كالذي يجري في الحفلات الدينية الإسلامية…
وكالذي قاله نساء المدينة لاستقبال النبي (ص) حين وصلها وهاجر إليها ودخلها لأنه ليس لهوياً.
Ruling on singing
in the context of guidance
Q: What is the ruling on singing in the context of guidance, Islamic education, and spiritual values?
A: It is not called singing, but it is an anthem of what’s good in the context of the call for guidance, not in the context of entertainment and abandonment of religious duties and life, and not in the context of falling into sin and its promotion. And this (singing) includes: mourning councils, Divine and Prophetic praise, voice of the female mourner during condolence councils, voice of the male mourner during husayneyah and religious convoys,… And the joyous sound in the processions of the praise of the Prophet (PBUH) and the People of His House (AS). (Refer to the song of thanks via Google Engine search).
Allah says: (But there are, among men, those who purchase idle tales, without knowledge “or meaning”, to mislead “men” from the path of Allah…) Luqman 31/6.
It is clear that singing that does not deviate from Allah’s path, yet it leads to Allah’s path, and draws men to the religion, Islam, and the path of God. So, this holy verse is not applicable in this case and therefore it is not haraam, but halal instead, in which it draws the new generation to the love of Islam and its duties and at that time we call it the Islamic anthem (song), and it is not singing as it is known nowadays. This is evidenced in the corrected (sahih) book of Ali bin Jaafar about his brother Imam Musa al-Kadhim (AS). I asked him about singing: Is it in the “Eid Al fire” and Eid Al Adha “sacrifice day”and joy (parties)? He said: (If it was not against the Devine law, there is no problem.) Means of Shiite 17/122.
And in the corrected book of Abu Basir about Abu Abdullah (AS), He said: «There is no problem in the wage paid to a female singer who sings in marriage ceremonies on condition that No man will be present.” Means of Shiite 17/122.
With this being mentioned, my formal legal opinion (fatwa) is that singing is permitted in the context of religious education, and the permissibility of singing which strengthens the real truth of the Islamic faith, Islamic behavior, and Islamic spiritual and moral values, such as that which takes place during Islamic religious parties …And also the same like what the women of Madinah chanted when they welcomed the Prophet (pbuh) when he migrated from Mecca to Madinah, because it is not diversion (fun).
التركيز على يوم القيامة
س: لماذا توجد في القرآن الكريم أكثر من 2000 آية في ذكر الآخرة، بينما لا يوجد في الإنجيل والتوراة ذكر للآخرة باستثناءات قليلة؟ لماذا يفكِّر المسلمون في يوم القيامة أكثر من غير المسلمين؟
ج: التركيز على يوم القيامة من خصوصيات الإسلام والقرآن الكريم..
وأما عن التوراة والإنجيل فالجواب عند أهلهما.
لكنَّ الآخرة قضية مهمة عند كل الأديان..
Focusing on
 the Day of Judgment
Q: Why, in the holy Qur’an, are there more than 2,000 verses mentioning the Day of Judgement, while there is no mention of it in the Bible and the Torah with few exceptions? Why do Muslims think about the Day of Judgement more than non-Muslims?
A: Focusing on the Day of Judgement is one of the characteristics of Islam and the Holy Quran. As for the Torah and the Bible, the answer rests with their people (followers). But the Day of Judgement is an important issue in all religions.
أحكام صعوبات
شهر رمضان والصوم
س: ماذا تقولون سماحة المرجع عن قلَّة الانتاجية وضعف التركيز عند الصائم وحرارة الجو في البلدان الحارة؟ وكيف يعالج الإسلام هذه الحالات في الصوم؟
ج: إذا حصلت مشقّة شديدة وحرج في الصوم جرّاء كل تلك الأمور جاز للصائم الإفطار في النهار على الكمية الضرورية التي ترفع حرجه ويتابع صومه في باقي النهار ويقضي ذلك اليوم في بحر السنة.
قال تعالى: (وَمَا جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ) الحج 22/ 78.
أي ما شرّع الإسلام حكماً حرجياً شاقاً وجاءت أدلة الحرج ترفع الحكم الشرعي وتلغيه حتى يرتفع الحرج عن الإنسان.
Provisions of the difficulties
 of the month of Ramadan
 and fasting
Q: Your Eminence the Reference, What do you say about the lack of productivity and poor focus by the one who fasts, and the heat due to high temperatures in hot countries? How does Islam deal with these situations in fasting?
A: If a severe hardship happened, and becomes impossible to continue fasting that day due to all these things, then the fasting person is permitted to break his fast on the necessary amount of food by which the difficulty is avoided, then he continues his fast for the rest of that day. He should make up that day during the course of the year. Almighty says:
What Islam has decreed is an arduous constitutional ruling, and evidence of embarrassment raises the shar›i ruling and annuls it until the embarrassment of man rises.
صيام الأطفال
س: ما هو حدّ صيام الأطفال وصلاتهم وماذا كان يفعل أئمة أهل البيت (ع)؟
ج: يستحب تدريب الأطفال دون سن 16 سنة على الصوم صوم خفيف والصلاة. وإنما يجب بعد بلوغ الفتى 16 سنة والفتاة 13 سنة.
Fasting Children
Q: What is the limit in which the children will start to pray and fast, and what the Imams of Ahlul-Bayt (AS) were doing in this case?
A: It is favorable to train children under the age of sixteen years to fast (lightly), and pray. But they must start praying and fasting regularly when they reach the age of: 16 years for the boy, and 13 years for the girl.
الحمْل والصوم
س: في السنة الماضية أفطرتُ عدة أيام بسبب الحمل ولَم أستطع القضاء حتى حلَّ علينا الشهر الفضيل وكان السبب الحمل أيضاً.. ولا أستطيع الصيام الآن! فماذا أفعل سماحة المرجع؟
ج: إن كنتِ حاملاً الآن وقاربت الولادة وتتضرَّرين من الصوم أو يتضرر الجنين جاز لكِ الإفطار وقضاء تلك الأيام والفَدْو عن كل يوم بإطعام مسكين في بحر السنة…
Pregnancy and fasting
Q: I missed several days of fasting in the month of Ramadan of last year due to pregnancy, and I could not make them up during that year. Now this year I could not fast during the holy month of Ramadan due to pregnancy again, and I could not fast to make up the days I missed. What should I do Your Eminence the Reference?
A: If you are pregnant now and close to giving birth and you will be having a hardship by fasting, or the fetus will be harmed; you may have to break your fast and make up those days you missed, and pay ransom (Fadow) by feeding a poor person- during the course of the year- for every day you missed.
علم الله والسلوك البشري
س: نتمنى من سماحة المرجع أن يوضح لنا هذا الالتباس العقدي الذي ينتابنا أحياناً: هل يتخلَّى الله عن بعض مسؤولياته تجاهنا نحن القاصرين و يعطينا وهماً صغيراً يُدعى (الإرادة الحرة) كشمَّاعة لتعليق كل مصائبنا عليها؟ وبالارادة الحرة لنا حق الاختيار والقبول او الرفض. فحسب الكتب المقدَّسة فإن الله عالِمٌ بكل شيءٍ كان وكائن وسوف يكون. وهذا يعني أن كل شيء مكتوبٌ مسبقاً (على لوح محفوظ) لأن الله قد رآه مسبقاً أي قبل أن يحدث وأن الله يسبح خارج مجرى الزمن. أذاً أين هي إرادتـنا الحرة في كل هذا إذا كان كل شيءٍ مكتوباً مسبقاً.. من سيدخل الجنة ومن سيعذب في النار؟ وبعبارة اخرى يمكننا القول بأننا لسنا سوى كومبارس نؤدي أدوارنا ثمَّ ننتهي!!
ج: هذا فهم خاطئ لعلاقة علم الله عز وجل بسلوك الإنسان، فعلم الله المسبَّق عن الإنسان، لا يعني جبره على فعله لأن علم الله كالمرآة التي تصوِّر الأشياء والحركات ولكن لا تجبرها على فعلٍ معيّن.
وهو تماماً كالأستاذ في الصف يعرف تلميذاً غير مجتهد ويتوقع له السقوط في آخر السنة، فإذا سقط فلا يكون علم الأستاذ قد أوجب سقوطه… بل سقط الطالب بتهاونه في دروسه.
أجل قد يجعل الله علمه قراراً يكتبه لخدمة الإنسان والمسيرة الإسلامية كما حصل في إحدى المعارك الإسلامية ضدَّ الشرك التي كاد ينهزم المسلمون فيها، فاعتمد المسلمون فيها على علم الله لهم بعدم إنكسارهم فقال تعالى لنبيّه:
(قُل لَّن يُصِيـبَنَا إِلَّا مَا كَتَبَ اللَّهُ لَنَا هُوَ مَوْلَانَا وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ) التوبة 9/ 51.
وعليه فإن علم الله عز وجلّ أن فلاناً سيدمن الخمر لا يجبره على ذلك، فلو لم يدمن يكون علم الله أساساً أنه لن يدمن وهكذا يظهر سلوكه بعد الإدمان.
فيتوافق ذلك مع علم الله عز وجل.
Percipience of Allah
 (the all-knowing),
 and human behavior
Q: We kindly request from Your Eminence the Reference, to explain this ideological confusion which we sometimes face: Does Allah the Almighty give up some of his responsibilities towards us, the minors, and give us a small illusion called (free will) which is used as a clothe hanger to hang all our misfortunes on it? By free will we have the right to choose, accept or reject. According to the Holy books, Allah is the All-Knowing of everything: What had been, what it is, and what will be.This means that everything is written in advance on (the preserved tablet) because Allah has seen it already before it happened, and that Allah is not limited (outside the time) by time. So where is our free will in all of this if everything is written in advance .. Who will enter paradise and who will be tormented in the fire? In other words, we can say that we are only secondary actors where we play our planed roles and then we vanish!!
A: This is misunderstanding to the relationship of the knowledge of Allah Almighty in the behavior of the human, so the prior Knowledge of Allah about human, does not mean forcing him to do it, because the science (Knowledge) of Allah is like a mirror that reflects the image of things and movements, but does not force them to do a certain action. And He is just like the teacher in the class who knows a non- diligent student and expects him to fail at the end of the year, if he fails,  the teacher’s knowledge has no effect that caused the student to fail … But the student failed by not studying hard. Therefore, Allah may make His knowledge as a decision where He Writes it for benefiting the human and the Islamic way as in what had happened in one of the Islamic battles against polytheism, where the Muslims were on the verge of being defeated, but of course, they  relied on the knowledge of Allah not to let them down, where the Almighty said to His Prophet: (Say: “Nothing will happen to us except what Allah has decreed for us: He is our Protector”: And on Allah let the Believers put their trust.) Al Tawbah 9/51. And therefore, the knowledge of Allah Almighty that someone will be addicted to wine, He will not force him to do so, if he were not to become addicted, the Knowledge of Allah is basically that he will not be addicted.And thus his behavior will show up after addiction. So, that is consistent with the knowledge of Allah Almighty.
طواف النساء
س: أدَّيتُ فريضةَ الحجِّ عندما كنت على المذهب السُّنّي.  وبعد ثلاث سنوات آمنتُ بخط ومدرسة أهل البيت (ع).. وهناك طبعاً فروقات منها طواف النساء. وخلال هذه الفترة تزوَّجتُ وأنجبت لي زوجتي بنتاً.. فما حكم زوجتي وإبنتي لأَنِي لم أعمل طواف النساء؟
ج: حجّك صحيح إذا أدّيتَ طواف الوداع كما يفعله إخواننا السنَّة في الحج مما يمكن أن يكون بديلاً عن طواف النساء فلا مشكلة بعد ذلك مع زوجتك وابنتك.
Women’s Tawaf (going about
 the holy Ka’aba)
Q: I performed Hajj when I was a Sunni. After three years I became a believer in following the line and school of Ahl Al-Bayt (AS) .. Of course, there are differences, including women›s tawaf. During this period, I got married and my wife gave birth to my daughter. What is the ruling concerning both my wife and my daughter because I did not do the women’s tawaf?
A: Your Hajj is valid if you did the farewell tawaf, as our Sunni brothers do in Hajj, which can be considered as a substitute for women’s tawaf. Then there is no problem with your wife and your daughter.
انقطاع الإصبع والوضوء والتيمُّم
س: أعمل في ملحمة وقد تعرَّضتْ إصبعي من الأعلى للبتر.. فما حكم ذلك في الوضوء؟ وهل أستطيع أنْ أطلب تعويضاً من صاحب الملحمة؟
ج: إن كان صاحب الملحمة هو الذي تسبَّبَ مباشرة بقطع إصبعك وجب عليه أن يعوِّضك بثمنها فإن عالجْتَها وأمكنك أن تتوضأ صح وضوؤك وإن كان الوضوء يضرّك وجب عليك التيمُّم.
وإن كنتَ أنتَ الذي قطعت إصبعك فلا يجب على صاحب الملحمة التعويض.
Finger severance, wudoo
 and tayammum
Q: I work in a slaughterhouse, and I had my top finger amputated due to an accident while I was working… What is the ruling on wudoo? Can I ask for compensation from the slaughterhouse’s owner?
A: If the slaughterhouse’s owner was directly responsible in the amputation of your finger, then he should comppensate you for what’s worth. Now then, if you treated it and you are able to perform wudoo, then your wudoo is valid. But if you are hurt when performing wudoo, then you must do tayammum instead. And if you were the one who cut your finger, then the slaughterhouse’s owner should not pay compensation.
الأنبياء والعنف
س: ما رأي سماحتكم في هذه الآية الكريمة: (الشَّهْرُ الْحَرَامُ بِالشَّهْرِ الْحَرَامِ وَالْحُرُمَاتُ قِصَاصٌ فَمَنِ اعْتَدَى عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَى عَلَيْكُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ)؟ كيف يكون هذا تعليم الله؟! والإنجيل يقول: أحبوا أعداءكم، وباركوا لاعنيكم، وأحسنوا الى مبغضيكم، وصلّوا لأجل الذين يسيئون إليكم ويطردونكم، ومن ضربك على خدك الأيمن أدرْ له خدَّك الأيسر.. إلخ.
وفي التوراة: لا تـنتقموا لأنفسكم، لي النقمة أنا أجازي يقول الرب. وأيضاً: لا تبغض أخاك في قلبك، لا تنتقم ولا تحقد على أبناء شعبك، بل أحب قريـبك كنفسك… إلخ.
فكيف أنَّ الله الذي أوحى بهذا الكلام يغيّر رأيه في القرآن ويشجع على الانتقام؟!
ج: مرحلة الإسلام في تاريخ الأديان كانت مرحلة من أشد المراحل ضد النبوة وكانت تشبه الظروف التي مرَّ بها النبي موسى(ع) لذلك كانت تتَّسِم مرحلتُه بالشدة التي ظهرت أيضاً في التوراة والعهد القديم المليء بالشدة كذلك في العهد الجديد، فقد جاء في إنجيل لوقا الإصحاح التاسع عشر الفقرة 27:
(أمّا أعدائي أولئك الذين لم يريدوا أن أملك عليهم فأتوا بهم إلى هنا واذبحوهم قُدّامي) لوقا 19/ 27.
والمسيح (ع) أكرم وأشرف من أن يقتل أحداً ظلماً وعدوانا… وإنما هو يواجه أعداء تمتلئ قلوبهم بالحقد وكانوا يتجسسون لقيصر ويستدرجون المسيح (ع) ليقول كلمة ضد القيصر ليقتلوا المسيح (ع) في مصيدتهم حين قال:
أعطوا ما لقيصر لقيصر وما لله لله…
ولكنه (ع) كان أيضاً شجاعاً ضدّ أعدائه ويؤكّد لهم أنه ليس جباناً، ليردعهم لأن التهديد بالقوة يعادل استعمالها…
وهكذا كان النبي محمد (ص) وموسى (ع)…
وهكذا كان موقف القرآن.. قال الشاعر:
أحـمـدٌ لـم يُـجـرِّد الـسـيف إلّا
عندما السيفُ فوقه قد تجرَّدْ
أمَّا آية الشهر الحرام بالشهر الحرام فتُفسِّرها فقرة (والحرمات قصاص) أي واجهوا العدو بالمثل، القوة بالقوة، والسلم بالسلم ولا تقولوا لمن ألقى إليكم السلام لست مؤمناً…
ويقول تعالى:
(ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِي بَيْنَكَ وَبَيْنَهُ عَدَاوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ *وَمَا يُلَقَّاهَا إِلاَّ الَّذِينَ صَبَرُوا وَمَا يُلَقَّاهَا إلا ذُو حَظٍّ عَظِيمٍ) فصلت 41/ 34 – 35.
إذاً هذا هو جوُّ القرآن الكريم وجوُّ الكتب السماوية، وجوّ الأنبياء السماحة والمرونة والعزة والشجاعة وعدمُ الجُبنِ وعدمُ الذُّل وعدمُ الخوف من الأعداء.
Prophets and aggression
Q: Your Eminence, what is your opinion of in this holy verse: (The prohibited month- for the prohibited month, and so for all things prohibited- there is the law of equality. If then any one transgress the prohibition against you, transgress ye likewise against him. But fear Allah, and know that Allah is with those who restrain themselves.) Al Baqarah 2/194? Is this Allah’s teaching, how?! And the Bible says: (Love your enemies, bless your Cursers,  do good to your haters, pray for those who abuse you and force you out, and who hits you on your right cheek turn your left cheek .. Etc.
And in the Torah: Do not avenge for the sake yourselves, God says: [The curse (retaliation) is mine, and this is my reward (repay)]. Moreover: [Do not hate your brother in your heart, do not hate, or bear a grudge against your people, but love your relative (in relation to-your people-) as yourself … etc]. How come, Allah who inspired this speech changes His mind in the Qur›an and encourages on revenge ?!
A: In the history of religions, the Islam’s period was one of the most difficult periods against prophecy, and the circumstances were similar to what Prophet Moses (AS) went through, that’s why His period is characterized by severity that appeared in the Torah and the Old Testament which is so intense, and also “severity” in the New Testament. It was narrated in Luke’s Bible, chapter “19” paragraph “27”: (But those enemies of mine who did not want me to be king over them- bring them here and kill them in front of me.)
Christ (AS) is the most gracious, and the honest for not to kill anyone unjustly and aggressively … but He (AS) was facing  enemies whose hearts are filled with hatred, they were spying for Caesar, and they were luring Him (AS) to say a word against Caesar to kill Jesus (AS) in their hunt when he said: (Then give back to Caesar what is Caesar’s, and to God what is God’s.) …
But He was also courageous when facing His enemies and assures them that He is not a coward, to deter them, because the threat of force equals its use …
Thus, that was the way Prophet Muhamad (PBUH) and Moses (AS) were, and so was the position of the Qur’an… The poet said:
Ahmed did not strip the sword except
When the sword above him was stripped
As for the verse of “The prohibited month- for the prohibited month”, it is explained by a paragraph (transgress the prohibitions), ie, confront the enemy with the same: force by force, peace with peace, and do not say -to those who greet you- you are not believers. Almighty says:
(Repel “evil” with what is better: Then will he between whom and thee was hatred become as it were thy friend and intimate! And no one will be granted such goodness except those who exercise patience and self-restraint- none but persons of the greatest good fortune.) Fussilat 41/34-35. So, this is the atmosphere of the Qur’an, the heavenly books, and the Prophets: Glory, graciousness, tolerance, flexibility, pride, courage, no cowardness, no humiliation, and no fear of enemies.
معنى اتحاد واختلاف الأفق
س: ما المقصود من اتِّحاد الأُفق واختلاف الأُفق؟ وهل المسألة اجتهادية؟ وهل تتحرك فتاوى المراجع وتميل أكثر فأكثر الى الإعتماد على العلوم الفلكية؟ أم أنَّ هناك مدرسة فقهية تمنع هذا الاتّجاه؟
ج: اتحاد الأفق معناه أن الهلال إذا رُؤيَ في دولة اشتركتْ معها كل الدول التي تشترك بليل بلد الرؤية فيكون العيد مثلاً قد حلَّ فيها كلِّها بدلاً من أن تفرق الأعياد، وهذا ما نقول ونفتي به.
والمسألة اجتهادية فعلاً تتـنوّع فيها الاجتهادات والفتاوى، ونحن نأخذ بالعلوم الفلكية إذا اتّحدَ موقفها… وانتجت الاطمئنان واليقين.
Meaning of unity,
and diversity of horizon
Q: What is intended by the direction of the horizon, and horizon’s diversity? Is it a matter of jurisprudence? Are the fatwas (rulings) of the references (scholars) tending to rely more and more on astrology? Or is there a school of jurisprudence that prevents this trend?
A: Horizon’s unity means that if the crescent is seen in a state in which all the countries that share the night of the country where the crescent was seen, then the Eid is, for example, had been justified totally for all of them, rather than individualizing the holidays.
The issue is of jurisprudence nature indeed where the jurisprudences and rulings vary, and we take astrological sciences if their position is unified… And produced-positio- reassurance and certainty.
زكاة الفطرة
س: ما هو وجه الحكمة من زكاة الفطرة؟ وهل تحتاج الى النِّيَّة المُسبقة؟ وهل أستطيع دفعها الى الفقير غير الشيعيّ؟
ج: زكاة الفطرة عبادة لله تساعد البشر… ويمكن دفعها للمستضعفين من المسلمين، وفي الحديث عن النبي (ص): لكلِّ ذات كبدٍ حرّى أجر.
Zakat of fitrah
Q: What is the wisdom behind zakat al-fitrah? Does it need prior intent? Can I pay it to a non-Shiite poor?
A: Zakat al-fitrah is the worship of Allah which helps the people … And can be paid to the vulnerable Muslims, and in the narration about the Prophet (PBUH): Rendering help to anyone who is in severe grief, a reward awaits.
تبديل السيئات حسنات
س: كيف يُبَدِّل الله تعالى سيئات الناس حسنات في الآية رقم 70 من سورة الفرقان؟
ج: يُـبدِّلها بالمغفرة والرحمة حيث وسعت رحمته كلَّ شيءٍ.
Replacing bad deeds-sins-
with good deeds-virtues
Q: How does Allah Almighty replaces people’s sins with virtues in verse 70 of Surat al-Furqan?
A: He (Almighty) replaces it with forgiveness and compassion, where His mercy embraces all things.
ناضرة وناظرة
س: ما هو تفسير هذه الآية الكريمة التي تقول: (وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ نَّاضِرَةٌ * إِلَى رَبِّهَا نَاظِرَةٌ)؟
ج: ناضرة: مشرقة متهلّلة، فيها نضارة الجمال والحسن.
ناظرة: متطلِّعة إلى جلاله وعظمته ورحمته الواسعة منتظرة لرحمته وعطفه ومغفرته.
Glowing (bright)
 and observing (viewing)
Q: What is the interpretation of this holy verse, which says: (Some faces, that Day, will beam (in brightness and beauty)- looking towards their Lord;)?
A: Glowing: Bright and cheerful, in which there is freshness of beauty and loveliness.
Observing: Looking forward to His Majesty and great ness, and his embracing mercy, awaiting His mercifulness, His passion and forgiveness.
تكرار فدية تأخير قضاء الصوم
س: وضعتُ حملي وكنت مُرضعةً وتهاونت في قضاء طلب الصوم لثلاث سنوات؟ سؤالي سماحة المرجع يتعلَّق بفدية التأخير: هل هي مرة واحدة فقط؟ أم ثلاث مرات للسنوات الثلاث؟
ج: فدية التأخير 3 مرات. عن كل سنة فدية واحدة بإطعام مسكين واحد.
Repetition of paying ransom (fadow or fidyah) for delaying in making up of fasting
Q: I delivered my baby, I was breastfeeding, and I was negligent in making up the fasting for three years in a row!? My question Your Eminence the Reference, deals with delaying ransom: Is it only once? Or three times for the three years?
A: Ransom delay is paid three times; one ransom per year, one ransom is to feed one poor man.
شعر قطّة على ثياب المصلّي
س: ما حكم من صلّى وعلى ثوبه شيء من شعر القطّ وهو لا يعلم، ولكنه التفت وهو في الصلاة ورآه، هل يزيله ويكمل صلاته أو يعيد صلاته؟
ج: يزيله ويكمل صلاته ولا إعادة عليه، لأنه لم يكن يعلم به من بداية الصلاة.
A cat’s hair on
the prayer’s clothes
Q: What is the ruling on someone who prayed while on his garment there is some of cat’s hair without him knowing, but when he turned his face to the back while he was praying; he saw it! Should he remove it and proceed with his prayer, or redo his prayer?
A: Remove the hair, and proceed with his prayer,  and there is no need for him to redo it. The reason being he did not know about it from the start of the prayer.
حرمة قول كلٍّ من العشيقين للآخر إني أعبدك
س: ما حكم أن يقول كلٌّ من العشيقين للآخر: إني أعبدك؟
ج: يحرم ذلك لأنه أشبه بكلمة كفر، جاء في دعاء الجوشن الرمضاني (يا من لا يُعبد إلا إياه…)
وجاء في سورة الحمد: (إياك نعبد) أي نعبدك ولا نعبد غيرك.
(وإياك نستعين) أي نستعين بك ولا نستعين إستعانة كلية بغيرك. بل الاستعانة الكلية بك وحدك.
The sanctity of saying:
 (I adore- worship- you)
by two lovers to one another
Q: What is the ruling on two lovers saying to each other: “I worship you”?
A: That is prohibited (haram), because it is similar to the word kufr (atheism). It was narrated in the Du›aa (prayer) of al-Jawshan al-Ramadani (O, there is no one is worshiped but You). And it was said in Surat Al-Hamd (praise): (Thee do we worship), means: We worship You, and no one else. (And thine aid we seek), means: We seek your aid, and we do not seek total help from no one other than You. But the total help is with You alone.
ليلة القدر 23 أو 27
س: ثبت عندي بالدليل القاطع بأنَّ ليلة القدر يدخل فيها مبدأ المخالفة بين السُنّة والشيعة (ليلة ٢٣ شيعية وليلة ٢٧ سُنّية)!! ولكن ألم يسمع المسلمون برواية الجُهني قبل الانقسام السُنّي الشيعي؟
ج: ليلة القدر عند الشيعة هي ليلة 23 شهر رمضان المبارك وهي عند جمهور السنة ليلة 27 شهر رمضان المبارك.
ولا مشكلة أن يُحيي المسلمون ليلة القدر في الوقتين معاً. حيث وردت الرواية عند أهل البيت (ع) أن النبيَّ (ص) كان يُحيي العشرة الأخيرة من ليالي شهر رمضان كلّها…
وجاء في صحيح البخاري.. وصحيح مسلم في الاعتكاف باب الاجتهاد في العشر الأواخر أنه (ص) (كان إذا دخل العشر الأواخر من رمضان أحيا ليله وأيقظ أهله، وجدَّ وشد المئزر وفي حديث آخر: (واجتـنب النساء).
Night of power 23 or 27
Q: It has been proven to me with absolute evidence that Laylat Al-Qadr which introduces in it, the principle of differentiation between Sunnis and Shiites: (night of 23 is for Shiites, and night of 27 is for Sunnis)!! But didn’t the Muslim hear about the Juhni’s narration before the Sunni-Shiite division?
A: Laylat al-Qadr for the Shiites is the night 23 of the holy month of Ramadan, and for the Sunnis is the night 27 of the holy month of Ramadan. And there is no problem for Muslims to celebrate Laylat Al-Qadr in those two times together. It was narrated about Ahlul-Bayt (AS), that the Prophet (PBUH) was celebrating all of the last ten nights of the month of Ramadan.It was written in Sahih al-Bukhari…and Saheeh Muslim in the I›tikaaf-seclusion, the chapter on Ijtihad-perseverance in the last ten days; that He (PBUH) (Was, if the last ten nights of Ramadan started, stayed up all its nights and awakened his family, forbear and tighten the belt. And in another hadeeth: (and stayed away from women).
الإسراء والمعراج وليلة القدر
س: هل توجد أوجه تشابه بين الإسراء والمعراج وليلة القدر؟
ج: الإسراء انتقال النبي (ص) ليلاً على البُراق إلى بيت المقدس ورجوعه إلى مكة في نفس الليلة.
المعراج: نقله على البراق إلى السماوات العلى ورجوعه في نفس الليلة إلى مكة.
ليلة القدر إنزال القرآن إلى السماء الدنيا ثم مقسّطاً إلى النبي (ص) طيلة 23 سنة من حياة النبي (ص).
التشابه بين الإسراء والمعراج فقط لأنهما معاً شكّلا انتقالاً للنبي (ص) عبر السماء إلى أماكن أخرى، فالإسراء رحلة النبي (ص) على البراق من مكة إلى بيت المقدس وعودته إلى مكة في ليلة واحدة، والمعراج رحلته على البراق إلى السماوات العلى وعودته إلى مكة.
Isra’a (nocturnal ), Mi’raag
(ascension), and Laylat
 Al-Qadr (power’s night)
Q: Are there any similarities between,Isra’a and Mi’raag, and Laylat Al-Qadr?
A: Al-Isra’a: Is the night journey of The Prophet (PBUH) on Al-Buraq to Jerusalem (Bayt Al-Maqdis) and returned to Mecca in the same night.
Al-Mi’raag: Transferring Him on Al-Al-Buraq to the high heaven and returned in the same night to Mecca.
Laylat al-Qadr (The Night of the power): Bringing down the holy Qur›an into the lower heaven and then  phasing (spreading out) it to the Prophet (pbuh) for 23 years during the life of the Prophet (pbuh).
The similarity is only between Al-Isra’a and Al-Mi’raag, because both of them are a form of transferring through the heaven to other places; so, Al-Isra’a is the journey of the Prophet (pbuh) on Al-Buraq from Mecca to Jerusalem, and His return to Mecca in one night, and Al-Mi’raag is His journey on Al-Buraq to the high heaven, and His return to Mecca.
ناشئة الليل
س: ناشئة الليل، هل المقصود بها صلاة الليل؟ أم ذِكْر الله؟ أم قراءة القرآن الكريم؟
ج: ناشئة الليل قيام الليل للعبادة والنوافل وتلاوة القرآن…
وهي تُقوِّي الإنسان وتُـنشِّطه وتزوِّده بمعنويات وقوّة عالية ولهذا سمّاها القرآن ناشئة… وكأنها تُـنشئ الإنسان وتُـنمِّيه وتقوِّيه. وهي ترسِّخ العبادة في الروح لهذا هي أشدّ وطأً وأقوم قيلاً أي تـنشِّط العقل وقوة المنطق والكلام وترتيل القرآن وتحقق التبتّل أي الانقطاع الكلّي إلى الله عز وجل حيث يقول: (وَتَبَتَّلْ إِلَيْهِ تَبْتِيلا).
The rising by night
Q: The rising by night, is it intended to mean the night prayer? Or remembrance of God? Or reading the Koran?
A: The-rising by night is to stay up late at night for: Worship, additional (spiritual profit) prayers, and recitation of the Qur’an …
It strengthens the human, motivates him, and provides him with morale and high strength; and that’s why the holy Qur’an called it “rising”… As if it raises the human, develops him, and strengthens him. That’s why it is most potent for governing the soul, and most suitable for “framing” the Word of Prayer and Praise, i.e, it activates the mind, the logic power and speech, and the Qur’an recitation and assuring the devotion, i.e, complete devotion to Allah Almighty where He says: (And devote thyself to Him wholeheartedly.)
استمرار الكينونة
والإيجاد منه تعالى
س: أمر الله عز وجل كن فيكون، إذن عجباً لماذا خلق السماوات والأرض في ستة أيام؟
ج: لا يمنع أن تتكرر الكينونة الإلهية والإيجاد المستمر بحسب حاجة الواقع الخارجي وذلك لحكمته تعالى.
مثلاً الجنين يحتاج إلى 9 أشهر في رحم أمه فيَتكرر الإيجاد والكينونة الإلهية من كونه في البداية نطفة وبويضة ثم علقة ثم مضغة ثم عظاماً ولحماً وهكذا.
أثبت العلم الحديث أن عمر الكون السماوات والأرض ستة مليارات سنة، هذا يشبه ما ذكره القرآن الكريم بأن خلق السماوات والأرض تمَّ في ستة أيام وأن يوماً عند ربك كألف سنة مما تعدّون، وفي آية أخرى (تعرج الملائكة والروح إليه في يوم كان مقداره خمسين ألف سنة.
18,250000 = 365 x 50.000
مليون وربع
تتكرَّر الكينونة الإلهية أي قوله تعالى كن هكذا في خلق السماوات والأرض بحسب حاجة الواقع الخارجي…
كمن يصنع معلبات يحجّمها بحسب حاجة مادة الاستهلاك إلى المعلّبات والدليل في الآية الفعل المضارع (فيكون) الدال على الاستمرار والكينونة…
وما المانع والإنسان بكبسة زر يدير الغسالة فتغسل الثياب لمدة ساعة أو ساعتين والقضية كلها بكبسة زر.
وما المانع أن كبسة الزر عند الله تعالى: أن يقول للشيء كن فيكون…
والآن الدول التي تمتلك تجهيزات كهربائية ضخمة تديرها بكبسة زر.
والله كامل كمالاً مطلقاً والقادر قدرة مطلقة وملائكة السماء والأرض بأمره عز وجل حيث يقول:
(تَـنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا (أي في ليلة القدر) بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ) فلا مانع أن يأمر ملايين الملائكة المكلفين بشؤون السماء والأرض برعاية مصالح خلق السماوات والأرض وحفظ قوانينهما، فقط بالأوامر الإلهية التي تقول للشيء: كن فيكون. وفي آية أن الله تعالى قال للسماوات والأرض:
(اِئْتِيَا طَوْعًا أَوْ كَرْهًا قَالَتَا أَتَيْنَا طَائِعِينَ) فصلت 41/ 11.
Continuation of Being (Existence), and the Existing from Him the Almighty
Q: Allah’s Almighty command is: Be, then it will Be; well, why He created the heavens and the earth in six days?
A: No ban on the Divine Being to be repeated, and the continuous Existing according to the need of the external fact, and that’s for His (Almighty) reason (maxim).
For example, the fetus needs 9 months in the womb of his mother. The Divine Existing and the Existence are repeated from being at first a sperm and an egg (ovum), then a blood clot, then an embryo, then bones, then meat,and so on.
The modern science has shown that the age of the universe, the heavens and the earth, is six billion years. This is similar to what the Holy Qur› an said, that the creation of the heavens and the earth took place in six days; and to Him on a Day, the space whereof will be (as) a thousand years of your reckoning. In another verse: (The angels and the spirit ascend unto Him in a Day the measure whereof is “as” fifty thousand years:) Al Ma’arij 4/70.
18,225,000 = 365 x 50,000 (one million and quarter).
The Divine Being recurs, i.e, His saying: («Be” like so in the creation of the heavens and earth according to the need of external fact…).
Like someone who makes canned food, giving it the prescribed capacity according to the consumption needs. And the clue in the verse is the present continuous verb – and then “being”, which indicates: The continuity and Existence…
And what will be the hindrance and the human being can, by push of a button, to start the washer to wash the clothes for one or two hours! And the entire case is: “push of a button”.
And to characterize “the push of a button” to Allah Almighty, is as when He intends a thing, His Command is, (“Be”, and it is!).
Now, the states that own huge electrical equipments, run them by a push of a button.
Allah is Perfect with absolute perfection, and He is Able with absolute ability, and the angels of heaven and earth are by His  (Almighty) command, where He says: (Therein come down the angels and the spirit “meaning: in the night of power” by Allah’s permission, on every errand:)Al Qadr 97/4
There is nothing wrong with ordering millions of angels who are entrusted with the affairs of heaven and earth to take care of the interests of the creation of the heavens and the earth and the preservation of their laws, only by the divine commands that: when He intends a thing, His command is: “Be”, and it is!
In another verse, Allah Almighty says to the heavens and earth: (“Come ye together, willingly or unwillingly.” They said: “We do come [together], in willing obedience.”) Fussilat 41/11.
من عمله في السفر
س: أعمل سائق تاكسي، وطبيعة عملي في مدينة ديترويت تفرض عليَّ في بعض الأوقات أن أخرج الى مدينة شيكاغو كلّ أسبوعين مرَّةً أحياناً؟ فما هو حُكم صلاتي سماحة المرجع؟
ج: إذا كان هذا عمَلك باستمرار فعليك أن تتم الصلاة لأن السفر جزءٌ من عملك، فتكون كمن مصدر عمله في شيكاغو وتكون سفراته أجزاءً من عمله فَتُتِمّ الصلاة وتصوم في شهر رمضان المبارك في ذلك السفر.
His job is in traveling
Q: I work as a taxi driver, and the nature of my work in the city of Detroit forces me sometimes, to travel to Chicago city once every two weeks sometimes! Your Eminence the Reference, what is the rule about my prayer?
A: If this was always your regular work, you must complete your prayer, because travel is part of your job, so it is like the source of somebody’s work is in Chicago and his travelings are parts of his work. So, you complete your normal prayer and fast during the month of Ramadan in that travel.
دابَّة الأرض التي تكلّم الإنسان
س: ما هي دابَّة الأرض التي تُكلّم الناس؟ وكيف تُكلّم الناس؟
ج: دابة الأرض يخلقها الله في آخر الزمان كمعجزة إلهية تؤيّد القرآن والإسلام…
والدابَّة كلُّ ما يدبُّ على الأرض ويتحرَّك…
ومخلوقات الأرض دوابٌّ يقول تعالى:
(وَمَا مِن دَابَّةٍ فِي الأَرْضِ وَلاَ طَائِرٍ يَطِيرُ بِجَنَاحَيْهِ إِلاَّ أُمَمٌ أَمْثَالُكُم مَّا فَرَّطْنَا فِي الْكِتَابِ مِن شَيْءٍ ثُمَّ إِلَى رَبِّهِمْ يُحْشَرُونَ) الأنعام 6/ 38.
أما الدابَّة التي تكلّم الناس فهي كائن خارق مجهول يظهر في أواخر العصور عندما يضعف دين كثير من الناس ويضيع الناس في الفلسفات والعقائد البشرية الإلحادية، والدابَّة التي ذكرها القرآن معناها ما يدب ويتحرك وهي مفهوم واسع يشمل الإنسان قال تعالى:
(وَمَا مِن دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا) هود 11/ 6.
(وَلَوْ يُؤَاخِذُ اللَّهُ النَّاسَ بِظُلْمِهِم مَّا تَرَكَ عَلَيْهَا مِن دَابَّةٍ) النحل 16/ 61.
(إنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِندَ اللَّهِ الصُّمُّ الْبُكْمُ الَّذِينَ لَا يَعْقِلُونَ) الأنفال 75/ 22.
وبالمناسبة ظهر على موقع الـ(فيسبوك) فيلم حول دابَّة الأرض اسمه (Arrival) الوصول في أوغست آب 2016 م للتخيّل العلمي حيث جاء مخلوق ونزل في منطقة أميركية هبط من السماء ودخل في غرفة زجاجية فاضطر المسؤولون لجلب امرأة تعرف لغة الإشارة لتتفاهم بالإشارة مع ذلك المخلوق وكاد بعض المسؤولين أن يطلق الرصاص عليه فمنعتهم تلك المرأة واسمها Amy Adams
ويمكن مشاهدة الفيلم على التلفون النقّال بوضع عنوانه الوصول Arrival.. وقد تـنبأ القرآن بمجيء مخلوقات تدبّ في السماء والكواكب الأخرى وتجتمع بالبشر.
الجمع بين مخلوقات من السماء وبين البشر
قال تعالى: (وَمِنْ آيَاتِهِ خَلْقُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَثَّ فِيهِمَا مِن دَابَّةٍ وَهُوَ عَلَى جَمْعِهِمْ إِذَا يَشَاءُ قدير) الشورى 42/ 29
يكلِّم الناس مخلوق عظيم قد يتم إحياؤه بعد الموت فيشق الأرض ويخرج وهو يحقّق بحياته آية من آيات الله يُظهِر قدرة الله، بما يشاء وكيف يشاء، فهو يتحرك بقدرة الله، وليس لقدرته تعالى حدّ، فيخرج من الأرض ويكلّم الناس بموجب قانون إلهي هو سرّ المعجزات، ويفعل ما يشاء بما يشاء كيف يشاء. وهذه الآية عامَّة من جهة المورد ومن جهة الدَّابة  ومن جهة المكان والزمان وتنطبق على أي مصداقٍ خارجي يتحقق به النطق والمحاججة. وبه سيقوى الدين والإيمان عند الناس. وبه ستظهر عظمة الدين والإيمان والإسلام.
Moving creature of earth (beast) that talks to
 human beings
Q: What is the moving creature of earth that talks to people? And how?
A: When the End of time comes, Allah creates the beast as a Divine Miracle that supports the Qur’an and Islam …And the beast is: Every moving creature that steps (trails), and moves on earth…
And the creatures of the earth are in other word, “beasts”, Almighty says: {There is not an animal (that lives) on the earth, nor a being that flies on its wings, but (forms part of) communities like you. Nothing have We omitted from the Book, and they (all) shall be gathered to their Lord in the end} Al An’am 6/38.
As for the beast that talks to people , it is an unknown supernatural creature that appears in the late ages, when it will weaken the religion of many people, and people are lost in the philosophies and the atheistic human beliefs, and the meaning of the creature that was mentioned by the Qur’an is: what trails and moves, and it is a broad concept which includes the human being.
Almighty said: {There is no moving creature on earth but its sustenance dependeth on Allah:} Hud 11/6.
{If Allah were to punish men for their wrongdoing, He would not leave, on the (earth), a single living creature:} Al Nahl 16/61.
{For the worst of beasts in the sight of Allah are the deaf and dumb- those who understand not.} Al Anfal 8/22.
“Arrival” is a science fiction movie, and by the way, it was shown on “face book” site on August- 2016, the film is about a creature called Arrival, landed from the space in an American area and entered a glassy room, where the officials were forced to get a woman named “Amy Adams”to communicate with that creature by sign language. Some of the officers were just about to fire at (him) when they were stopped, on time, by that woman.
The Qur›an foretold about creatures living in space and other planets, and meets with human beings.
Allah Almighty says: {And of his signs is the creation of the heavens and earth and what He has dispersed throughout them of creatures. And He, for gathering them when He wills, is competent.} Al Shawra 42/29.
A gigantic creature talking to people may be brought to life after death, splitting open the ground, and comes out to fulfill, during his life, one sign out of Allah’s miracles, to show Allah’s Almightiness (capability) in what and how He pleases, so he moves by the power of Allah, and to His Almighty  power there is no limit. So he comes out of earth and talks to human beings according to Divine Law which is the secret of all miracles, and does what He desires, in what He desires, how He desires. And this sign is general on the part of what’s coming, on the part of moving creature, and on the part of the place and time, and applies to any external credibility where the pronunciation and argumentation are achieved. And with it, will strengthen religion and faith in people. And will show the greatness of: Religion, faith, and Islam.

مقابلات

أخبار ومناسبات

بيانات